Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStrains en dosis.

Strains en dosis.

43 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#1
@ Dripptone: daar zit wel wat in inderdaad, maar het gaat hier om RICHTLIJNEN, natuurlijk zit er soms wat verschil in.
Maar ik vind wel dat er een per strain wel een soort patroon is waaruit je ONGEVEER een gemiddelde kunt halen (zoals ik al heb gepost in de startpost).
En je kunt wel zeggen "begin gewoon met 5 gram paddestoelen en kijk dan wat de beste dosis is", maar ik denk dan: dat moet makkelijker kunnen.
Vandaar dus ook dit topic, zodat mensen kunnen posten wat je ONGEVEER als richtlijn kunt zien van een bepaalde strain.
Want ik acht het onjuist om te zeggen "iedere paddestoel heeft een totaaaaaaaal andere hoeveelheid werkzame stoffen", er zit echt wel een bepaald patroon per paddestoelensoort.
En i.t.t. hoeveel mg/ug men in pillen of zegels stopt kun je denk ik wel een uitspraak doen over hoeveel er van een bepaalde strain nodig is voor een redelijke trip.
Want mensen doen verschillende hoeveelheden in/op pillen en zegels, Moeder Natuur heeft die keuze minder.

Ik snap echt wel dat er variatie is, maar het kan toch geen kwaad om een richtlijn te geven hoeveel gram er nodig is van een bepaalde strain voor een leuke trip?
Zoals bij jouw voorbeeld denk ik dat je beter kunt zeggen "15 á 20 gram" (ik heb geen verstand van truffels, dus ik neem jouw cijfers maar even als voorbeeld) dan "zoek het zelf maar uit, want er zit variatie in" toch? :wink:
Want het is een feit dat de ene soort paddestoel doorgaans meer/minder werkzame stoffen produceerd dan de ander.
Pillen en zegels kun je naar een testcentrum brengen, bij paddestoelen is dat lastiger.
Dus daarom vind ik het wel een goed idee om een indicatie te geven, want beginnen met een trip van 5 gram vers lijkt me echt overdreven.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pak Suiker zei:
Want mensen doen verschillende hoeveelheden in/op pillen en zegels, Moeder Natuur heeft die keuze minder.
Klik om te vergroten...
Onzin, ik heb regelmatig dezelfde soort, van dezelfde shop, onder dezelfde omstandigheden gebruikt en toch vaak porties gehad die met kop en schouders boven de rest uitstaken qua potentie, als ook porties die duidelijk minder potent waren dan anderen.

Pak Suiker zei:
Ik snap echt wel dat er variatie is, maar het kan toch geen kwaad om een richtlijn te geven hoeveel gram er nodig is van een bepaalde strain voor een leuke trip?
Zoals bij jouw voorbeeld denk ik dat je beter kunt zeggen "15 á 20 gram" (ik heb geen verstand van truffels, dus ik neem jouw cijfers maar even als voorbeeld) dan "zoek het zelf maar uit, want er zit variatie in" toch?
Klik om te vergroten...
Dat is nu dus wel beter, zoals Dripptone al zegt, zelf kweken en dan beginnen met een beetje en zo langzaam jouw oogst leren kennen.
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het zal vast beter zijn, maar ik vind het wel een beetje onhandig.
Ik trip niet bepaald vaak en wil graag dat mijn trips speciaal zijn, daar is een geschikte dosis ook belangrijk in.
En om nou helemaal iedere oogst te moeten gaan verkennen en daar dus die speciale momenten zo voor moeten opgeven, dat vind ik lichtelijk zonde.
Sowieso acht ik mezelf enigsinds verstandig wat betreft drugsgebruik, dus ik zal hoe dan ook goed opletten en ervoor zorgen dat een trip goed verloopt.

