Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLog GHB verslaafde: stoppen i.s.m. Ibogaine

Log GHB verslaafde: stoppen i.s.m. Ibogaine

29 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waarom?
Ik wil een (b)log bijhouden over mijn ervaring met Ibogaine om van de GHB verslaving af te komen. Ik loop inmiddels al een jaar bij Iriszorg en krijg er CGT, MBT en EMDR, maar ik heb het gevoel dat het niet echt werkt.

Tijdens de MBT training kwam ik een ex junk tegen die al heel lang van de cocaine en heroine af is, maar hij heeft een ontzettende last van craving naar alcohol. Ondanks dat hij er vanaf blijft, is de craving er elke keer. Toen heeft hij zich opgegeven bij het Radboud voor een Ibogaine flood.
Ibogaine flood is het toedienen van Ibogaine in een tijdbestek van 12 uur (ofzo, weet er nog niet het heel fijne van), maar waarvan je ontzettend hard gaat trippen wat 36 uur in totaal duurt. De eerste 12 uur zijn het ergst. Je kan demonen zien en de meest onlogische waarnemingen. Maar na die 12 uur ga je naar je innerlijke zelf en leer je je pure ik kennen en dat duurt 24 uur ongeveer.

Wanneer de flood is uitgewerkt heb je zo veel genoten van je innerlijke zelf dat je overtuigd bent geraakt om puur te blijven. En de craving is volledig weg. Er is echter een nadeel. Je kan er aan overlijden, omdat je hartslag richting de 40-45 beats per minuut gaat en je een hartstilstand kan krijgen. Vandaar dat hij dat bij het Radboud gaat doen.

Ik raakte enorm geïnteresseerd en ben toen gaan zoeken. Je kan het namelijk ook zelf doen, maar nogmaals, het wordt niet geadviseerd i.v.m. je hartslag. Dus sowieso een goede bloeddruk en hartritme meter gekocht. En ineens vond ik op het internet een blog over microdosering met 1:50 tincture Ibogaine.

De blog was wat zweverig. De persoon vertelde dat hij een druppel nam onder zijn tong en voor de spiegel ging staan en dingen tegen zichzelf zei als "ik ben vrij" en "ik kan dit aan" en "ik ben een goed mens" etc. etc. Ik moest lachen toen ik het las. Het werd me een beetje te zweverig, maar naarmate ik meer logs begon te lezen is het namelijk dit de bedoeling:

Als je dat soort dingen in de spiegel zegt tegen jezelf stimuleer je bepaalde elektrische connecties in je brein die dus actief worden. Als je op dat moment de wortel smaak van de Ibogaine ook nog probeert een te maken met jezelf zou het zo zijn dat de ibogaine zich gaat nestelen in de positieve elektrische connecties. En met dat je jezelf aankijkt in de spiegel raak je er een beetje van in trance als je jezelf de hele tijd in de ogen aankijkt. Super zweverig natuurlijk (ben een vrij nuchter persoon qua gedachtegang dan lol), maar weet je, omdat ik toch de hartslag meter had besteld, ging ik over tot het bestellen van 10ml Iboga extract 1:50 tincture.

Voorgeschiedenis
Ik gebruik al zeker 10 jaar GHB (en nog meer meuk zoals cocaine, ketamine, jointjes, xtc, methoxetamine en weet ik het eigenlijk). Maar altijd op een recreatieve basis. Totdat ik 3 jaar geleden een traumatische gebeurtenis mee hebt gemaakt. Dit zorgde ervoor dat GHB van smorgen vroeg tot savonds laat werd genomen om in een lekker roesje te zitten om de 2 a 3 uur. Tja, totdat je er vanaf probeert te komen. Dan kom je er achter dat je dus echt verslaafd bent. Ik ben 3 keer gestopt geweest. Een keer met baclofen en dat hielp op zich wel, maar weer begonnen omdat ik na verloop van tijd mijzelf heel opgejaagd voelde en ik steken in mijn hartstreek kreeg. Ook werkt baclofen spierverslappend en dat ging niet goed met bodybuilden (wat ik dus ook nog doe).
2 keer ben ik gestopt met behulp van Ketamine. Eigenlijk gewoon vervangen dus. Totdat ik er achter kwam dat dat veel te duur werd en nog slechter was om te gebruiken. De derde keer heb ik met hulp van mijn CGT behandelaar een afbouwschema gemaakt en aan het einde van dat schema zou ik mijn laatste buisje van 2ml op Schiphol innemen voordat mijn 4 wekeen reis naar Thailand begon.

