Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsik ben verslaafd en IK WIL stoppen

ik ben verslaafd en IK WIL stoppen

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#1
De knop is beeldspraak voor het maken van een keuze. Stoppen met je verslaving (of beter het gaan herstellen van de ziekte die verslaving heet) is in het allereerste begin toch echt een keuze. Niet altijd een eerlijke keuze, maar wel een die alleen de verslaafde kan maken.
t
tja...Lid
01-01-2024, 00:00
#2
hallo Tufnut,

ik zal eerlijk zijn, anders had ik mijn verhaal hier niet geplaatst.
om te beginnen ben ik nu 30 en wordt dus volgende week 31, ik heb dus ondertussen een kleine 14 jaar geblowt (dagelijks)

over mij als persoon wil ik niet nadenken, ik heb jaaaaren bij ggz gelopen, heb hier medicijnen gekregen (venlafaxine) maar dat daardoor mijn problemen weg of opgelost zijn kan ik niet zeggen.

hoe mijn dagen eruit zien? ik ben huisvrouw....
de eerste rook ik als ik de kinderen naar school heb gebracht en een bakje koffie heb, laptop aan blowtje erbij..Goedemorgen, ik moet zeggen ik draai nooit hele zware dat ik helemaal lijp op de bank hang, het is gewoon een beetje door de tabak voor t smaakje zeg ik dan maar, maar ondertussen weet ik van mezelf dondersgoed dat het me wel een lichte roes geeft.
de volgende hangt af van het weer...wat ik moet doen...hoe ik me voel...maar op zijn laatst om 11 uur, nog een bakje koffie..laptop nog even erbij... voor we de kinderen uit school halen kan net. o ja ik moet altijd met de auto de kinderen naar school brengen en ophalen..niet slim ik weet `t. ik weet t allemaal!! maar toch kan ik die knop niet om krijgen.
gemiddeld rook ik over de hele dag en avond een stuk of 8-9 blowtjes. Alleen, mijn man blowt niet!! hij is degene die het ophaalt, ik ga zelf niet elke dag naar de coffeeshop kom op zeg!

de redenen dat ik WIL stoppen zijn er zoveel...en ik WIL het echt!!! zelf!! maar zoals ik zei die knop moet om maar hoe??????
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nee hoor, die knop moet helemaal niets. Die knop moet willen en die knop ben je zelf. Wil je stoppen, doe dat dan ook gewoon. En niet als je jarig bent of op een ander moment in de toekomst nee, nu. Nou ja, beter rook je er nog een, denk je er even over na en als jij dan eerlijk tegen jezelf kan zeggen dat je wilt stoppen dan moet jij die keuze maken en dan stop je. Morgen sta je op en dan ben je dus gestopt.

Daarna moet je het wel vol blijven houden en daarvoor is het belangrijk dat je zelf de keuze maakt om te stoppen.Je zult namelijk telkens weer tegen die keuze aanlopen. Je verslaving gaat je namelijk uitproberen. Wil je het wel echt? Hij gaat vallen voor je zetten. En telkens zul jij degene moeten zijn die ervoor kiest om gestopt te blijven. Heb je zo'n trek en zou je er wel een lusten... vastwel, maar jij wilt stoppen dus geef je daar niet aan toe. Ben je chagerijnig en zou je er wel een lusten... vastwel, maar jij wilde niet meer blowen en dus je pakt je gechagarijn op een andere manier aan. Snappie?

Ik denk alleen dat het wat moeilijk voor je wordt. Je zult kritisch op je eigen gedachten moeten zijn en als je niet nadenkt over jezelf wordt dat wel lastig. ik hoop dus voor je dat je er toch een beetje aan wil. Vooral voor jezelf, maar ook voor je man en kinderen. Veel sterkte en laat nog even wat van je horen.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tufnut zei:
Nee hoor, die knop moet helemaal niets. Die knop moet willen en die knop ben je zelf. Wil je stoppen, doe dat dan ook gewoon. En niet als je jarig bent of op een ander moment in de toekomst nee, nu. Nou ja, beter rook je er nog een, denk je er even over na en als jij dan eerlijk tegen jezelf kan zeggen dat je wilt stoppen dan moet jij die keuze maken en dan stop je. Morgen sta je op en dan ben je dus gestopt.