Maar er zijn genoeg mensen die dat niet zo doen, helemaal nu paddo's verboden zijn worden mensen amper goed geïnformeerd.
Ik snap jullie punt en ik ben het er ook mee eens dat het de veiligste manier is, maar er zullen altijd koppige mensen zijn en dergerlijken.
Dus ik zou mensen tóch willen vragen de adviesdosissen (die wel bestaat, namelijk zoals ik al zei: de dosis die smartshops hanteerden) hier te posten.
Ik zal de openingspost wel aanpassen met een disclaimer over dat het per oogst e.d. kan variëren en het dus geen feitelijke info is en dat je oogst verkennen door laag te beginnen het beste is.
Mag dit topic dan wel gewoon deze functie bekleden ExeptionalInsight?
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#4
Pak Suiker zei:
Psylocybe Cubensis "Golden Teachers" - 20 gram vers/2 gram gedroogd.
Klik om te vergroten...

:confused:
Ik heb altijd 30g gehad bij de smartshop... en dat was zeker niet te veel.

Voor de rest is zowat elke Cubensis strain portie 30g... Voor zover ik weet.

Ik heb laatst getript op die zelfkweek Cambodia 2g droog en ik moet zeggen dat ik lekker getript heb :hearteyes:.
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#5
KoxBox zei:
Pak Suiker zei:
Psylocybe Cubensis "Golden Teachers" - 20 gram vers/2 gram gedroogd.
Klik om te vergroten...

:confused:
Ik heb altijd 30g gehad bij de smartshop... en dat was zeker niet te veel.

Voor de rest is zowat elke Cubensis strain portie 30g... Voor zover ik weet.

Ik heb laatst getript op die zelfkweek Cambodia 2g droog en ik moet zeggen dat ik lekker getript heb :hearteyes:.
Klik om te vergroten...

Kijk, als iedereen zo'n insteek heeft als KoxBox heeft met iedere Cubensis strain, dan hebben we hier straks een hoop bad trip reports wellicht. :wink:
Ik heb namelijk een strain waarvan 15 gram vers gelijk staat aan wat je in de smartshop zou krijgen (ook bewezen met een praktijktest).
En ja, dit is ook een Cubensis soort, dus als iemand er van uit gaat dat diegene 30 gram nodig heeft, dan neemt ie in feite een dubbele dosis en dat kan wel eens mis gaan.
Snappen jullie nú waarom ik dit topic zo graag wil?
Om dat soort rubbish te voorkomen... danku.

Verder niks tegen KoxBox hoor, ik neem aan dat een ervaren tripper als jij ook een dubbele dosis wel kan handelen, maar niet iedereen is KoxBox. :wink:
Oh, en bedankt voor de info over de cubensis cambodia, als ik terzijnertijd daar eens een oogst van heb dan zal ik ongeveer zo'n dosis aanhouden, kijken hoe dat aanvoelt. :)
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#6
De een gaat nooit bad, en de ander gaat al bad van een halve portie. Dat kun je niet koppelen aan een hoeveelheid die je neemt vind ik. Dat zijn trouwens ook 2 verschillende bad trips, 1 van overdoses en 1 van bad vibes. Ik persoonlijk ga niet bad als ik merk dat ik teveel binnen heb, het is slechts even ongemakkelijk tot je op de piek bent en dan nog proberen om er aan te wennen zo lang het duurt. :P

Maargoed, zoals ik al zei. Als je zelf kweekt heb je dus zat paddo's om een keertje rustig te kijken hoe sterk je oogst is. En als je daar de tijd niet voor wil nemen en gewoon af gaat op een lijstje wat op internet staat en je hebt toevallig hele sterke oogst, maar je vorige ervaringen met andere oogst van de zelfde strain was heel matig, en je besluit dan maar om 1.5× de doses aan gegeven in jou lijstje te nemen. Kan die persoon dan wel eens overwacht hard gaan wat misschien helemaal niet wenselijk is.

