Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat doe ik fout?

Wat doe ik fout?

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
p
pasqualiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik geloof oom dat er een tabel bestaat zodat je kunt zien in welke fase het verkeerd gaat in de kweek en wat je er dan nog aan kunt doen.
B
BoerkeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hey,

Ik zit met een probleem, ik ben onlangs begonnen met zelf te proberen paddo's te kweken, tot vorige week ging alles goed, ik had mooie cake's van bruine rijst die ondertussen al volledig mooi wit waren geworden door de gevormde schimel. Het was dus tijd voor de volgende stap, maar daar is er blijkbaar iets mis gegaan.
Ik maakte de pot open, gooide er een laag vochtige vermiculiet boven op (met wat rijstmeel gemengd) en zette de pot in een filterzak. 3 dagen later was de castinglaag groen geworden en stond er lang haar op... (het het stonk verschrikkelijk!!!)

Ik dacht, mss moet ik er enkel vermiculiet op doen en die rijstmeel niet meer gebruiken in mijn casting laag... dus de 2e keer had ik opnieuw een mooie cake, deze keer haalde ik ook de cake uit de pot en legde hem in een ontsmet bakje, maakte de cake wat losjes met een ontsmet vork, legde er een laag vochtige vermiculiet op en plaatste het opnieuw in de filterzak... 2dagen later opnieuw hetzelfde, de casting laag werd groen en stonk.


Wat moet ik doen? Wat doe ik fout??


greetz
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik weet niet wat je fout doet, maar als je mensen wil hebben die je hierbij helpen kan je denk k beter in de "kweek en crea hoek" dit topic posten, daar kijken tenminste mensen die hier verstand van hebben.. :)
B
BoerkeLid
01-01-2024, 00:00
#4
en hoe verplaats ik mijn topic?? :)
M
Mindless1985Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Lief vragen aan een moderator :wink:
S
Sweet_ShadowLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zo te horen werk je steriel, maar blijkbaar niet steriel genoeg want op de een of andere manier weet er toch een soort schimmel in de kweek te komen. Hoe je dit kunt voorkomen weet ik niet. Wel zonde joh! Ik denk dat je je vraag beter ergens kunt stellen waar men meer gespecialiseerd is in het kweken (bijvoorbeeld: http://www.fsre.nl/forum/index.php). Succes!
B
BoerkeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Merci voor de link :wink:
f
funLid
01-01-2024, 00:00
#8
http://www.fsre.nl/forum/index.php)
Klik om te vergroten...

Dat forum zit ik ook op, is heel goed als je meer wilt weten over het kweken.
Ook wil ik je nog even wijzen op www.shroomery.org
Wel in het engels, maar ook veel nuttige weetjes.

Ik heb je nog niet gezien op het forum, maar er komt dus inderdaad een of andere bacterie in je cake.
Waarschijnlijk is het eerste gedeelte van je kweek goed, omdat je mycelium ziet groeien en geen andere schimmels.
Pas na het moment dat je de rijstmeel/vermiculiet casinglaag aanbrengt gaat het mis.

Hier moet dus eigenlijk de fout zitten.
Wat ik graag doe is de casinglaag ook te steriliseren (=koken) voordat je hem aanbrengt op de cake.
Zo weet je zeker dat er niet een verkeerde schimmel meekomt.

Ook moet je zeker weten dat je filterzakken steriel zijn.

Werk schoon en steriel, hierin zit de fout.
Dus volgroeid cakeje, liefst in een steriele ruimte (handschoenenkast) openen en (met steriele handschoenen) de steriele casinglaag aanbrengen. Dan in een steriele omgeving zetten met (zwak) licht (geen direct zonlicht) en die moet ook weer steriel zijn.
Je filterzakken zijn daar goed voor geschikt.

Lees het forum maar eens door, er gaat wel wat tijd in zitten maar uiteindelijk weet je precies waar je op moet letten.

Als je vragen hebt hoor ik het wel!
M
Mr.jihoLid
01-01-2024, 00:00
#9
en hoe gaat het er nu mee?
B
BoerkeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb de mooie witte rijst er nog wat van tussen gehaald en bleek dat ik gewoon niet steriel genog was geweest met de cassing laag...

Dus het deel mooi witte rijst dat ik nog heb kunnen redden, heb ik in een kleiner bakje gedaan en een goed ontsmette casing laag over gedaan.
Ik verwachte er niet meer van maar.... tot mijn grote verbazing zijn er nog een paar erg kleine paddestoeltje uit gekomen, ze zijn wel allemaal vrij klein gebleven en ik heb iets van een 15 gram kunnen oogsten... Ik hoop ergens nog wel een beetje op een 2e oogst (waar jammer genoeg nog niets van te merken is) zodat ik er toch 1 volledige portie van ga krijgen :)

Nu ja, ik heb er uit geleerd en ben ondertussen net begonnen aan een 2e poging (vanmorgen de sporenspuit ingespoten...) Hoop dat het nu zonder problemen gaat!


Greetz
P
Psychonaut-Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bij een growkit zit altijd een bijsluiter..
Je hoort je "cake" niet uit de bak te halen of hier rijst zetmeel op te gooien..
Laat de box die je aangeleverd gekregen hebt 24 uur onder water staan. (met de deksel er op)
Zodra de 24 uur voorbij zijn, giet het water er uit, prik zo'n 10 in de "cake" met een vork en plaats de growkit zonder deksel in de plastic zak die bij de growkit zit inbegrepen.
Gooi een halve liter water in de zak, hier drijft de (plastic bak met de) "cake" in.
Sluit de zak met 2 a 3 paperclips en zet de plastic zak met "cake" in op een plek waar het tussen de 19 en de 24 graden is.
Je zult nu 2 a 3 weken moeten wachten en vervolgens zul je de eerste paddo's beginnen zien groeien..

Ik hoop je hiermee goed geholpen te hebben.. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."