En verrek, in Thailand had ik nergens last van. 4 weken schik gehad, uiteraard soms wel krom gelegen en de binnenkant van een Thais toilet mogen bewonderen door de drank. Maar ik voelde me bevrijd en ook goed in mijn vel. En toen kwam ik thuis. De associatie met GHB was gewoon te groot. De koelkast, de fles cola waarmee ik mijn buisjes weg slokte, de computer waar ik achter zit (ben ICTer) en zelfs mijn eigen huis of auto. Alles refereerde ik aan de G. Het werd een psychisch spelletje in mijn hoofd. Ik wilde de vibe vasthouden van Thailand en ging door met het stoppen ervan. Maar het was niet meer te houden. De gedachtes werden donkerder en donkerder en ik voelde me depressief worden. Wilde alleen nog maar in bed liggen en op een gegeven ogenblik gaat de duivel in je om je inpraten. Met zinnen als "je weet dat als je een dopje neemt dat dit allemaal verdwijnt" en "je bent veel leuker in omgang als je een dopje pakt, doe het dan voor je vrouw en kinderen" etc. etc.

Na twee maanden gestopt te zijn geweest ben ik er weer aangegaan. Eerst een flugelflesje kopen en er twee dagen mee doen, maar dat werd al snel meer en uiteindelijk zat ik weer op mijn oude ritme van een halve liter per 10-12 dagen. En inderdaad, alles werd weer beter, ik voelde me weer socialer en ik kon de wereld weer aan. Maar er kwam iets nieuws bij. Schaamte en stiekum doen. Ik wilde niet dat mijn vrouw het wist en dat kan ik ook goed volhouden, want als ik G op heb merk je echt niks aan mij. Ik lig niet crocky op de bank ofzo. Maar ik wist dat als mijn vrouw het mij zou vragen dat ik niet tegen haar kan liegen. En die dag kwam dus 27 Mei j.l. "Gebruik je weer", vroeg ze en ik zei zonder na te denken Ja. Ik had er geen zin meer in om het te verbergen voor haar. Ze is zo lief voor mij en het minste wat ik kon doen is in ieder geval eerlijk tegen haar zijn.

Waarom Ibogaine?
Omdat Ibogaine dus werkt op je positieve elektrische reacties in je brein. Door jezelf bewust te maken dat je dit kan, dat je vrij bent (niet kan zijn, maar gewoon bent!) en dat er mensen om mij heen zijn die van mij houden en het beste met me voor hebben. Daardoor hoop ik de negatieve gedachtes uit mij te kunnen bannen in combinatie met de CGT training en MBT. CGT zorgt er voor dat je negatieve gedachtes om kan zetten in iets positiefs en MBT geeft meer inzicht over wie jij bent en hoe je gedraagt naar anderen toe. Dat heeft al voor een aantal harde confrontaties gezorgd met mijzelf.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dag 1
Het zijn de Vierdaagse feesten in de stad en mijn vrouw is er weg van. Die zit bijna elke avond in de stad en er komt de een dag dat ze me mee vraagt. Ik ben er niet zo kapot van, maar als ik niet ben geweest en vrijdag hoor de ik laatste vuurpijlen afgaan dan krijg ik steevast de balen dat ik toch niet ben geweest.

