Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErvaring afkickklinieken omgeving Den Haag

Ervaring afkickklinieken omgeving Den Haag

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi allen! Vrijdag heb ik de stap gezet mijn huisarts en man in te lichten over mijn opiatenverslaving. Zie ook mijn eerdere topic hierover. Nu krijg ik in overleg met mijn huisarts een verwijzing voor een ambulante behandeling bij een kliniek, dus niet intern. Ik werk gewoon en heb een gezin. Ik heb afgesproken zelf te zoeken naar een kliniek die bij mij past en uiteraard vergoed wordt door mijn verzekering. Heeft iemand hier ervaring met afkickklinieken? Ik zie door de bomen het bos niet meer ondertussen, het zijn er zo veel! Trubendorffer sprak mij op zich aan alleen las ik dat de behandeling op basis van abstinentie is. Maar ik moet wel echt eerst afbouwen want cold turkey is echt geen optie heb ik gemerkt :wink:. Of bouw je wel ook eerst af dan?
Excuses voor deze lap tekst trouwens :wink:
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lanadz zei:
Hi allen! Vrijdag heb ik de stap gezet mijn huisarts en man in te lichten over mijn opiatenverslaving. Zie ook mijn eerdere topic hierover. Nu krijg ik in overleg met mijn huisarts een verwijzing voor een ambulante behandeling bij een kliniek, dus niet intern. Ik werk gewoon en heb een gezin. Ik heb afgesproken zelf te zoeken naar een kliniek die bij mij past en uiteraard vergoed wordt door mijn verzekering. Heeft iemand hier ervaring met afkickklinieken? Ik zie door de bomen het bos niet meer ondertussen, het zijn er zo veel! Trubendorffer sprak mij op zich aan alleen las ik dat de behandeling op basis van abstinentie is. Maar ik moet wel echt eerst afbouwen want cold turkey is echt geen optie heb ik gemerkt :wink:. Of bouw je wel ook eerst af dan?
Excuses voor deze lap tekst trouwens :wink:
Klik om te vergroten...
Er zullen geen klinieken zijn die je cold Turkey van een opiaten verslaving laten afkicken, no worries. Verder wordt verslavingszorg door alle verzekeraars vergoed want het behoort tot het basispakket. Enige wat je zelf moet betalen is je eigen risico of als je naar een privekliniek gaat. Op zorgwijzer.nl (of iets van gelijke strekking) kan je ervaringen vergelijken volgens mij.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb bij Triora gezeten (Monsterseweg). Goede tijd gehald, en de verslavingsarts daar is erg goed. Meeste mensen in het team zijn prettig, maar sommigen hebben een gebruiksaanwijzinkje maar als je hun vertrouwen hebt gewonnen doen ze veel voor je. Het is wel vrij grootschalig. Toen ik er zat waren we met iets van 36 man in totaal, onderverdeeld in 3 groepen. 12 stappen kliniek, dus ook abstinentie van alle drugs en alcohol. Ook rumte voor meditatie, yoga, wandelingen en mindfulness.

Waarschijnlijk is jouw beste optie afbouwen in de detox en daarna door naar de kliniek. Kijk goed rond en vraag jouw huisarts om een doorverwijzing als je de knoop hebt doorgehakt.

PM gerust als je vragen hebt.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hier ook goede ervaringen bij andere gezien bij Triora.
Als je intern gaat is mijn advies om wat minder vast te houden aan de locatie, kwaliteit is belangrijker.
Kliniek in Den haag (al hun klinieken) zijn erg luxe. Iets wat zeer prettig is in een fase dat elk comfort wenselijk is. Het bied ook intensieve behandeling omdat het fysieke afkicken zoals je wellicht gemerkt hebt iets anders is dan het mentale gedeelte. Goede zorg hiervoor is belangrijk voor terugvalpreventie.
triora.nl

