#1
damn, dit interresseert me wel maar zoveel tekst !!
Sweet_Shadow zei:Zorgen de drie elementen
1) het verkeren in een veranderde bewustzijnsstaat
2) het je laten leiden door een persoon die je niet kent
3) de aanwezigheid van meerdere onbekende mensen
gezamenlijk niet voor een zeer risicovolle situatie?
)Sweet_Shadow zei:Hoe beslis jij, of schat jij van tevoren in, of de ervaring de risico's waard is?
Mijn ervaring is eerder dat dit een louterende werking heeft. Als iemand bv moet overgeven dan voel je ahw dat er iets opgeruimd wordt.Sweet_Shadow zei:Je kunt ook beschadigd raken doordat je (ongewild) de fysieke en psychische strijd waarneemt van een andere deelnemer die een helse trip heeft.
Misschien bestaan dergelijke rituelen wel, maar dit klinkt wel heel extreem. Doet me een beetje denken aan de Temple of Doom.Ook de leidersfiguur ken je niet, of nauwelijks. Je legt je ziel als het ware in de handen van deze persoon; hij of zij krijgt op deze manier ontzettend veel macht over jou, ik durf bijna te zeggen de totale macht.
kapitein-x zei:Ik neem aan dat je doelt op een negatieve invloed die verder reikt dan het moment op zich, die dus na de ceremonie nog steeds werkzaam is. Een beetje zoals subliminale boodschappen...
kapitein-x zei:Als je in een 'psychedelische bewustzijnsstaat' bent, dan is het mijn ervaring dat je je ultrabewust bent van emoties en energiepatronen. Dus volgens mij merk je het direct als iemand het op jou of de groep 'gemunt' heeft. En ik heb er alle vertrouwen in dat die negatieve energie dan getransformeerd wordt of een plaats krijgt.
Daar kan ik inkomen, maar in je gewone bewustzijnsstaat ben je stukken minder kwetsbaar, geloof ik, dan met een bewustzijn dat onder invloed is.kapitein-x zei:Ik kan me makkelijker voorstellen dat ik in het dagelijks leven negativiteit oppik, dan tijdens een ceremonie.
kapitein-x zei:Maar volgens mij is het zeer onwaarschijnlijk (om niet te zeggen onmogelijk) dat in een paar uur tijd iemand echt zodanig wordt 'geïnstrueerd' dat hij/zij dingen gaat doen die niet overeenstemmen met zijn innerlijke natuur (hart.) En het verhaal komt van twee kanten: de leraar dient zich aan, en de leerling gaat hier op in.
kapitein-x zei:Kortom: er is in alle gevallen, met sjamaan of met 'medereizigers', een zekere wisselwerking. En ik kan me niet voorstellen dat als iemand volledig onschuldig, passief onder invloed is, dat hij/zij dan zodanig geslachtofferd kan worden, met zeer negatieve gevolgen van dien.
kapitein-x zei:Sweet_Shadow zei:Hoe beslis jij, of schat jij van tevoren in, of de ervaring de risico's waard is?
Ik geloof dus wel dat het mogelijk is dat een dergelijk ritueel gegeven kan worden door iemand met slechte bedoelingen, of in een nare setting. Maar ik betwijfel dus of deze persoon in staat is om mij echt kwaad te berokkenen, in de zin van: je voelt je oke voor het ritueel en na het ritueel wordt je moordlustig of suïcidaal.
kapitein-x zei:Mijn ervaring is eerder dat dit een louterende werking heeft. Als iemand bv moet overgeven dan voel je ahw dat er iets opgeruimd wordt.Sweet_Shadow zei:Je kunt ook beschadigd raken doordat je (ongewild) de fysieke en psychische strijd waarneemt van een andere deelnemer die een helse trip heeft.
kapitein-x zei:Misschien bestaan dergelijke rituelen wel, maar dit klinkt wel heel extreem. Doet me een beetje denken aan de Temple of Doom.Sweet_Shadow zei:Ook de leidersfiguur ken je niet, of nauwelijks. Je legt je ziel als het ware in de handen van deze persoon; hij of zij krijgt op deze manier ontzettend veel macht over jou, ik durf bijna te zeggen de totale macht.
