Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving benzo's en tramadol

Verslaving benzo's en tramadol

33 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Sinds de geboorte van mijn zoon 15 jaar geleden ben ik verslaafd geraakt aan slaap medicatie gaande van 2mg loratezepam tot nu 16mg en 80 mg zolpidem per nacht.
Tramadol ben ik domweg mee gestart met een gekneusde voet, en het gaf mij een euforisch gevoel en energie.

Ik heb een zwaar eczeem en al deze middelen helpen me zo door het leven te gaan ( pijnstillend )

Zomer 2019 ben ik eens met afkick kliniek gaan praten voor intake en ik had niet echt direct een goed gevoel bij die arts ( sprak om alles direct te stoppen )

Mijn dokter is nog van oude stempel en geeft me de voorschriften maar die man word ook wat ouder en zijn pensioen nadert....

Ik hekel op twee gedachten tuurlijk wil ik niet afhankelijk zijn, maar anderzijds is dat mijn enige houvast aan mijn pijn.

In 2011 ben ik naar een slaapkliniek geweest en stellenden ze vast dat, als ik slaap mijn brein steeds prikkels blijft door sturen.

Buiten het feit dat ik er steeds vermoeid uit zie en versuft heeft het nooit een probleem geweest ivm werk en in mijn relatie.

Tramdol neem ik makkelijk 20 capsules per dag van 50 mg.

Cold turkey wil ik niet, heb al eens paar nachten zonder medicatie gezeten en dat is een hel angstaanvallen, druk op de borst vermoeidheid en toch ni kunnen slapen

Nu heb ik enkele maanden werkverlet en mijn tramadol gaat serieus de lucht in....

sorry voor mijn slechte zinsbouw etc
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lang23 zei:
Sinds de geboorte van mijn zoon 15 jaar geleden ben ik verslaafd geraakt aan slaap medicatie gaande van 2mg loratezepam tot nu 16mg en 80 mg zolpidem per nacht.
Tramadol ben ik domweg mee gestart met een gekneusde voet, en het gaf mij een euforisch gevoel en energie.

Ik heb een zwaar eczeem en al deze middelen helpen me zo door het leven te gaan ( pijnstillend )

Zomer 2019 ben ik eens met afkick kliniek gaan praten voor intake en ik had niet echt direct een goed gevoel bij die arts ( sprak om alles direct te stoppen )

Mijn dokter is nog van oude stempel en geeft me de voorschriften maar die man word ook wat ouder en zijn pensioen nadert....

Ik hekel op twee gedachten tuurlijk wil ik niet afhankelijk zijn, maar anderzijds is dat mijn enige houvast aan mijn pijn.

In 2011 ben ik naar een slaapkliniek geweest en stellenden ze vast dat, als ik slaap mijn brein steeds prikkels blijft door sturen.

Buiten het feit dat ik er steeds vermoeid uit zie en versuft heeft het nooit een probleem geweest ivm werk en in mijn relatie.

Tramdol neem ik makkelijk 20 capsules per dag van 50 mg.

Cold turkey wil ik niet, heb al eens paar nachten zonder medicatie gezeten en dat is een hel angstaanvallen, druk op de borst vermoeidheid en toch ni kunnen slapen

Nu heb ik enkele maanden werkverlet en mijn tramadol gaat serieus de lucht in....

sorry voor mijn slechte zinsbouw etc
Klik om te vergroten...
Dat is een heel pittige dosis Lorazepam en Zolpidem. Hoe veel Tramadol neem je per dag?

Ik verwacht dat deze medicijnen jouw leven negatief beïnvloeden zonder dat je het door hebt. Overweeg om ze af te bouwen. Dit duurt veel te lang om in een afkickkliniek te doen, en mits het rustig aan gedaan wordt, kan het prima thuis.

Wat je ook doet, nooit cold turkey gaan. Dat zou je dood kunnen worden. Afbouwen van Benzo’s zoals Lorazepam en Z-drugs zoals Zolpidem altijd volgens de richtlijnen van de Ashton Manual doen, zie https://benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf en https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm - Hoe je Tramadol het beste afbouwt kunnen anderen je hier wel vertellen. Ook daar zal gelden: Slow and steady wins the race.

