#1
I know. Safety first met vliegenzwammen. Je moet ze allereerst goed drogen, om zoveel mogelijk iboteenzuur omgezet te hebben in muscimol. Een fout die sommigen maken is dat ze ze vers eten, wat echt sterk is af te raden. Iboteenzuur geeft nare lichamelijke effecten en is naar verluidt ook schadelijk voor de lever. Daarnaast variëren ze enórm in sterkte. Hierdoor belanden sommigen in onverwacht sterke trips met alle gevolgen van dien. Deze natuurlijke variatie kun je grotendeels ondervangen door meerdere exemplaren met elkaar te vermengen tot een meer homogene mix. Ik heb nu een mix van 7. Daarvan ga ik binnenkort eerst een kleine testdosis nemen. Op deze manier hoop ik de risico's zo goed mogelijk te ondervangen.overbodig te zeggen (hoop ik)
let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.

Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
Verder inderdaad wel een mooie foto.
Geen idee. Ik zou het niet proberen als ik jou was.
Naar goed, het zou om de Adonismycena (Mycena adonis) kunnen gaan, maar ik ben geen expert.
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=678
Wow zo vroeg al? Waar ben je geweest en wat waren kenmerken van de plek en het moment? Ik dacht een dezer weken eens te gaan kijken rond waar ik woon (Vlaanderen) maar misschien kan dat sneller al.Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Goed om te horen. Ik ga deze week ook even kijken op mijn favoriete veldje.Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?
Nee, beslist niet. Kaalkopjes zijn grijs/half-transparant en nooit bruin. Kaalkopjes houden van koude, maar vrieskou is denk ik teveell van het goede. Verder zou ik zeker geen paddestoelen eten die je niet kent. Als je al twijfelt of dit kaalkopjes zijn zou ik me niet met plukken bezighouden. Loop eens een keer met iemand mee die ze zeker herkent. Dat is de enige manier om het veilig te leren.Bij het uitlaten van de hond kwam ik vandaag deze paddestoelen tegen. Het is hartje winter en het heeft de afgelopen dagen ook gevroren. Was aangenaam verrast nu nog paddestoelen in het wild te zien.
Zijn dit kaalkopjes (of Gazonvlekplaat)?
Zijn ze veilig eetbaar, gegeven de tijd van het jaar en de vrieskou?
Het is hoe dan ook een prachtplaatje!
Bekijk bijlage 3811 Bekijk bijlage 3812
Dank voor dit kaartje. Maar ik begrijp de legenda niet helemaal. Kan je uitleggen wat het kaartje aantoont?
Ik heb dit jaar al een aantal kaalkopjes gevonden stuk of 90-100. Een paar weken terug werden het er steeds meer maar nu worden het er steeds minder. Weet iemand of ze dan klaar zijn met het produceren van kaalkopjes of dat er weer meer komen?

Wener. ik heb 4 paddo's geplukt dat geen kaalkopjes zijn. 4. Omg the horrooor. Ze zijn er om geplukt te worden, hun sporen verspreiden zich zelfs zo dus misschien is het zelfs beter. En dan nog, anders was er misschien een koe op gestapt ofzo dus wtf big deal. Iz natur. Niet te trigger happy graag, dank.Ik val ff binnen hier en lees dat er allemaal paddestoelen worden geplukt voor jullie weten of het de juiste zijn.
Ik vind dat zonde. Er groeien al steeds minder en minder paddestoelen in de natuur en nu worden ze ook nog onnodig geplukt om weggegooid te worden.
Denk aan de natuur alsjeblieft.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."