Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPaddo growkit besmet?

Paddo growkit besmet?

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
S
SpaceKabouterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Ik heb een growkit staan en ben inmiddels aan de derde flush, maar ik vraag me af of hij besmet is. Ik heb na de tweede flush de side-pins allemaal weggehaald en daarmee de minder goed beschermde zijkant natuurlijk aangeraakt (geen handschoenen gebruikt, wel handen goed gewassen). Daarna is het langzaam geel uitgeslagen, met hier en daar wat donkere plekjes. Ik weet niet zo goed of dat groenig is, of gewoon donkere plekjes in het substraat of die glimmende steentjes met een klein laagje mycelium er overheen. Heb het helaas niet heel duidelijk op de foto kunnen krijgen.

Vroeger weleens vaker een kitje gehad, en heb dit nog nooit gezien. De paddestoellen zelf zien er wel gewoon prima uit. Heeft iemand een idee of dit inderdaad een besmetting is en of het dan kwaad kan om de paddo's nog op te eten? Of zit het sowieso wel goed als de paddo's zelf er goed uitzien?

Thanks alvast!


20230814_210000.JPG20230814_205955.JPG20230814_210026.JPG
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk dat het mycelium is, dat wil wel eens naar buiten schieten als het vochtig is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja ik zie in dat gele inderdaad vaag wat groenigs aan de zijkant. Ik weet niet of het direct een probleem is; maar wat vaak helpt is even wat pure IPA (isopropylalcohol, liefst 70% of meer) over een lepel gieten om het te ontsmetten, en dan met die lepel verdachte plekjes weg te scheppen. Zo'n klein plekje zal je verder niet merken in de opbrengst.

Wat wel kan helpen is de onderkant van de bak afplakken met aluminiumfolie. Hoe minder licht er op het mycelium valt, des te minder de paddo's gaan groeien. Sommige andere mensen doen het weer anders, en die zetten het blok mycelium op zijn zijkant, zodat een veel groter oppervlak in de lucht steekt. Dan gaan er ineens veel minder paddenstoelen hard groeien. Hoewel het in die positie wel lastiger is om het mycelium vochtig te houden, wat ook de groei bevordert.

De witte pluis die je ziet is trouwens heel normaal; dat is onderdeel van het psilocybe mycelium en het is niet gevaarlijk voor de gezondheid. De bovenlaag met vermiculiet ziet er dus normaal uit.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Oooh ik ga binnenkort ook maar eens een kitje bestellen 😍😍😍
S
SpaceKabouterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thanks all!

@Neo-Shulginist is mijn conclusie dat er dan in ieder geval niks mis is met de paddestoeltjes die nu groeien (en inmiddels geoogst zijn en te drogen liggen) correct?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
SpaceKabouter zei:
Thanks all!

@Neo-Shulginist is mijn conclusie dat er dan in ieder geval niks mis is met de paddestoeltjes die nu groeien (en inmiddels geoogst zijn en te drogen liggen) correct?
Klik om te vergroten...
Zeker
G
GreenAnonManLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat je hier ziet is vrij normaal. Is dit je eerste keer groeien? Zorg ervoor dat je elke dag minsten 30 tot 60 seconden lucht doorheen laat gaan, of zelfs langer. Want ik neem aan dat het in een zak is. Voorderest altijd je handen ontsmetten, dan is het prima.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#8
GreenAnonMan zei:
Wat je hier ziet is vrij normaal. Is dit je eerste keer groeien? Zorg ervoor dat je elke dag minsten 30 tot 60 seconden lucht doorheen laat gaan, of zelfs langer. Want ik neem aan dat het in een zak is. Voorderest altijd je handen ontsmetten, dan is het prima.
Klik om te vergroten...
En een mondkapje op want in de lucht die we uitademen zitten ook sporen
S
SpaceKabouterLid
01-01-2024, 00:00
#9
GreenAnonMan zei:
Wat je hier ziet is vrij normaal. Is dit je eerste keer groeien? Zorg ervoor dat je elke dag minsten 30 tot 60 seconden lucht doorheen laat gaan, of zelfs langer. Want ik neem aan dat het in een zak is. Voorderest altijd je handen ontsmetten, dan is het prima.
Klik om te vergroten...
Nee, niet de eerste keer, maar ik kan me dit van eerdere keren niet herinneren. Is wel lang geleden, dus misschien ben ik het gewoon vergeten. Is inderdaad in een zak, en ik deed wel netjes luchten maar niet zo lang.

Thanks voor de tips all!
S
SpaceKabouterLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb inmiddels mijn volgende probleem te pakken (gaat lekker 😅)

Ik droog de paddos zoals altijd op een ovenrekje met keukenpapier erop, maar in om ze van de kat weg te houden soms tijdelijk in de oven ipv goed geventileerde ruimte (dom, dus...). Nu zijn de grootste paddenstoeltjes met het meeste vocht licht beschimmeld. Witte, een beetje donzige schimmel, vooral op het hoedje en een beetje op de steel. Ziet er niet echt slecht uit, maar kan me voorstellen dat als het de verkeerde schimmel is dat het niet echt lekker valt.

Iemand een idee of deze nog bruikbaar zijn, of moeten ze weg?


20230818_182458.JPG
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#11
SpaceKabouter zei:
Ik heb inmiddels mijn volgende probleem te pakken (gaat lekker 😅)

Ik droog de paddos zoals altijd op een ovenrekje met keukenpapier erop, maar in om ze van de kat weg te houden soms tijdelijk in de oven ipv goed geventileerde ruimte (dom, dus...). Nu zijn de grootste paddenstoeltjes met het meeste vocht licht beschimmeld. Witte, een beetje donzige schimmel, vooral op het hoedje en een beetje op de steel. Ziet er niet echt slecht uit, maar kan me voorstellen dat als het de verkeerde schimmel is dat het niet echt lekker valt.

Iemand een idee of deze nog bruikbaar zijn, of moeten ze weg?


Bekijk bijlage 53255
Klik om te vergroten...
Hij is sowieso eigenlijk te laat geoogst want de hoedjes moeten dan eigenlijk nog "net aan" dicht zitten.

Ik zelf zal deze niet nemen. Ik wil niet een mogelijk zeer mooi moment verprutsen omdat er mogelijk een verkeerde schimmel op de paddo's zit. Dus ookal ziet dit er nog niet heel slecht uit zou ik het zelf niet nemen en lekker voor de overige gaan waar dit niet op zit en de kans op een goede trip daarmee wordt verhoogd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."