DrippTone zei:Maar ten alle tijden had ik zelf nog de touwtjes in handen, als iemand me kwaad had willen doen had ik mezelf prima kunnen verdedigen. Behalve op de piek dan, maarjah ik denk ook niet dat ik die piek had gehad als ik geen vertrouwen had en mezelf niet had durven laten gaan. Bij Ayahuasca moet je goed kunnen los laten en je hoofd leeg maken, anders ga je nooit diep in je trip. Althans was dat bij mij zo.
DrippTone zei:Hij schreeuwde het niet alleen uit voor zijn problemen, maar voor de pijn van de hele groep. Die energie kon je voelen.
DrippTone zei:Wat zo'n groep krachtig maakt voor je proces is het delen. Delen van je pijn, delen van je problemen. Maar ook delen van je geluk en liefde. En uiteindelijk het delen van de oplossing.
Ja oke, dat is wel een goed punt. Ik zie het nu dan denk ik zo: als je onder invloed bent, ben je beter in staat om negativiteit op te merken, en het dus te ontwijken, of 'transformeren.' Maar als je dan toch, op een onbewaakt moment, geraakt wordt door de hand van de duivel, dan is er ook een grotere kans dat het meteen heel diep gaat.Sweet_Shadow zei:Daar kan ik inkomen, maar in je gewone bewustzijnsstaat ben je stukken minder kwetsbaar, geloof ik, dan met een bewustzijn dat onder invloed is.kapitein-x zei:Ik kan me makkelijker voorstellen dat ik in het dagelijks leven negativiteit oppik, dan tijdens een ceremonie.
Sweet_Shadow zei:kapitein-x zei:Mijn ervaring is eerder dat dit een louterende werking heeft. Als iemand bv moet overgeven dan voel je ahw dat er iets opgeruimd wordt.Sweet_Shadow zei:Je kunt ook beschadigd raken doordat je (ongewild) de fysieke en psychische strijd waarneemt van een andere deelnemer die een helse trip heeft.
Hmm okee, als dit door de persoon zelf zo ervaren wordt misschien, maar wat als diegene het allemaal maar vreselijk vindt?
en:
Sweet_Shadow zei:DrippTone zei:Hij schreeuwde het niet alleen uit voor zijn problemen, maar voor de pijn van de hele groep. Die energie kon je voelen.
Als ik zoiets lees, raakt dat mij best wel. Het kan toch niet de bedoeling zijn om als mens zoveel lijden te moeten verdragen (ook al neem je vrijwillig deel aan het gebeuren)? En ik weet niet of er meerwaarde aan zit om iemand anders zo te zien lijden... Maar aan de andere kant, wat ik steeds tegen kom bij ayahuascaverhalen is dat men een soort psychologische reiniging ondergaat nadat men veel pijn heeft doorstaan; de pijn is in dat geval een prijs die men graag betaalt voor de positieve psychologische effecten. De onzekerheid zit hem echter in de vraag of de beleving van je pijn je überhaupt iets gaat opleveren.
Sweet_Shadow zei:DrippTone zei:Maar ten alle tijden had ik zelf nog de touwtjes in handen, als iemand me kwaad had willen doen had ik mezelf prima kunnen verdedigen. Behalve op de piek dan, maarjah ik denk ook niet dat ik die piek had gehad als ik geen vertrouwen had en mezelf niet had durven laten gaan. Bij Ayahuasca moet je goed kunnen los laten en je hoofd leeg maken, anders ga je nooit diep in je trip. Althans was dat bij mij zo.
Interessant wat je hier zegt, dat je in de piek de controle kwijt was maar dat dat enkel gebeurde omdat jij zelf genoeg vertrouwen had om het te laten gebeuren. Dat is reuze handig maar ik denk niet dat het altijd zo werkt, bovendien kun je een inschattingsfout maken en met een gevoel van vertrouwen de controle verliezen terwijl later blijkt dat dat vertrouwen ongegrond was. Maar ja dit soort dingen denk ik dan weer, wellicht omdat ik mijn eigen oordelen niet zonder meer vertrouw. Misschien is dit wel hetgeen waar mijn 'probleem' om draait: vertrouwen in mezelf in plaats van vertrouwen in de ander.
