Weet iemand goede klinieken voor een langere opname (8 + - weken) in binnen en buitenland die niet met het 12 stappen programma werken
Bijvoorkeur geen GGZ of Brijder
Nope sorry
Waarom specifiek geen 12 stappen als ik vragen mag?
Wat
@Raver al aangeeft. Schematherapie vond ik ook erg zinvol. Ik heb eerst een week detox gedaan in NL. Daarvoor zelf benzo's al afgebouwd. Daarna 6 weken Zuid Afrika (12-stappen kliniek) met enorm goede psychologen. Daar werden verschillende therapievormen gebruikt (CGT, DGT, schema, en nog ook stappenwerk). Veel in groepen met tweemaal per week individuele sessies en ook je individuele traject met stappen schrijven uiteraard.
Daarna heb ik in Nederland een tijdje nazorg als tussenfase gehad voor een week of 5 gevolgd door 12 weken ambulant (2,5 dag per week) met puur en alleen schematherapie.
Deze exacte volgorde heeft voor mij heel goed gewerkt.
In Zuid Afrika heb ik leren voelen en hebben ze me afgebroken zodat de maskers loskwamen. En in Nederland ben ik daarna goed verder kunnen gaan met m'n schema's. Had ik dit andersom gedaan, dan had het niet gewerkt. Dan had ik heel schematherapie op m'n hersenen gedaan zonder gevoel en dan werkt het niet.
Alles via Changes GGZ. Hun dagbehandeling is niet gebaseerd op 12-stappen, maar ze waarderen het wel als je naar meetings gaat. De klinische opname in Zuid Afrika is wel voor een groot deel 12 stappen waarbij je in de kliniek de eerste drie stappen zet.
Ik ben inmiddels ruim een jaar verder weer. Ben in Nederland terug opnieuw bij stap 1 begonnen en heb een tijdje gesukkeld. Ben nu bezig in stap 6 en stap 4 t/m 7 zijn zo bizar hoe veel gedragsverandering je in gang kan zetten. Echt enorm krachtig.
Ik merk de laatste weken echt veel vooruitgang in het bewaken van grenzen, mezelf niet wegcijferen, etc.