Daarna moet je het wel vol blijven houden en daarvoor is het belangrijk dat je zelf de keuze maakt om te stoppen.Je zult namelijk telkens weer tegen die keuze aanlopen. Je verslaving gaat je namelijk uitproberen. Wil je het wel echt? Hij gaat vallen voor je zetten. En telkens zul jij degene moeten zijn die ervoor kiest om gestopt te blijven. Heb je zo'n trek en zou je er wel een lusten... vastwel, maar jij wilt stoppen dus geef je daar niet aan toe. Ben je chagerijnig en zou je er wel een lusten... vastwel, maar jij wilde niet meer blowen en dus je pakt je gechagarijn op een andere manier aan. Snappie?

Ik denk alleen dat het wat moeilijk voor je wordt. Je zult kritisch op je eigen gedachten moeten zijn en als je niet nadenkt over jezelf wordt dat wel lastig. ik hoop dus voor je dat je er toch een beetje aan wil. Vooral voor jezelf, maar ook voor je man en kinderen. Veel sterkte en laat nog even wat van je horen.
Klik om te vergroten...

Helemaal mee eens, maar wat ik hier mis is waarom de kinderen hier de dupe van moeten worden. Leuk dat je wil stoppen en zo, maar die hebben geen tijd om te wachten tot je zelf er klaar voor bent. Ik heb zelf een verslaafde moeder gehad en geloof me maar dat het een enorme teringzooi aan ellende met zich mee brengt, dat zie ik ook bij mezelf en de overige kinderen die mijn moeder had. Als jij problemen hebt, moet je die oplossen, maar stel je kinderen op de eerste plaats. Beter geen moeder dan een verslaafde. Sorry dat ik het zeg, maar ik had er een moord voor begaan. Ik weet dat dit onaanvaardbaar voor je is, maar het is nou eenmaal zo. Clean your act up, en zorg dat de tijd die je over houdt, gespendeerd wordt aan je kinderen. Je hebt nou eenmaal ook de verantwoordelijkheid genomen om ze te nemen.
I
Ignis AquilaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hallo,

ehm, canna is geen hard-drugs..

Ik rook ook dagelijks mn wietje ben moeder van 2 kinderen en voel me in geen enkel opzicht schuldig of slecht over wiet:wink: Integendeel, cannabis is mn trouwe vriend, verwarmt me als een deken...en kan prima zonder maar wil het niet. Nu rook ik altijd purples etc geen chemische groeihormoon wietjes.
Ik ben van mezelf een dynamisch persoon en creatief, passiviteit ken ik niet.,,en dus ook met wiet niet. Waarom vind jij wiet zo slecht? krachtig plantje tegen vele ziektes en beter te gebruiken als anti-depressiva s.----> biologische wiet is een ander verhaal als de chemical grass.

Tabak! hier kun je je vragen over stellen, cadmium, lood en honderden gore toegevoegde stoffen inhaleren we de hele dag door (de rokers onder ons) hier heb ik pas vraagtekens bij:wink:

pijpje roken of vaporizer vind ik het beste..
Misschien kan je jezelf obsereveren? als je een jointje rookt sluit es je ogen en ga eens voelen wat de thc met jou doet...als je daarachter bent (bv je wordt er rustiger? of ontspannen van, dan na gaan in wat je ontspannen wordt (dagelijkse hectic, emoties, noem maar op)
Ik denk dat iedereen anders op wiet reageerd, maar als je er vanaf wil dan niet meer je man laten halen, radicaal stoppen, als dat niet lukt begeleiding erbij?