Het is Woensdag en ik heb besloten met de Ibogaine te beginnen. Ik legde een druppel op een theelepel en liet die via mijn gehemelte intrekken. De smaak is eigenlijk best bagger, maar dat moet je juist tot je eigen nemen. Dus ik sta voor de spiegel en begin allerlei positieve oneliners te praten en kijk daarbij mijzelf diep in de ogen. Eerst dacht ik, wat belachelijk, maar al snel slikte ik die weer in, want dat is dus iets negatiefs. Met dat ik positieve oneliners begon te brabbelen merkte ik dat in een soort van trance raakte, omdat ik de hele tijd in mijn ogen aan het kijken was. De smaak van de Ibogaine werd steeds meer opgemerkt en ik begon me te realiseren dat wat er in de vorige blogs werd geschreven meer waarheid werd. Ik had ook ineens het gevoel dat ik positief moest blijven praten en dat ging steeds makkelijker. Dit heb ik zo'n 5 minuten volgehouden en ben toen weer mijn ding gaan doen.

Ineens hoor ik in de verte "hoe laat gaan we?" Uh wat, zet ik. Wat bedoel je?? Ja, de kinderen zouden toch naar mijn ouders gaan en dan zouden wij toch de stad induiken met de roze woensdag. Uh...fuck, dacht ik. Daar had ik helemaal niet op gerekend. Dus ik zei in eerste instantie niets terug om vervolgens te denken van, ja kerel, de andere dagen gaat het er ook niet van komen, dus kom van je stoel af en duik de stad in.
Eenmaal in de stad goed flink aan de wijn gezeten (doek echt NOOIT), jointje er achter aan en BAM, ik was in de mood. Alleen toen kwam Gordon en daar werd ik min of meer een beetje depri van (of dat nu aan Gordon lag of de muziek, ik weet het niet). Dus ik zei tegen mijn vrouw en haar vriendin, hey, ik duik even dat cafe in want twee vrienden van me stonden daar aan de deur en ging er even een babbeltje mee maken. Daarna kwamen ze daar heen en zijn we naar huis gegaan. Doodnormale stapavond toch?

NIET DUS! Want wat ik al jaren deed, dat heb ik deze avond niet gedaan. Zo neem ik altijd een voorraad buisjes G mee zodat ik mezelf kon voorzien om de 2 a 3 uur van een dosis G. Maar ik heb er niet eens aan gedacht!!! WTF, dacht ik toen ik thuis kwam, een beetje aangeschoten. Ik riep de vrouw en zei tegen haar, ik heb al sinds 6 uur vanavond geen G meer op. En het was toen ik dat zei half 2 in de nacht. Ik geloofde mijn ogen niet. Ik ga NOOIT de deur uit zonder mijn porties G en nu heb ik er gewoon echt niet aan gedacht.

Ze zei, hey das gek, en denk je dat je kan slapen? Ik zei dat ik nu best wel een uiltje kan knappen (als G verslaafde slaap je sowieso heel erg slecht). En zo zijn ze uiteindelijk naar bed gegaan, hebben wat geknuffeld en zijn zo in slaap gevallen. geen seconde nadenkend over dat ik mijn portie G in moest nemen, anders slaap ik niet.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dag 2
Helaas werd ik om half zes wakker. Zeiknat was ik. Met het gevoel wat ik altijd heb als ik een tijd geen G meer heb genomen. Alsof er allemaal kleine beestjes onder je huid kruipen. Een soort van kippenvel, maar toch anders. Half zes, dacht ik, das best kut. Ik moest meteen denken aan de verbazing van een paar uurtjes ervoor en ineens begonnen de woorden van de verslavingsarts door mijn hoofd te spoken. "Je mag nooit zomaar ineens stoppen met de G, want dat kan je dood worden". Of dat nu de craving is of een wijsheid die ik graag aanhaalde, maakt niet uit. Dus ik ging eruit, nam een buisje G en zo heb ik weer kunnen slapen tot 9 uur.

