Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd naar gecontroleerd verslaafd

Verslaafd naar gecontroleerd verslaafd

22 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi mevrouw Lannister,

Ik ben bezig met gecontroleerd gebruik van blowen(en vele andere middelen). Ik heb 19 jaar volop dagelijks geblowd en wilde dat niet meer. Ik wilde het ook niet "nooit" meer doen. Dus rook ik sindsdien 1x per week wat in mijn ogen dus gecontroleerd gebruik is.

Als je hier klikt dan kan je lezen dat ik, ondanks alle adviezen, toch wekelijks ben blijven blowen maar dus niet meer dagelijks. Het bevalt me tot nu toe best wel goed. Maar toen ik afgelopen vrijdag even slecht nieuws kreeg (mijn contract wordt in oktober niet verlengd door lange ziekte periode) had ik het wel echt even moeilijk. Maar heb toch die dag afgewacht en ben pas mijn gebruikelijke zaterdag gaan blowen.

Nu ik de laatste tijd veel over verslaving lees en mee discussieer (op dit forum vooral) bedacht ik me dat ik dit ook eigenlijk met speed en coke gedaan heb. Rond mijn 19 a 20ste gebruikte ik zeker 3 jaar lang bijna 3 a 4 dagen in de week speed. Ik sliep zeker 1 nacht in de week gewoon helemaal niet en vaak zelfs twee nachten. Ik woog 65 kg terwijl ik 1,91mtr ben (nu ben ik rond 80 kg en nog vinden vele me dun). Toen ik dit zomaar eens zag op een foto, schrok ik zo erg dat ik er acuut mee stopte. Dit lukte voor een paar maanden en begon toen te grijpen naar coke. Elke week zeker een avondje coke genomen en dat voor 4a5 jaar lang. Rond mijn 29ste werd dit veel minder en nu gebruik ik nog steeds zo nu en dan (+-1x p/mnd) coke maar weeg vaak dan ook maar 250mg af en heb daar genoeg aan. In de coke tijd was 1 gr op een avond vaak al te weinig en werd er vaak nog wel wat bijgehaald. Ongelofelijk eigenlijk dat ik nu maar 250mg nodig heb voor een lange gezellige avond. Trouwens, ook nuchter kan ik leuke avonden hebben tegenwoordig. Dit had ik 5 a 6 jaar terug echt niet kunnen bedenken.

In al deze jaren was blowen in mijn ogen niet eens "gebruiken" want dat hoorde er gewoon bij.

Maar nu maak ik alles als nieuw mee omdat ik niet meer blow. Coke zonder blowen is veeel lekkerder, ben ik nu sinds een paar maanden achter. Psychedelica is ook heel anders (niet persee beter) zonder blowen. Ik ben zelfs 2 maanden terug dronken geweest zonder dat ik geblowd had. Allemaal nieuwe ervaringen want wat had dat blowen toch een invloed op alles. Dat heb ik stom genoeg nu pas echt door. Maar ik kan zeggen dat ik nu met alle soorten drug een gecontroleerde gebruiker ben.
Harddrugs gebruik ik al langer (5a6jaar) gecontroleerd maar nu zelfs ook het blowen. Dit had ik 6 jaar terug echt niet kunnen bedenken dat ik gemiddeld 6 dagen in de week helemaal nuchter ben en maar 1x in de week een avondje aan de wiet zit.
De rest (speed, coke, M, Psychedelica enz) gebruik ik niet vaker dan gemiddeld 2x in de maand. Soms een derde keer per maand maar dan vaak psychedelica wat (in mijn ogen) veel minder schadelijk is dan coke en zelfs een gokverslaving.

Zo hierbij mijn ervaring van gecontroleerd gebruik (toch alweer een lang verhaal). Ik hoop jou ervaring te kunnen blijven volgen :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
waar wil je wél zijn?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik vind dit een interessant topic!
Allereerst:
Als ik naar mijn (grootste) verslaving kijk, dit is alcohol, dan kan ik hier samenvattend van zeggen:

Veel, heel veel mensen kunnen zonder meer uitstekend met drank omgaan.
Ook een harddrug, zoals bekend.
Zij drinken af en toe een glaasje, op een feestje mss wat meer dan dat ene glas, en daarmee is de kous af.
Geen enkel probleem verder. Ga zo door.
maar, en nou komt het,
Er zijn in Nederland toch ook een aantal, nee, een flink aantal mensen, voor wie dit niet geldt. nee, integendeel..
Sommigen nemen elke dag meerdere glazen in, en vallen dan onder de categorie " drinkers, tot zware drinkers".( 8 tot 10 glazen, meerdere dagen per week)
Deze zitten " op de grens".. Vervolgens:
De probleem wegdrink drinkers.
Geen uitleg nodig, lijkt me.
En dan heb je de categorie die na zelfs maar één glas hoteldebotel raken, en zich min of meer laten vollopen.
Onhoudbaar. Niet meer te stoppen. Onafwendbaar zijn geworden van het doel dronken te gaan worden, of i.i.g. een heel eind in die richting te komen.
en ook:
Vaak totdat zij min of meer onbekwaam zijn geworden of, xo dronken als een dragonder zijn geworden, daarbij ook nog eens overtuiging hebben dat zij nog altijd uitstekende chauffeurs zijn.
En, dientengevolge, achter het stuur van een auto kruipen.
Of: zonder de drank niet meer kunnen functioneren. Niets meer kunnen. Behalve ziek worden van ontwenningsverschijnselen.
Dat zijn de echte, mensen, jazeker, de echte alcoholisten onder ons.
Heel makkelijk teveel, alcohol, en ooo zo moeilijk terug!
En ik, ik was, nee, ben nog altijd, één van de laatst genoemde club. Ja.
Ik drink al heel lang niet meer. Niets, dat alcohol bevat. Ook geen spoortje daarvan.
Ik begon met stoppen in een kliniek.
Daarna met een uur van uur, tot uur op de tanden bijten.
Dag na dag. Week na week. En, naar een AA meeting.
Dit hielp. Nog steeds. Geen meetings meer, maar, het is en blijft alert blijven.
Altijd.
Iedere keer weer in de supermarkt om de listig opgestapelde en geplaatste soorten bier, wijn heenlopen.
Heel af en toe denken van: hé, deze soort zou ik eens moeten meenemen, en proeven!
Dan onmiddellijk: nee. Wegwezen hier.
Geen discussie van " het kan mss wel weer een keertje. Nee. Nu niet, en morgen ook al is het snoeiheet, g e e n. Bier!
En zo lukt het mij.
Dag voor dag.

Ditzelfde geldt voor alle andere harddrugs, en sommige softie middelen.
Gamen.
Gokken.
enz, enz...

Alle nodige Sterkte aan allen, die dit mee moeten maken!
Ik weet hoe het is, en het kan! Echt waar.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier van uit de hand gelopen wekelijks drugsgebruik naar meerdere dagen teveel drugs, om nu op de dag van vandaag te kunnen zeggen " gecontroleerd".

Om het in termen te zeggen, waar ik in Maart dit jaar nog 12gr Mephedrone gebruikte, was dat in April- Mei samen nog maar 5g op 2 maanden, en in gans Juni eens 2g coke.

Ik ben niet waar ik wil zijn momenteel, maar ben op weg, hoop dat het jou ook lukt !!
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Legio Patria Nostra zei:
waar wil je wél zijn?
Klik om te vergroten...

Minder dan vorig bericht 😅
Eens een lijntje op een avondje uit, geen probleem. Maar dan moet ik het aangeboden krijgen,want ik ga niet zelf meer actief op zoek ernaar.

Als doelstelling, 1x op 3maand "iets" lijkt me wel een leuke om te behalen en vooral te behouden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Van de tegenwoordige wiet kan je ook best een behoorlijke afhankelijkheid opbouwen...
Mdma heb ik geen idee van.
Het lijkt me dat je op een gegeven moment je serotonine volledig opgebruikt hebt, en dan zou het best wel eens kunnen dat je een enorme tolerantie hebt gekregen.
En dan nog...de kater, als de serotonine dus op is...het lijkt me geen goede gezonde weg op deze manier.
Welke wweglaten wel is, kan ik niet zeggen.
Maar zeer zeker niet bovenstaande!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben van mening dat het ook ligt welk stof je gecontroleerd wil gebruiken.

Stofjes met een enorme lichamelijke afhankelijkheid (GHB, heroïne) kun je als je echt verslaafd was in de meeste gevallen niet meer gecontroleerd gebruiken.

Iets als wiet of mdma lijkt me daar beter geschikt voor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
dat is dan een positieve gang van zaken.
Ikzelf heb geen goede ervaringen met serotonine slurpers, zoals 3mmc of BKEPDB.
Ik zeg hier dan wel bij, dat ik de keren dat ik heb onderzocht heb, dit beslist niet volgens de regelen der kunst heb gedaan. Nee.
Ik wist er veel te weinig van. Ja.
Maar de straf die ik daarvoor kreeg heeft me wel voorgoed genezen...ook positief, nietwaar
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Legio Patria Nostra zei:
Van de tegenwoordige wiet kan je ook best een behoorlijke afhankelijkheid opbouwen...
Mdma heb ik geen idee van.
Het lijkt me dat je op een gegeven moment je serotonine volledig opgebruikt hebt, en dan zou het best wel eens kunnen dat je een enorme tolerantie hebt gekregen.
En dan nog...de kater, als de serotonine dus op is...het lijkt me geen goede gezonde weg op deze manier.
Welke wweglaten wel is, kan ik niet zeggen.
Maar zeer zeker niet bovenstaande!
Klik om te vergroten...
Met verantwoordelijk gebruik bedoel ik dan. Als je na een misbruik periode een lange pauze neemt van mdma en daarna 2-4 x per jaar het doet. Dat lijkt mij met mdma makkelijker te doen dan met middelen waar je enorme lichamelijke afhankelijkheid nee opbouwt.