De beste optie lijkt mij om te vragen of jouw huisarts een (co-)consult kan regelen met een verslavingsarts die jou ambulant kan laten afbouwen.

Of je er ooit helemaal vanaf komt met jouw slaapproblemen weet ik niet, maar de dosisen die je nu neemt zijn enorm hoog. Dit zorgt voor relatief veel bijwerkingen.
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Dat is een heel pittige dosis Lorazepam en Zolpidem. Hoe veel Tramadol neem je per dag?

Ik verwacht dat deze medicijnen jouw leven negatief beïnvloeden zonder dat je het door hebt. Overweeg om ze af te bouwen. Dit duurt veel te lang om in een afkickkliniek te doen, en mits het rustig aan gedaan wordt, kan het prima thuis.

Wat je ook doet, nooit cold turkey gaan. Dat zou je dood kunnen worden. Afbouwen van Benzo’s zoals Lorazepam en Z-drugs zoals Zolpidem altijd volgens de richtlijnen van de Ashton Manual doen, zie https://benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf en https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm - Hoe je Tramadol het beste afbouwt kunnen anderen je hier wel vertellen. Ook daar zal gelden: Slow and steady wins the race.

De beste optie lijkt mij om te vragen of jouw huisarts een (co-)consult kan regelen met een verslavingsarts die jou ambulant kan laten afbouwen.

Of je er ooit helemaal vanaf komt met jouw slaapproblemen weet ik niet, maar de dosisen die je nu neemt zijn enorm hoog. Dit zorgt voor relatief veel bijwerkingen.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor jouw bericht, wat ik me dan afvraag als het zo gevaarlijk is om direct te stoppen waarom die arts dat voorstelde. Met de ervaring van zonder te zitten en zo bijna dood ervaring ben ik afgeknapt.
Ga die tabellen eens goed lezen.
Tramadol ben ik al eens volledig af geweest circa 6 maand door wat tegenslag weer aan begonnen jammer genoeg. Was een tijd dat ik veel meer te doen had en sporte

Op mijn top niks om fier op te zijn was dit 15 x 2mg lora en 15x 10 mg zolpidem.

En dat het mijn leven negatief beinvloed is wel waar overdag valt dit mee, maar uit mijn bed geraken s' morgens is een hel. De grote trikker om er mee door te gaan is dat gevoel om na de inname even tegen die pillen te vechten.

Gelukkig drink ik niks van alcohol.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lang23 zei:
Bedankt voor jouw bericht, wat ik me dan afvraag als het zo gevaarlijk is om direct te stoppen waarom die arts dat voorstelde. Met de ervaring van zonder te zitten en zo bijna dood ervaring ben ik afgeknapt.
Ga die tabellen eens goed lezen.
Tramadol ben ik al eens volledig af geweest circa 6 maand door wat tegenslag weer aan begonnen jammer genoeg. Was een tijd dat ik veel meer te doen had en sporte

Op mijn top niks om fier op te zijn was dit 15 x 2mg lora en 15x 10 mg zolpidem.

En dat het mijn leven negatief beinvloed is wel waar overdag valt dit mee, maar uit mijn bed geraken s' morgens is een hel. De grote trikker om er mee door te gaan is dat gevoel om na de inname even tegen die pillen te vechten.

Gelukkig drink ik niks van alcohol.
Klik om te vergroten...
Ik lees tekenen van verslaving terug in jouw bericht. Dit zou ik zeker meenemen naar de arts.

Verder is de Ashton Manual de methode voor afbouw van Benzo's. Lees 'm helemaal door, van voor tot achter. Laat je niks anders wijs maken.