Groet!
I
Ignis AquilaLid
01-01-2024, 00:00
#6
@Svali,

Kinderen worden de dupe van wiet-rokende ouders wil je zeggen? (hoe zit het met het getolereerde harddrugs (maistro Alchohol?) dat iedereen maar op tafel zet en kinderen ook zien?

of " Beter geen moeder dan een verslaafde... ik had er een moord voor begaan. " ----> wat een lading!! Hierbij zeg je overgens alsof verslaafden niet in staat zijn tot opvoeding of gevoelens hebben, hoe zie je dat?

ontspan n n n
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#7
ontspan n n n
Klik om te vergroten...

Moet ik maar eens proberen, ja....
t
tja...Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik weet wat ik moet doen...ik weet dat mijn kinderen hier ook de dupe van worden maar om dan te zeggen dat ze beter af zouden zijn zonder moeder? bedankt!
ik kom hier later nog op terug anders zet ik iets neer wat niet moet!
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik weet dat mijn kinderen hier ook de dupe van worden maar om dan te zeggen dat ze beter af zouden zijn zonder moeder? bedankt!
Klik om te vergroten...

Dat is ook niet wat ik wil zeggen, dat je kinderen bij je weggehaald moeten worden. Op een nogal grove wijze probeer ik duidelijk te maken dat een verslaving een effect heeft op kinderen terwijl ze er niet om vragen. Omdat ik zelf zoiets meegemaakt heb, kan ik er zeer boos over worden en daarom kom ik grof uit de hoek. Ik had dat beter wat genuanceerder kunnen doen, want de situaties zijn niet helemaal te vergelijken.

ik kom hier later nog op terug anders zet ik iets neer wat niet moet!
Klik om te vergroten...

Dat is heel netjes van je, maar hou je niet in. Dat deed ik ook niet echt. En als je niet openlijk er over wil schrijven mag je altijd een pb naar me sturen om je hart te luchten en te zeggen wat je van mijn berichten vind.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#10
Kinderen worden de dupe van wiet-rokende ouders wil je zeggen?
Klik om te vergroten...

Als er verslaving bij komt kijken wel ja, zoals in dit geval.

(hoe zit het met het getolereerde harddrugs (maistro Alchohol?) dat iedereen maar op tafel zet en kinderen ook zien?
Klik om te vergroten...

Wat is daar mee dan?

Hierbij zeg je overgens alsof verslaafden niet in staat zijn tot opvoeding of gevoelens hebben, hoe zie je dat?
Klik om te vergroten...


Dus jij vindt dat verslaafden in staat zijn tot een goede opvoeding van hun kind?

Of gevoelens hebben? En dat maak je op uit...?
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#11
"heb hier medicijnen gekregen (venlafaxine) maar dat daardoor mijn problemen weg of opgelost zijn kan ik niet zeggen"

Denk de anti-depressiva werkt dus niet, en verder zou ik nagaan wat je problemen zijn en je man koopt het spul voor je, dus die is prima met status quo, lijkt me lastig om ergens een begin te maken om te veranderen Denk wanneer je 14 jaar lang dit gedaan heb gaat het niet van ene dag op andere dag, en denk dat je hulp nodig hebt, is echt niet zo simpel als een knop omdraaien
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rest je vertoond behoorlijk verslavingsverschijselen met je zwangerschap perikelen, en afkickgedoe En voor je kinderen aardige reden, maar dat werkt niet alleen, is gewoon wat je zelf wilt voor jezelf; in eerste instantie zou met huisarts praten dat anti depressiva niet werken, er zijn er zoveel en is lastig qua dosis en welke rest je functioneerd goed dus meer wat in je hoofd speeld, zo van ik heb een schuldgevoel, misschien idee om meer uit huis te zijn
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is wel degelijk een knop. na zo lang blowen heb je wel wat afkickverschijnselen, maar die maakt de persoon zelf zwaar. Feitelijk zijn ze dat helemaal niet. Ook dat is weer een trucje van je eigen verslaving om door te kunnen gaan met blowen.