Ik kan nu bijvoorbeeld weer prima met speed en sero slurpers omgaan terwijl dit eerst echt een probleem was bij mij.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb het meest last gehad met alcohol. Ik ben niet echt verslavingsgevoelig, maar drank is de duivel zeggen ze bij ons... Zo heb ik periodes gehad dat ik 2 flessen rum leegdronk, om dan KO neer te ploffen in bed. Not good...

Uiteindelijk ben ik er volledig mee gestopt (eigenhandig), en heb ik jaren geen druppel meer gedronken. Tot ik mijn huidige vriendin heb leren kennen. En die lust wel een glaasje (letterlijk dan). Ze houdt van goede wijn of een frisse pint. Na uren praten hebben we besloten het te proberen, en zij zou mij in de gaten houden. Zo gezegd, zo gedaan. Af en toe dronk ik een glaasje mee en wonderwel is het daarbij gebleven. Ik drink enkel in het weekend en dan nog zijn het maximum 3-4 glazen per weekend.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen werkt, maar een 'buddy' hebben heeft mij flink geholpen...
C
C. LannisterLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik volg het al een tijdje en zie hier veel interessante topics en reacties voorbij komen.

In het kort:

Ik ben inmiddels 7 jaar gokverslaafd waarvan de laatste 2 jaar zo problematisch zijn geweest dat ik mijn persoonlijke rock-bottom moment heb bereikt en me wende tot de verslavings zorg. Ik ben vrij ambitieus dus ik moest en zou direct een klinische opname doen. Deze hele periode was ontzettend leerzaam want het gaf mijn hele ‘verslavingsgedrag bloot’. Ik was mijn hele leven al andere mensen aan het redden, ik heb mij op jongere leeftijd een identiteit aangemeten van ‘ik ben sterk en ga voor het harde leven zonder emoties’. Goed, het gemis van een echt gevoelsleven en niet weten wie je zelf bent, heeft mij de eerste keuze gegeven om te gaan gokken. Uiteindelijk kom je in een cirkel van schuld, schaamte en financiële problemen en zo houd je je eigen cirkel heerlijk in stand. Uiteindelijk waren de belangrijkste inzichten: ga voor jezelf leven, doe wat goed voor jou voelt, laat het verleden los en leer van jezelf houden. Prima inzichten. Ik ben flink met mezelf aan het werk. De kliniek in kwestie is een 12 stappen kliniek en hoewel ik er nuttige dingen uit kan halen, vind ik het te zwart wit om mezelf als chronisch ziek te zien. Mijn brein heeft een ziek patroon en gedachtepatronen die er een pavlovje van gemaakt hebben.

Vorig jaar heb ik in de laatste maanden cocaïne er bij gepakt. Dagelijks. De stress werd me te gek en dit dempte de stress. In de kliniek streven ze naar totale abstinentie. Ik kies ervoor om mijn herstel in te richten zoals ik denk dat het werkt voor mij. Heb alcohol nooit misbruikt en drink al ruim een half jaar een paar wijntjes in het weekend en dit gaat prima. Zolang ik mijn motieven check ben ik niet in gevaar.

Nu ben ik helemaal klaar met gokken maar mijn interesse in cocaïne is nog niet voorbij. Ik doe nu experimenten, 1x per 2 week, 1x per maand, etc. Ik wil het nog niet voorgoed vaarwel zeggen en daarom zal mij dit niet nu gaan lukken. Echter, blijf ik eerlijk naar mezelf. Als ik teveel schade heb moet ik stoppen. De uitspraak: een terugval is altijd net zo erg als eerst of erger gaat inmiddels voor mij niet op. Ik ben zelfbewust en reflecteer op mijn gebruik. Ik ervaar wel door de hunkering dat ik tevens verslaafd ben aan cocaïne maar in een andere mate dan gokken.