Omdat het vierdaagse is werk ik de hele week thuis. Het is anders niet te doen om naar lokatie te rijden, want ik woon in de stad en praktisch alles is afgesloten en op de terugweg sta je alleen maar in de file. Normaliter nam ik om 9 uur weer een buisje, maar er was een drang om dat zo lang mogelijk uit te stellen. Normaliter geef ik me vrij snel over, maar ditmaal was de drang om het uit te stellen sterker. Ik heb wel een druppel Iboga tincture genomen en hetzelfde riedeltje voor de spiegel gedaan. Maar om half 12 kreeg ik het beestjes gevoel weer (zo noem ik het) en besloot ik een buisje te nemen met 1ml minder. Dus 4ml dit keer. Met de belofte het niet om de 2 a 3 uur te herhalen, maar dit keer 4 a 5 uren tussen te laten zitten. Dus ik mag vanmiddag tussen vier en vijf mijn volgende dosis van 4ml.

Ik hoop zodoende een bepaalde schema op te zetten waarin de pauzes groter worden, de doseringen minder en schroef ik de Iboga druppels per dag wat op naar 2 tot 3.
De verbazing dat ik niks mee had genomen naar de stad is een tranentrekkende overwinning geweest en het ging allemaal onbewust. Ik heb vanmiddag samen met de vrouw en kinderen en nog wat meer familie gekeken naar de lopers en ik zei tegen haar, ik neem gewoon niks mee. Ik zie wel waar ik beland. En dat blijkt nu het Drugsforum te zijn, want ik wil dit gewoon loggen in de hoop anderen er mee te kunnen helpen.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zal maar eens reageren...

Het doel van de GHB of te raken is altijd goed. Je hebt in principe 2 keuzen, of je doet het 'cold turkey'(met veel medicatie) of je bouwt af. Of en welke medicatie je daarbij gebruikt is minder belangrijk. Dat je in de gaten gehouden word door een arts is wel cruciaal, want stoppen met GHB brengt de nodige risico's met zich mee.

Ik ben benieuwd of en wat de Ibogaine voor verschil maakt. Zelfstandig afbouwen is trouwens erg moeilijk, vooral op het laatst. Ik wens je alle succes.

PS: ik kom ook net uit mijn bed geglibberd, het is 27 graden hierbinnen.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#5
Cold turkey heb ik 2 keer gedaan en 1 keer met afbouwen. Het punt van verslaving is de associatie die je hebt opgebouwd tijdens je gebruik. Stoppen met G wanneer je in een andere omgeving bent dan waar je normaal in zit gaat veel makkelijker dan wanneer je in dezelfde omgeving zit als wanneer je gebruikt. Daarom dat het Thailand verhaal zo positief was, maar zijn waarde verloor toen ik weer in mijn oude omgeving terug kwam.

Ik heb dus gekozen om te stoppen in mijn gebruiksomgeving, thuis dus. Zeker tricky, omdat je dus dingen om je heen hebt die men associeert met gebruik. Maar als je dat wel voor elkaar krijgt sta je een stuk sterker in je schoenen daarna, dan eerst uit je omgeving te gaan, te stoppen en dan weer terug komen in je oude omgeving.

Ibogaine staat er om bekend dat het de craving stopt. De hunkering naar gebruik. En ik ben er nu al twee dagen (24 uur in totaal) mee bezig, en het is echt een stuk minder. Nog beter dan met Baclofen. Ik durf het nog niet te gooien op de Ibogaine, omdat ik dat te vroeg vind, maar wat er gisterenavond gebeurde (door onbewust geen stash mee de stad in te nemen) stemt mij hoopvol. Want bij de gedachte dat ik geen G mee zou nemen, was ik in het verleden volledig in paniek geraakt. En die drang was echt heel hoog. Hetzelfde als dat je je sleutels mee MOET nemen als je de deur uit gaat.

