Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd? Ja, aan vluchten.

Verslaafd? Ja, aan vluchten.

51 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mee eens, Als je het op deze manier bekijkt.
Wat mijzelf aangaat, ik ben wel degelijk gevlucht. Jazeker.
Eerst voor een zwaar emotioneel gebeuren, door met drugs deze emotie weg te drukken, en ja, dat helpt niet, je rugzak gaat overal mee naartoe, en vervolgens in krijgsdienst.
Ook al geen oplossing.
Nee wel heb ik er enkele zeer goede vrienden aan overgehouden.
En dan.. terug. En.. erdoorheen.
Voor zover dat dan ging.
Dit had ik eerder moeten doen dus.
Maar, achteraf is rijk worden geen kunst!
En tegenwoordig... het gaat, zoals het gaat.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Revolutionair zei:
Nee dat vind ik niet, omdat je die avond wat heb gebruikt zijn de problemen dan weg? Nee je zal ze nog steeds moeten oplossen.
Klik om te vergroten...
Dan kan het nog steeds wel een vlucht zijn. Waarom drinken veel mensen alcohol bijvoorbeeld? Toch vaak deels om even niet aan verantwoordelijkheden te hoeven denken?

Misschien (nog) niet extreem vluchtgedrag, maar alsnog een soort vlucht van dingen.
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Revolutionair zei:
Omdat het in jou omgeving zo werkt ben ik naïef?
Ik leg gewoon uit dat het niet voor iedereen zo werkt.
En zeker niet in de party scène waar ik mij begeef...

Het is niet voor iedereen het zelfde, ik belicht gewoon mijn kant.
Jammer dat je dat je dat niet snapt
Klik om te vergroten...

Dit staat in het sub forum : VERSLAVING.
Dat is voor jouw niet van toepassing en een ver van je bed show nu!
Ik hoop voor jouw dat het nooit in je leven komt!
Maar verslaving is wel degelijk een ziekte!
Mensen met deze ziekte hebben dat geaccepteerd zodat ze aan herstel van deze ziekte kunnen werken!
En dat blijft een strijd in je leven, soms overal aanwezig, soms tijden op stand bye.

Ik ging in 1997 voor het eerst naar hardcore feesten en festivals en heb meer dan 15 jaar in die Party tijd "rondjes gelopen" :) zonder een echt probleem!
Met altijd xtc in me mik.

Ik gaf je een voorbeeld dat door gebeurtenissen in je leven, je deze ZIEKTE kan ontwikkelen.

Thumbs UP voor de mensen die hier mee strijden in hun dagelijkse leven!
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
2hard zei:
Gebruik van een "middel" van bv koffie tot heroine of gamen sex etc is voor de meeste mensen geen gevaar.
Maar bij een sommige voelt dat middel zo fijn dat het je normale beloningssysteem langzaam veranderd, de gezonde manier om met alles mate van dingen te kunnen genieten.
Het "middel" krijgt nu een functie om met dingen / gebeurtenissen in jouw leven om te gaan. Ben je verdrietig zal je snel aanleren dat je middel je vrolijk maakt. Is het vrijdag 17:00 en je denkt weekend! en wil je het nog meer voelen en daar is je middel weer.
Zo wordt je gezonde manier van denkpatronen langzaam vervangen door misbruik van je middel.
Vaak komen er psygische klachten of stoornissen etc pas te laat in beeld.
Waardoor je al ongemerkt niet meer kan stoppen al denk je dat het allemaal reuze meevalt want je wil met je middel je problemen gaan oplossen, zo denkt je nieuwe brein ipv dat je je probleem zo oplost! En dat werkt heel vaak prima. Als je maar niet je klote voelt of ongemak ervaard.
Belonen / vluchten / niet willen voelen komt dan voor al je nieuwe problemen of heftige gebeurtenissen.
Tot dat het middel de grote oorzaak van je problemen over heeft genomen en je niet meer zonder kan wamt het is jouw manier geworden om met het leven om te gaan. En ga je dan pas nadelen ervaren! Je bent verslaafd geworden.
Soms kan je middel wel missen maar je vervangt het dan met een nieuw middel! Dit heet een crossaddiction en gebeurd bij bijna iedereen. Ok je bent net optijd geweest om zelfstandig te stoppen waar dat middel je leven niet kapot maakt. Maar je moet wel een nieuw hebben om die plaats weer in te vullen.
Verslaving is een ziekte, erfelijk en vaak ontwikkel je gevoeligheid/klachten al voor dat ergens verslaafd aanraakt.
Ik ben vannaf mijn 15e al verslaafd geworden allerlei substanties maar ook gokken, coca cola etc.etc.
Ik kan niet met mate genieten van iets wat me zo'n kick geeft. Dan is het alles of niks.
1 is teveel en 100 is niet genoeg!!!
Denk daar aan als je dingen nu misschien herkend bij je zelf of het gedrag bij je zelf ervaard.
De meeste gebruikers hebben geluk en gebruiken middelen met mate.
Voor mensen zoals ik en misschien jij ook begint herstel pas als je erkend dat je verslaafd bent en de rest van je leven dit zal zijn. En het altijd kan terug komen in welke vorm dan ook.
Ik heb jaren lang maar wat aangerommeld met ambulante hulp bij verslavingsinstanties, psychologen huisartsen etc om mijn omgeving te laten zien dat wel opgelost word.
Na 20 jaar met een periode van jaren geen echt misbruik of geen middel tussendoor ben ik alles kwijt geraakt door een cocaine verslaving na jaren clean te zijn geweest. Toen heb ik de beste keuze gemaakt door te kiezen voor opname in een verslavingskliniek waar ik pas alles ging begrijpen hoe het werkt in mijn brein en lichaam.
Ik heb het in 3 maanden van 9 tot 5 aan therapie behandeling meer geleerd dan de 15 jaar daar voor. Maar toch weer na bijna 2 jaar clean te zijn kwam het weer terug in ander gedrag en zakte ik weer door het ijs. Ik had inmiddels een leuk appartementje, vaste baan en alles wat je nodig hebt om redelijk zorgeloos te leven. Tot dat er iets in leven gebeurd wat je je leven vergoed veranderd.
En dan is daar weer je vriend een nieuw middel om weer met dat om te gaan.
Maar ik weet nu wel wat voor mij werkt en ik dat ik met alleen met opname weer mijn verslaving ga overwinnen!

