Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd bent?

Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd bent?

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Over het algemeen kan je stellen, dat op het moment je je als vriend afvraagt of hij/zij verslaafd is, dat dan ook zo is.

je schrijft dat ze best vaak gebruikt, hoe vaak is vaak voor jou en wat gebruikt ze zoal?
T

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Trekdropje
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat vinden jullie?
Een vriendin van me gebruikt best vaak allerlei shit maar vindt dat ze het allemaal onder controle heeft, terwijl ze volgens mij echt nooit meer op stap gaat zonder shit op...
B
BoredLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou zeggen: Je bent verslaafd als je iets gebruikt terwijl je het eigenlijk niet wil gebruiken (bv omdat je weet dat je het niet zo vaak zou moeten doen, of omdat je andere verplichtingen hebt), maar niet de wilskracht hebt om dat niet te doen. Soms is het (vooral voor de omgeving, voor jou dus) lastig om te concluderen of iemand verslaafd is of niet.

Als ze echt vindt/denkt dat ze niet verslaafd is, dan zou je kunnen voorstellen dat ze een tijd even niks gebruikt. 2-3 Maanden bijvoorbeeld. Als ze niet verslaafd is, dan zou dit haar makkelijk af moeten gaan.

Als ze dit voorstel meteen afslaat (wat ze waarschijnlijk doet), dat zijn er eigenlijk 2 mogelijkheden:

1: Ze is echt niet verslaafd en je maakt je teveel zorgen. Je geeft echter aan dat ze vaak gebruikt, dus ik denk dat ze op zijn minst een probleem heeft en richting verslaving gaat, als ze nog niet verslaafd is.

2: Ze is verslaafd en zit in de ontkenningsfase. Waarschijnlijk is dit het geval. Ik neem aan dat je haar wilt helpen, als dit zo is, vergeet dan nooit: Stel je als een vriend op en nooit vijandig. Praat met haar over haar gebruik, maar beschuldig haar nergens van. Probeer haar zelf te laten inzien dat haar gebruik onverantwoord is, zonder te pushen. Ze zal eerst onder ogen moeten zien dat ze een probleem/verslaving heeft, voordat er iets aan kan veranderen.

Laat je ons nog een keer horen of ze verslaafd was of niet? :wave:
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#4
terwijl ze volgens mij
Klik om te vergroten...
Hoe goed ken je haar?

De grens is voor iedereen weer anders en in verslaving is natuurlijk ook enorm veel variatie qua intensiteit. Ben je wel eens zonder wat pilsjes op een feest of in de kroeg, zo niet dan is dat eigenlijk ook een vorm van verslaving, ga maar eens zonder.

De besef van verslaving komt altijd de laat en dan is het er al. Het beste kan je kijken naar de intentie van gebruik, waarom gebruikt ze en hoe vaak. Leidt haar gezondheid en dagelijks lever er onder?
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Petrovic zei:
De besef van verslaving komt altijd de laat en dan is het er al.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bored zei:
Ik zou zeggen: Je bent verslaafd als je iets gebruikt terwijl je het eigenlijk niet wil gebruiken (bv omdat je weet dat je het niet zo vaak zou moeten doen, of omdat je andere verplichtingen hebt), maar niet de wilskracht hebt om dat niet te doen. Soms is het (vooral voor de omgeving, voor jou dus) lastig om te concluderen of iemand verslaafd is of niet.
Klik om te vergroten...

Dat lijkt me ook ja, dat je gebruikt ook als je weet dat je het eigenlijk niet zou moeten doen, dat je niet kán stoppen. (te) veel gebruiken kan ook voorkomen zonder een echte verslaving, en als je opmerkt dat zij dat misschien te veel doet kan je daar subtiel iets over zeggen?
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#7
Arizona zei:
Petrovic zei:
De besef van verslaving komt altijd de laat en dan is het er al.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Laat ik mijn vinger maar verstandig naar de pep wijzen. It wasn't me. :flushed:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#8
Verslaafd ben je als je gebruikt om in een andere gemoedtoestand te komen. Dan niet incidentieel maar meer dan 4x per week. Als je ontwenningsverschijnselen krijgt als je niet gebruikt en als je het verlangen hebt naar en dit moeilijk tot nie kan onderbreke. Verder hier boven prima tekst
1
112233Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

Verslaving merk ik op momenten dat je er aan denkt en het mist.

Op die manier probeer ik mijn wietgebruik in de hand te houden, als ik op een avond denk: kut ik heb geen wiet. Dan stop ik ermee voor een tijd. Zo gaat dit gebruik nog wel prima.

Alcohol daarentegen is te ver doorgeslagen, daarvoor moet ik de detox in :(
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#10
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

112233 zei:
Verslaving merk ik op momenten dat je er aan denkt en het mist.

Op die manier probeer ik mijn wietgebruik in de hand te houden, als ik op een avond denk: kut ik heb geen wiet. Dan stop ik ermee voor een tijd. Zo gaat dit gebruik nog wel prima.

Alcohol daarentegen is te ver doorgeslagen, daarvoor moet ik de detox in :(
Klik om te vergroten...
sterkte in de detox,..ik hoop voor je dat het goed gaat.En als je de detox verlaat dat dat dan ook zo blijft. :rock:
P
ParaTalentaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

Je begint met snuiven, je hebt net de eerste lijntjes van je leven meegemaakt en je vond het leuk, je kijkt aan het eind van de avond/nacht nog eens in je pakketje en ziet dat er nog één lijntje in zit, die leg je vervolgens voor jezelf neer en haalt de neus nog een keer flink op en je voelt je weer 'lekker'..

Als je dan op een gegeven moment al een langere tijd aan de zooi zit en je hebt dezelfde situatie als hierboven dan..
.. Kijk je aan het einde van de avond/nacht nog eens in je pakketje en ziet dat er nog maar één lijntje in zit, dan ga je dat lijntje al neerleggen met gedachtes, gedachtes zoals: 'K*t! Ik moet weer nieuwe zooi zien te regelen' 'Fuck, dit is m'n laatste lijn alweer..'.
.. Dan haal je je neus nog een keer op, maar je voelt je niet 'lekker' zoals je eerst nog van je laatste nakkie kon genieten, sterker nog het gaat avérechts werken, agressief, helemaal P A R A worden.En dat komt allemaal, omdat je dan alweer met je volgende nakkie bezig bent die je 'moet' hebben, maar die er niet is.

Als je dit ervaart dan ben je in ieder geval al geestelijk verslaafd. :wink:
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

Je hele leven, denken, keuze waar je naar toe gaat vrienden enz is gefocused op de substantie dat is gewoon nummer 1, het maakt niet uit wat voor ellende je zelf teecht komt of anderen bezorgd zolang je drugs/alcohol maar krijgt. Het kan totaal iets onbenulligs zijn, of een heldere kijk, of iets traumatisch of via vrienden enz dat je plotsklaps denkt ik wil zo niet meer leven.
Als jevind dat jezelf geen problemen hebt en kan funtioneren, dan gezeur van vrienden/familie werkt alleen maar averechts.
L
LegaldopeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

Kan je soms ook feesten/gezellige avond met vrienden hebben zonder drugs te gebruiken,
dan ben je volgens mij niet verslaafd.
Ik gebruik ook veel en vaak, maar kan ook met men nuchtere maten op stap gaan en me evengoed amuseren. :wink:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Re: Vraagje: wanneer kun je concluderen dat je verslaafd ben

Arizona zei:
Petrovic zei:
De besef van verslaving komt altijd de laat en dan is het er al.
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

wauw dit is toch wel de inzicht van de maand
:hearteyes:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."