Een rode draad neer zette is prima, maar vermeld er gewoon even bij dat je er eigenlijk geen zak aan hebt omdat het totaal anders kan zijn in de realiteit. En zet er ook even bij hoe je op een veilige manier wel er achter kunt komen wat een mooie portie is voor jou. :wink:
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#7
DrippTone zei:
Een rode draad neer zette is prima, maar vermeld er gewoon even bij dat je er eigenlijk geen zak aan hebt omdat het totaal anders kan zijn in de realiteit. En zet er ook even bij hoe je op een veilige manier wel er achter kunt komen wat een mooie portie is voor jou. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik zal de disclaimer nog even aanpassen.
Maar nu deze uitkomst er is wat betreft dit topic hoop ik dat mensen wel hun adviesdosissen posten. :)
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#8
DrippTone zei:
Een rode draad neer zette is prima, maar vermeld er gewoon even bij dat je er eigenlijk geen zak aan hebt omdat het totaal anders kan zijn in de realiteit. En zet er ook even bij hoe je op een veilige manier wel er achter kunt komen wat een mooie portie is voor jou. :wink:
Klik om te vergroten...
Haha, schitterend verwoord. +1
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#9
hehe. :smoke: Advies doses voor een ongekende visuele ervaring en zeer spiritueel bewustzijns verandering:

6.1gr gedroogde Psilocybe Cubensis en 2.3gr gedroogde Psilocybe Tampanensis. :hearteyes:

Waarschuwing: Extreme drang tot braken, ongekende mindfucks, visueel vuurwerk wat wellicht beangstigend kan zijn voor onervaren trippers. :grin:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pak Suiker zei:
Beste allemaal,

Nu het paddestoelenverbod al een tijdje van kracht is en de fervente paddoliefhebber dus druk aan het kweken is, heb ik een vraagje.
Er zijn veel verschillende soorten paddestoelen, verschillende strains met ieder hun eigen hoeveelheid werkzame stoffen.
Dus nu is mijn vraag: kunnen we hier niet een overzicht maken met de adviesdosis per paddestoelen strain? (misschien een sticky van maken?)
Want van sommige strains kan ik écht niet vinden hoeveel een "smartshopportie/dosis" is.

Om te beginnen zal ik alvast posten van welke strains ik wél de smartshopdosis weet:

Psylocybe Cubensis A (Mexicaanse paddo) - 30 gram vers/3 gram gedroogd.
Psylocybe Cubensis B+ - 15 gram vers/1½ gram gedroogd.
Copelandia Cyanescens (Hawaïaanse paddo) - 10 gram vers/1 gram gedroogd.
Psylocybe Cubensis "Golden Teachers" - 20 gram vers/2 gram gedroogd.

DISCLAIMER: Paddestoelen zijn een natuurproduct, de precieze hoeveelheid kan dus verschillen per paddestoel en oogst.
Deze gegevens zijn dus een RICHTLIJN, geen feit, houd hier rekening mee!

De veiligste methode is om te beginnen met een kleine dosis (bijv. 5 gram vers) en vanaf hier je oogst te verkennen. (credits aan Dripptone)


Alvast bedankt.
Klik om te vergroten...

Het lijkt mij wat overdreven om hier een sticky-topic van te maken. Wat me wel nuttig lijkt is, om van de meest gebruikte soorten, zoals die ook in het 'alles dat je wilt weten over paddo's' topic staan, de gemiddelde doseringen te vermelden. En dan bij voorkeur in dat betreffende topic onder het kopje 'soorten paddo's.' Want 99% van de paddotrips wordt gedaan op een van die 7 paddosoorten.
En mensen die andere meer ongewone paddosoorten gebruiken dat zijn doorgaans toch meer ervaren gebruikers die, zoals hier al wat werd benoemd, zelf wel uitvogelen wat ze nodig hebben.

Maar ik vind het dus wel heel erg nuttig om voor de meest gebuikte soorten een soort richtlijn te geven. Waar je uiteraard van af kunt wijken. Maar dan weet je iig waar je van afwijkt. Want stel je bent totaal onwetend op paddo gebied, dan is het toch prachtig als je een beetje weet wat gemiddeld is. Zeker voor mensen die nog niet op zichzelf wonen, maar moeten wachten tot hun ouders is keer een weekend weggaan, is het toch mooi als ze een beetje een gemiddelde in hun hoofd hebben.

