Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend aan de 4MMC

Vriend aan de 4MMC

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eigenlijk het enige wat je kunt doen is je zorgen uiten en een luisterend oor aanbieden. Maar dat kan dan soms wel enorm helpen, als je het goed doet.
Dus maak vooral geen verwijten over 'waarom lieg je tegen me?!', maar stel eerder nieuwsgierig vragen waarom hij denkt dat het nodig is om de waarheid voor jullie te verbloemen; waar hij zich dan zo voor schaamt.

4-MMC veroorzaakt sterke cravings. Iedereen die het ooit gebruik heeft zal echt wel snappen hoe lastig het is om ermee te stoppen. Ik ben zelf over het algemeen redelijk obsessief als het op doseringen aankomt. Maar bij 4-MMC gaan bij mij ook alle remmen los (zoals je onlangs in een report van mij hebt kunnen lezen).

Op Drugsinfo.nl kun je meer lezen over hoe je iemand helpt als je bezorgd bent.

Bezorgd Archieven

Bekijk alle artikelen in de categorie 'bezorgd' op drugsinfo.nl. Drugsinfo geeft informatie over drugs, verslaving en geeft tips over stoppen en minderen.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
www.drugsinfo.nl

Hoe kun je het beste omgaan met iemand die verslaafd is?

Maak je je zorgen om iemand? Kies dan een rustig moment uit om dit te bespreken. Onze tips helpen je op weg.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
www.drugsinfo.nl

Als iemand geen hulp wil

Als iemand geen hulp wil dan kun je in principe weinig doen. Wel kan je aanbieden om klaar te staan voor die persoon als hij/zij van gedachten verandert.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goed dat je wil ingrijpen. Vaak is dat juist een belangrijke factor in een verslaving. Erkenning en hulp van naasten.

Veroordeel echter niet, dat werkt averechts.
N
NystagmusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat die vriend doet zijn jouw zaken niet. Zoals Neo-shulginist zei kan je je zorgen uiten en een luisterend oor bieden en voor de rest zou ik het daarbij laten. Mensen veranderen alleen als ze dat zelf willen. Gun iedereen zijn eigen reis met vallen en opstaan.
En behoed je ook voor het gevaar dat je niet de zorgen over je eigen verslavingen zit te projecteren op diegene.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nystagmus zei:
Wat die vriend doet zijn jouw zaken niet. Zoals Neo-shulginist zei kan je je zorgen uiten en een luisterend oor bieden en voor de rest zou ik het daarbij laten. Mensen veranderen alleen als ze dat zelf willen. Gun iedereen zijn eigen reis met vallen en opstaan.
En behoed je ook voor het gevaar dat je niet de zorgen over je eigen verslavingen zit te projecteren op diegene.
Klik om te vergroten...
8 gram in 3 dagen gebruiken is alle reden voor een interventie (op een niet veroordelende manier). Helemaal als eerder weggaat bij sociale gelegenheden om thuis alleen te gebruiken zijn enorme red flags wat verslaving betreft.

Het verschilt per vriendengroep en persoon misschien maar ik zou zeker proberen deze vriend een luisterend oor te bieden voordat het op erger uitdraait.

Als dit zo doorzet en niemand doet wat dan volgt er snel ontslag bij werk, teveel absentie op school en sociale contacten verdampen. En dat soort ellende kan tot een boel Bari situaties leiden.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat je het beste kunt doen is met hem praten en proberen te steunen door middel van bijvoorbeeld leuke buitenactiviteiten te doen. Hij moet zelf willen stoppen anders gaat het mis en al je praatje worden snel als aggresief en veroordelend gezien. Het enige wat mij heeft gered was dat het spul illegaal was geworden en ik terug naar Nederland ging (was op vakantie in Polen).
Sterkte man, het is het moeilijk, maar veels makkelijker als je niet alleen bent.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Effe terzijde...

8gram in 3 dagen, da's echt heel veel.

Ot: Het is een moeilijke overweging.
Je hebt de "zachte" aanpak, met name veel praten,luisteren en raad geven. Gevaar is dat die persoon er geen aandacht aan schenkt.

En je hebt de "harde" aanpak. Gewoon keihard die persoon met de feiten op de neus drukken. Erop hameren dat het financieel, lichamelijk en psychisch niet vol te houden is. Gevaar hierbij is dat die persoon u erop afrekent. Het is uw vriendschap, jij moet in deze de aanpak kiezen.

* Ik persoonlijk kies nooit optie 1.
B
BoomerangLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hallo,


Een vriend gebruikt nu ongeveer 2jaar 4MMC. Ik houdt hem de laatste tijd wat meer in de gaten en begin te merken dat z’n gebruik extreme vormen begint aan te nemen.

tijdens een avondje met vrienden op de vrijdag is die eerder naar huis gegaan omdat die ‘moe’ was. Nu bleek dat hij tot en met maandag ochtend ruim 8 gram op had gemaakt.

Dat is het begin geworden om eens te kijken wat die allemaal uitspookt. Ik merk dat die liegt over de frequentie van gebruik & waar die is. Hij gaat zijn verantwoordelijkheden uit de weg en meldt zich vaak ziek. ( school & werk). Ik schat z’n gebruik op 3 á 4x per week.

Met nog een vriend wil ik met ‘m gaan praten en m’n zorgen over hem uiten. Alleen vind ik dit lastig en hoor ik graag via jullie wat tips.

(Hij heeft geen idee dat ik z’n drugs misbruik door heb en dit weet ik eigenlijk ook pas sinds kort)

alvast bedankt voor de tips
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#10
Met een vriend mee is wel goed. 2personen overtuigen meer dan 1. Maak zeker goed duidelijk zoals je zelf aangeeft dat je echt bezorgd bent om de situatie. Van daaruit kan je kijken hoe hij er verder op reageert.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."