Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe achter de reden van mijn gebruik komen?

Hoe achter de reden van mijn gebruik komen?

36 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waarom gebruik je?

Zelfs als je dan aangeeft, omdat ik het lekker vind. Kan je vragen waarom is het een verslaving?
En zo vraag je jezelf steeds meer uit. Een verslaving heeft een aantal kenmerken. Waaronder lichamelijke en/of geestelijke afhankelijkheid, tolerantie en problemen en veel tijd kwijt door gebruik.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wie heeft dit geschreven, een watermeloen?

Kap toch met die troep, het is duidelijk dat je verslaafd bent. Er is geen 10%.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#3
Geneesmiddel zei:
Om antwoord te geven op je vraag: er hoeft geen reden te zijn, coke is van zichzelf extreem verslavend dus ieder normaal persoon kan er voor vallen onder de juiste omstandigheden.
Klik om te vergroten...
Dit dus

@heyol Heb je al aan online hulp gedacht? Bv. via www.drughulp.be kan je anoniem en kosteloos aan de slag via online zelfhulp of online begeleiding. Via hen heb ik m'n vicieuze cirkel van stimulantenmisbruik kunnen doorbreken, en heb ik ingezien dat ik geen coke/kratom/amfetamines nodig heb om productief te zijn. Het geeft zoveel voldoening om helemaal uit jezelf je werk, projecten, ... te realiseren. Want op jezelf kan je rekenen, op coke kan dat niet: de ene keer werkt het, de andere keer valt het dan weer slecht. Een enkele keer goed werk afleveren 'dankzij' coke kan best imo, maar dat blijft niet duren.

ik denk ook niet dat je van dagelijks gebruik terug kan naar sporadisch gebruik. Want dan blijf je dat coke-stemmetje vrij spel geven. Dan blijf je denken: "wanneer mag ik nog eens?" Zelfs bij duidelijke afspraken heb je het risico dat dat stemmetje blijft ronddwarrelen.

Veel succes en houd ons zeker op de hoogte!
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Wie heeft dit geschreven, een watermeloen?

Kap toch met die troep, het is duidelijk dat je verslaafd bent. Er is geen 10%.
Klik om te vergroten...
Eigenlijk best een kut opmerking. Je snapt zelf toch ook wel dat het niet een kwestie is van “kap toch met die troep”

Ah ja, doen we gewoon even.

Ben het niet met je oneens, maar je schetst het ietwat simpel zo
D
Dior-laLid
01-01-2024, 00:00
#5
Rotjoch zei:
Eigenlijk best een kut opmerking. Je snapt zelf toch ook wel dat het niet een kwestie is van “kap toch met die troep”

Ah ja, doen we gewoon even.

Ben het niet met je oneens, maar je schetst het ietwat simpel zo
Klik om te vergroten...
Eigenschuld joh niemand dwingt je om te gebruiken doen ze allemaal zelf gewoon niet aan beginnen simpel
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roffa010 zei:
Eigenschuld joh niemand dwingt je om te gebruiken doen ze allemaal zelf gewoon niet aan beginnen simpel
Klik om te vergroten...
Ooooh. Is het ZO simpel? Man, had je me dat niet eerder kunnen vertellen?
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roffa010 zei:
Eigenschuld joh niemand dwingt je om te gebruiken doen ze allemaal zelf gewoon niet aan beginnen simpel
Klik om te vergroten...
Niet aan beginnen is altijd makkelijk zeggen, vooral achteraf 😜
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roffa010 zei:
Eigenschuld joh niemand dwingt je om te gebruiken doen ze allemaal zelf gewoon niet aan beginnen simpel
Klik om te vergroten...
Wat een domme opmerking.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Gewoon je ouders de schuld geven.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
heyol zei:
Echter heb ik een topjeugd gehad en niks te klagen, niemand in mijn familie is verslaafd aan iets en sociale druk kan het ook niet zijn want ben 98% van de tijd alleen en mijn vrienden zijn geen extreme druggebruikers.

Want ik snap eigenlijk echt niet wat mij bezielt, ik ben jong, heb een goed leven, niks te klagen, en toch verkloot ik mezelf door die FUCKING klote-coke.

Zijn er stappen of vragen die iemand zichzelf kan stellen om achter de reden van zijn of haar gebruik te komen?

Bedankt
Klik om te vergroten...

Ook ik heb een topjeugd gehad, maar heb mezelf wel een poly verslaving in gewerkt (pyro's injecteren was het eindstation).