De tabellen kun je gebruiken om vast te stellen hoe veel Diazepam je minimaal in moet nemen om een soepel afbouw te krijgen. Waarom jouw arts niet op de hoogte is dat kun je misschien beter aan hem vragen. Ik denk dat je e.e.a. wel kunt koppelen aan zijn op handen zijnde pensionering :wink:

Alcohol ook nooit combineren met Benzo's, zeker niet op de hoge doseringen die jij neemt. En autorijden zou ik me ook niet aan wagen als ik jou was. Als je een ongeluk veroorzaakt kan je ernstig in de problemen raken.
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Die arts was van een afkick kliniek ( intake gesprek ) dus niet mijn huisarts. Kliniek was Karus ( centrum ) gent
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lang23 zei:
Die arts was van een afkick kliniek ( intake gesprek ) dus niet mijn huisarts. Kliniek was Karus ( centrum ) gent
Klik om te vergroten...
Daar zou ik maar niet naar terug gaan dan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zolpidem is een slaapmiddel. Geen anti angsten medicatie.....stop met die zolpidem inname!
Via een arts zijn er wellicht betere medicijnen te regelen als dat nodig is.
Het lijkt me onverstandig om zelf met medicijnen te gaan klooien en inderdaad lijkt mij een klinische behandeling voor jou wel een goede zaak.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lang23 zei:
Ik hekel op twee gedachten tuurlijk wil ik niet afhankelijk zijn, maar anderzijds is dat mijn enige houvast aan mijn pijn.
Klik om te vergroten...
Ben je al eens naar een pijnpoli geweest? Want het lijkt of je naast het slapen, ook pijnmedicatie nodig hebt.

Weet je, het is heel moeilijk om te stoppen met iets als je er profijt van hebt. Want je wilt niet afhankelijk zijn, maar waarom niet? Wat is de motivatie om te stoppen en je verslaving tegen te gaan? Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je vooral wilt stoppen omdat er straks misschien een nieuwe huisarts is die niet je medicijnen wilt voorschrijven. Alhoewel dat een hele legitieme angst is, is het niet echt een geweldige motivatie om te stoppen. Dus misschien is het goed om daar nog eens over na te denken.
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#9
CaRRita zei:
Ben je al eens naar een pijnpoli geweest? Want het lijkt of je naast het slapen, ook pijnmedicatie nodig hebt.

Weet je, het is heel moeilijk om te stoppen met iets als je er profijt van hebt. Want je wilt niet afhankelijk zijn, maar waarom niet? Wat is de motivatie om te stoppen en je verslaving tegen te gaan? Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je vooral wilt stoppen omdat er straks misschien een nieuwe huisarts is die niet je medicijnen wilt voorschrijven. Alhoewel dat een hele legitieme angst is, is het niet echt een geweldige motivatie om te stoppen. Dus misschien is het goed om daar nog eens over na te denken.
Klik om te vergroten...
Klopt ook de echte motivatie heb ik niet, ik ken het gevoel niet meer van natuurlijk in slaap vallen of echt moe zijn ik slaap nu op commando om het zo uit te drukken.
Tramadol daar kan ik mee stoppen niet van 1 op andere dag maar dat gaat heb het al eens gedaan, is kwestie van mij nuttig bezig te houden en weg van huis zijn.
Vb als we van huis zijn ga ik er zelden mee nemen en dan kan het zijn dat ik halve dag niks neem...
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Ik lees tekenen van verslaving terug in jouw bericht. Dit zou ik zeker meenemen naar de arts.

Verder is de Ashton Manual de methode voor afbouw van Benzo's. Lees 'm helemaal door, van voor tot achter. Laat je niks anders wijs maken.

De tabellen kun je gebruiken om vast te stellen hoe veel Diazepam je minimaal in moet nemen om een soepel afbouw te krijgen. Waarom jouw arts niet op de hoogte is dat kun je misschien beter aan hem vragen. Ik denk dat je e.e.a. wel kunt koppelen aan zijn op handen zijnde pensionering :wink:

Alcohol ook nooit combineren met Benzo's, zeker niet op de hoge doseringen die jij neemt. En autorijden zou ik me ook niet aan wagen als ik jou was. Als je een ongeluk veroorzaakt kan je ernstig in de problemen raken.
Klik om te vergroten...
Kan jij me in mensentaal eens uitleggen hoe ik te werk ga ? mag in pb
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Waar het op neer komt is eigenlijk:

- Stapsgewijs de Lorazepam overzetten naar Diazepam (1mg Lorazepam = 10mg Diazepam), bijv 1mg Lorazepam vervangen per week
- Als je helemaal over bent op Diazepam een week (of twee) even niks veranderen
- Langzaam de Diazepam afbouwen, ongeveer 10% per week (of twee)

Het afbouwtempo laat je bepalen door hoe je je voelt. Heb je last van ontwenning dan de eerstvolgende stap een week uitstellen en de stap kleiner maken.

