Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met terugval

Omgaan met terugval

11 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
a
annadulLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hey iedereen,

Ik heb onlangs een terugval gehad na 2 maanden clean te zijn geweest (3mmc).
Als gevolg hiervan ben ik in een enorme dip geraakt en ik weet niet meer hoe ik hieruit moet komen.
Hebben jullie hier ervaring mee, en zo ja, hoe zijn jullie omgegaan met terugval?
Zijn deze depressieve gevoelens normaal? En hoe krijg je jezelf weer op de been?
Ik merk dat ik het onwijs lastig vind om ook maar ergens de energie voor op te brengen.
Het ging een tijdje zo goed en ik was echt trots op mezelf, maar nu heb ik het idee dat alles weer helemaal fout gaat.
Gepraat met de crisisdienst maar ook dat heeft weinig effect gehad op de hopeloze gevoelens die ik heb.
Ik heb mijn behandelaar verteld over de terugval, maar ik merk dat ik dingen weer mooier aan het maken ben dan ze eigenlijk zijn.
Ik hoop dat iemand zich hierin herkent.

- annadul
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb geen ervaring met 3mmc maar denk dat dit geld als voor vergelijkbare drugs. Nu voel je je klote maar als je het volhoudt en probeert te gaan sporten (zwemmen fitness rennen of wat je leuk vind) proberen te doen. Zelf geeft me dit positieve gevoelens en weer motivatie om niet bij de pakken neer te zitten.

Jammer dat hulpverleners niets kunnen betekenen voor je. Probeer het zelf vol te houden. Het serotonine niveau is na circa 2 a 3 weken weer normaal gesproken goed.

Sterkte man!
B
BasvanHovenLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tijdloos zei:
Nu voel je je klote maar als je het volhoudt en probeert te gaan sporten (zwemmen fitness rennen of wat je leuk vind)
Klik om te vergroten...

Dit ga ik toch even bevestigen. Het kan je zoveel helpen iets te vinden wat je écht leuk vindt, bij voorkeur een sport, maar het kan ook een hobby zijn.

Ik ben mijn piano spelen weer gaan oppakken en... fucking hell, ik heb niet eens meer gedacht aan alcohol of wiet.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet jezelf forceren dingen te doen. Je was een tijdje clean, dus stel dat als doel in! Het trotse gevoel van clean zijn. Dat je 2 maanden clean was is voor sommige al een hele uitdaging, jij hebt dit gewoon al bereikt. Dit is serieus al een hele prestatie. Blijf het allemaal positief zien, je hebt de stap gezet richting clean worden en ben dit 2 maanden geweest. Die tijdelijke terugval is natuurlijk vervelend, je wilt gewoon helemaal clean worden. Ik weet niet of andere personen (vrienden, familie etc) weten over je gebruik van drugs en de terugval?

Na 2 maanden hard werken mag je wel beloond worden. Die terugval, omarm het, geniet van je prestatie die je al bereikt hebt en ga weer verder en zet je lat hoger. Die 2 maanden kunnen er nu wel eens 4 worden. Wees ook niet te hard tegen je zelf en blijf dingen doen die je leuk vind (of niet leuk vind) zoals hierboven al verteld wordt. Zolang het maar je gedachte van de drugs afhoud! Iedereen kan stoppen, jij ook, zal ook vast wel goed komen!

Succes man! Hopelijk werkt de twist van mijn advies in mijn 2e alinea niet negatief. :tongueout:
P
Peprick21Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Zelf heb ook een paar terugvallen gehad. Ik ben er niet trots op dat ik heb gebruikt maar ik probeer wel op dat moment te genieten. Ik praat veel met mijn vrienden en zoek de mensen op waar ik ook naar wil luisteren. Crisisdienst/psychiater/svper helpt voor mij ook niet. Ik praat altijd maar doelloos en plak woordjes achter woordjes. Maar met mijn vrienden maak ik beloftes om een tijd niet te gebruiken en die helpen wel. Als het even tegen zit en weer wil grijpen naar middelen denk ik aan de beloftes die ik gemaakt heb. Ik weet van me zelf dat ik nooit van de drugs af kan blijven dat is ook een te hoge lat. Maar ik wil het in de hand houden zo af en toe. Als je geen energy hebt om iets te gaan doen. Probeer dan ook niet veel. Als de dag niet lukt doe dan rustig aan en kijk hoe het de dag daarna gaat. Ik zit nu ook in de dip en probeer het ook dag na dag. Uiteindelijk komt er wel een dag die wel goed gaat. Blijf ook genieten van de kleine dingentjes die houden mij levend.