Ook ik ben jong, prima sociaal leven, gestudeerd, baan op niveau, etc.
Ik had uiteindelijk toch een soort van trauma in m'n jeugd. Ookal is die veel milder dan ik dacht dat trauma's horen te zijn. (Bij mij moest er eerst een traumahelikopter bij komen kijken voor ik iets als trauma zag, bij wijze van).

Maar simpelweg kan ik gewoon niet met gevoel overweg. Vooral angst en onzekerheid spelen een rol. En ik wist nieteens dat ik die gevoelens had voor ik de kliniek in ging. Een klinische behandeling helpt daar goed bij.

Wat mij bezielt?
De ziekte verslaving.

Vragen of stappen die je kunnen helpen? Zeker!
De 12 stappen van het Minnesota model. Goed hulpmiddel voor zelfonderzoek. Wel samen uitvoeren met een sponsor en mede verslaafden. In je eentje die oplossen heeft geen zin, je hebt altijd blinde vlekken.

Roffa010 zei:
Eigenschuld joh niemand dwingt je om te gebruiken doen ze allemaal zelf gewoon niet aan beginnen simpel
Klik om te vergroten...

Thanks, captain hindsight!
S
SeeBrightOfLightLid
01-01-2024, 00:00
#11
bij mij speelt er angst mee omdat ik dubbel diagnose ben. Ik heb MS en ADD , en ja ik gebruik cannabis, maar dat is omdat ik amper slaap, elke dag ga werken, elke dag paraat staan voor andere, naasten , ook al is mijn lichaam moe, ik kan niet slapen. Medicijnen hebben ze mij vroeger mee vol gepropt, werkte amper iets. Wiet helpt nu ook al effe niet meer. Dus wil stoppen, al even maar dan komt gedachten gang zoals: wat als ik dan helemaal niet meer kan slapen? Wat als ik weer lange dagen en vele dagen na mekaar wakker bent ? Wat met de gedachtes die er om gaan in je hoofd en je wilt er niet alleen mee zitten ? Heeft iemand zoals dit ook ? Of soort gelijke ?
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Wie heeft dit geschreven, een watermeloen?
Klik om te vergroten...
Ohhh dirkie. Prachtig. :tearsofjoy:

1tjgx1uUikmxG.gif
S
SeeBrightOfLightLid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Vervelend zo'n situatie, maar helemaal niet gek. En daarmee middelengebruik ook helemaal niet gek. Ik heb zelf ook de diagnose ADD, maar MS lijkt me echt vervelend. Sterkte!



Ik bedoel het niet lullig, maar ga het even straight out zeggen:
Dit is een typische rationalisatie om gebruik goed te praten. Ik snap je volledig. Ik heb zelf vrijwel exact dezelfde redenen aangevoerd. Maar er zijn andere manieren om te leven.
En dat betekend goed voor jezelf zorgen (zelfliefde; jezelf op nr 1 plaatsen. Daarna pas de rest)
Gebruik houd namelijk vaak dit soort oude patronen in stand. Slecht slapen en jezelf wegcijferen komt echt vaak voor wat dat betreft.
Als je jezelf alle liefde geeft, kan je daarna des te meer voor anderen klaar staan!



Zelf ben ik van mening dat levenslange medicatie vaak niet de oplossing is. Hooguit als het echt nodig is voor lichamelijke kwalen (voor MS kan ik me dat goed voorstellen). Maar voor psychische klachten ben ik zelf niet zo voor levenslange medicatie. Wel tijdelijk zolang dat nodig is.
Maar voor bijvoorbeeld ADD en slaapkwaliteit valt er veel te halen uit training en ontspanningsoefeningen. Meer dan uit medicatie imo.

Zelfmedicatie is nog veel riskanter, omdat dit verslaving in de hand helpt.

Het nare van (zelf)medicatie is dat het na verloop van tijd vaak zijn werking een beetje verliest. Zoals jij ervaart met de wiet. Je lichaam went aan deze nieuwe baseline.



Heel eerlijk... Dit gaat dan ook gebeuren, maar ook dit is tijdelijk. Voor wiet duurde dat bij mij vaak een tot twee weken als echt minder slaap door afkick (en de nachtmerries). Daarna is het vaak als vanouds niet kunnen slapen.
Zeker voor slaap kunnen ontspanningsoefeningen wonderen doen (meditatie, mindfulness, wederom zelfliefde, etc.). Als je hiermee vooruitgang boekt heb je een veel duurzamere manier van goede kwaliteit slaap dan op middelen. Dit kan je langer toepassen.



Er zijn heel veel mensen die dit ook hebben. En ik heb er ook veel aan om dit te kunnen delen met lotgenoten. Zucht uitspreken en je problemen doorpraten met mensen die je begrijpen doen wonderen.

