Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn er meer mannen verslaafd of meer vrouwen?

Zijn er meer mannen verslaafd of meer vrouwen?

10 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mannen denk ik ook.
Maar ik merk dat vrouwen goed zijn in het verbergen van hun verslaving.
Vooral met coke zogenaamd recreatieve gebruikers maar in de realiteit zitten ze er vaker aan dan ze laten zien.
A
AnitaaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Miscchien een aparte vraag,
Maar zijn er meer mannen of meer vrouwen verslaafd in Nederland?

Kan er niet zoveel terug vinden op internet. Wel dat vrouwen minder snel hulp zoeken in tegenstelling tot mannen. Bij een afkick kliniek bijvoorbeeld.

Gek vraagje. Maar vroeg me dat opeens af haha


Groetjes :cheerpompom:
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik denk mannen.


Iig in de verslavingszorg dan.
A
AnitaaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zwijgrecht zei:
Ik denk mannen.


Iig in de verslavingszorg dan.
Klik om te vergroten...

Jaa ik zou dat ook in eerste instantie denken :tongueout:
B
BeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat het aardig gelijk opgaat, maar dat vrouwen het inderdaad beter kunnen verbergen. Bron? Ik ben een vrouw, en ik ken veel vrouwen. Een vriendin van me wil niet toegeven dat ze met regelmaat blowt, maar ik ben niet van gisteren. Ik doe het ook, maar ik geef het gewoon toe. Nu gaat het daar niet per se om verslaving maar als ik bekijk hoe heftig daar al op gereageerd kan worden kan ik me voorstellen dat veel mensen (en vrouwen dus misschien nog meer) graag de schone schijn ophouden.
A
AnitaaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bee zei:
Ik denk dat het aardig gelijk opgaat, maar dat vrouwen het inderdaad beter kunnen verbergen. Bron? Ik ben een vrouw, en ik ken veel vrouwen. Een vriendin van me wil niet toegeven dat ze met regelmaat blowt, maar ik ben niet van gisteren. Ik doe het ook, maar ik geef het gewoon toe. Nu gaat het daar niet per se om verslaving maar als ik bekijk hoe heftig daar al op gereageerd kan worden kan ik me voorstellen dat veel mensen (en vrouwen dus misschien nog meer) graag de schone schijn ophouden.
Klik om te vergroten...


Rebell zei:
Mannen denk ik ook.
Maar ik merk dat vrouwen goed zijn in het verbergen van hun verslaving.
Vooral met coke zogenaamd recreatieve gebruikers maar in de realiteit zitten ze er vaker aan dan ze laten zien.
Klik om te vergroten...


Jaa dat denk ik dus ook.

Dit las ik ook op een site van een afkick kliniek

“De drempel ligt hoger, onder andere doordat de maatschappij verslaving bij vrouwen zwaarder veroordeelt dan bij mannen. Als vrouwen eenmaal in behandeling komen, zijn zij er vaak slechter aan toe dan mannen”
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#7
Interessant!

Het lijkt er op dat verslaving anders werkt bij vrouwen als bij mannen.
Toevallig deze week nog een hele discussie over in een ander topic.

https://drugsforum.nl/threads/stelling-verslaafd-blijf-je-voor-altijd.63783/page-2

Ik vind dat het een gedrachtsprobleem is dat te maken heeft met routine en omgeving.
Maar nu lees ik net dit onderzoek en zie dat het klopt wat ik zei maar dat het blijkbaar anders werkt bij vrouwen:

BAARN - De hersenen van mannen en vrouwen gaan anders om met verslaving. Dat concluderen onderzoekers van de Yale School of Medicine.
Deze ontdekking zou betekenen dat verslaafde mannen gebaat zijn bij een andere therapie dan vrouwen.

De onderzoekers bestudeerden de hersenen van 30 cocaïneverslaafden en 36 controlepersonen (die af en toe alcohol dronken) met behulp van een MRI-scan.


Tijdens de scan werden de deelnemers blootgesteld aan verschillende stressvolle situaties en tekens die in verband gebracht worden met cocaïne of alcohol.

Bij de verslaafde vrouwen werden de hersengebieden voor verlangen en verslaving vooral geactiveerd door stress. De verslaafde mannen toonden juist meer hersenactiviteit bij tekens die zij in verband brengen met cocaïne.

Behandeling

"De behandeling van de verslaving is heel anders bij verslaafden die bij stress verlangens ervaren dan wanneer de hunkering ontstaat uit drugstekenen", vertelt hoofdonderzoeker Marc Potenza. "Het is belangrijk om de biologische mechanismen die onder deze verlangens liggen te begrijpen."

Volgens Potenza hebben verslaafde vrouwen meer baat bij behandeling gericht op stressvermindering. Voor mannen is een cognitieve gedragstherapie meer geschikt.

@partyhardyx goeie topic een goede aanvulling op een discussie die we van de week hadden.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#8
Wat ik heb gevonden is dat ze zeggen dat 25% van de mensen die zich aanmelden bij de verslavingszorg vrouwen zijn.

partyhardyx zei:
“De drempel ligt hoger, onder andere doordat de maatschappij verslaving bij vrouwen zwaarder veroordeelt dan bij mannen. Als vrouwen eenmaal in behandeling komen, zijn zij er vaak slechter aan toe dan mannen
Klik om te vergroten...

Maar dat zijn dus niet harde cijfers.
Waarschijnlijk komt het bij mannen en vrouwen wel een beetje overeen.
Maar zijn mannen er meer open over en word het dus bij mannen meer maatschappelijk geaccepteerd.

En daarom denken de meeste mensen dat het mannen zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Mannen zijn wat roekelozer en komen eerder in de problemen met drugs denk ik.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#10
Een vriend van me is momenteel opgenomen in een afkickkliniek en als ik hem bezoek zie ik daar een licht overwicht aan mannen.
Naar mijn gevoel komen vrouwen idd minder snel in de problemen en kunnen ze tot een bepaald punt beter om met hun gebruik, o.a. meer verantwoordelijkheidsbesef, sociaal wenselijk gedrag, zorg voor het gezin, ... lijken me beschermende factoren.
Doch, eens een bepaalde grens voorbij, lijkt het me logisch dat ook vrouwen in de problemen kunnen raken met gebruik.
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#11
partyhardyx zei:
Miscchien een aparte vraag,
Maar zijn er meer mannen of meer vrouwen verslaafd in Nederland?

Kan er niet zoveel terug vinden op internet. Wel dat vrouwen minder snel hulp zoeken in tegenstelling tot mannen. Bij een afkick kliniek bijvoorbeeld.

Gek vraagje. Maar vroeg me dat opeens af haha


Groetjes :cheerpompom:
Klik om te vergroten...

Ik denk dat mannen aan andere dingen verslaafd zijn. Ik las dat vrouwen vaker verslaafd zijn aan benzodiazepines. Deze verslaving kan je een stuk langer verborgen houden dan aan bijvoorbeeld cocaïne. Zo is het ook zo dat vrouwen vaker Obesitas hebben, al is obesitas niet altijd een verslaving, maar ik denk wel dat het dezelfde functie kan dienen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."