#1
Ik wens je veel succes toe.
Ik denk dat iedereen die nu onderzoek doet naar de helende kwaliteiten van ayahuasca tot op zekere hoogte een pionier is. Want hoewel het middel al heel lang wordt gebruikt door mensen in Zuid-Amerika is er over de precieze ziektebeelden die genezen kunnen worden, voor zover ik weet, niet veel bekend. Want in de jungle spreken die sjamanen bv niet specifiek over 'depressie' maar over 'dat je ziel verdwaalt is in een bepaalde dimensie.' (dit voorbeeld verzin ik zelf, maar je snapt mijn punt wsl wel.) En zo is dat misschien met ms ook wel het geval. Misschien zijn er wel daadwerkelijk mensen genezen van ms, maar de sjamanen noemen het niet ms, maar iets heel anders.
Dus ik denk dat er nog heel veel te onderzoeken valt over de helende kwaliteiten van ayahuasca.
Je hoort ook wel mensen beweren dat het kanker kan genezen. Ik heb daar zelf niet een sterke mening over, maar ik weet wel dat er nog heel weinig bekend is hierover.
Ik las laatst een artikel van een man bij wie de kanker enorm was teruggedrongen door het drinken van ayahuasca. Dat klonk hoopvol en geloofwaardig, want het was een professor met een wetenschappelijke achtergrond. Maar toen ik ging googlen op zijn naam, kwam ik erachter dat hij vijf jaar geleden is overleden, aan kanker! Dat hadden ze er onder het artikel toch wel even bij moeten vertellen. Want dit verhaal is op meerdere sites te lezen, waaronder MAPS. En daarmee kan toch aan veel mensen valse hoop worden gegeven.
Het onderzoek naar ayahuasca staat naar mijn idee echt nog in de kinderschoenen.
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de helende kwaliteiten van ayahuasca. Los van het feit dat ik denk dat ayahuasca je terug kan brengen naar je ware zelf, dus geestelijk en spiritueel, ben ik ook met name geïnteresseerd in hoeverre ayahuasca je fysiek kan genezen. Ik heb zelf bv al jaren last van een soort terugkerende jeuk in mn mijn nek rond de haargrens. (niks ernstigs dus, en vergeleken met ms een volstrekt lachertje, dat realiseer ik me) Volgens de huisarts heeft het te maken met een soort infectie in het bloed die zich daar uit. 'Je kunt het een beetje onderdrukken met een zalfje,' zegt hij 'maar je kunt het nooit genezen.'
Dus voor mij persoonlijk, als ik in staat zou zijn om met ayahuasca die infectie wél uit mijn bloed te krijgen, dan zou dat voor mij het bewijs zijn dat ayahuasca ook op het fysieke vlak beslist over helende kwaliteiten beschikt. Dus dat vind ik wel een leuke uitdaging.
Maar ms is uiteraard andere koek. Hoe staat je vader trouwens zelf tegenover dit ayahuasca gebeuren?
Ik denk dat iedereen die nu onderzoek doet naar de helende kwaliteiten van ayahuasca tot op zekere hoogte een pionier is. Want hoewel het middel al heel lang wordt gebruikt door mensen in Zuid-Amerika is er over de precieze ziektebeelden die genezen kunnen worden, voor zover ik weet, niet veel bekend. Want in de jungle spreken die sjamanen bv niet specifiek over 'depressie' maar over 'dat je ziel verdwaalt is in een bepaalde dimensie.' (dit voorbeeld verzin ik zelf, maar je snapt mijn punt wsl wel.) En zo is dat misschien met ms ook wel het geval. Misschien zijn er wel daadwerkelijk mensen genezen van ms, maar de sjamanen noemen het niet ms, maar iets heel anders.
Dus ik denk dat er nog heel veel te onderzoeken valt over de helende kwaliteiten van ayahuasca.
Je hoort ook wel mensen beweren dat het kanker kan genezen. Ik heb daar zelf niet een sterke mening over, maar ik weet wel dat er nog heel weinig bekend is hierover.
Ik las laatst een artikel van een man bij wie de kanker enorm was teruggedrongen door het drinken van ayahuasca. Dat klonk hoopvol en geloofwaardig, want het was een professor met een wetenschappelijke achtergrond. Maar toen ik ging googlen op zijn naam, kwam ik erachter dat hij vijf jaar geleden is overleden, aan kanker! Dat hadden ze er onder het artikel toch wel even bij moeten vertellen. Want dit verhaal is op meerdere sites te lezen, waaronder MAPS. En daarmee kan toch aan veel mensen valse hoop worden gegeven.
Het onderzoek naar ayahuasca staat naar mijn idee echt nog in de kinderschoenen.
Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de helende kwaliteiten van ayahuasca. Los van het feit dat ik denk dat ayahuasca je terug kan brengen naar je ware zelf, dus geestelijk en spiritueel, ben ik ook met name geïnteresseerd in hoeverre ayahuasca je fysiek kan genezen. Ik heb zelf bv al jaren last van een soort terugkerende jeuk in mn mijn nek rond de haargrens. (niks ernstigs dus, en vergeleken met ms een volstrekt lachertje, dat realiseer ik me) Volgens de huisarts heeft het te maken met een soort infectie in het bloed die zich daar uit. 'Je kunt het een beetje onderdrukken met een zalfje,' zegt hij 'maar je kunt het nooit genezen.'
Dus voor mij persoonlijk, als ik in staat zou zijn om met ayahuasca die infectie wél uit mijn bloed te krijgen, dan zou dat voor mij het bewijs zijn dat ayahuasca ook op het fysieke vlak beslist over helende kwaliteiten beschikt. Dus dat vind ik wel een leuke uitdaging.
Maar ms is uiteraard andere koek. Hoe staat je vader trouwens zelf tegenover dit ayahuasca gebeuren?
kotst over gNuxx heen