Ga anders een keer kijken op een meeting van NA (Narcotics Anonymous), CA (Cocaïne Anonymous), AA (Alcoholics Anonymous) of andere zelfhulpgroepen. Daar zal je veel herkenning vinden.
Let niet te veel op de namen. Iedereen die een verlangen heeft om te stoppen is bij eenieder van die groepen welkom, ongeacht je middel.

Stoppen met middelen hoef je niet alleen te doen. Samen kom je verder!
Klik om te vergroten...
Thx voor te reageren. Ik keur gebruik absoluut niet goed, bij mezelf. Want je word er alleen maar aanhankelijker van, dus dat je er niet meer zonder kan. Ik baal enorm dat het zo moeilijk is, is vooral de eerste 3 dagen waar ik door moet dat zijn bij mij altijd de moeilijkste momenten geweest. Bezigheid zoeken en je aand8 erop houden is dan lastig want ergens zit er een beestje dat zegt ga naar de shop.. en dat overheerst heel erg. Ik d8 dat harddrugs erg waren voor te stoppen maar dit toch ook wel hoor
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
SeeBrightOfLight zei:
Ik d8 dat harddrugs erg waren voor te stoppen maar dit toch ook wel hoor
Klik om te vergroten...

Elk middel is lastig om mee te stoppen op zijn eigen manier.

Ik vond stoppen met blowen erg lastig. Ongeveer net zo moeilijk als stoppen met roken. Beiden vind ik moeilijker dan bijvoorbeeld stoppen met speed.

Pyro's en benzos spannen nog steeds wel de kroon om vanaf te komen vind ik.

Voor de rest, zie m'n reactie op je pb!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
SeeBrightOfLight zei:
bij mij speelt er angst mee omdat ik dubbel diagnose ben. Ik heb MS en ADD ,
Klik om te vergroten...

Vervelend zo'n situatie, maar helemaal niet gek. En daarmee middelengebruik ook helemaal niet gek. Ik heb zelf ook de diagnose ADD, maar MS lijkt me echt vervelend. Sterkte!

SeeBrightOfLight zei:
en ja ik gebruik cannabis, maar dat is omdat ik amper slaap, elke dag ga werken, elke dag paraat staan voor andere, naasten , ook al is mijn lichaam moe, ik kan niet slapen.
Klik om te vergroten...

Ik bedoel het niet lullig, maar ga het even straight out zeggen:
Dit is een typische rationalisatie om gebruik goed te praten. Ik snap je volledig. Ik heb zelf vrijwel exact dezelfde redenen aangevoerd. Maar er zijn andere manieren om te leven.
En dat betekend goed voor jezelf zorgen (zelfliefde; jezelf op nr 1 plaatsen. Daarna pas de rest)
Gebruik houd namelijk vaak dit soort oude patronen in stand. Slecht slapen en jezelf wegcijferen komt echt vaak voor wat dat betreft.
Als je jezelf alle liefde geeft, kan je daarna des te meer voor anderen klaar staan!

SeeBrightOfLight zei:
Medicijnen hebben ze mij vroeger mee vol gepropt, werkte amper iets. Wiet helpt nu ook al effe niet meer.
Klik om te vergroten...

Zelf ben ik van mening dat levenslange medicatie vaak niet de oplossing is. Hooguit als het echt nodig is voor lichamelijke kwalen (voor MS kan ik me dat goed voorstellen). Maar voor psychische klachten ben ik zelf niet zo voor levenslange medicatie. Wel tijdelijk zolang dat nodig is.
Maar voor bijvoorbeeld ADD en slaapkwaliteit valt er veel te halen uit training en ontspanningsoefeningen. Meer dan uit medicatie imo.

Zelfmedicatie is nog veel riskanter, omdat dit verslaving in de hand helpt.

Het nare van (zelf)medicatie is dat het na verloop van tijd vaak zijn werking een beetje verliest. Zoals jij ervaart met de wiet. Je lichaam went aan deze nieuwe baseline.

SeeBrightOfLight zei:
Dus wil stoppen, al even maar dan komt gedachten gang zoals: wat als ik dan helemaal niet meer kan slapen? Wat als ik weer lange dagen en vele dagen na mekaar wakker bent ?
Klik om te vergroten...

Heel eerlijk... Dit gaat dan ook gebeuren, maar ook dit is tijdelijk. Voor wiet duurde dat bij mij vaak een tot twee weken als echt minder slaap door afkick (en de nachtmerries). Daarna is het vaak als vanouds niet kunnen slapen.
Zeker voor slaap kunnen ontspanningsoefeningen wonderen doen (meditatie, mindfulness, wederom zelfliefde, etc.). Als je hiermee vooruitgang boekt heb je een veel duurzamere manier van goede kwaliteit slaap dan op middelen. Dit kan je langer toepassen.

