Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNiet kunnen stoppen met wiet

Niet kunnen stoppen met wiet

9 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
mengLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goeieavond,

Mijn naam is Nick, ik ben 22 jaar en blow nu 7 jaar waarvan 6 jaar elke dag.
Ik zit al tijden in mijn hoofd met het stoppen van roken van wiet, echter loop ik tegen een aantal blokkades aan.

Door in het begin van mijn puberteit te beginnen met wiet te roken bestaat mijn sociale leven uit contacten met andere blowers. Ik heb geen vaste vrienden groep maar spreek mensen hier en daar. Op 1 vaste vriend blowt iedereen uit mijn omgeving (op familie na).
Wel blow ik alleen s' avonds wanneer al mijn verantwoordelijkheden voorbij zijn.

Nu komt het grote probleem, ik heb vorig jaar een eerdere poging gedaan om te stoppen. Ik merkte hierdoor dat mijn contacten snel veranderden. Het klinkt erg sneu, maar met vele zou ik niet weten wat ik zoal zou kunnen doen behalve 'roken'.

Ik probeer wel eens een avond niet te roken, dit lukt mij vrijwel nooit. Ik woon op 2 minuten van coffeeshop vandaan. Vaak lig ik dan om 23:00 in mijn bed..ik ga niks halen vandaag. Nou je kan het al raden..23:50 verward mijn bed uit en 23:55 sta ik weer te blowen.

Ik wordt hierdoor vaak ook erg moe wakker en skip daardoor mijn eerste uren op school.

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad..het heeft mijn leven (deels) overgenomen en wilt het niet teruggeven.

Ik hoop dat iemand een soort zelfde probleem heeft gehad en dit succesvol heeft overwonnen.

Met vriendelijk groet,

Nick
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb zelf ook ruim 6 jaar dagelijks geblowd, met zoveel stop pogingen dat het niet meer op twee handen te tellen was. Ook bestond zowat mijn hele vriendengroep uit stoners.

Inmiddels ben ik al bijna twee jaar gestopt met dagelijks blowen en blow ik alleen nog in de weekenden. Maar sla nu ook wel eens een paar weken over.

Mijn grote probleem was dat ik heel lang het idee had dat ik om van mijn verslaving af te komen er totaal mee moest stoppen, maar het tegelijk ook niet vergoed wilde opgeven omdat ik het eigenlijk nog te leuk vond. Zo probeerde ik elke keer te stoppen of af te bouwen, maar omdat ik het nog niet los kon laten zat ik binnen enkele dagen vaak alweer te blowen. Of had ik avonden zoals jij die beschrijft dat je last minute toch alsnog naar de shop gaat om je fix te halen.

Uiteindelijk kwam het inzicht dat ik nooit echt van mijn verslaving af kon komen als ik er volledig mee zou stoppen. Want hoewel je het dan niet meer doet heeft het nog steeds controle over je omdat je er nooit meer van zou mogen genieten. Ik realiseerde me dat de enige manier om echt van mijn verslaving af te komen was door zelf de controle te nemen. Ik stelde duidelijke regels voor mezelf op, denk aan niet doordeweeks blowen, ook niet in het weekend blowen als ik toch iets belangrijks had op dat moment of de dag erna. Die regels zijn naar mijn idee belangrijk, zeker in het begin omdat je daarna altijd je gebruik daartegen kunt afzetten. Daarnaast vond ik het belanrgijk dat ik alleen ging blowen als ik er echt zin in had, dus niet maar direct in het weekend blowen omdat het dan mag want dan verval je te snel weer in de gewoonte.

Uiteindelijk is het stoppen of minderen vrij gemakkelijk af gegaan, zeker als ik het met eerdere pogingen vergelijk. Belangrijk hierbij te zeggen is wel dat je echt moet willen stoppen of minderen, zolang je het ergens niet wilt opgeven dan is het gigantisch moeilijk. Maar als je echt wilt en je zeker de eerste paar weken even streng bent voor jezelf dan is het best te doen.

Ik ben overigens gewoon mijn vrienden blijven zien die blowen, heb er ook vaak genoeg bij gezeten zonder mee te blowen. Maar dan moet je wel sterk in je schoenen staan en kan me voorstellen dat je dat in het begin misschien liever uit de weg gaat. Zorg sowieso voor afleiding als je wilt stoppen. En dan vooral dingen die slecht samen gaan met blowen, of die je niet associeert met blowen. Vraag anders ook gewoon aan je vrienden of ze ideeen hebben over activiteiten die jullie samen kunnen doen zonder te blowen.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat psychedelibee zegt klopt helemaal. Ik heb ook echt veel pogingen gedaan in jaren tijd. Een week, paar weken hield ik t vol en daarna toch weer overstag. Alleen ik persoonlijk kan niet "standaard" elk weekend roken. Als het bij mij te vaak is, of er een ritme in zit (elk weekend bv) houd ik het niet vol. Ik moet echt sporadisch joints roken met ook soms langere pauzes. Dit omdat ik van mijzelf nu weet dat als ik er te vaak naar pak ik zo weer in de dagelijkse rooksleur terecht kom.
Het is per persoon verschillend hoe je ermee om kan gaan en hoe sterk je in je schoenen staat. Succes Meng.
m
mengLid
01-01-2024, 00:00
#4
Psychedelibee, Dunnetjess33 Bedankt voor het reageren.

Ik kan mij erg vinden in jullie commentaar. Ik kan zeker begrijpen dat het volledig stoppen met het roken van wiet ergens een psychologische rol zal houden van 'het mag niet, ik ben gestopt'. Ik geniet inderdaad op sommige momenten nog erg veel van een jointje gezellig met vrienden. Ik zal mij dus eerst gaan focussen op het minderen met 'alleen' te roken.