Dit is mijn ervaring met de ziekte verslaving etc. Voor iedereen werkt het vaak weer iets anders maar de ziekte verslaving is er altijd ook al ben je jaren clean!
Genezing ervan bestaat niet!
Er zijn diverse opties voor je om er van te herstellen en te leven zoals je dat voor je ziet.
Suc6 als je worsteld en vecht voor een vrij leven! Dat gun je je zelf toch na allemaal ellende!

Als je iets wilt vragen of info wil is dat no problem!
Klik om te vergroten...


Heel veel statements zonder onderbouwing. Ook spreek je jezelf tegen wat betreft genetisch bepaald/ erfelijkheid en het feit dat toen je leven beter werd deze erfelijkheid ineens onderdrukt totdat er iemand langskwam?

Je hebt het antwoord al gegeven. Toen je thuis situatie normaliseerde deed je dat zelf ook.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kan me in deze post goed vinden.
Er staan zeer goede feiten en conclusies in.
Jij komt er wel.
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Revolutionair zei:
Dat hele verhaal met vluchten klopt in mijn ogen sws niet.
Vluchten is als je je spullen pakt en je schuldeisers probeert te ontlopen of weg gaat van je famillie en contacten verbreekt.

Een stof tot je nemen zodat je dingen anders gaat zien zou ik eerder een verandering van mood noemen.
Je blijft in de zelfde situatie met de zelfde baan en zelfde huis alleen je neemt iets waardoor je dingen anders ziet en anders benaderd.
Je gaat dus helemaal nergens heen.
Je zet je mind op andere gedachtes dat soms zelfs een positieve uitwerking kan hebben.
Maar natuurlijk ook een negatieve uitwerking kan hebben.

Dat zullen ze zeker zo in een kliniek noemen.
Net als verslaafd zijn zogenaamd een ziekte is.
En psychedelica soorten drugs verboden zijn.
Ik noem dat staats termen!
Het tegenhouden van het bewust zijn van de mens.
Laatst daar een filmpje over gezien dat @Mindless had gedeeld volgensmij.

Als je elke dag wat wil gebruiken dat betekend dat je een andere mindset wilt hebben.
Het woord vluchten vind ik daar niet echt van toepassing want dan ga je het ook verkeerd benaderen en los je je het niet op.
Je wilt veranderen!
Dat moet me denken aan een quote die ik heel erg sterk vond..
Bekijk bijlage 4529 Bekijk bijlage 4529
Klik om te vergroten...

