Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPsychische stoornissen?

Psychische stoornissen?

12 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#1
willemvaag en pinnes


Was bij jullie beide het geval van alleen gebruik van wiet of ook in combinatie met andere drugs? Ik heb zelf ook eens een psychose mee gemaakt bij een chick uit me klas.. ze had het weekend paddo's genomen en toen bleef ze daar in hangen... maar ze rookte dus ook heel veel wiet.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hebben mensen hier ook last van psychische schade of iets dergelijks door hun wiet verslaving? En is het dan tijdelijk geweest of is het in een later stadia overgegaan? :confused:
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heb veel mensen in psychoses zien komen door het blowen, persoonlijkheidsproblematiek en hevige cannabis verslaving. Dat zijn toch wel de drie meest voorkomende psychische problemen die door cannabis kunnen komen.
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben een heel tijdje heel associaal geweest op wiet,
Meer onzeker tegenover andere mensen.
Het is zelfs op een punt gekomen dat ik menselijk contact express vermeed omdat ik het gevoel had dat ze iets van me wouden hebben of dat ze me niet zouden accepteren.

Ik ben in die periode gewoon verder gegaan met blowen, maar ik heb wel ondertussen gewerkt aan mijn sociaal contact.
IK ben zwaar ingegaan tegen mijn gevoelens en gedachtens, de gevoelens en gedachtens die me vertelde dat ik beter niet onder de mensen kan komen.

Op het begin wat dit heel moeilijk voor me, maar na steeds meer onder mensen te komen ging alles beter, en beetje bij beetje was ik weer de 'oude'.

Ik weet niet wat bij jou het probleem is, dus ik kan je alleen mijn verhaal geven..
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#5
@ Smokey046
Bedankt voor je reactie. Het contact vermijden herken ik bij mezelf ook wel. Toen je je er bewust van werd dat je onzeker en contact vermeed. Ben je toen ook gestopt met blowen?

Ik loop eigenlijk een beetje tegen het zelfde aan, de onzekerheid.. het contact vermijden. Belachelijk veel stress en merk als ik stop dat er een heleboel gevoelens naar boven komen waarvan ik niet echt weet hoe ik die moet plaatsen. En dat maakt bij mij denk ik het ook lastig om niet te blowen.

kun je er nou ook eigenlijk boven op komen? herstellen van psychoses? of persoonlijkheidsproblematiek?

@Pinnis, ben je er nou ook voor in therapie gegaan? Of naar de dokter? wanneer kwam dat moment, wat was de druppel waar bij je dacht.. nu moet actie gaan ondernemen?
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Van een psychose kun je zeker herstellen. Dit doen ze vaak door middel van medicatie en een opname. Meestal ontwikkelt een psychose zich en heb je hier aanleg voor de cannabis triggert de psychose meestal. De medicatie die ze hier doorgaans voor gebruiken zijn antipsychotica deze zijn in diverse sterkten soorten op de markt. Het komt vaker voor dat iemand met een psychose zijn medicatie niet wil nemen en tijdens een opname in de separatie dwangmedicatie krijgt toegediend. Dit gaat via een injectie achterin de bilspie. Een psychose kan terugkomen gebeurt dit vaker achter elkaar dan noemen ze het meestal schizofrenie. Er zijn veel verschillende soorten psychoses die op verschillende manieren getriggerd kunnen worden. Waar ik persoonlijk de meeste moeite mee had was dat een voormalige vriend met een manische psychose kampte. Meerdere keren is hij gestopt met zijn medicatie en is het weer opnieuw begonnen de psychose kwam elke keer steeds sneller terug. Hij wist dat cannabis het veroorzaakte maar bleef het ontkennen totdat de zoveelste arts hem anders vertelde. Tijdens de psychoses heeft hij de ergste dingen over mij verzonnen en ik kan hem niet meer zien. De eerste keer heb ik geaccepteerd dat het de psychose was maar een emmer loopt over en een mens kan veel accepteren maar niet alles. Tegenwoordig zit hij waarschijnlijk de rest van zijn leven vast aan depot (spuiten) antipsychotica omdat hij ambulant elke keer met de tabletten stopte. En extreem veel blowen totdat de omgeving allang zag dat het weer bezig was maar hij bleef het iedere keer ontkennen hoe gek de situatie ook was.