Verslavingskliniek in Den Haag | Over Triora

De verslavingskliniek van Triora ligt in een rustige, bosrijke omgeving in Den Haag. De kliniek heeft 2 woonkamers, een restaurant en 41 slaapkamers.
triora.nl triora.nl
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vooralsnog een doorverwijzing voor Trubendorfer. Zij gaan me straks bellen voor het maken van een eerste afspraak. Ik ben nu al zelf zo veel mogelijk aan het afbouwen tot het meest minimaal haalbare qua gebruik. Ik merk dat het fysiek best goed te doen is, als ik maar een klein beetje in mijn lichaam heb is het vooralsnog qua lichamelijke afkickverschijnselen goed te doen. Maar man, mentaal vind ik het echt heftig joh. Ik vind werkelijk niets meer leuk, haal nergens plezier uit en voel me ronduit depressief 😞. Ik hoop dat dat zich wel hersteld nog ooit en dat ik mijn brein niet helemaal naar de knoppen heb geholpen..
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Lanadz zei:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vooralsnog een doorverwijzing voor Trubendorfer. Zij gaan me straks bellen voor het maken van een eerste afspraak. Ik ben nu al zelf zo veel mogelijk aan het afbouwen tot het meest minimaal haalbare qua gebruik. Ik merk dat het fysiek best goed te doen is, als ik maar een klein beetje in mijn lichaam heb is het vooralsnog qua lichamelijke afkickverschijnselen goed te doen. Maar man, mentaal vind ik het echt heftig joh. Ik vind werkelijk niets meer leuk, haal nergens plezier uit en voel me ronduit depressief 😞. Ik hoop dat dat zich wel hersteld nog ooit en dat ik mijn brein niet helemaal naar de knoppen heb geholpen..
Klik om te vergroten...
Dat gaat zich zeker nog herstellen. Deze angst voor de toekomt is gek genoeg een indicatie dat je een stap verder bent. Zie het als een schilderij. Eerst moet alles verwijderd worden. Dan hou je een leeg deprimerend doek over, maar zonder die schone lei kan je niet verder werken aan de toekomst.

Wat is de reden dat je zelfstandig aan het afbouwen bent? Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Maar wellicht is het raadzamer om niet of langzamer af te bouwen. In de kliniek word dit proces dan in gang gezet en itt thuis, krijg je daar de begeleiding om dit lege foutloze gevoel beter te verdragen maar ook om mentaal herstel te stimuleren.

Succes met je volgende stappen.
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lanadz zei:
Ik heb vooralsnog een doorverwijzing voor Trubendorfer.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf geen ervaring met verslavingsklinieken, maar Trubendorffer staat zover ik weet heel erg goed bekend. Hun behandelmethoden blijken erg effectief te zijn.

Succes!

Wellicht is dit een interessante podcast voor je om te beluisteren:

b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#8
buddha31 zei:
Dat gaat zich zeker nog herstellen. Deze angst voor de toekomt is gek genoeg een indicatie dat je een stap verder bent. Zie het als een schilderij. Eerst moet alles verwijderd worden. Dan hou je een leeg deprimerend doek over, maar zonder die schone lei kan je niet verder werken aan de toekomst.

Wat is de reden dat je zelfstandig aan het afbouwen bent? Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Maar wellicht is het raadzamer om niet of langzamer af te bouwen. In de kliniek word dit proces dan in gang gezet en itt thuis, krijg je daar de begeleiding om dit lege foutloze gevoel beter te verdragen maar ook om mentaal herstel te stimuleren.

Succes met je volgende stappen.
Klik om te vergroten...
Edit: antwoord teruggevonden in je OP. Ik geloof niet dat een behandeling gebaseerd op abstinentie betekent dat je daar alleen welkom bent als je volledig clean bent.
Dat is immers de reden dat je in behandeling gaat. Wel heb je de detoxfase (afkicken) en de volgende fase (herstel en preventie) soms is de detox intern of wel ambulant maar een ander progamma. De enige die het juiste antwoord kan geven is Trubendorfer zelf. Ik zou ze gewoon even bellen met deze vraag.
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#9
buddha31 zei:
Edit: antwoord teruggevonden in je OP. Ik geloof niet dat een behandeling gebaseerd op abstinentie betekent dat je daar alleen welkom bent als je volledig clean bent.
Dat is immers de reden dat je in behandeling gaat. Wel heb je de detoxfase (afkicken) en de volgende fase (herstel en preventie) soms is de detox intern of wel ambulant maar een ander progamma. De enige die het juiste antwoord kan geven is Trubendorfer zelf. Ik zou ze gewoon even bellen met deze vraag.
Klik om te vergroten...
Thanks! Ja ik heb ze net gebeld en zij gaven aan dat ik eerst een detox behandeling moet ondergaan. Dat is ergens in Maastricht bij een dochteronderneming ofzo maar zij gaan mij nog terugbellen dus dan kan ik wat meer vragen stellen. Ik ben benieuwd, hopelijk kan ik snel terecht..
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#10
WhySoSerious?! zei:
Ik heb zelf geen ervaring met verslavingsklinieken, maar Trubendorffer staat zover ik weet heel erg goed bekend. Hun behandelmethoden blijken erg effectief te zijn.