REACTIE OP JE PLAATJES:
Gast!!!!!!! depressie is een hersen ziekte en is officieel erkend.
Rot op met je misplaatse plaatjes!

Praat alleen mee als je er ervaring mee hebt! koekwaus!
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#7


All this talk of getting old
It's getting me down my love
Like a cat in a bag, waiting to drown
This time I'm comin' down

And I hope you're thinking of me
As you lay down on your side
Now the drugs don't work
They just make you worse
But I know I'll see your face again

Now the drugs don't work
They just make you worse
But I know I'll see your face again

But I know I'm on a losing streak
'Cause I passed down my old street
And if you wanna show, then just let me know
And I'll sing in your ear again

Now the drugs don't work
They just make you worse
But I know I'll see your face again

'Cause baby, ooo, if heaven falls, I'm coming, too
Just like you said, you leave my life, I'm better off dead

All this talk of getting old
It's getting me down my love
Like a cat in a bag, waiting to drown
This time I'm comin' down

Now the drugs don't work
They just make you worse
But I know I'll see your face again

'Cause baby, ooo, if heaven falls, I'm coming, too
Just like you said, you leave my life, I'm better off dead

But if you wanna show, just let me know
And I'll sing in your ear again

Now the drugs don't work
They just make you worse
But I know I'll see your face again

Yeah, I know I'll see your face again
Yeah, I know I'll see your face again
Yeah, I know I'll see your face again
Yeah, I know I'll see your face again

I'm never going down, I'm never coming down
No more, no more, no more, no more, no more
I'm never coming down, I'm never going down
No more, no more, no more, no more, no more
I'm never going down, I'm never coming down
No more, no more, no more, no more, no more
I'm never coming down, I'm never going down
No more, no more, no more, no more, no more
I'm never coming down, I'm never going down
No more, no more, no more, no more, no more

Damn dat nummer is bizarre werkelijkheid voor mij nu!
En ik ga er binnekort weer kijhard aanwerken, zodat het me leven niet naar de klote helpt!

#Sterkerdoorstrijd!
#Onkruid vergaat niet!
L
Lid 147000Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Klaasjan023 zei:
Hoi,

Ik las je bericht en wilde toch nog even reageren. Ik ken precies waar je mee te maken heb en lees echt mezelf erin. Afgelopen jaar heb ik een gokverslaving ontwikkeld waar ik in behandeling voor ben. Daarvoor heb ik een zware game verslaving en wiet verslaving gehad. Alcohol heeft ook een jaartje aangehouden.

Ben nu 4 maanden gestopt met gokken en ga iedere vrijdag naar een gokkers meeting (AGOG) waar je samen met andere gokverslaafden die de intentie hebben om te stoppen je verhaal kwijt kan. Ga hier nu al 4 maanden elke vrijdag heen maar wat mij opvalt is dat deze mensen het veel moeilijker hebben met stoppen dan ikzelf. Ik daarintegen merk dat sinds ik mijzelf niet meer verdoof heel emotioneel wordt.

Deze emoties (nare ervaringen uit het verleden en het gevoel te hebben alleen te zijn) kunnen soms zo heftig worden dat ik andere manieren probeer uit te zoeken waar ik mijn uitvlucht in kan vinden. Nu doe ik dat bijvoorbeeld met werken (dit is ook niet goed) en blijf maar doorgaan. Zelf ben ik 24 en laat mij nu intern opnemen bij Yes We Can Clinics (10 weken) en ga daarna naar een safehouse. Het zal een enorme stap worden maar ik weet dat het mij goed doet! Wellicht dat je met je huisarts kan overleggen dat je een GGZ instelling kan vinden die jou met deze problemen kan helpen. Dagbesteding is het belangrijkste en als je dat zelf niet kan dan kunnen zij je hier mee helpen.

Zelf vond ik het fijn dat ik niet naar een reguliere verslavingskliniek toe hoef maar echt een kliniek die ook gespecialiseerd is in de achterliggende problematiek.

Praat met je huisarts en geef duidelijk aan wat je wilt! Ik hoop dat je snel meer rust vind!

Groeten ,

Een 24 jarige jongeman die zijn leven om wil gooien!
Klik om te vergroten...