Sweet_Shadow zei:DrippTone zei:Hij schreeuwde het niet alleen uit voor zijn problemen, maar voor de pijn van de hele groep. Die energie kon je voelen.
Als ik zoiets lees, raakt dat mij best wel. Het kan toch niet de bedoeling zijn om als mens zoveel lijden te moeten verdragen (ook al neem je vrijwillig deel aan het gebeuren)? En ik weet niet of er meerwaarde aan zit om iemand anders zo te zien lijden... Maar aan de andere kant, wat ik steeds tegen kom bij ayahuascaverhalen is dat men een soort psychologische reiniging ondergaat nadat men veel pijn heeft doorstaan; de pijn is in dat geval een prijs die men graag betaalt voor de positieve psychologische effecten. De onzekerheid zit hem echter in de vraag of de beleving van je pijn je überhaupt iets gaat opleveren.
Sweet_Shadow zei:DrippTone zei:Wat zo'n groep krachtig maakt voor je proces is het delen. Delen van je pijn, delen van je problemen. Maar ook delen van je geluk en liefde. En uiteindelijk het delen van de oplossing.
Dit vind ik mooi.
Ik heb tijdens het schrijven van dit en mijn vorige bericht steeds meer inzicht gekregen in mezelf; het door mij aangekaarte probleem is gefundeerd op enkele eigenschappen van mijn persoonlijkheid. Die eigenschappen zorgen ervoor dat ik zelf het vertrouwen niet heb om deel te nemen aan een begeleide groepstrip (terwijl ik hier ergens misschien naar verlang). Wellicht ben ik daarom geïnteresseerd in de manier waarop anderen het voor elkaar krijgen om dit vertrouwen wel te hebben.
DrippTone zei:om nog even terug te komen op mijn vorige post, het was weer een geweldig weekend. En naar mijn idee zonder risico. De groep was echt heel bijzonder, goede energie en iedereen was heel aardig.![]()
kapitein-x zei:Was die zaterdag overdag een beetje makkelijk om door te komen? (klinkt een beetje vreemd hoe ik ´t vraag wellicht :P )
Zo´n peyote ceremonie (in Amsterdam) spreekt mij niet zo heel erg aan in de zin dat er echt naar een soort vrolijke sfeer wordt toegewerkt met eventueel dansen en zingen. En dan ben ik bang dat ik daar helemaal niet in mee kan gaan. Hoe heb jij dat ervaren qua sfeer, voelde je je helemaal ongedwongen of was er toch wel een bepaalde spanning?
mvg kapitein-x (die ´t toch niet kan laten om af en toe even op ´t df te kijken)![]()
Nou, van andermans kotsen heb ik zeker geen last, eerder het tegenovergestelde. En een welgemikte schreeuw zo nu en dan, daar kan ik ook wel mee leven. Ik voel dan ook wel zoiets van ´zijn/haar leed is ook mijn leed, en we helpen elkaar in zekere zin.´ Dus de meerwaarde van een groep, dat zie ik zeker in. 100%.DrippTone zei:Als ik het zo hoor heb jij dus soms ook last bij een aya ceremonie van ander mans kotsen/lachen/huilen/schreeuwen? Want voor mij is het geen dilemma. Het past allemaal binnen de sfeer en ik kan me er niet aan storen.
kapitein-x zei:Nou, van andermans kotsen heb ik zeker geen last, eerder het tegenovergestelde. En een welgemikte schreeuw zo nu en dan, daar kan ik ook wel mee leven. Ik voel dan ook wel zoiets van ´zijn/haar leed is ook mijn leed, en we helpen elkaar in zekere zin.´ Dus de meerwaarde van een groep, dat zie ik zeker in. 100%.DrippTone zei:Als ik het zo hoor heb jij dus soms ook last bij een aya ceremonie van ander mans kotsen/lachen/huilen/schreeuwen? Want voor mij is het geen dilemma. Het past allemaal binnen de sfeer en ik kan me er niet aan storen.