Succes!

Wellicht is dit een interessante podcast voor je om te beluisteren:

Klik om te vergroten...
Dankjewel, ik ga het luisteren!
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou ik heb vandaag gesproken met de kliniek maar voor die detox moet ik 3 weken intern ergens in Limburg. Ik schrok wel want ik had niet verwacht dat dit een vereiste was. Is dat altijd zo bij een opiatenverslaving? Ik moet morgenmiddag laten weten wat ik wil doen. Morgen wil ik ook even contact opnemen met andere klinieken om te vragen hoe hun behandeling is. Ik wil er heel graag van af maar heb ook gewoon nog mijn gezin en baan..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lanadz zei:
Ik hoop dat dat zich wel hersteld nog ooit en dat ik mijn brein niet helemaal naar de knoppen heb geholpen..
Klik om te vergroten...
buddha31 zei:
Dat gaat zich zeker nog herstellen.
Klik om te vergroten...
Afgezien van enkele keren oxycodon en o-dsmt heb ik geen ervaring met opiaten. Wel met hele sterke stimulanten. En ik kan dit alleen maar bevestigen. Maar dit kost wel wat tijd. Maar het zal herstellen! Wat dat betreft zijn de hersenen een uiterst complex en gevoelig systeem en tegelijkertijd ontzettend veerkrachtig.

WhySoSerious?! zei:
Ik heb zelf geen ervaring met verslavingsklinieken, maar Trubendorffer staat zover ik weet heel erg goed bekend. Hun behandelmethoden blijken erg effectief te zijn.
Klik om te vergroten...
Ik heb er zelf geen goede ervaringen mee. Mijn behandeling was te mild, door een te onervaren psycholoog die te weinig ondersteuning had. Maar goed, dit kan weleens voorkomen. Ik heb de afgelopen tijd ook wel wat mensen gezien die er erg over tevreden waren en voor wie het effect heeft gehad. Dat was welliswaar intensievere zorg dan ik had op andere locaties (o.a. Amsterdam) dan waar ik zat (Tilburg).

buddha31 zei:
Edit: antwoord teruggevonden in je OP. Ik geloof niet dat een behandeling gebaseerd op abstinentie betekent dat je daar alleen welkom bent als je volledig clean bent.
Klik om te vergroten...
Ja en nee, ze zijn behoorlijk strikt op de abstinentie. Zoals meer instellingen die zich richten op abstinentie. Ook om de verslaving serieus te nemen en een halt toe te roepen. Ik heb een tweede terugval tijdens mijn behandeling daar verzwegen en ben er mee weggekomen. Anders was het exit.

Bij Changes hanteerden ze in principe hetzelfde beleid, maar daar hebben ze je beter in de smiezen. En werd eerlijkheid ook beloond. Ik heb mijn behandelaar daar wel even laten zweten omdat ie niet enerzijds zag dat ik zo gemotiveerd was, zo struggelde met verslaving, anderzijds het ook niet aan de groep kan verkopen dat de één wèl kan blijven na meerdere terugvallen en een ander niet.

UC's bleven toch niet mn favoriete onderdeel. Zeker gezien ik een vals positief resultaat kreeg op alcohol terwijl ik al zeker drie maanden niet gedronken had.

(Volgens mij dwaal ik af) 😂

buddha31 zei:
Dat is immers de reden dat je in behandeling gaat. Wel heb je de detoxfase (afkicken) en de volgende fase (herstel en preventie) soms is de detox intern of wel ambulant maar een ander progamma.
Klik om te vergroten...
Yes, die is bij trubendorffer vrijwel altijd extern volgens mij. Ook al heb ik die zelf nooit gehad. Persoonlijk denk ik dat een detox altijd verstandig is. Ongeacht of je middel fysieke afhankelijkheid geeft. Eerst even tot rust komen van het vechten in overlevingsmodus voor je diep gaat wroeten in pijnlijke zaken is altijd goed denk ik. Maar wel alvast met wat begeleiding in coping inderdaad.


