http://www.fsre.nl/forum/index.php)
Dat forum zit ik ook op, is heel goed als je meer wilt weten over het kweken.
Ook wil ik je nog even wijzen op
www.shroomery.org
Wel in het engels, maar ook veel nuttige weetjes.
Ik heb je nog niet gezien op het forum, maar er komt dus inderdaad een of andere bacterie in je cake.
Waarschijnlijk is het eerste gedeelte van je kweek goed, omdat je mycelium ziet groeien en geen andere schimmels.
Pas na het moment dat je de rijstmeel/vermiculiet casinglaag aanbrengt gaat het mis.
Hier moet dus eigenlijk de fout zitten.
Wat ik graag doe is de casinglaag ook te steriliseren (=koken) voordat je hem aanbrengt op de cake.
Zo weet je zeker dat er niet een verkeerde schimmel meekomt.
Ook moet je zeker weten dat je filterzakken steriel zijn.
Werk schoon en steriel, hierin zit de fout.
Dus volgroeid cakeje, liefst in een steriele ruimte (handschoenenkast) openen en (met steriele handschoenen) de steriele casinglaag aanbrengen. Dan in een steriele omgeving zetten met (zwak) licht (geen direct zonlicht) en die moet ook weer steriel zijn.
Je filterzakken zijn daar goed voor geschikt.
Lees het forum maar eens door, er gaat wel wat tijd in zitten maar uiteindelijk weet je precies waar je op moet letten.
Als je vragen hebt hoor ik het wel!