Klinkt bekend. Wel willen stoppen maar het niet voor elkaar krijgen. Je bent verslaafd en blijft verslaafd. En verslaving zal altijd een weg
terug naar gebruik vinden. Behandeling is goed, kliniek is goed, maar daarna zul je er structureel tijd en moeite in moeten steken. Hoe dan? Je kunt lezen hoe dat voor mij werkt:
in deze post
Het gaat ook om dingen anders gaan doen. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg: gebruiken kan niet meer, dat loopt uit de hand. Ook al vertelt je verslaving je van niet. Je weet het onderhand wel, maar laat je toch steeds overtuigen door die sluwe verslaving. Is niet erg, alleen een teken dat je nog werk aan de winkel hebt. Mijn advies zou zijn: ga weer in behandeling en ga ontdekken hoe jouw onderhoud er uit gaat zien. Proberen, oefenen, voelen.
En begin met eerlijk zijn, over je gebruik om te beginnen. Maar eigenlijk met alles. Verslaving gaat heerlijk op liegen: "lekker" gebruiken en dan alles verbergen en recht praten wat krom is. En het wordt allemaal steeds erger.
Ga om te beginnen vanavond maar eens naar een meeting. AA, NA, CA, whatever. Ga zitten (of log in op Zoom) en ga luisteren: wat vertellen de mensen daar dat ik ook wel wil maar niet voor elkaar krijg? Wat hebben ze daarvoor gedaan?
En uiteraard: stop met alcohol. En ga luisteren naar mensen die langer clean zijn.
Succes, blijf praten. Mag ook in mijn inbox, die staat open voor iedereen die dat wil.