Lanadz zei:
Nou ik heb vandaag gesproken met de kliniek maar voor die detox moet ik 3 weken intern ergens in Limburg. Ik schrok wel want ik had niet verwacht dat dit een vereiste was. Is dat altijd zo bij een opiatenverslaving? Ik moet morgenmiddag laten weten wat ik wil doen. Morgen wil ik ook even contact opnemen met andere klinieken om te vragen hoe hun behandeling is. Ik wil er heel graag van af maar heb ook gewoon nog mijn gezin en baan..
Klik om te vergroten...
Durf ik niet te zeggen. De enige thuisdetoxen waar ik tot nu toe van heb gehoord zijn enkel voor alcohol. Dan krijg je volgens mij zo'n mobiel blaasapparaat en kunnen ze op onverwachte momenten vereisen dat je blaast.
Voor andere middelen weet ik niet of er zulke systemen zijn. Vaak gaat dit toch via the good old 'potje piesen'. Thuis kan je hier veel te makkelijk mee sjoemelen.

Stel jezelf de vraag wat je ervoor over hebt om eraf te raken. Wat zijn drie weken op je leven?

Ik heb ook geen idee wat voor werk je doet en in wat voor dienstverband. Maar weet dat er vaak mogelijkheden zijn om de ruimte te krijgen voor herstel. Verslaving is immers gewoon een erkende ziekte, waarvoor je gebruik mag maken van wet verbetering poortwachter. In elk geval in vast dienstverband. Ik ben al 14 maanden ziek gemeld met behoud van salaris. Inmiddels werk ik wel weer bijna full-time.

Maar zelfs bij tijdelijke dienstverbanden is een werkgever volgens mij verplicht om je tot 2 jaar minimaal 70% van je loon uit te betalen. (Neem dit niet gelijk als waarheid aan; ik ben geen arbeidsrechten specialist ofzo.)

Ik vond het zelf enkel van de zotte in het begin dat ik me ziek zou melden vanwege middelenmisbruik. Het heeft lang geduurd voor ik inzag dat er met werk soms best wel wat te regelen valt. En je hoeft je werkgever niet specifiek te vermelden wat je ziekte inhoudt. De werkgever mag er wel naar vragen. Bij de arbo-arts zal je dit wel moeten vertellen, maar die heeft dan weer een geheimhoudingsplicht naar de werkgever.

Lang verhaal kort... Soms is er misschien meer te regelen dan je denkt. En je hoeft je werkgever niet eens meer te vertellen dan psychische klachten. Wat meestal wordt opgevat als overspannen/burn-out. Ik heb zelf er wel voor gekozen om volledig open te zijn naar zowel mijn leidinggevende als directe collegas als het ter sprake komt. Maar ik ben me er van bewust dat het een luxe is dat dit in mijn werksfeer kan. Niet overal is dat even verstandig.

Een gezin heb ik niet, dus kan daar weinig over zeggen. Maar misschien valt daar ook een mouw aan te passen?

Zoals eerder al gezegd, als je intern gaat maakt locatie niet zoveel uit. Dan is kwaliteit belangrijker. En soms is het juist heel goed om even weg te komen uit de dagelijkse hectiek om volledig op jezelf te richten.

Mocht je 6 weken (+ 3 weken detox) over hebben en het geld voor een vliegticket, dan zou ik Zuid Afrika overwegen.

Ik heb daar voor gekozen in de wetenschap dat mijn vader tijdens behandeling zeer waarschijnlijk zou komen te overlijden, wat ook is gebeurd. Ik heb daardoor de uitvaart enkel via Zoom mee kunnen maken ondanks dat ik de kans kreeg om daarvoor op en neer te vliegen.
En ik heb nog steeds geen spijt van die beslissing. Mede omdat het ook zijn wens was dat ik uit die ellende zou komen.

Niet dat iedereen bereid moet zijn om zulke offers te maken om te kunnen herstellen. Maar het is een voorbeeld. En ook mijn bereidwilligheid heeft grenzen. Ik had het liever anders gezien, maar anders had mijn moeder in zeer korte tijd twee uitvaarten mogen regelen. En dat offer was me iets te groot om in wèl in gebruik te blijven.

