Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk heb een “uitglijer” gehad, wat te doen?

Ik heb een “uitglijer” gehad, wat te doen?

5 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mr.Trein zei:
Mijn vraag hierbij is, moet ik mijn naasten hierover inlichten?
Klik om te vergroten...
Mijn antwoord is ja. Je praat je gebruik nu een beetje goed. Het voelde goed, je had geen zucht. Maar als je dit vaker gaat doen is het risico op een serieuze terugval groot. Dat wil je voorkomen en dat kan je voorkomen door nu eerlijk te zijn tegen je naasten. Want anders, zo werkt de verslaafde geest namelijk, ga je toch weer denken “Af en toe kan wel”, “Niemand hoeft het te weten”. En dan zul je merken dat af en toe niet kan en dat je binnen de kortste keren weer in de problemen zit.

Dus nu even door de zure appel heen bijten en opbiechten wat je gedaan hebt. Aan de reactie van je naasten zul je merken dat het echt niet okay was wat je gedaan hebt en die spiegel heb je nu nodig.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk zou ik ook wegblijven van de woorden 'uitglijer' of 'slippertje'. Naar mijn inzien is dat gewoon een verzachtend woord om de realiteit te omzeilen. Deze woorden helpen erg goed om je gebruik goed te praten. Noem het beestje gewoon bij de naam zou ik zeggen: een terugval.

No hard feelings, ik deed zelf eerst ook niet anders. Maar daarmee bagatelliseerde ik voor mezelf wat er gebeurd was.

Naar mijn idee zit het je zelf al behoorlijk dwars. Anders zou je je hier niet dubbel over voelen en een vraag stellen op het forum. Diep van binnen weet je al wat te doen. Je gevoel/intuïtie spreekt al tegen je 😉

Je geeft aan dat je je naasten er geen pijn meer mee wilt doen. Maar bedenk eens even hoe het voor jou zou zijn als jij de naaste was van een verslaafde. Zou je dan liever hebben dat diegene stiekem gebruikt en daar later weer achterkomt als het uit de hand loopt of dat diegene een keer terugvalt, daar eerlijk over praat en het weer oppakt?

Ik zou dit wel tactvol brengen. Ik heb geen idee hoe de band is met je naasten. Hoe het gesteld is met het onderlinge vertrouwen. En wat je doet om dat vertrouwen weer te herstellen. Dus wat dat betreft is het ook lastig om hier goed advies in te geven.

Heb je al goed stilgestaan bij de aanloop naar de terugval en wat je een volgende keer anders kan doen om het te voorkomen?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou het delen. Hoe moeilijk dat ook is.
Maar stel ze komen er toch achter dan heb je tegen hen gelogen en dat voelt nog harder.
Goed dat je het hier deelt en je lijkt wel inzicht te hebben, dus dat is al een goeie 1ste stap
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Eerlijkheid = tegengif tegen verslaving.

Je weet dus wat je tedoen staat. Succes.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Eerlijkheid = tegengif tegen verslaving.

Je weet dus wat je tedoen staat. Succes.
Klik om te vergroten...
En ter aanvulling op bovenstaande dan ook de volgende oneliner / waarheid: "verbinding is het tegenovergestelde van verslaving". Waarheid als een koe. Deel je terugval en ook hoe je nu verder aan jezelf zult werken. Echte vrienden zullen er voor je zijn en jou helpen. Mits je zelf laat zien dat je aan je zelf werkt. Geen mens is immers perfect.
M
Mr.TreinLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hallo, even een kleine context om mee te beginnen. Ik ben 20 jaar oud en ik ben in februari 2023 in een verslaving terechtgekomen. Ik ben verslaafd aan snuiven (zo'n beetje alles wat er te snuiven valt) en het gaat voornamelijk om uppers. Ik ben recent uitbehandeld bij mijn afkickkliniek en mijn laatste uitglijder was op 26 augustus, daarvoor vanaf 8 juli.

Ik woon in Limburg, dus het is momenteel carnaval. Nu heb ik verdeeld over de afgelopen dagen tijdens het carnaval vieren 2,5g cocaïne gebruikt. Dit voelde goed en ik heb het hierbij ook gelaten. Ik heb ook geen gevoel van zucht of moeite met het stoppen.

Mijn vraag hierbij is, moet ik mijn naasten hierover inlichten? Omdat liegen bij een verslaving hoort, voel ik me een beetje dubbel hierover. Ze hebben mij geholpen door die zware tijd, zowel mijn familie als mijn vrienden, en ik wil ze liever geen pijn meer doen.

Graag had ik daar advies over (:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."