Maar Pak Suiker als je dus van die padosoorten die onder het kopje 'soorten paddo's' staan in het genoemde topic, weet wat de gemiddelde dosis is, dan moet je dat zeker even posten in dat topic. en dan wordt het in die 'paddogids' geplaatst, en dan is het nog completer.
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#11
@ kapitein-x: ik zal die soorten wel even in dit topic gooien en dan kunnen de mensen die weten wat de gemiddelde dosis is het hier wel melden.
Want om dat ook in dat topic te doen, dan wordt het zo'n chaos.
Edit: ehm... de soorten die daar staan zijn niet echt specifieke strains volgens mij, ik laat de 'officieele' namen dan ook wel even over aan de mensen die tevens de adviesdosis van die soort weet.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#12
Prima. Maar ik bedoel simpelweg als de resultaten (van dit topic) bekend zijn. En dan is het een kwestie van 1 post in dat andere topic en dan pikt shokora dat wel op, en klaar is kees.

edit: zag net je edit. Uh, voor zover ik het snap. Ik bedoel gewoon simpelweg, middle of the road paddosoorten, dus de Mexicaanse, Hawaïaanse etc...
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bij dat fotootje staan wel latijnse namen, bedoel je dat?
http://i153.photobucket.com/albums/s204 ... -25/Mr.jpg

Maar, daarom vraag ik het ook aan anderen, omdat ikzelf niet zo in technische kant zit. :)
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#14
Of gewoon: Psilocybe Cubensis Soort bv.. Equadorian... :)
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#15
@ kapitein-x: ja, same here dus, :wink:
Maar ik weet wel dat de "latijnse namen" die bij het plaatje staan dat je daar linkt onjuist zijn.
Psilocybe Aurumescens klinkt wellicht enorm logisch, maar in feite is het gewoon een ander soort strain van de cubensis (heb ik me laten vertellen).
Dus dat schiet ook niet heel erg op.
Maar ik zal een aantal die wel kloppen er wel bij zetten. :)

Edit: @ KoxBox: dat is indd wel een goed idee! :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pak Suiker zei:
Edit: @ KoxBox: dat is indd wel een goed idee! :grin:
Klik om te vergroten...

Dat dacht ik ook ja, niemand heeft toch wat aan dat latijns gezwets want tegenwoordig staan ze allemaal beschreven als P. Cubensis Soort.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat betreft dat paddotopic, daar staat dit rijtje. Dus ook niet met een ingewikkelde naam (dat fototje is gewoon extra als illustratie)

Mexicaanse
Thaise
Truffels (philosopher's stones)
Columbiaanse
Golden Teachers
Equadoriaanse
Hawaiiaanse

Als we nu is voor deze 7 soorten de gemiddelde dosis (vers/droog) kunnen bepalen, dan lijkt me dat erg nuttig. De mexicaanse en hawaiaanse kunnen we zo wel invullen lijkt me. Nu nog even die andere vijf. Het lastigst zal misschien zijn om een gemiddelde portie van gedroogde truffels te bepalen.
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#18
kapitein-x zei:
Wat betreft dat paddotopic, daar staat dit rijtje. Dus ook niet met een ingewikkelde naam (dat fototje is gewoon extra als illustratie)

Mexicaanse
Thaise
Truffels (philosopher's stones)
Columbiaanse
Golden Teachers
Equadoriaanse
Hawaiiaanse

Als we nu is voor deze 7 soorten de gemiddelde dosis (vers/droog) kunnen bepalen, dan lijkt me dat erg nuttig. De mexicaanse en hawaiaanse kunnen we zo wel invullen lijkt me. Nu nog even die andere vijf. Het lastigst zal misschien zijn om een gemiddelde portie van gedroogde truffels te bepalen.
Klik om te vergroten...
Ze staan erbij, maar ik laat de strains zoals Cubensis B+ en Cambodia er ook bij staan (ik heb overigens het idee dat dit dezelfde paddestoelen zijn, mijn B+ stoeltjes lijken enorm veel op de plaatjes op i-net van Cambodia, als iemand hier meer over weet: roept u maar!) omdat deze strains veel in kweeksetjes zitten.
0
0penmindeDLid
01-01-2024, 00:00
#19
Pak Suiker zei:
kapitein-x zei:
Wat betreft dat paddotopic, daar staat dit rijtje. Dus ook niet met een ingewikkelde naam (dat fototje is gewoon extra als illustratie)