Hier heb je een documentaire over Ibogaine https://vimeo.com/130630278

Zojuist is mij gevraagd of ik ergens kom eten. Dan deed ik altijd twee dingen. Of ik gooide er een buisje in voordat ik ga, of ik neem wat mee. Beide ga ik niet doen en ik voel me er heel relaxed onder ineens. Echt serieus heel maf.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik weet heel goed dat het makkelijker is te stoppen in een vreemde/nieuwe omgeving. Ook weet ik dat thuiskomen dan een zeer gevaarlijk moment is. Eigenlijk weet k meer over verslaving en afkicken dan ik zou willen weten.

Ik gebruik op het moment ook baclofen tegen de drank.

De eerste dagen zijn met alcohol in elk geval redelijk makkelijk, omdat je nog vol goede moed zit. de dagen daarna begint het meestal te dagen wat voor zware taak er voor je ligt. met GHB heb ik zelf weinig ervaring, maar ik begrijp dat het enigszins vergelijkbaar is met alcohol.

hoe dan ook succes vandaag. Morgen is weer een nieuwe dag.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bij het iriszorg is men van mening dat het zwaarder en moeilijker afkicken is dan Heroïne. Ik weet het niet als ik die docu bekijk. En stoppen is niet de issue. De psychische klachten die komen, daar moet je mee om kunnen gaan. Daarom wil ik langzaam afbouwen en de tussen pauzes langzaam met minuten werk verruimen. Cold Turkey is funest voor je kop op den duur. Dat heb ik wel gemerkt.

Ik nam vrij regelmatig coke en keta, maar daar ben ik nu acuut mee gestopt. Dat wil ik eerst qua klachten opvangen al denk ik niet dat ik daar al te veel problemen mee ga krijgen. 5htp helpt me ook wel in zo'n periode.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb in het afgelopen decennium zo vaak 'cold turkey' gestopt met alcohol dan mijn behandelend zich arts serieus afvraagt of acuut stoppen meer schade aanricht dan doordrinken. zo min mogelijk heeft natuurlijk nog steeds de voorkeur.

Ik denk dat ik me wel in je situatie in kan leven... GHB is zeker pittig, en heroïne helemaal, echter heb ik beiden nooit in de supermarkt zien liggen. Ik probeer niets te bagatelliseren, maar dat is de ellende met alcohol.

afkicken is 1 ding, clean blijven is de oplossing.
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dag 3
Het begint toch wel hele aparte vormen aan te nemen. Ik heb gisteren in totaal 4 buisjes van 4ml op (16ml) terwijl ik normaal elke dag rond de 40ml zit. Ik ben zelfs naar bed gegaan zonder iets in te nemen (geen behoefte aan), maar wel een doorslaper gepakt (Lormetazepam) om er zeker van te zijn dat ik mijn rust pakte.

Resultaat, 9 uur wakker geworden (dus acht uur geslapen), vrouw even onder handen genomen en niet eens een vorm van craving te bekennen daarna. Wel heb ik een dosering genomen van 3.5ml ipv 4ml om het niet te hard te laten gaan. Maar de craving als je wakker wordt is gewoon weg. Zeer apart en ook heel bevrijdend.

Wel heb ik gisteren 2 druppels genomen. Eentje smorgens en eentje in de namiddag. Ook een hoop films zitten bekijken over de Iboga flood proces, welke ik sowieso ga doen. Het is namelijk ook een zeer goede anti depressiva. Sterker nog, je krijgt die depressieve reactie niet als je een tijd gestopt bent met drugs. En dat is waar ik uiteindelijk naar op zoek ben.

GHB is namelijk te vergelijken met Methadon qua uitwerking en craving. Ibogaine is uitermate geschikt om accuut te stoppen met Methadon. Dus het zal zeker wat doen tegen GHB. Ze zeggen dat je na een Ibogaine flood gerewired wordt in je hoofd. Alsof je met de hersenen van een baby weer begint, maar dan met de ervaringen van nu erbij. Ik ben om, de Ibogaine flood wordt mijn final step.
P
Pimmo1Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@BigY is het gelukt met de iboga?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."