Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe heb je de hulpverlening ervaren m.b.t. het afkicken?

Hoe heb je de hulpverlening ervaren m.b.t. het afkicken?

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
c
cynthiaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik volg momenteel de minor verslavingskunde en samen met mijn groepsgenootjes willen wij een onderzoek doen naar hoe jongeren de hulpverlening binnen de verslavingszorg ervaren. Dit willen we ondere andere dus doen om naar de mening van jullie te kijken. Dus wat kan er beter of anders en waar heb je veel aan gehad? En misschien heb je zelf nog meer dingen om toe te voegen. Leef je uit!
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Hoe hebben je de hulpverlening ervaren m.b.t. het afkick

Daar kun je niet zo goed met één cijfer op antwoorden. In een klinische omgeving (algemeen ziekenhuis) was het ondermaats. Je word continu behandeld als een kind, de dokter ziet je als een klant.
Daar werd niet naar je verhaal geluisterd, liever zetten ze je onder een dosis benzo's zodat je buiten komt een verslaving aan Valium. Ze laten je een hele dag 'therapie' volgen, wat bestond uit knutselwerkjes, muziek maken zonder onderbouw. Weiger je aan de kleuterklas deel te nemen dan ben je zogezegd niet bereid af te kicken en schoppen ze je buiten. En de verpleging bestond uit oa; een vroedvrouw, een geriatrisch vpk enz enz...; Als je over een drugs recenter dan xtc praat kijken ze je aan alsof je van een andere planeet komt, RC's kennen ze niet. En één had geen idee dat het mogelijk was om oxycontin te misbruiken...
's avonds om 10u30 gaat het licht uit en mag je niet meer roken, komt er iemand midden een film de tv uitdoen of hij nu bijna gedaan is of niet.
n
noortjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
reguliere zorg is slecht, werkt niet. Ga naar een 12-stappen kliniek, dat is het enige dat werkt. En daarna naar meetings gaan en delen met lotgenoten!
n
no-oneLid
01-01-2024, 00:00
#4
He hallo....
Heb zelf in Breda gezeten bij Novadic-Kentron na 3 jaar overmatig coke, pep, ghb, alcohol gebruik, maar was er alleen voor de detox.... Ben daar wel goed geholpen, alleen toen er gebruikt werd , kwamen ze met allemaal kinder regeltjes aanzetten...Normaal mocht je de hele nacht wakker zijn, na 02.00 moest wel de tv uit vw overlast maar ok, je kon in ieder geval heel de nacht wel achter buiten om te roken of een frisse neus te halen..... Dat was toen dus afgelopen...dus is er de volgende dag gewoon vroeger gebruikt....
Luisterde daar wel naar me dus dat was op zich niet slecht. Wel moeilijk was het bevoorbeeld s'avonds laat, want als je dan op het punt stond om door te draaien omdat je niet kon gebruiken, dan was er niemand die iets mocht geven, behalve paracetamol.
Taken werden verdeeld door iemand die uit de groep gekozen werd door de clienten zelf, was ook wel goed bedacht...
Ben na de detox vertrokken omdat ik niet in groepsverband met anderen kan leven...(kluizenaar)
dus wat dan daaar verder volgt weet ik niet. Ga nu gewoon hier in mijn woonplaats aan dagbehandeling beginnen, en dan ook weer werken....krijg ook vanuit Kentron begelijding bij het omgaan met al die grote sommen geld die ik straks over moet kunnen houden..LOL!!
Ook zoiets als lifestyle-training, om om te leren gaan met situaties waarin je normaal gebruiken zou...en dan dus voorkomen dat je gebruikt.
Alles bij elkaar een 7,5 a 8 zou ik zeggen...
GrTz....
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hmmmz wat zijn ze daar streng dan.
Bij ons mag je 's nachts op staan om te roken, moet wel vanaf 1u tot 8u de tv uit (dat is om het dag nacht ritme te herstellen) en als je ergens mee zit 's nachts kun je opstaan en mag je iedere medicatie krijgen die voor jou is voorgeschreven / praatje maken met de verpleegkundige etc.
d
drugs are bad!Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb zelf een aantal ervaringen, die ik ronduit slecht zou willen noemen.
Ambulante zorg bleek slechts een manier om je te integreren in het methadon verstrekkings programma.
Dit heeft ervoor gezorgd, dat ik de verslavingszorg meer ben gaan zien als een manier van "zorg dargen en onderhouden van verslavingen" dan het werkelijk helpen mensen vrij te zetten van de drugs.
Vele vrienden, waarmee ik dope gebruikte zijn nu verslaafd aan de methadon, en lijken de moed om te stoppen helemaal opgegeven te hebben. :(