Is het moeilijk die trucjes tegen te gaan, dan zul je moeten gaan kijken waarom je die trucjes toepast. dat wil ze niet en dus moet je niet zeuren en doorzetten. Je kan niet blijven kiezen om niet te kiezen :confused: .

Svali zei:
Kinderen worden de dupe van wiet-rokende ouders wil je zeggen?

Als er verslaving bij komt kijken wel ja, zoals in dit geval.
Klik om te vergroten...

Klopt. Het is de verslaving die maakt dat (in dit geval) de moeder haar drugs op de eerste plaats zet. En laten de kinderen daar nou moeten staan. Reden temeer om de knop om te zetten. Kies voor je kinderen en zet die op 1. Ik wil echt niet prediken dat je nooit meer mag blowen, maar zorg wel dat het zijn juiste plek in je leven krijgt.

Ignis Aquila zei:
ehm, canna is geen hard-drugs..
Klik om te vergroten...
Drop ook niet en ook daar kun je aan verslaafd raken.
Het hele onderscheid hard en soft drugs is onzinnig. Teveel blowen is niet goed. Teveel speed ook niet. Teveel eten ook niet en zelf water is in te grote hoeveelheden niet goed.
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#14
Is trouwens een process geen simpele vorm een virtuele knop dat is beetje bogus ( en crazy nut tuf), en gewoon totale ignorance wat verslaving is en betekent Zo van youpie switch de knop om ben nu vrij van whatever, is totaal krankjorrum en is gewoon goed maf, en erg ondoordacht, onwetendheid galore,denk even na! Misschien in titsjekradeel denken ze daarover maar zo gaat het dus niet
Persoon zit in patroon waar ze uit wil komen, haar man is niet echt behulpzaam vind allang best, dus meer haar eigen perceptie en naar haar kinderen; qua grams ook beetje onduidelijk, maar anyway ipv zelfde medicijnen zou iets anders nemen, gewoon een open gesprek met huisarts (tenminste als je daar goed mee kan omgaaat) en verwijzijging naar personal zorg ipv GGZ
In end gewoon wat wil je zo van wil minderen, of meer van mijn leven dan alleen huisvrouw, of prima en hoe kan dat leuk invullen, beter gezegd dan gedaan, success
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bit lame got the message, en blijf het het geen goede uitspraak vinden, beetje simpleton
Zo van ja we moeten veranderen, totaal geen idee idee of hoe, oh ja where is de switch even zoeken in de basement: als je bedoeld wil wat veranderen en een begin maken ook erg slecht geformuleerd en redenden waarom
Trouwens denk meer om advies te dienen, zover ik kan nagaan na 14 jaar en wat kinderen ok sort off, en man vind het ok dus denk meer wat haar aspiraties waren/zijn en wat doe ik eigenlijk en wil veranderen maar iedereen om me heen vind allang best, tja gedoe en niet makkelijk, rest denk doe het voor jezelf
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je hebt duidelijk niet goed gelezen wat ik schreef in al mijn posts. De keuze is niet eenmalig. iedere keer weer zal je die keuze moeten maken. dat is het lot van een verslaafde. Maar goed, ik respecteer je mening. Er zit meer achter een verslaving en daar ben ik het zelfs ook mee eens, maar dat vraagt om werken aan jezelf en laat dat nu net iets zijn dat ze niet wil....
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#17
"Tufnut 'lot van een verslaving'
Eerst totale onzin sinds academia en scientists niet weten hoe verslaving werkt of op gang komt
Tweede lot is iets religious, je hebt het maar je hebt salvation
Derde onzin sinds lot zegt dat geen uitweg is, oftwel een draconische uitspraak wat geen waarde heeft (heeft historische waarde je ben dit dat dus gaat gebeuren)
Vierde totale onzin sinds medicijnen sinds zelf overtuigd ben van bio chemistry deficiency
het "lot" heeft daardoor geen waarde, en kan gerapereerd worden
Vijfde totale onzin, bullocks en utter shite