P.S. naast hard werken en lastige keuzes is herstel vaak ook ontzettend leuk hoor! Naast hele lastige momenten heb ik ook de tijd van mijn leven gehad in de kliniek en heb er vaak genoeg nog heimwee naar haha
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#13
@buddha31 en @dupont ik kende triora nog niet. Ziet er wel uit als een mooie club afgaande op de website ook!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Lanadz zei:
Nou ik heb vandaag gesproken met de kliniek maar voor die detox moet ik 3 weken intern ergens in Limburg. Ik schrok wel want ik had niet verwacht dat dit een vereiste was. Is dat altijd zo bij een opiatenverslaving? Ik moet morgenmiddag laten weten wat ik wil doen. Morgen wil ik ook even contact opnemen met andere klinieken om te vragen hoe hun behandeling is. Ik wil er heel graag van af maar heb ook gewoon nog mijn gezin en baan..
Klik om te vergroten...
Een detox wordt eigenlijk altijd gedaan bij middelen waarvan de afbouw zwaar of gevaarlijk kan zijn, omdat je dan direct hulp kunt krijgen als er iets is. Kijk vooral naar de kwaliteit en faciliteiten van de lokaties. De geografische lokatie is niet zo belangrijk als je intern gaat. Ik woon in het oosten en heb na wat zoekwerk voor Triora gekozen omdat daar voor mijn gevoel bijna alles klopte. Beter een goede en fijne plek aan de andere kant van het land dan een matige plek dicht bij huis. Zelf ben ik hier 1 keer ingetrapt door voor Iriszorg te kiezen (dat was echt héél slecht in mijn ogen). Gelukkig via fellows op een meeting op een goede, heel kleinschalige plek terechtgekomen.

Ik snap dat je jouw gezin en baan belangrijk vindt, maar je bent gewoon ziek en als je door blijft gebruiken gaan jouw gezin en je baan ook kapot. Dus zorg er voor dat je je verslaving goed tacklet dan houd je wat je dierbaar is ook in stand. Ik durf te wedden dat als je jouw werkgever voorlegt dat je 7 weken de kliniek in gaat dat daar alle ruimte voor wordt gegeven. Ik wil je vooral op het hart drukken om er eerlijk met mensen over te praten in plaats van het zelf in je hoofd helemaal (vaak negatief, net zoals ik en alle verslaafden) in te gaan zitten vullen. Begin klein en vertrouwd, en merk dat je steun krijgt. Je zult het steeds makkelijker gaan vinden om open te zijn. Je hebt hier een goede eerste stap gemaakt, blijf praten en vragen :)
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tijdje geleden maar ik wilde toch even een update geven. Ik ben uiteindelijk bij een verslavingsarts belandt en goede gesprekken gehad. Ik wilde eerst niet opgenomen worden maar na nog een tijdje aanmodderen heb ik toch besloten 2 weken de kliniek in te gaan. Daar zetten ze me over op suboxone en daarna is het thuis maar onder begeleiding afbouwen. Ik hoop binnen nu en 2 weken terecht te kunnen. Hopelijk valt het mee en ben ik er daarna vanaf!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lanadz zei:
Tijdje geleden maar ik wilde toch even een update geven. Ik ben uiteindelijk bij een verslavingsarts belandt en goede gesprekken gehad. Ik wilde eerst niet opgenomen worden maar na nog een tijdje aanmodderen heb ik toch besloten 2 weken de kliniek in te gaan. Daar zetten ze me over op suboxone en daarna is het thuis maar onder begeleiding afbouwen. Ik hoop binnen nu en 2 weken terecht te kunnen. Hopelijk valt het mee en ben ik er daarna vanaf!
Klik om te vergroten...
Topper! Heb je ook nazorg geregeld? Is wel belangrijk. En meetings gaan bezoeken kan ook goed helpen.
L
LanadzLid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Topper! Heb je ook nazorg geregeld? Is wel belangrijk. En meetings gaan bezoeken kan ook goed helpen.
Klik om te vergroten...
Yes! Sowieso zijn er meetings en ik heb een hele goede thuisbasis gelukkig. Het afbouwen thuis gaat onder begeleiding van de arts. Ik ben mega gemotiveerd dus ik ga er alles aan doen om dit te laten slagen! Morgen is mijn opname, ben wel tikje nerveus, vandaar deze late post, ik kan niet slapen haha.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."