Zelf lang geleden ooit aan een 3 weeks detox programma van de H.Hertzen kliniek in Zutphen deelgenomen.
Was zelf echter zeer rebels in die tijd,maar had een "Pact" gesloten met 2 anderen die op dezelfde dag arriveerden. We zouden hoe dan ook die 3 weken afmaken, en dan pas besluiten wat we verder zouden doen. :grin:
Maar na 1 dag en de Cold-Turkey afkick van jarenlang 1 gram Heroine per dag IV knakte ik 's Nachts en besloot me maar uit de Detox te laten kicken, door mijn voorraad naar binnengesmokkelde Hashish aan te spreken,(in een opengeschroefd cassette-bandje :openmouth: ) en open en bloot in de koffiekamer een dikke joint te rollen.
Maar niemand kwam...
Dus nog maar 1 gerold en nog 1, maar nog steeds niemand om me eruit te schoppen!
Geen nachtcontrole, nix! Ondanks dat je je kamer niet mocht verlaten, toch de hele nacht door de gangen gedoold en trappen gelopen, tegen die stomme restless legs.
Maar wel gebleven.
We mochten s Avonds op het afgesloten dakterras, en al snel ging ik daar staan blowen terwijl de leiding lekker TV zat te kijken. :wave:
Heb dat blowen wel alleen gedaan, om niet iemand anders in de verleiding te brengen.

Dagelijkse urinecontroles, maar ik was bang dat ze zouden merken dat mijn THC gehalte steeds gelijk bleef. Daarom op dag 2 een beker met urine verstopt in mijn kledingkast.
Elke morgen moesten we ons geheel uitkleden, tot onze onderbroek en kregen een badjas aan.
Elke dag had ik een plastic bekertje met een laagje van die zelfde urine verstopt in mijn onderbroek en wisselde deze met het nieuwe lege bekertje, om dat vervolgens in hun testbuisje te gieten... :openmouth: Wel steeds gewacht tot ze de kraan opendraaiden ,omdat ze dachten dat ik het moeilijk vond om te piesen terwijl er iemand keek, om het kraken van het bekertje tijdens het wisselen te maskeren.
Nooit iets gehoord over afwijkende waarden!En geconcludeerd dat er dus helemaal niet getest werd.

Binnen een week hadden we door dat door een stuk tissue tussen het magneet slot van de buitendeur te doen, deze deur de gehele nacht openkon. Dat was totdat een flinke regenbui de tissues doorweekte, en die deur helemaal niet meer open kon. :(

Het medicijn verstrekkingbeleid was ronduit slecht, verkeerde medicijnen,te lage doseringen, te laat uitgedeeld etc.
En geen pijnstillers toegestaan, waarna mijn ouders iig Ibuprofen mee hadden genomen voor mij. Dat hielp veel tegen mijn hoofd en rugpijn en heb daar ook anderen mee kunnen helpen.
Momenten van afzondering of liggen tijdens de dag waren niet toegestaan.
Verder kreeg ik 5 verschillende adviezen na mijn 3 weken van geheel intern voor meerdere jaren tot dagbehandeling.
Ik koos ervoor om de wijde wereld in te gaan, en heb meerdere jaren geen opiaten gebruikt daarna, en nooit meer fanatiek IV gebruikt.
Ik moet bekennen dat de hulpverlening een lachertje was, en dat mijn grootste motivatie om te blijven het grote aantal "afhakers"was dat op mijn pad kwam.
21 mensen werden opgenomen en verdwenen weer op eigen initiatief binnen een dag of 2 in die 3 weken.
Waaronder een meisje, dat definitief haar dochterje niet meer zou mogen zien, als ze de detox niet afmaakte... :( :( :( ..en toch ging ze...