Topicstrater als je dit nog leest ga je goed! Weetje meeste mensen duren een tijdje of de de eerste keer, maar meestal, na paar maal proberen, ' going around the circle" (gedaan)
is ok en heeft niets te maken met een switch of een knop; (denk meer te maken met geloof in jezelf oh boy) hoe fantastisch je kan voelen of wat je kan doen, begrijp gedoe weet er er van af
T
TufnutLid
01-01-2024, 00:00
#18
:sunglasses:
s
sebatianLid
01-01-2024, 00:00
#19
is dat :sunglasses:
Denk je gooit het maar op een hoop je zit toch meestal beetje onzin uit te kramen,
niet altijd :) waar waait de wind nu weer heen, even mee dansen
amicaal dat je je fout toegeeft, maar ja komt weer erg dubbelzinnig over dus maak er maar iets positeifs van

Topicstarter: hoe lang is je hubby bezig met take -away Denk dat hij denkt beter zo dan een grumpy, depressief persoon, of die in alle staten of wanneer zonder tenminste nu weet ik wat ik kan verwachten; super gedoe, succes
t
tja...Lid
01-01-2024, 00:00
#20
hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, heb al een aantal verhalen gelezen en tips gezien maar toch hoop ik dat er iemand is die me kan "helpen".

ik zal eerst even vertellen wat mijn problemen zijn(wil niet zeuren maar anders wordt het zo`n vaag verhaal)
sinds mijn 17-de blow ik, dat begint `s morgens bij de koffie, eerst een sigaretje en dan een blowtje...voel ik me goed gaan we wat in huis doen zo niet dan roken we eerst nog 1en nog 1 en misschien nog wel 1.
en zo komen we dagen door..soms verplicht ik mezelf om eerst iets te doen en als beloning mag ik dan eerst weer eentje roken..hopeloos!!
op mijn 21-ste ben ik 3 maanden gestopt en STOM STOM STOM..ik dacht dat ik in het weekend wel eens weer 1 kon roken maar ondertussen ben ik weer terug bij af.
alleen heb ik nu 2 kinderen, ik blowde ook toen ik zwanger was, voor de 2-de heb ik met bloedingen in het ziekenhuis gelegen en nog ben ik toen niet gestopt, hoe ZWAK kan iemand zijn?
ook blow ik gewoon in huis waar de kinderen bij zijn..alles wordt getimed zodat ik op tijd 1 kan roken anders gaat mijn humeur op stand ongeduld en kan er niks meer goed gaan.

nu wil ik al tijden stoppen en ben laatst zo in 1 keer een week gestopt met alle gevolgen van dien, ik was behoorlijk shagerijnig en kon niet slapen met als gevolg dat ik toch maar weer eentje heb gedraaid(en gerookt natuurlijk)

nu ben ik volgende week jarig en heb mezelf eigenlijk voorgenomen om dan ook te stoppen, ik kan zoveel dingen bedenken om te stoppen alleen al voor mijn kinderen, we zijn ook echt geen aso gezin, mijn man werkt gewoon en ik ben thuis voor de kinderen en het huishouden. ik heb op tijd het eten klaar het huis netjes en de kinderen lopen in schone nette kleren, ze krijgen alles wat ze willen behalve een moeder die tja...nuchter is?


waarom lukt het me niet? hoe lang duurd het voor het uit je systeem is? moet ik ook stoppen met roken? wat is het beste of gemakkelijkst?


sorry voor mijn verhaal misschien is het een beetje een warboel maar dat ben ik dan ook weer(van binnen wel van buiten niet) ik zit zo met mezelf in tweestrijd en het feit dat ik hier mijn verhaal kwijt kan dat geeft toch een beetje rust en misschien dat ik er niet alleen voor hoef te staan.


liefs,tja..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."