Een persoonlijkheidsstoornis is weer een heel ander verhaal misschien dat als je er behoefte aan hebt het morgen verder uit wil leggen. Dit is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met deze dingen. En hoe de zorg ermee omgaat want in Nederland kunnen ze je zelfs verplichten om je te laten helpen. Misschien in sommige gevallen maar goed ook.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rickjames zei:
@ Smokey046


@Pinnis, ben je er nou ook voor in therapie gegaan? Of naar de dokter? wanneer kwam dat moment, wat was de druppel waar bij je dacht.. nu moet actie gaan ondernemen?
Klik om te vergroten...
Ik heb 3x in dijk en duin gezeten, westlinghe B, op mijn 19e werd ik voor het eerst psychotisch,
heb ook in de isoleer gezeten. Meestal ging een opname via de politie, omdat ik rondzwierf.
De eerste keer ging het via de dokter. Ik had toen het maligne neuroleptica-syndroom en bij de huisarts werd ik weggestuurd maar ik bleef gewoon zitten in de wachtkamer tot ze me naar de PAAZ brachten.
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Rickjames zei:
@ Smokey046
Bedankt voor je reactie. Het contact vermijden herken ik bij mezelf ook wel. Toen je je er bewust van werd dat je onzeker en contact vermeed. Ben je toen ook gestopt met blowen?

Ik loop eigenlijk een beetje tegen het zelfde aan, de onzekerheid.. het contact vermijden. Belachelijk veel stress en merk als ik stop dat er een heleboel gevoelens naar boven komen waarvan ik niet echt weet hoe ik die moet plaatsen. En dat maakt bij mij denk ik het ook lastig om niet te blowen.
Klik om te vergroten...

Ik ben verder gegaan met blowen maar wel in mindere maten, heb me beperkt tot 1 joint 's avonds,
Daardoor was ik door de dag nooit stoned en ik ben spraakzamer als ik nuchter ben.
Ik ben toen vaker onder vrienden gekomen, en zo kwamen er steeds meer mensen bij die ik leerde kennen en hoe meer ik onder de mensen kwam hoe beter het met me ging.
Nu ben ik op voorrand soms wel onzeker maar als ik eenmaal in de situatie zit waar voor vreesde dan is het weg.

Over je gevoelens, ik kon mijn gevoelens goed plaatsen omdat ik veel schreef,
Teksten, gedichten, noem maar op.
Hier kon/kan ik alles in kwijt en dit helpt me ontzettend.
R
RickjamesLid
01-01-2024, 00:00
#9
willemvaag, pinnes en smokey046, bedankt allemaal voor jullie reacties. Door jullie ervaringen leer ik alleen maar meer over mijn eigen verslaving en ik denk dat me dit goed gaat helpen wanneer ik definitief ga stoppen.

Een uitgebreide reactie stuur ik even later, ik moet zo alweer naar school namelijk.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nee het kwam alleen door hasjiesj van paddo's ben ik nooit psychotisch geworden.
Ook wel een beetje door speed maar dat leidde nooit tot een opname.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ben nooit psychotisch van wiet geweest heb wel af en toe een speedpsychose gehad maar nooit blijvend. Ik gebruik alleen drugs heb hier niks door opgelopen behalve middelenafhankelijkheid. Mijn ADD is aangeboren en of ik persoonlijkheidsproblematiek heb is ook nog eens aan te twijfelen aangezien ze in de psychiatrie heel snel een diagnose geven. Als je weet waarover je praat kun je ze zelfs diagnoses aanpraten. Hoeveel mensen liegen dat ze ADHD ofzo hebben enkel voor de ritalin of dextroamfetamine.
p
psilocybineLid
01-01-2024, 00:00
#12
Smokey046 zei:
Ik ben een heel tijdje heel associaal geweest op wiet,
Meer onzeker tegenover andere mensen.
Het is zelfs op een punt gekomen dat ik menselijk contact express vermeed omdat ik het gevoel had dat ze iets van me wouden hebben of dat ze me niet zouden accepteren.

Ik ben in die periode gewoon verder gegaan met blowen, maar ik heb wel ondertussen gewerkt aan mijn sociaal contact.
IK ben zwaar ingegaan tegen mijn gevoelens en gedachtens, de gevoelens en gedachtens die me vertelde dat ik beter niet onder de mensen kan komen.

Op het begin wat dit heel moeilijk voor me, maar na steeds meer onder mensen te komen ging alles beter, en beetje bij beetje was ik weer de 'oude'.

Ik weet niet wat bij jou het probleem is, dus ik kan je alleen mijn verhaal geven..
Klik om te vergroten...
^
+ Schizotypische persoonlijkheidsstroonis, maar dat is niet ten gevolgen van drugs. Uiteraard.
p
pinnesLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heb cannabisafhankelijkheid, schizofrenie en psychoses getriggerd door softdrugs.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."