Is dat beter te begrijpen zo @Lang23 ?
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Dat is een heel pittige dosis Lorazepam en Zolpidem. Hoe veel Tramadol neem je per dag?

Ik verwacht dat deze medicijnen jouw leven negatief beïnvloeden zonder dat je het door hebt. Overweeg om ze af te bouwen. Dit duurt veel te lang om in een afkickkliniek te doen, en mits het rustig aan gedaan wordt, kan het prima thuis.

Wat je ook doet, nooit cold turkey gaan. Dat zou je dood kunnen worden. Afbouwen van Benzo’s zoals Lorazepam en Z-drugs zoals Zolpidem altijd volgens de richtlijnen van de Ashton Manual doen, zie https://benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf en https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm - Hoe je Tramadol het beste afbouwt kunnen anderen je hier wel vertellen. Ook daar zal gelden: Slow and steady wins the race.

De beste optie lijkt mij om te vragen of jouw huisarts een (co-)consult kan regelen met een verslavingsarts die jou ambulant kan laten afbouwen.

Of je er ooit helemaal vanaf komt met jouw slaapproblemen weet ik niet, maar de dosisen die je nu neemt zijn enorm hoog. Dit zorgt voor relatief veel bijwerkingen.
Klik om te vergroten...
@dupont heb het er mijn arts over gehad, en wil er niet van weten :( zegt dat da nog grotere vuiligheid is ben beetje einde raad.

ik begin mij te ergeren aan mijn dokter eerst kont nie op gaf hij al wat ik wilde ( ook mijn fout ) tenslotte neem ik ze in. en nu begint hij zijn staart in te trekken waar ik normaal 3 dozen kreeg per week moet ik het opeens doen met twee op 10 dagen.

Ik schijf de schuld niet bij hem maar is ook niet makkelijk voor mij. En dat is gewoon uit het niets... heeft er een apotheek gebeld dunno.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Lang23 zei:
@dupont heb het er mijn arts over gehad, en wil er niet van weten :( zegt dat da nog grotere vuiligheid is ben beetje einde raad.

ik begin mij te ergeren aan mijn dokter eerst kont nie op gaf hij al wat ik wilde ( ook mijn fout ) tenslotte neem ik ze in. en nu begint hij zijn staart in te trekken waar ik normaal 3 dozen kreeg per week moet ik het opeens doen met twee op 10 dagen.

Ik schijf de schuld niet bij hem maar is ook niet makkelijk voor mij. En dat is gewoon uit het niets... heeft er een apotheek gebeld dunno.
Klik om te vergroten...
Ga op zoek naar iemand die wel wil afbouwen. Abrupt stoppen of snel afbouwen is niet OK.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
80mg Zolpidem?


De meeste mensen ervaren al black outs en gaten in hun geheugen vanaf 20mg.
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
Ga op zoek naar iemand die wel wil afbouwen. Abrupt stoppen of snel afbouwen is niet OK.
Klik om te vergroten...
Als ik afkom wat ik nu neem steken ze mij direct kliniek binnen, ik zit ook in depressie en neem nu al eens een zolpidem overdag voor mij rustig te maken tegen angst etc.
Ik zit dus thuis met ziekte verlof, mijn vrouw werkt, met andere woorden ik zit ganze dag alleen ( zonder wagen ). en ja thuis ik kan niet elke dag mijn huis van boven tot onder schoonmaken.