SeeBrightOfLight zei:
Wat met de gedachtes die er om gaan in je hoofd en je wilt er niet alleen mee zitten ? Heeft iemand zoals dit ook ? Of soort gelijke ?
Klik om te vergroten...

Er zijn heel veel mensen die dit ook hebben. En ik heb er ook veel aan om dit te kunnen delen met lotgenoten. Zucht uitspreken en je problemen doorpraten met mensen die je begrijpen doen wonderen.

Ga anders een keer kijken op een meeting van NA (Narcotics Anonymous), CA (Cocaïne Anonymous), AA (Alcoholics Anonymous) of andere zelfhulpgroepen. Daar zal je veel herkenning vinden.
Let niet te veel op de namen. Iedereen die een verlangen heeft om te stoppen is bij eenieder van die groepen welkom, ongeacht je middel.

Stoppen met middelen hoef je niet alleen te doen. Samen kom je verder!
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hallo

Je hoort wel eens dat er een achterliggende reden is voor een verslaving: Jeugdtrauma, genetische aanleg, sociale omgeving,...
Echter heb ik een topjeugd gehad en niks te klagen, niemand in mijn familie is verslaafd aan iets en sociale druk kan het ook niet zijn want ben 98% van de tijd alleen en mijn vrienden zijn geen extreme druggebruikers.

Ik weet écht niet wat de reden is van mijn coke-verslaving (meer dan 1gr per dag)... Ik ben sinds kort op zoek naar lokale hulp-organisaties om af te kicken. Want ik snap eigenlijk echt niet wat mij bezielt, ik ben jong, heb een goed leven, niks te klagen, en toch verkloot ik mezelf door die FUCKING klote-coke.

Volgens mij zou het mij al veel helpen als ik achter de reden zou komen van mijn gebruik. Misschien kan ik dan de achterliggende reden oplossen. Maar ik heb géén enkel idee
wat mijn motivatie of reden is om te gebruiken - heb al lang nagedacht.

Zijn er stappen of vragen die iemand zichzelf kan stellen om achter de reden van zijn of haar gebruik te komen?

Bedankt
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#17
AYAHUASCA
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik denk dat je er dan zeker baat bij hebt om hulp te krijgen van een instantie of in contact te komen met een psycholoog. Je hoeft niet perse iets te "mankeren" om naar een psycholoog te gaan, maar wellicht kan die wel iets bij jou loskrijgen wat je zelf nog niet besefte.

Of wellicht dat je dit kan bespreken met je huisarts en dat die je dan verder kan helpen.

Soms hoeft een reden niet zo diep te liggen of zo heftig te zijn als trauma's.
Het kan ook onzekerheid zijn, een laag zelfbeeld, ontsnappen aan de realiteit, verveling zonder drugs of wellicht is bij jou gewoon de reden dat je coke erg leuk vond en dit uit de hand is gelopen.

Wel eens voor jezelf bekeken of je in aanmerking komt voor ADHD/ADD? Je hoeft lang niet aan de "standaard" symptomen te voldoen om toch ADHD/ADD te hebben, maar mensen met ADHD/ADD zijn vaak verslavingsgevoeliger en bepaalde drugs hebben soms een andere en voor hen prettige werking.

Er is een moment gekomen dat je geleidelijk over bent gegaan op dagelijks gebruik, omdat dit iets voor je kan bieden wat je dus nuchter mist. Dit kan natuurlijk ook de geestelijke verslaving zijn die je ontwikkelt en het feit dat je je nu waarschijnlijk erg slecht voelt als je een tijdje zonder zit. Dit zorgt natuurlijk ook voor een hoge drempel.

Ik kan me voorstellen dat dit een lastig vraagstuk voor je is en ik hoop dat je je antwoord kan vinden!
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vindt niks meer aan coke leuk of lekker. Terwijl dat ik een lijn pak denk ik "fuck, dit suckt. Ik moet hier echt mee stoppen." maar toch doe ik het?!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
heyol zei:
Ik vindt niks meer aan coke leuk of lekker. Terwijl dat ik een lijn pak denk ik "fuck, dit suckt. Ik moet hier echt mee stoppen." maar toch doe ik het?!
Klik om te vergroten...

Maar wat doet het dan met je als je niet gebruikt? Hoe lang was de langste periode voor je zonder coke? En hoe was dat?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."