Hey kerel,

Super dat je de stap zet om aan je verslavingen/gedrag te werken, en voor een opname kiest!
Heel veel succes en groetjes aan
Annemarie die daar werkt als ervaringsdeskundige! (Als je gebruik kan maken van haar tijd, doe dat zeker!)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sommige verslavingen krijg je met de geboorte al mee.
Andere worden later ontwikkeld , maar, ikzelf vind zoals elders hier op DF uitgebreid is besproken:
Is verslaving een ziekte , of niet?
Ik zeg zelf:
Ja. Verslaving is een ziekte.
Ikzelf kreeg alcoholisme al mee bij mijn geboorte.
Namelijk, ik was een overgevoelig mens, en AL bij de éérste keer bij een drinkgelegenheid ging het al volkomen fout..
Ik ging toen al dóór tot het gaatje.
Lees: laveloos, zo dronken als een dragonder.
Vervolgens bij het éérste keer carnaval wat ik beleefde. Ik werd gestrekt thuisgebracht. Volkomen bezopen.
Met alcohol had, en heb ik geen grenzen..
Dat laveloos worden in een zeer korte tijdsduur, het is lang, erg lang blijven dóór gaan. Totdat ik bijn alles ging kwijtraken.
Toen heb ik goddank kunnen stoppen met mijzelf te vernietigen.
Ok ga ervan uit, dat geen enkel mens ervoor kiest om ---waar dan ook --- aan verslaafd te raken.
Die drang, dwang om weer je middel te kunnen scoren, dat is geen leuk leven meer.
Wat ik zo om me heen heb gezien is wel een soort van gemeenschappelijke factor, namelijk: heel veel verslaafden zijn overgevoelig. En zoeken naar iets, wat helpt deze overgevoeligheid te kunnen dempen.
Of: mensen met chronische pijn .
Of: mensen die "niet mee kunnen lopen" in de hedendaagse samenleving.
Zo bezie ik dit vraagstuk.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Dan kan het nog steeds wel een vlucht zijn. Waarom drinken veel mensen alcohol bijvoorbeeld? Toch vaak deels om even niet aan verantwoordelijkheden te hoeven denken?

Misschien (nog) niet extreem vluchtgedrag, maar alsnog een soort vlucht van dingen.
Klik om te vergroten...

Is dat dan vluchten? Omdat je niet de hele avond aan je problemen wilt denken...
Dat lost toch niks op. Die problemen zijn er, dan kan je jezelf wel de hele dag druk gaan maken maar dat lost toch niks op.
Zo ga je helemaal gestrest door het leven.
Er is altijd wel weer iets om je druk over te maken.
Just let it go...

Je geniet gewoon van het moment en als de problemen er dan zijn dan los je het dan wel op maar het moet niet je hele gedachte gang beheren.

Daarom zie ik het niet als vluchten maar je doet gewoon je ding.

"Je zorgen gaan maken om de problemen van morgen haalt de vrede van vandaag weg"
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#11
Justme83 zei:
Maar verslaving is wel degelijk een ziekte!
Klik om te vergroten...

Zeker niet! Daar is een heel topic over te vinden op dit forum.
Verslaving is een gedragspatroon.


Justme83 zei:
REACTIE OP JE PLAATJES:
Gast!!!!!!! depressie is een hersen ziekte en is officieel erkend.
Rot op met je misplaatse plaatjes!

Praat alleen mee als je er ervaring mee hebt! koekwaus!
Klik om te vergroten...

Gelijk gaan schelden omdat je het niet met me eens bent. Erg zwak.
Koekwaus?? In welke tijd leef jij?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Revolutionair zei:
"Je zorgen gaan maken om de problemen van morgen haalt de vrede van vandaag weg"
Klik om te vergroten...
En omdat mensen er moeite mee hebben dat nuchter te doen, gebruiken ze (o.a.) alcohol om tijdelijk even van hun zorgen te vluchten. Ik zou dat eerder een bedwelmende roes noemen dan "de vrede van vandaag".

Je geniet van het moment, maar hebt daar drugs voor nodig om dat te doen. Jij noemt dat gewoon je ding doen, ik noem dat een tijdelijke vlucht van je zorgen. Ik zeg ook niet dat dit nooit moet kunnen, ik doe het zelf ook weleens.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
En omdat mensen er moeite mee hebben dat nuchter te doen, gebruiken ze (o.a.) alcohol om tijdelijk even van hun zorgen te vluchten. Ik zou dat eerder een bedwelmende roes noemen dan "de vrede van vandaag".

Je geniet van het moment, maar hebt daar drugs voor nodig om dat te doen. Jij noemt dat gewoon je ding doen, ik noem dat een tijdelijke vlucht van je zorgen. Ik zeg ook niet dat dit nooit moet kunnen, ik doe het zelf ook weleens.
Klik om te vergroten...