Mexicaanse
Thaise
Truffels (philosopher's stones)
Columbiaanse
Golden Teachers
Equadoriaanse
Hawaiiaanse

Als we nu is voor deze 7 soorten de gemiddelde dosis (vers/droog) kunnen bepalen, dan lijkt me dat erg nuttig. De mexicaanse en hawaiaanse kunnen we zo wel invullen lijkt me. Nu nog even die andere vijf. Het lastigst zal misschien zijn om een gemiddelde portie van gedroogde truffels te bepalen.
Klik om te vergroten...
Ze staan erbij, maar ik laat de strains zoals Cubensis B+ en Cambodia er ook bij staan (ik heb overigens het idee dat dit dezelfde paddestoelen zijn, mijn B+ stoeltjes lijken enorm veel op de plaatjes op i-net van Cambodia, als iemand hier meer over weet: roept u maar!) omdat deze strains veel in kweeksetjes zitten.
Klik om te vergroten...

^^ Ik kweek zelf al aan tijdje verschillende soorten Cubensis, en B+ en Cambodja zien er behoorlijk verschillend uit.Het hoedje van Cambodja doet me altijd denken aan die traditionele driehoekige Chinese hoedjes die de boeren daar dragen :mrgreen:
De B+ heeft een rondere hoed.
De paddenstoelen in het bovenstaande rijtje zijn allemaal een Cubensis soort, behalve de Hawaiiaanse en de truffels. Een algemene richtlijn voor alle Cubensis is 3 gram gedroogd of 30 gram vers, dit zijn doseringen die ook in de smartshops werden gehanteerd: de zogenaamde portie. Maar een die-hard kweker als mij neemt daar natuurlijk geen genoegen mee :grin:
Dus mocht je 1 portie iets te veel van het goede vinden, dan ga je lager doseren en andersom natuurlijk.
De Hawaiiaanse behoord tot de Panaeolus soort, hiervan is 1 gram gedroogd of 10 gram vers genoeg voor een goede trip voor de meeste mensen. Met truffels heb ik nog geen ervaring, wel ben ik bezig ze voor de eerste keer te kweken.
Overigens moet niet vergeten worden dat niet elke paddenstoel even krachtig is, dus dat eerdere doseringen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst!!

@ Pak Suiker,
Waarom verdiep je je niet in het kweken van A tot Z, je doet nou al bijna de helft. Het zou je een hoop geld besparen ipv dure kweekkitjes te kopen waar alleen maar een beetje rogge, sporen en soil in zit :wink:
Kweken makkelijker dan je denkt, geen abacadabra en nog leuk ook :hearteyes:

Tripp on fellaZ :stoned:
P
Pak SuikerLid
01-01-2024, 00:00
#20
@ 0penmindeD: ik moet toegeven dat ik echt een ontzettende n00b ben wat kweken/tuinieren/dat soort ongein betreft, ik ben simpelweg wat onhandig.
Ik zou wel een snelcursus paddestoelen kweken van iemand krijgen ooit, maar voordat dat zo ver was heb ik door "omstandigheden" contact moeten verbreken met veel mensen, waaronder deze persoon.
Gelukkig heb ik nog een aardige berg paddestoelen van het kweeksetje B+ dat ik van diezelfde persoon heb gekregen (dat was erg tof! :grin: ) dus ik heb nog wel voldoende.
Maar misschien als dat op begint te raken en ik krijg plotseling talent om paddestoelen te kweken, dat ik dan sporen en kweekspullen aanschaf i.p.v. een kweeksetje.

Daarnaast vind ik kweeksetjes ook niet zo duur hoor, 30 euro, en je kunt een enorm lange tijd met de opbrengst doen. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."