Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumspsychose of schizofrenie van tripmiddelen?

psychose of schizofrenie van tripmiddelen?

12 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi iedereen ik heb een paar vragen in verband met tripmidelen. Meer bepaald cannabis en truffels. Ik heb ongeveer 2 maanden geleden voor de eerste keer truffels genomen. Dit was best een fijne ervaring maar mijn vriend is er een beetje blijven inzitten. Ik heb wel zin om het in de grote vakantie nog eens te doen maar ik wil echt geen psychose ofzo. Ik heb al een beetje info opgezocht en zo ben ik te weten gekomen dat het niet zo veilig is om te gebruiken als er mensen zijn in je familie met een psychose. In het verleden heeft hij ook heel veel geblowd en andere chemische drugs gebruikt.

Ik las dat blowen ook een probleem kan worden als je veel gebruikt. Bij mij is dit niet het geval aangezien ik alleen maar vrijdagavond rook. Maar blijkbaar is cannabis dus ook "gevaarlijk" als je schzofrenen of mensen met een psychose in je familie zitten hebt. Bij mij is dit ook niet het geval dus ik denk dat ik wel redelijk safe zit aangezien ik niet zoveel gebruik enzo. Maar toch ik heb adhd heeft dit een invloed? En wat is een goeie gezonde wachttijd tussen 2 tripbeurten om zeker geen problemen op te zoeken?

Greetz :)
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ps zijn moeder is/was psychotisch
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Veilige wachttijden en duidelijke regels bestaan niet op dit gebied. Niet gebruiken is het veiligst en alles daarboven is gewoon een risico. Hoe groot het risico is is moeilijk te zeggen. Als zijn moeder psychotisch geweest is, is de kans vele malen groter dat hij het ook wordt. Dat kan gebeuren door het gebruiken van een tripmiddel, maar ook door veel stress of een traumatische gebeurtenis of wat dan ook.

Wat jou betreft is de kans vermoedelijk een stuk kleiner dat je ooit in een psychose beland, maar overmatig drugsgebruik kan bij iedereen een psychose ontlokken.

Ik persoonlijk gebruik het liefst slechts enkele keren per jaar een tripmiddel. LSD doe ik eens per jaar ongeveer en af en toe eens een ander tripmiddel. Mijn mening is dat je het heel weinig moet doen, dan blijft het speciaal net als met MDMA.

Wat betreft de vriend, raad ik niet aan om weer tripmiddelen te nemen. Je zegt dat hij een beetje erin is blijven zitten, wat bedoel je daarmee? Heeft hij ook een psychotische ervaring?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nou ik heb gehoord dat ie binnen zat. Heb er al een tijdje niks meer van gehoord.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Binnen als in "in huis" of als in "gesloten instelling"?

Is het een goede vriend van je? Als je al een poosje niets gehoord heb kan het misschien geen kwaad eens contact te zoeken. Vooral met geestelijke problemen kun je alle steun ontzettend goed gebruiken
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Nou als zijn moeder daar problemen heeft is het niet al te beste als hij het zelf vaak gaat gebruiken. Ik zou 'm idd ook ff checken, zeker als je de laatste tijd niet zoveel van 'm hebt gehoord.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nou ik zend berichten naar hem maar hij antwoord niet....
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ff langsgaan misschien? :confused: :confused:
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik wil wel, maar hij woont redelijk ver van mij en ik zit in mijn examenperiode nu...
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wellicht is het mijn overactieve brein en ik wil zeker geen schuldgevoel meegeven. (Mijn broer is verdwaald geraakt in de psychedelische drugs en heeft het niet gehaald. De wereld hangt van goede bedoelingen aan elkaar, wie een mens redt, redt de wereld, etc. )

In het algemeen gesteld, dus niet specifiek in dit geval. Gewoon even langs gaan, even checken doet wonderen. Is alles goed, wees dan blij; gaat het slecht, leg dan uit dat je nu geen tijd hebt en kunnen wij iets afspreken voor na de examen periode? Je moet het niet groter maken dan het is, je geeft je leven niet over, je toont vriendschap. Een bezoek kost tijd, maar verschuil je er niet achter, maak een keuze. Helaas is in dit geval geen keuze, ook een keuze.

Overigens, hoe ben je erzelf onder? Alles goed, goede examens?
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Met mij is alles goed geen probleem enzo alles goed kunnen plaatsen. Alleen ik heb wel nog eens zin om het nog eens te doen in de vakantie. Alleen... Ik wil er ook niet in blijven vastzitten... Dat is mijn grootste vrees.
t
theholyganjaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het gaat alweer veel beter met hem :)
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bij schizofrenie vraagt men zich inderdaad af of de schizofrenie het gevolg van drugsgebruik kan zijn, maar in de regel veronderstelt men dat dit juist andersom is.
Schizofrenie zit hem in de genen en als gevolg van deze ziekte word je vatbaar voor allerlei verslavingen of soortgelijke stereotype gedragingen.

De psychiater zegt dat ik psychotisch word als ik drugs gebruik, maar er zijn tijden geweest dat ik het 's morgens vroeg met de waterpijp naast mijn bed opstond en er het 's avonds weer mee ging slapen. Kortom, ik gebruikte de hele dag door, maar werd niet psychotisch.
Het is natuurlijk ook zo dat je aan een drug gewend raakt, vooral wanneer je je gebruik langzaam tot een hoger niveau opbouwt. Dus op de lange duur kun je er meer van verdragen.
Momenteel gebruik ik het nog maar 2 keer per week, maar dat is omdat het nu ook stukken beter met me gaat. Mocht mijn psychische conditie achteruit gaan, zal ik mogelijk wel weer terugvallen in het meer overmatige gebruik.

Psychotisch worden gebeurt bij mij niet snel. Soms raak ik wel op het randje van een psychose, wat te maken kan hebben met het door elkaar gebruiken van verschillende middelen ( bijvoorbeeld de ene dag weed, de volgende dag paddo's, de dag daarna weer pijnstillers, de dag daar op weer alcohol).
Ook bij het stoppen met drugsgebruik lijkt het soms als er een psychose opkomt, maar dat ik er net aan mocht ontsnappen.
Bij een heroïne verslaafde schizofrene maat van mij moesten ze bijvoorbeeld zijn onderhoudsdosis aan anti-psychotica verhogen nadat ze gingen proberen zijn metedon af te bouwen.

Of ook als je bijvoorbeeld te lang naar de muziek van bethlehem gaat luisteren, ben ik een keer op het randje van een psychose door geweest. Deze muziek heeft momenten van
rustige- afgewisseld door opgefokte ritmes. Hiernaar luisterde ik iedere dag 3 kwartier en na 1 week kreeg ik al semi-autistische symptomen. Na 2 weken iedere dag te luisteren werden mijn depressieve klachten duidelijk verergerd. En na nog een week iedere dag 3 kwartier dit te luisteren werd ik rand-psychotisch, waarna ik onmiddellijk ben moeten stoppen naar deze muziek te luisteren.

Als gebruiker overkomt het je natuurlijk ook wel eens dat je te veel pakt en een bad trip krijgt, maar daar ben ik nog nooit psychotisch door geworden (hoewel de gedragingen van iemand onder invloed van een bad trip wel overeenkomen met die van iemand die psychotisch is).
Voor mij is cannabis juist een medicijn dat bij correct gebruik ervoor zorgt dat ik positiever ga denken. Dit maakt dat ik geïnspireerd word.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."