Groet en sterkte
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#6
3mmc misbruik beukt de serotonine receptoren helemaal kapot. Daardoor wordt je depressief:confounded:.

Probeer geluk in je agenda te plannen. Dat klinkt heel stom, maar dat kan echt. Waar wordt je gelukkig van behalve op korte termijn 3mmc? Maak een plan omdat te bereiken. Ook al zet je maar 1 stap, dat is dan een stap in de goede richting.

Er zijn allerlei onderzoeken geweest en mensen die wat te doen hebben en gelukkig zijn, komen veel minder een terugval bij verslaving tegen.

Kijk als jij je depressief voelt, heb je meestal nergens zin in, en denk je dat niemand op je zit te wachten. Begin dan maar klein, ga naar een lachfilm of zoiets. En maak zin om onder de mensen te komen. Al ben je maar vrijwilliger bij iets, daar kun je al weer een stukje geluk uit halen. Meestal andere mensen helpen zorgt ervoor dat jij je namelijk ook beter voelt.:hearteyes:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Megadude zei:
3mmc misbruik beukt de serotonine receptoren helemaal kapot. Daardoor wordt je depressief:confounded:.

Probeer geluk in je agenda te plannen. Dat klinkt heel stom, maar dat kan echt. Waar wordt je gelukkig van behalve op korte termijn 3mmc? Maak een plan omdat te bereiken. Ook al zet je maar 1 stap, dat is dan een stap in de goede richting.

Er zijn allerlei onderzoeken geweest en mensen die wat te doen hebben en gelukkig zijn, komen veel minder een terugval bij verslaving tegen.

Kijk als jij je depressief voelt, heb je meestal nergens zin in, en denk je dat niemand op je zit te wachten. Begin dan maar klein, ga naar een lachfilm of zoiets. En maak zin om onder de mensen te komen. Al ben je maar vrijwilliger bij iets, daar kun je al weer een stukje geluk uit halen. Meestal andere mensen helpen zorgt ervoor dat jij je namelijk ook beter voelt.:hearteyes:
Klik om te vergroten...
Waarheid.

Maar ik denk niet dat de TS dit gaat lezen want:
Laatst gezien 25 mei 2018
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Disagree...

Heb ooit 100gr 3mmc bij een NL vendor besteld ( laten leveren bij een vriendin in NL)
Uiteindelijk op een periode van 3-4 maanden 30gr gesnoven van dat spul, niks depressie.
Heb al in een ander topic gemeld dat ik ook geen symptonen heb van kapotte receptoren.

Meer info had duidelijker geweest...
Ikzelf bvb sliep altijd voldoende, at tijdens gebruik, nuttige fruit en suikers...
Als TS natuurlijk 5dagen aaneen gaat lopen snuiven , niks eet ( zoals heel veel mensen ),
Beetje pessimistisch etc in het leven staat...Is het een ander verhaal offc.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
CuriousExplorer zei:
Heb al in een ander topic gemeld dat ik ook geen symptonen heb van kapotte receptoren
Klik om te vergroten...
Dat je niks merkt betekent natuurlijk niet dat niks stuk is. Kan soms even duren voordat je de schade gaat merken.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Net zoals je dus een depressie niet onmiddellijk kunt toeschrijven aan kapotte receptoren. Er zijn zoveel redenen mogelijk
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het heeft allemaal zijn weerslag natuurlijk. Kijk het werkt ook op de dopamine receptoren. Van gebruik van dopamine slurpende middelen is ook bekend dat je er een beetje kortaf en prikkelbaar van wordt. Daardoor stoot je vaak mensen van je af. Ook een gewoonte die mensen afstoot (bijv. constant geld lenen en niet terugbetalen) is niet echt handig om vrolijk door het leven te gaan. Of zelfs maar onverzorgd mager eruit zien.

Nu de grootste gemene deler van geluk is eigenlijk gewoon contact/warme aandacht met andere mensen. Als gezondheid, liefde en geld goed zit (waar waarzeggers altijd opmerkingen over maken) kom je meestal ook wel snel een eventuele depressie de baas. Mede door de steun ook weer van andere mensen. Hoe krijg je warme aandacht van andere mensen? Beste werkt, zelf warme aandacht geven aan andere mensen (bron, How to win friends, and influence people van Dale Carnegie). Het probleem met een depressie is juist vaak dat je naar andere mensen helemaal geen zin hebt of zelfs maar de puf voor hebt. Kleine stapjes helpen dan het beste.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Klopt zeker. Maar een depressie door drugsmisbruik hoeft niet perse door kapotte receptoren te komen. Zijn nog genoeg andere dingen wat misbruik kapot maakt in je lijf.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."