Maar ondanks dat zo´n aya-ceremonie een groepsproces is, blijf je wel erg bij jezelf: een beetje in het duister, eventueel opgerold in je slaapzak - mogelijk verschuilend achter een kotsbakje.En de dag daarna sluit je het mooi met zijn allen af, en dat voegt ook echt iets toe. Dus om het positief te formuleren: zo´n aya-ceremonie is voor mij zo goed als ideaal.
(dat neemt niet weg dat ik het ooit nog wel is zou willen ervaren in het pikkedonker met een stuk minder mensen - dat lijkt me ook interessant)
Maar ik heb het idee (en dat is puur persoonlijk en geen kritiek op de ceremonie als zodanig) dat zo´n peyote ceremonie wat meer een open groepsgebeuren is met een soort ´plan´ van straks gaan we zingen en dansen en dan wordt het heel erg leuk. En ik ben dan bang (te groot woord) dat ik daar dan helemaal geen zin in heb. En mijn voorgevoel zegt me dat dat ook het geval zal zijn. Maar ik zie dat niet als iets dat overwonnen moet worden ofzo. Smaken verschillen. Bijvoorbeeld dmt-roken, ik voel gewoon dat dat niet mijn pad is. Maar ik sta open voor de optie dat ik daar over 10 jaar anders over denk. En zo kan het ook best zijn dat ik dus over een paar jaar de ene na de andere peyote ceremonie afschuim.![]()
Over die jongen. Ik dacht na een uur wel van ´nou als je de mogelijkheid hebt om iets rustiger te doen, dan zou dat fijn zijn.´ Maar achteraf zie ik ook wel dat een eventuele ergernis ook weer deel is van het proces. En ik was blij om te zien dat die jongen er de volgende dag zo helder uitzag.
DrippTone zei:Wat ik hier uit opmaak is dat je denkt dat die pijn komt door de Ayahuasca. Maar dat is niet zo, waar ik het over heb is de pijn en het verdriet wat je binnen in je draagt. Dingen waar je onderbewustzijn mee worstelt of iets wat je nooit volledig hebt verwerkt. Je stopt meer dingen weg dan je denkt en je ego vertelt je dat je er geen last meer van hebt, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog een litteken vormt op je ziel.
Zodra je daar gaat zitten in die groep en besluit deel te nemen aan de ceremonie dan deel je die pijn al. Het is niet meer van jou, maar van iedereen nog voordat je het medicijn hebt genomen. De energie kan daar vrij vloeien en je bent daar samen met iedereen om het te bestrijden. En de een die vecht heviger dan de ander. Maar denk niet zo negatief over dat gevecht, het kan ook juist heel positief uitwerken om zoveel negatieve energie te verwerken en bestrijden. Ookal is het niet jou energie maar dat van een ander.
DrippTone zei:Als ik je goed begrijp sweet shadow is jouw voornaamste probleem, hoe vertrouw ik de begeleider en de mensen in de groep. Zo'n ceremonie is niet zo goedkoop dus een grappenmaker zal er niet op af komen, de mensen die daar heen gaan komen allemaal met de zelfde reden. Wat dat betreft zou ik me niet zo zorgen maken.
Maar over de begeleider, tjah. Die man waar ik dat doe die ken ik nu wel een klein beetje, en die vertrouw ik wel. De eerste keer daar vond ik het opzich ook wel raar hoor om daar met wild vreemden zoiets te doen. Maar toen heb ik mijn intuïtie gevolgd.
Maar als ik nu een nieuw iemand zou moeten vinden om die ceremonie bij te doen, dat lijkt me lastig zoeken want zulke mensen vind je niet zomaar. Maar de eerste beste die je tegen komt, ga er gewoon heen. En ga een gesprek met die persoon aan. Probeer door middel van vragen de intentie van die persoon te achterhalen.
En anders, misschien is santo daime iets voor je. Ik bedoel die mensen hebben een naam hoog te houden en kunnen het niet maken om mensen iets aan te doen. Dat is een wat meer sociaal gecontroleerd iets, want van alle ceremonies is zoiets toch wel het meest bekend. En als je bedenkt dat er zoveel mensen je voor zijn geweest.
Ik zie echter het risico niet als je een plek bij iemand heb gevonden waar je vertrouwd die ceremonie in kan gaan.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."