Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpelletje met jezelf spelen: Hoe diep kan ik in de put?

Spelletje met jezelf spelen: Hoe diep kan ik in de put?

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Heeft nog iemand het gevoel dat je op den duur een spelletje met jezelf speelt in de aard van: “Hoe ver kan ik mezelf dieper in de put duwen”?

Dat je semi-bewust jezelf slechter en slechter gaat behandelen, en steeds zwaarder gaat gebruiken omdat je denkt dat diep in de put je plaats is en je dat verdient?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoe meer ik in de put zit, hoe erger mijn gebruik.

Maar ook verwaarlozing, middelen als doel maken van het leven, op dagen met een lege agenda al gelijk beginnen met drugs, zo erg in een roes dat niks je meer boeit.

Neerwaarts spiraal. Ik ken het. Ik kom net uit zo'n korte periode wat helaas verkeerd afliep. Probeer m'n leven weer te verbeteren. (Wat een vicieuze cirkel is bij mij)
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#3
heyol zei:
Heeft nog iemand het gevoel dat je op den duur een spelletje met jezelf speelt in de aard van: “Hoe ver kan ik mezelf dieper in de put duwen”?

Dat je semi-bewust jezelf slechter en slechter gaat behandelen, en steeds zwaarder gaat gebruiken omdat je denkt dat diep in de put je plaats is en je dat verdient?
Klik om te vergroten...
Ben zelf een 'binger'... is dat niet hetzelfde maar dan in het kort?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja...

Laag zelfgevoel, dat me er toe aan deed zetten om nog dieper te zinken. Omdat ik niet zag hoe ik eruit kon komen, dacht ik: dan maar nog dieper, nog slechter. Ook als een soort wraak: is dit wat je me geeft universum/God? Prima, dan doen we het toch zo...

Het is (volgens Sigmund Freud) de death-drive. Wiki:

In classical Freudian psychoanalytic theory, the death drive (German: Todestrieb) is the drive toward death and destruction, often expressed through behaviors such as aggression, repetition compulsion, and self-destructiveness.
Klik om te vergroten...


Iemand waar ik zelf veel naar heb geluisterd, is Shunyamurti. Hij maakt onderscheid tussen een zogenaamde "lower death drive" en een "higher death drive"

De "lower death drive" is min of meer Freud's beschrijving van de death drive.

De "higher death drive" is de drive naar destructie van je lagere verlangens. Het is niet zélf kapot (of soms zelfs dood) willen gaan, maar de drive om die negatieve gedachten/emoties/verlangens en dat compulsieve gedrag te ontstijgen door middel van zelf-accepatie, zelf-liefde.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zeker herkenbaar, vooral als ik last heb van m'n eetstoornis. Dan ga ik gewoon kijken hoeveel dagen in de week het me kan lukken om onder de 200kcal te blijven. Als ik m'n eetstoornis enigszins onder controle heb en ik mezelf de klote in wil werken met drugs, dan val ik weer terug in dagelijks alcohol, ketamine- en opiaatgebruik. Het spelletje van "hoe ziek kan ik mezelf maken" speel ik eigenlijk best regelmatig, omdat ik het gevoel heb dat hulpverleners niet goed inzien hoe slecht het met me gaat, ongeacht of ik dat goed met ze communiceer. Dan heb ik gewoon iets van "kennelijk werken mijn woorden niet genoeg om jullie duidelijk maken dat het echt heel slecht gaat, dus dan laat ik mijn daden maar voor me spreken." Extreem giftige manier van denken, maar ja.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, herkenbaar. Ik had mijn zelfwaarde en zelfvertrouwen helemaal weggesnoven. De enige optie om nog met mezelf om te kunnen gaan was om weer te gaan gebruiken. Dat gebeurde dan eigenlijk altijd na een gebeurtenis die mij mezelf stom deed vinden of zoiets. Ik weet niet of het nou de uitdaging was om zo diep mogelijk te zinken maar het hield zichzelf wel in stand, en uiteindelijk zonk ik ook diep. Dit heb ik uiteindelijk wel nodig gehad om na 3 jaar aanklooien een keer echt met overtuiging te stoppen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
heyol zei:
Heeft nog iemand het gevoel dat je op den duur een spelletje met jezelf speelt in de aard van: “Hoe ver kan ik mezelf dieper in de put duwen”?

Dat je semi-bewust jezelf slechter en slechter gaat behandelen, en steeds zwaarder gaat gebruiken omdat je denkt dat diep in de put je plaats is en je dat verdient?
Klik om te vergroten...
Ik begin dan met coke injecteren.
F
FairflowerLid
01-01-2024, 00:00
#8
heyol zei:
Heeft nog iemand het gevoel dat je op den duur een spelletje met jezelf speelt in de aard van: “Hoe ver kan ik mezelf dieper in de put duwen”?

Dat je semi-bewust jezelf slechter en slechter gaat behandelen, en steeds zwaarder gaat gebruiken omdat je denkt dat diep in de put je plaats is en je dat verdient?
Klik om te vergroten...
Is dit geen verlangen om te stoppen, maar niet geloven dat je t kan, dus denken "als ik zover door ga tot ik niet meer kan dan stop ik vanzelf".
Ik herken het...maar uit een verhakkeld verlangen mezelf te doen stoppen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."