Ben later nog eens terug geweest voor een detox, na een terugval, en toen kwam 1 van die gasten van de eerste keer ook weer binnen op die eerste dag. :wave:

Ze leken onze rebellie niet weer te willen tolereren en ik werd alleen maar afgezeikt en steeds gewezen op het feit, dat ik nu wel moest weten hoe het er daar aan toe ging...
Binnen 4 dagen haakte ik af.

Zoals elders te lezen bleek ik een spirituele ervaring nodig te hebben waarna ik een persoonlijke relatie met God heb gekregen, in een betrokken kerk, waarin ik tot op de dag van vandaag nog steeds op terugval, ook na het nodige struikelen, dat bij mijn leven lijkt te horen.
Dit heeft voor mij de hulp, de hoop en steeds vernieuwde kracht gebracht ,die ik in de hulpverlening niet vinden kon. :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:

Waarschijnlijk is er veel veranderd sinds mijn ervaring, want dit verhaal komt uit de oude doos, van vroegah, zo'n 15 jaar geleden.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#7
Detox Jellinek-Obrecht vond goed capabele mensen in staff, kleine groep (ja je moet geluk hebben dat je overweg bent met andere clienten, 1 was kok, die liet eten overkomen voor laatste avond fantastisch) oftwel combinatie van zorg-personeel en groeps dynamiek terwijl ik daar normalitair weing van moet hebben dat hele groep gedoe
Extensive care was open ( je kon gaan naar buiten wanneer je wilde), vond redelijk, nazorg was minder maar ja, was meer een clash van karakters in de groep
Castle Graig detox vond ik slecht, je kon amper bijkomen, dazed en confused gelijk meedraaien met programma, wel aangename setting
Extensive care beter, maar zoals eerder gezegd ligt ook aan andere clienten; denk staff denkt vaak ze moeten elkaar ondersteunen en onderkennen wanneer er iets mis is, vond dat een beetje wel erg gemakkelijk en niet werkelijk
Vaak meeste aan 1 op 1 geprekken die er te weing waren met behandelaar in klinieken
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#8
Detox Jellinek-Obrecht wat een droevig zooitje amateurs daar .....

Jeugdzorg faalt zwaar en ook voor een oude junk zoals ik konden ze niet eens normaal even helpen.

:hearteyes:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
Afkicken in frankrijk schijnt het beste te zijn, iemand ervaring mee?
i
ik doe mijn bestLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
Afkicken in frankrijk schijnt het beste te zijn, iemand ervaring mee?
Klik om te vergroten...
Ik ken het wel daar.Maar of dat nu het beste is!Je kunt wel weglopen daar maar je komt niet ver omdat je echt op een boerderij zit in de middle of niks.Afkicken-vind ik-moet je thuis doen.Juist in je eigen omgeving want dan kun je sterk blijven.Als je iemand een paar mnd/half jaar uit zijn omgeving haalt tuurlijk zal die niet gebruiken ook omdat het niet kan daar.Maar wat als je terug komt dan,hoe ga je handelen dan.?En dan kun je wel wat info hebben meegekregen maar je weet nooit hoe je gaat reageren.Het beste is verdwijnen van planeet aarde maar als ik moest kiezen,..dan liever thuis in mijn eigen omgeving/leven.
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flameon zei:
Afkicken in frankrijk schijnt het beste te zijn, iemand ervaring mee?
Klik om te vergroten...


Ik heb in 1993 het "Al gardo"project in frankrijk doorlopen(overmatig hasj misbruik), en van de groep waarmee ik ernaar toe ging haakte ook meer dan 70% af....die gingen liftend of spaarden geld op(of via western united) terug naar nederland...al moet ik wel zeggen dat het daar belachelijk streng was(TG)...ik heb het wel afgemaakt en ben daar zelfs nog gebleven als vrijwilliger om les te geven in osho meditaties....

maar het terug naar nederland komen en je leventje weer oppakken is wel heeeel moeilijk...
ik heb echt een half jaar ofzo nog met mijn hoofd in frankrijk gezeten.....
ook is het heel moeilijk om praktische zaken te regelen vanuit frankrijk,en contacten met bv familie zijn ook moeilijk te onderhouden...

maar was wel een vette tijd :rock:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."