#1
Thx voor te reageren. Ik keur gebruik absoluut niet goed, bij mezelf. Want je word er alleen maar aanhankelijker van, dus dat je er niet meer zonder kan. Ik baal enorm dat het zo moeilijk is, is vooral de eerste 3 dagen waar ik door moet dat zijn bij mij altijd de moeilijkste momenten geweest. Bezigheid zoeken en je aand8 erop houden is dan lastig want ergens zit er een beestje dat zegt ga naar de shop.. en dat overheerst heel erg. Ik d8 dat harddrugs erg waren voor te stoppen maar dit toch ook wel hoorVervelend zo'n situatie, maar helemaal niet gek. En daarmee middelengebruik ook helemaal niet gek. Ik heb zelf ook de diagnose ADD, maar MS lijkt me echt vervelend. Sterkte!
Ik bedoel het niet lullig, maar ga het even straight out zeggen:
Dit is een typische rationalisatie om gebruik goed te praten. Ik snap je volledig. Ik heb zelf vrijwel exact dezelfde redenen aangevoerd. Maar er zijn andere manieren om te leven.
En dat betekend goed voor jezelf zorgen (zelfliefde; jezelf op nr 1 plaatsen. Daarna pas de rest)
Gebruik houd namelijk vaak dit soort oude patronen in stand. Slecht slapen en jezelf wegcijferen komt echt vaak voor wat dat betreft.
Als je jezelf alle liefde geeft, kan je daarna des te meer voor anderen klaar staan!
Zelf ben ik van mening dat levenslange medicatie vaak niet de oplossing is. Hooguit als het echt nodig is voor lichamelijke kwalen (voor MS kan ik me dat goed voorstellen). Maar voor psychische klachten ben ik zelf niet zo voor levenslange medicatie. Wel tijdelijk zolang dat nodig is.
Maar voor bijvoorbeeld ADD en slaapkwaliteit valt er veel te halen uit training en ontspanningsoefeningen. Meer dan uit medicatie imo.
Zelfmedicatie is nog veel riskanter, omdat dit verslaving in de hand helpt.
Het nare van (zelf)medicatie is dat het na verloop van tijd vaak zijn werking een beetje verliest. Zoals jij ervaart met de wiet. Je lichaam went aan deze nieuwe baseline.
Heel eerlijk... Dit gaat dan ook gebeuren, maar ook dit is tijdelijk. Voor wiet duurde dat bij mij vaak een tot twee weken als echt minder slaap door afkick (en de nachtmerries). Daarna is het vaak als vanouds niet kunnen slapen.
Zeker voor slaap kunnen ontspanningsoefeningen wonderen doen (meditatie, mindfulness, wederom zelfliefde, etc.). Als je hiermee vooruitgang boekt heb je een veel duurzamere manier van goede kwaliteit slaap dan op middelen. Dit kan je langer toepassen.
Er zijn heel veel mensen die dit ook hebben. En ik heb er ook veel aan om dit te kunnen delen met lotgenoten. Zucht uitspreken en je problemen doorpraten met mensen die je begrijpen doen wonderen.
Ga anders een keer kijken op een meeting van NA (Narcotics Anonymous), CA (Cocaïne Anonymous), AA (Alcoholics Anonymous) of andere zelfhulpgroepen. Daar zal je veel herkenning vinden.
Let niet te veel op de namen. Iedereen die een verlangen heeft om te stoppen is bij eenieder van die groepen welkom, ongeacht je middel.
Stoppen met middelen hoef je niet alleen te doen. Samen kom je verder!