Overigens heb ik vandaag via school een gesprek gehad met een begeleider, zij zal mij aankomende weken (of maanden) helpen. Ik ben begonnen op mijn 15de omdat mijn moeder kanker kreeg, dit was een erg vervelende tijd. Ik moet van haar afstappen van het idee dat wiet een probleemoplossend middel is omdat het voor slechts een paar uur is en problemen er niet minder van worden. Ik ben het hier niet totaal mee eens omdat het mij door zware tijden heeft geholpen, wel snap ik deels haar punt.

Ik zal het van het weekend aankaarten bij vrienden en eerlijk zijn over dat ik iig wil minderen maar dat zij mij hopelijk nog wel vragen om te komen. al ben ik nieuwsgierig hoe aankomende periode zal worden betreft slapen.

Voelde jullie je ook frisser naar mate je minderde? in de vorm van vroeger naar bed en met een goed gevoel je dag beginnen?

Ik ben erg benieuwt hoe aankomende weken zullen lopen, maar ik ben dankbaar voor jullie bericht.

Met vriendelijke groet
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja hier nog een. Ik heb denk ik 1,5 jaar dagelijks geblowd en daarvoor heel wat jaren regelmatig maar niet dagelijks. Ik ben in totaal 3 keer gestopt denk ik en de laatste keer is het eindelijk gelukt. Sindsdien rookte ik eigenlijk heel lang niet tot nauwelijks meer. Tegenwoordig rook ik alleen in het weekend en soms doordeweeks (nooit meer dan 1x). Hier heb ik vrede mee maar ik besef wel dat ik altijd moet blijven opletten.

Het stoppen is niet zo moeilijk als je het écht wilt. Je moet alleen wel voor voldoende afleiding zorgen om de eerste periode door te komen tot je eraan gewend bent. Bekijk wat je ritme is en je gewoonten zijn en zorg dat je niet in die situaties terecht komt. Als je standaard 's avonds blowt voor de TV, ga dan niet voor de TV zitten maar ga wat anders doen. Als je altijd blowt met je vrienden, ga dan (oke deze is even kut om te horen) niet meer naar je vrienden. Je kunt met ze afspreken dat ze niet meer blowen waar jij bij bent als het echte vrienden zijn, maar dat is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Ik woonde destijds samen met een maat, hij blowde net zo veel. Het lukte me toen niet om te stoppen, maar toen we allebei een eigen huis kregen ging het ineens heel makkelijk.

Het veranderen van je dagelijkse situatie is de grootste sleutel dus. Zorg voor iets wat je kunt gaan doen waardoor je afgeleid raakt en zorg dat je niet meer in de situaties terecht komt waarin je normaal gesproken zou gaan blowen. In het begin is dit vrij lastig, maar uiteindelijk kun je het langzaam weer oppakken. Zolang je maar waakzaam blijft.

Reken er ook op dat je heel slecht zal slapen de eerste week en dus flink wat vermoeidheid opbouwt. Dit wordt uiteindelijk beter en je zult een stuk meer energie krijgen, maar je moet wel even door de zure appel heenbijten dus.

Succes! En laat ons vooral weten hoe het gaat :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
meng zei:
Voelde jullie je ook frisser naar mate je minderde? in de vorm van vroeger naar bed en met een goed gevoel je dag beginnen?
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk wel, maar dit duurde bij mij denk ik wel een paar maanden voordat ik me echt frisser begon te voelen. In het begin werd het er niet heel veel beter op, wat ook komt omdat je dan slecht slaapt enzo.

Houd er daarnaast rekening mee dat je met blowen wel degelijk jezelf aan het verdoven bent en je gevoelens enzo ook veel heftiger kunnen worden als je stopt. Dit is op de lange termijn natuurlijk alleen maar goed, aangezien je er dan ook aan kunt werken, maar kan in het begin ook heftig zijn en je ontzettend moe maken.
s
spacebass420Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Rook je ook sigaretten? En rook je met tabak in je joint?
Indien dit zo is: stop met sigaretten(tabak,nicotine) en ga puur roken. Dit kan in een joint, bong, pijp, vape,..
Nicotine is immers ook lichamelijk verslavend. Thc is even verslavend als junkfood, sporten, sex,... (alle leuke dingen, geestelijk verslavend).

Veel succes nog!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een geestelijke verslaving moet ook niet onderschat worden. Elke vorm van verslaving is niet wenselijk. Als je er zo mee kan stoppen wanneer je dat wilt, is het immers ook geen verslaving. Zonder tabak blowen is natuurlijk wel beter.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wat is dat nou weer voor advies. Hij wilt toch stoppen met wiet... advies om zonder wiet verder te roken is nog beter dan. Rookverslaving komt ie wel weer vanaf, is in ieder geval die wiet eruit.
d
danoonchiiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hoi, ik weet niet precies hoe je je voelt, maar ik heb zo een soortgelijk probleem meegemaakt.
Dit klinkt stom, maar ik blow nu al twee jaar en wist ook niet echt om te stoppen.
Mijn reden tot dagelijks blowen was puur omdat het me even van de wereld afbracht en ik niet meer aan mijn problemen hoefde te denken. Ik heb het dus aangegeven bij de leerlingbegeleider van mijn klas. Ik heb nu weekelijks gesprekken over mijn problemen, het stoppen was heel moeilijk. Ik bouwde af tot een joint per dag. Maar het ligt ook weer natuurlijk aan hoeveel je blowt en wat jij aankan. Ik hoop echt dat het je lukt om te stoppen en dan ook de adviezen je hierin kunnen steunen, veel succes! :grin: Ik geloof in je :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."