Iemand die ervaringen heeft met verslaafd zijn aan een bepaald middel en het daarna gecontroleerd gebruikt? Ik zou graag ervaringen van anderen lezen :)
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Op zich is dat spelen met vuur.
Als je een "echte" alcoholist bent , dan is elke keer toch een glaasje iedere keer weer de goden verzoeken.
Ik in dit geval, het zou binnen enkele weken weer volledig mis gaan.
Want ikzelf (en vele anderen) kunnen nou eenmaal niet met drank omgaan.
Nee.
Ik probeer zoiets echt niet meer uit, ik weet maar al te goed wat er gebeurt als ik zou proberen om "sociaal " te drinken...wat dit dan ook zijn moge.
Deze uitspraak heb ik vaker gehoord, en nog steeds heb ik geen idee, wat dat precies is...
Voor mij geldt nou eenmaal de regel en deze is kort, maar zeer krachtig.
Deze is:

Blijf van de drank af!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ach, weet je wat het is
De ellende die ik gezien, gehoord en ook zelf heb ervaren wat de legale harddrug met de naam alcohol kan aanrichten, deze maakt dat ik graag anderen mss kan helpen om daar een eind aan te kunnen maken...
want het liegt er niet om! Nee.
alcohol, makkelijk te veel en heel moeilijk terug!
Zo zie ik dit
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ok, ik respecteer je mening. Die heb ik het grootste deel van mijn leven ook gevolgd.
Maar van misbruik is geen sprake meer sinds 2013 (waren the worst 6-12 maanden van mijn leven).
En nee, ik ben geen alcolist, ik heb mezelf toen uit een depressie proberen drinken (bad idea...).
En zoals ik zei volgen mijn vriendin, mijn psych's en mijn moeder mij nauwlettend op.
Maar wie weet komt het er nog eens van en stop ik weer helemaal... Bedankt voor je respons.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Denk dat het persoon verschild waar je gevoelig voor bent. Alcohol heb ik nooit problemen mee gehad. Ik drink alleen in gezelschap en heb alleen alcohol in huis als ik een feestje heb oid. Het trekt me ook totaal niet om in m'n eentje een biertje of wijntje open te trekken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is een goede zaak! Houen zo
En zo heeft iedereen zijn eigen "hooked" spulletjes nietwaar...
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Denk dat het persoon verschild waar je gevoelig voor bent. Alcohol heb ik nooit problemen mee gehad. Ik drink alleen in gezelschap en heb alleen alcohol in huis als ik een feestje heb oid. Het trekt me ook totaal niet om in m'n eentje een biertje of wijntje open te trekken.
Klik om te vergroten...
Zonde van je calorieën dat alleen drinken:womantippinghand:

We are on the same lijn
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als je echt aan de alcohol zit, dan maakt het je geen flikker meer uit of je alleen, of met meerdere mensen bent...
Alleen drinken, in je uppie dus, is bijna altijd goedkoper!
En ja, bij een dagelijks terugkerende slemppartij tikt dat best wel aan, van je salaris wat naar de drank gaat en dan zit je beslist niet meer te wachten op een hoop lui om je heen, die jou heel graag helpen met het leegmaken van jouw beurs..!
I.i.g. ik had niemand nodig om dronken te worden. Daar was ik in men eentje erg, erg goed in!
En, dit was uiteraard veeeeeel goedkoper.
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#19
Legio Patria Nostra zei:
Als je echt aan de alcohol zit, dan maakt het je geen flikker meer uit of je alleen, of met meerdere mensen bent...
Alleen drinken, in je uppie dus, is bijna altijd goedkoper!
En ja, bij een dagelijks terugkerende slemppartij tikt dat best wel aan, van je salaris wat naar de drank gaat en dan zit je beslist niet meer te wachten op een hoop lui om je heen, die jou heel graag helpen met het leegmaken van jouw beurs..!
I.i.g. ik had niemand nodig om dronken te worden. Daar was ik in men eentje erg, erg goed in!
En, dit was uiteraard veeeeeel goedkoper.
Klik om te vergroten...
Wat triest dat jou vrienden jou leegtrokken voor drank waren het wel echt vrienden ? Mijne zijn dus echt niet zo ik ben vrij gul van mezelf en gun hun altijd maar krijg af en toe wel wat terug (natuurlijk wel minder) maar dat is ook me eigen schuld. Mij lijkt drinken in je uppie dus echt helemaal niks vind het ook meer een gezelligheid drugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dan zou ik bijna zeggen: je bent nog net niet een echte alcoholist.
Er is dus nog redding mogelijk!
In de kroeg heb je geen vrienden.
Drinkebroers wel.
Deze zitten elke dag op dezelfde tijd op dezelfde barkruk.
En zij letten goed op!
Hoe te verder, dat jij heen bent, des te amicaler worden ze.
Met alleen maar het doel om jou op het juiste moment leeg te trekken, ja.
Het moge duidelijk zijn dat deze parasieten , deze profiteurs, echt geen vrienden zijn.
Nee.
Waardeloze klaplopers zijn het, meer niet.
Wat ben ik blij, dat ik deze slampampers de rug heb kunnen toekeren!
Maar je zegt het zelf al , namelijk " ik geef hun wel te drinken, en ik krijg ook wel iets terug. Alleen is dat altijd minder"
En ja, dat is je eigen schuld.
Zoals je zelf al inziet....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."