Maar bv als we weg gaan neem ik niks van medicatie mee ( tramadol etc ) en dan heb ik er geen behoefte aan. dan kan ik gerust dag zonder ( denk ik )

Maar thuis is een hel voor mij dan begin ik te slikken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lang23 zei:
Als ik afkom wat ik nu neem steken ze mij direct kliniek binnen, ik zit ook in depressie en neem nu al eens een zolpidem overdag voor mij rustig te maken tegen angst etc.
Ik zit dus thuis met ziekte verlof, mijn vrouw werkt, met andere woorden ik zit ganze dag alleen ( zonder wagen ). en ja thuis ik kan niet elke dag mijn huis van boven tot onder schoonmaken.

Maar bv als we weg gaan neem ik niks van medicatie mee ( tramadol etc ) en dan heb ik er geen behoefte aan. dan kan ik gerust dag zonder ( denk ik )

Maar thuis is een hel voor mij dan begin ik te slikken.
Klik om te vergroten...
Kliniek lijkt me een goede voor jou. Op vakantie had ik ook geen last van trek maar zodra ik thuis was begon het weer. Vakantie is geen herstel.

Is er iets in de buurt op fiets- of loopafstand waar je vrijwilligerswerk kunt doen ofzo?
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Zolpidem is een slaapmiddel. Geen anti angsten medicatie.....stop met die zolpidem inname!
Via een arts zijn er wellicht betere medicijnen te regelen als dat nodig is.
Het lijkt me onverstandig om zelf met medicijnen te gaan klooien en inderdaad lijkt mij een klinische behandeling voor jou wel een goede zaak.
Klik om te vergroten...
Ik neem nu al tijdje zolpidem overdag en meer dan 1 ik voel daar niks meer van.
ik ben er een zootje van aan het maken, de druk om aan voorschriften te geraken, ik neem voor het slapen ook nog een 300mg trzodone /trazolan is ooit opgestart van mijn depressie..
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Lang23 zei:
..........ik neem nu al tijdje zolpidem overdag en meer dan 1 ik voel daar niks meer van.
ik ben er een zootje van aan het maken,.........
Klik om te vergroten...

Waarom ga je er dan nog mee door, met het nemen van die zolpidem overdag, als je er niets meer van voelt?
Ik denk dat je, voordat je er echt een zooitje van maakt, eens met je huisarts om de tafel moet gaan zitten en deze kwestie eens goed diepgaand moet bespreken....!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Zandman zei:
Waarom ga je er dan nog mee door, met het nemen van die zolpidem overdag, als je er niets meer van voelt?
Ik denk dat je, voordat je er echt een zooitje van maakt, eens met je huisarts om de tafel moet gaan zitten en deze kwestie eens goed diepgaand moet bespreken....!
Klik om te vergroten...
Zolpidem nooit cold turkey stoppen @Lang23 - afbouwen net als Benzo's, Alcohol en andere GABA-erge substanties. Beste even langs de huisarts inderdaad daarvoor.
L
Lang23Lid
01-01-2024, 00:00
#20
De Zandman zei:
Waarom ga je er dan nog mee door, met het nemen van die zolpidem overdag, als je er niets meer van voelt?
Ik denk dat je, voordat je er echt een zooitje van maakt, eens met je huisarts om de tafel moet gaan zitten en deze kwestie eens goed diepgaand moet bespreken....!
Klik om te vergroten...
Niets van voelen is groot woord als ik ze neem ben ik vrij rustig, als ik er geen heb panikeer ik wat zit mss tussen mijn oren .
Gisteren een volledige dag zonder tramadol en zolpidem gezeten, echt ontwenning voel ik niet maar loop er zeer prikelbaar door.
Voor het slapen zelf ben ik aan het afbouwen, ma ja als ik er overdag neem kom ik op hetzelfde uit natuurlijk.
In feb is vastgesteld dat ik met men links oog maar 30% meer kan zien ik moet ooit iets in mijn oog gehad hebben en er is een groot litteken recht voor mijn pupil, waardoor werken in de prive bijna uitgesloten is, mijn job van 20 jaar kan ik dus niet meer doen ik zie nog weinig mensen want ik deed die job graag en had er veel vrienden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."