Ik hoop dat dat zich wel hersteld nog ooit en dat ik mijn brein niet helemaal naar de knoppen heb geholpen..
Dat gaat zich zeker nog herstellen.
Afgezien van enkele keren oxycodon en o-dsmt heb ik geen ervaring met opiaten. Wel met hele sterke stimulanten. En ik kan dit alleen maar bevestigen. Maar dit kost wel wat tijd. Maar het zal herstellen! Wat dat betreft zijn de hersenen een uiterst complex en gevoelig systeem en tegelijkertijd ontzettend veerkrachtig.
Ik heb zelf geen ervaring met verslavingsklinieken, maar Trubendorffer staat zover ik weet heel erg goed bekend. Hun behandelmethoden blijken erg effectief te zijn.
Ik heb er zelf geen goede ervaringen mee. Mijn behandeling was te mild, door een te onervaren psycholoog die te weinig ondersteuning had. Maar goed, dit kan weleens voorkomen. Ik heb de afgelopen tijd ook wel wat mensen gezien die er erg over tevreden waren en voor wie het effect heeft gehad. Dat was welliswaar intensievere zorg dan ik had op andere locaties (o.a. Amsterdam) dan waar ik zat (Tilburg).
Edit: antwoord teruggevonden in je OP. Ik geloof niet dat een behandeling gebaseerd op abstinentie betekent dat je daar alleen welkom bent als je volledig clean bent.
Ja en nee, ze zijn behoorlijk strikt op de abstinentie. Zoals meer instellingen die zich richten op abstinentie. Ook om de verslaving serieus te nemen en een halt toe te roepen. Ik heb een tweede terugval tijdens mijn behandeling daar verzwegen en ben er mee weggekomen. Anders was het exit.
Bij Changes hanteerden ze in principe hetzelfde beleid, maar daar hebben ze je beter in de smiezen. En werd eerlijkheid ook beloond. Ik heb mijn behandelaar daar wel even laten zweten omdat ie niet enerzijds zag dat ik zo gemotiveerd was, zo struggelde met verslaving, anderzijds het ook niet aan de groep kan verkopen dat de één wèl kan blijven na meerdere terugvallen en een ander niet.
UC's bleven toch niet mn favoriete onderdeel. Zeker gezien ik een vals positief resultaat kreeg op alcohol terwijl ik al zeker drie maanden niet gedronken had.
(Volgens mij dwaal ik af) 😂
Dat is immers de reden dat je in behandeling gaat. Wel heb je de detoxfase (afkicken) en de volgende fase (herstel en preventie) soms is de detox intern of wel ambulant maar een ander progamma.
Yes, die is bij trubendorffer vrijwel altijd extern volgens mij. Ook al heb ik die zelf nooit gehad. Persoonlijk denk ik dat een detox altijd verstandig is. Ongeacht of je middel fysieke afhankelijkheid geeft. Eerst even tot rust komen van het vechten in overlevingsmodus voor je diep gaat wroeten in pijnlijke zaken is altijd goed denk ik. Maar wel alvast met wat begeleiding in coping inderdaad.
Nou ik heb vandaag gesproken met de kliniek maar voor die detox moet ik 3 weken intern ergens in Limburg. Ik schrok wel want ik had niet verwacht dat dit een vereiste was. Is dat altijd zo bij een opiatenverslaving? Ik moet morgenmiddag laten weten wat ik wil doen. Morgen wil ik ook even contact opnemen met andere klinieken om te vragen hoe hun behandeling is. Ik wil er heel graag van af maar heb ook gewoon nog mijn gezin en baan..
Durf ik niet te zeggen. De enige thuisdetoxen waar ik tot nu toe van heb gehoord zijn enkel voor alcohol. Dan krijg je volgens mij zo'n mobiel blaasapparaat en kunnen ze op onverwachte momenten vereisen dat je blaast.
Voor andere middelen weet ik niet of er zulke systemen zijn. Vaak gaat dit toch via the good old 'potje piesen'. Thuis kan je hier veel te makkelijk mee sjoemelen.
Stel jezelf de vraag wat je ervoor over hebt om eraf te raken. Wat zijn drie weken op je leven?
Ik heb ook geen idee wat voor werk je doet en in wat voor dienstverband. Maar weet dat er vaak mogelijkheden zijn om de ruimte te krijgen voor herstel. Verslaving is immers gewoon een erkende ziekte, waarvoor je gebruik mag maken van wet verbetering poortwachter. In elk geval in vast dienstverband. Ik ben al 14 maanden ziek gemeld met behoud van salaris. Inmiddels werk ik wel weer bijna full-time.
Maar zelfs bij tijdelijke dienstverbanden is een werkgever volgens mij verplicht om je tot 2 jaar minimaal 70% van je loon uit te betalen. (Neem dit niet gelijk als waarheid aan; ik ben geen arbeidsrechten specialist ofzo.)
Ik vond het zelf enkel van de zotte in het begin dat ik me ziek zou melden vanwege middelenmisbruik. Het heeft lang geduurd voor ik inzag dat er met werk soms best wel wat te regelen valt. En je hoeft je werkgever niet specifiek te vermelden wat je ziekte inhoudt. De werkgever mag er wel naar vragen. Bij de arbo-arts zal je dit wel moeten vertellen, maar die heeft dan weer een geheimhoudingsplicht naar de werkgever.
Lang verhaal kort... Soms is er misschien meer te regelen dan je denkt. En je hoeft je werkgever niet eens meer te vertellen dan psychische klachten. Wat meestal wordt opgevat als overspannen/burn-out. Ik heb zelf er wel voor gekozen om volledig open te zijn naar zowel mijn leidinggevende als directe collegas als het ter sprake komt. Maar ik ben me er van bewust dat het een luxe is dat dit in mijn werksfeer kan. Niet overal is dat even verstandig.
Een gezin heb ik niet, dus kan daar weinig over zeggen. Maar misschien valt daar ook een mouw aan te passen?
Zoals eerder al gezegd, als je intern gaat maakt locatie niet zoveel uit. Dan is kwaliteit belangrijker. En soms is het juist heel goed om even weg te komen uit de dagelijkse hectiek om volledig op jezelf te richten.
Mocht je 6 weken (+ 3 weken detox) over hebben en het geld voor een vliegticket, dan zou ik Zuid Afrika overwegen.
Ik heb daar voor gekozen in de wetenschap dat mijn vader tijdens behandeling zeer waarschijnlijk zou komen te overlijden, wat ook is gebeurd. Ik heb daardoor de uitvaart enkel via Zoom mee kunnen maken ondanks dat ik de kans kreeg om daarvoor op en neer te vliegen.
En ik heb nog steeds geen spijt van die beslissing. Mede omdat het ook zijn wens was dat ik uit die ellende zou komen.
Niet dat iedereen bereid moet zijn om zulke offers te maken om te kunnen herstellen. Maar het is een voorbeeld. En ook mijn bereidwilligheid heeft grenzen. Ik had het liever anders gezien, maar anders had mijn moeder in zeer korte tijd twee uitvaarten mogen regelen. En dat offer was me iets te groot om in wèl in gebruik te blijven.
P.S. naast hard werken en lastige keuzes is herstel vaak ook ontzettend leuk hoor! Naast hele lastige momenten heb ik ook de tijd van mijn leven gehad in de kliniek en heb er vaak genoeg nog heimwee naar haha