Het is een beetje hoe je er tegen aan kijkt dan.
Want in nuchtere staat ben ik ook niet aan het piekkeren.

Om het dan maar zo te benoemen.
Ik gebruik geen drugs om te vluchten.
Dat doe ik om mijzelf te entertainen.
Ik kan ook de hele middag op xbox COD spelen ook een soort drugs van mij.
Of de motor 900cc open trekken op de snelweg.
Vermaak op het moment en niet bezig xijn met alle problemen in het leven, alleen ik noem dat geen vluchten. Maar een positieve mindset houden hoeveel er ook gebeurd in dit leven en hoeveel problemen er ook zijn.
Ik doe gewoon mijn ding en leef in het moment en maak dat zo leuk mogelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mee eens Mindless
En, bij de miljoenen mensen die in het weekend " vluchten" met alcohol, zijn er ook miljoenen mensen die elke dag met drank ge/mis bruik uit de harde realiteit vluchten!
Kassa voor de staatskas!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Misschien jij niet, maar miljoenen mensen vluchten met behulp van alcohol elk weekend van de sleur en beslommering die hun leven is.

Maar klopt ook wel dat het een beetje is hoe je er tegenaan kijkt. De ene vindt iets al eerder vluchtgedrag dan de ander.
T
TimDmazingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi,

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar ik weet dat ik opzoek ben naar hulp. Ik ben namelijk verslaafd. Verslaafd aan het weglopen/vluchten voor mijn problemen, angsten, verleden en gevoelens. Dit doe ik door mijzelf te verdoven. Dat kan met alles zijn, drugs, alcohol, gamen, seks, geld uit geven, eten. Noem het maar op.

Ik ben dus niet verslaafd aan specifieke middelen, maar aan de verdoving of het "vergeten". Ik heb al heel wat psychologen en psychotherapeuten versleten, maar tot op heden nog niet een die mij echt heeft kunnen helpen en ik wil wel echt geholpen worden, maar ik weet echt niet meer wie mij nog kan helpen nu. Als ik google op verslaving krijg ik alleen maar hits met afkicken, maar dat heb ik dus niet nodig omdat het niet lichamelijk is. Of zou ik daar kunnen afkicken van mijn drang naar verdoving?

Morgen wil ik nog weer eens naar mijn huisarts gaan, misschien dat er nu toch iets uit kan komen.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is overgekomen en iemand mij op weg kan helpen.

Dankjewel alvast.

Grtz. Tim
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Dat heet escapisme, je zal de kwaliteit van je leven moeten verhogen en/of zaken uit het verleden onder ogen moeten komen en accepteren zodat er geen reden meer is om dit soort vluchtgedrag te vertonen.
T
TimDmazingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dankjewel voor je antwoord. Ik heb het even google bekeken. Perfect match. Ik ga dit morgen met mijn huisarts bespreken en zien of we dan verder komen. Voor nu ben je mijn held voor dit inzicht. Thnx!
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
De dingen die jij opnoemt, drugs, alcohol, gamen, seks, geld uit geven, eten, zijn allemaal normale bezigheden zolang je het maar niet te vaak en met mate doet. Je moet leren doseren, de dingen met mate doen en weten wanneer je er mee moet stoppen. Niet te veel toegeven aan impulsiviteit en dat soort zaken plannen (niet altijd, af en toe iets impulsiefs doen is ook leuk). Klinkt allemaal gemakkelijk, maar dat is het voor velen niet, en al helemaal niet als je een 'alles of niets' mentaliteit hebt en/of ook nog tal van problemen hebt in het dagelijks leven met vaak ook nog een of andere stoornis er bij zoals bijvoorbeeld ADHD om maar iets te noemen.

Wat mij heeft geholpen is een stabiel dagelijks leven zodat je met tegenslagen en zaken in het verleden om kunt gaan en je lekker in je vel voelen bij de gewone dingen des levens terwijl je nuchter bent. Dan een beetje zelfdiscipline en je valkuilen leren herkennen en je bent al een heel eind. En dan kan je je van tijd tot tijd gewoon recreatief ontspannen met de dingen die jij noemt zonder daar in door te slaan. Dan is het geen escapisme meer, maar gewoon recreatie.

Ik wens je veel succes!
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nog een zoekterm: "roesverslaving". Verder noemt @acht.zes goede punten. Ik wens je ook veel succes!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."