DrippTone zei:
Alsof je de top alleen bereikt in een team. Alleen kan dat ook, natuurlijk niet iedereen. De een heeft hulp nodig van het collectief, de ander niet.
Helemaal mee eens. Alleen kan dat ook, het kan met structuur, het kan zonder. Het kan overigens ook zonder drugs, met bijvoorbeeld ritmisch dansen, vasten, seks etc. Voor sommige mensen is de structuur zelfs belemmerend. Ik pretendeer op geen enkele manier de waarheid in pacht te hebben. Het enige dat ik graag duidelijk maak is dat ik persoonlijk de structuur als middel gebruik om een veel diepere ervaring te krijgen dan zonder.
Als iemand anders dezelfde ervaringen kan hebben zonder de vorm, good for you, toch?
Het is alleen jammer wanneer mensen niet verder kunnen kijken dan dat de vorm kortzichtig en beperkend zou zijn, en voortkomt uit een soort verstarrende en rigide drang van vorm-om-de-vorm. Het zijn gewoon allebei wegen, en elke weg past weer bij iemand anders. Goed geinformeerd maak je dan je eigen keuze, lijkt me zo.
DrippTone zei:
Voor de rest praten we een beetje langs elkaar heen heb ik het idee.
Zou kunnen
![:)]()
de valkuil is denk ik om een persoonlijke ervaring, afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, te vertalen naar een algemeen geldende waarheid. Waarheden staan snel tegenover elkaar, ervaringen bestaan gewoon lekker paradoxaal naast elkaar
kapitein-x zei:
Ach ja, uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Wat wil je bewerkstelligen. Als de reisafstand geen obstakel zou zijn, dan zou ik toch wel is aan zo´n Daime-ritueel mee willen doen. Ik heb wel mijn reserves, maar die heb ik toch ook wel bij veel sjamanistische rituelen. Ik zie het verschil niet zo tussen Jezus en graancirkels.
Haha, inderdaad. Het fijne van ayahuasca vind ik, dat de ervaring voorop staat. Ik ervaar dingen liever dan dat ik ze moet aannemen van iemand anders die het voor mij ervaren heeft. De kunst is om achter het beeld of concept te kijken naar de ervaring waar het naar verwijst. Als ik de ervaring heb dat ik oplos in licht en klank, mag je dat van mij het Quantummechanische Veld, Boeddha, de Elektromagnetisch Chemische Reactie Van Neurotransmitters, Jezus, Hyperspace of whatever noemen. Maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit, zolang mijn ervaring er niet door gehinderd wordt.
kapitein-x zei:
Mijn ideale ritueel zou denk ik zijn met vijf mensen in een tipi (plus een sjamaan en begeleider), en dat na inname van de thee het vuur gedoofd wordt zodat het pikkedonker is, terwijl de sjamaan helende liederen zingt. En dat je dan in principe de tent niet mag verlaten tenzij je naar de wc moet. En dat dan tegen het einde van het ritueel het vuur weer ontstoken wordt. Volgens mij kun je met zo weinig mensen juist heel diep gaan, terwijl er toch nog wel iets van een groeps-energie is.
Overigens, er is ook binnen die organisaties zoals de Santo Daime en de UDV veel discussie over wat ´juist´ is. Het is wat dat betreft net een standaard kerk. Zulk soort dingetjes staan ook beschreven in het boek van Govert Derix over ayahuasca. En op dezelfde manier gebeurt dat ook bij sjamanen onderling.
Ik moet zeggen dat ik het zelf zingen ook wel erg waardeer, in addititie op de sjamaan die zingt. ALs ik zelf zing, verandert dat wel degelijk mijn ervaring moet ik zeggen.
Tja, de discussie over wat 'juist' is.... Grote valkuil denk ik. Zolang ik er geen last van heb, denk ik altijd maar. Mijn ervaring is wat hij is. Bepaalde beperkingen kunnen die ervaring ook verdiepen, maar als ik het waarom van de beperking niet snap of suf vindt, dan blokkeert het eerder dan dat het verdiept. Subtiel evenwicht
![:)]()