Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs geloven het medicijn voor onze eenzaamheid?

Is geloven het medicijn voor onze eenzaamheid?

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Religies hebben mij altijd geboeid, aangezien religies als hoofdzaak dienen om mensen het juiste pad te tonen. Zoniet zullen we onze weg verliezen en onze mooie energie in drugs, alcohol en onnodige zaken steken.
Klik om te vergroten...
Is dat wel zo?
Ik ken toch wel behoorlijk wat religieuze mensen die alcohol en zelfs drugs gebruiken, en ook ken ik ongelovigen die dat dus niet doen.
Was het trouwens niet Jezus himself die water in wijn veranderde?
Het is enorm spijtig dat mensen te weinig gebruik maken van dit eeuwenoude kennis. Ik denk dat velen van ons hierdoor snel onze weg verliezen en steeds dieper zakken, tot we geen uitweg meer vinden en verwikkeld geraken in een blijvende negatieve beeldvorming over het leven.
Klik om te vergroten...
Ik denk juist dat het niet echt slim is om te blijven hangen in een denkwijze zoals die 2000 jaar geleden gangbaar was. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de positie van de vrouwen, homo's en lesbiennes.
Maar als iemand zegt, God bestaat, zijn we opeens alleswetend en zeggen we, God bestaat niet. We sluiten onze ogen en onze hart, denken dat we het al weten, en laten onze blindelingse koppigheid aan de praat. Ik vind deze handeling/denkwijze juist heel dom.
Klik om te vergroten...
Ik vind het nou niet echt aardig om mensen die iets anders geloven dan jijzelf dom te noemen. Maar goed, ik vergeef het je.
Want je velt een vonnis zonder kennis van zaken.
Klik om te vergroten...
geloven is geen vonnis stellen. En kennis heeft niets met religie te maken, want het valt niet te bewijzen dat God bestaat. Religie heet niet voor niets een geloof.
Onze diepste eenzaamheid kunnen we enkel vullen door het accepteren van een hogere macht, een goddelijke die ons begrijpt.
Los van iedere koppigheid en haat, los van iedere vooroordeel, wil ik dat iedereen eens diep nadenkt over zijn/haar eenzaamheid en zich de vraag stelt : waarom ben ik geboren of geschapen? Is er een leven na de dood? Wat als? Het nut van het leven?
Klik om te vergroten...
Ik ben geboren uit voortplanting, dit komt voort uit dat we als soort proberen te overleven. Ik denk niet dat er leven na de dood is, als ik me hier in vergis dan zie ik dat wel als ik daadwerkelijk dood ben. Als er wel leven na de dood is dan hoop ik dat het daar wat groter is als op aarde want wellicht zijn er de 150.000 jaar dat de mens bestaat al meer dan 1000 miljard mensen overleden. En qua nut van het leven sta ik er in zoals @Mindless, nutteloosheid is voor mij ook totaal geen probleem.
Wie zoekt, echt zoekt.. Zoekt om te vinden, zal uiteindelijk het ware religie vinden.
Klik om te vergroten...
Momenteel is mijn religie de kerk van het vliegend spaghettimonster, maar ik vind het boeddhisme ook rete-interessant. Maar ik heb geen idee of jij die tot de 'ware religies' vind behoren, eerlijk gezegd maakt mij dat ook niks uit.
Durf vragen stellen en verrijk je horizon. Laat je niet misleiden door negatieve berichtgeving van je diepste.
Klik om te vergroten...
Ik heb al een positieve instelling, en heb niet de behoefte om andere mensen te willen doen laten geloven wat ik toevallig geloof. En je suggestie dat ik diep van binnen vol negativiteit deel ik ook al niet.

Jij ook een prettige dag gewenst!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
acht.zes zei:
@Mindless
Ik denk dat je ouders je het leven geven, en wel beiden de helft (DNA) alsmede wat broodnodige bouwstenen in de vorm van een eicel en een zaadje.
Klik om te vergroten...
Ik zou dat een klein beetje aanpassen en zeggen dat je ouders het leven 'doorgeven'.

acht.zes zei:
Zonder een van hen is het in ieder geval niet mogelijk om een menselijk leven te creeren (er zijn trouwens wel diersoorten die zich geslachtloos kunnen reproduceren, alsmede sommige diersoorten waarvan de vrouwtjes onder bepaalde omstandigheden wel nageslacht kunnen produceren).
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het mee eens.

acht.zes zei:
Maar met leven alleen ben je er nog niet, je hebt een lichaam en een stel hersens nodig om bewustzijn te ontwikkelen en om uberhaupt te kunnen overleven.
Klik om te vergroten...
Ik deel die materialistische kijk op het leven niet, al is dit vanuit die kijk bekeken wel waar natuurlijk.

Zelf zie ik het zo: bewustzijn heeft absoluut het lichaam nodig om de wereld te ervaren. Zonder het lichaam is er geen (ervaring van een) wereld. Maar het lichaam creëert het bewustzijn niet. Het lichaam fungeert als een soort huis of eerder een voertuig voor het bewustzijn om de wereld te ervaren en erdoorheen te navigeren. Ik ben het met je eens dat je voor 'bewustzijn van' een lichaam nodig hebt.

Overigens wil ik dit niet laten komen tot een discussie over wat de ware kijk op het leven is. Dit is slechts ter verduidelijking om mijn standpunt weer te geven.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Peacemaker zei:
Religies hebben mij altijd geboeid, aangezien religies als hoofdzaak dienen om mensen het juiste pad te tonen. Zoniet zullen we onze weg verliezen en onze mooie energie in drugs, alcohol en onnodige zaken steken.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp wat je bedoeld, maar denk dat religie tot nu toe wel heeft aangetoond dat het zelf ook zwaar onderhevig is aan corruptie en altijd weer zal leiden tot corruptie. Zelf denk ik dat de kern van religie goed is, maar dat wij het zelf altijd weer corrumperen omwille van het verkrijgen van controle (over anderen).

Peacemaker zei:
Het is enorm spijtig dat mensen te weinig gebruik maken van dit eeuwenoude kennis. Ik denk dat velen van ons hierdoor snel onze weg verliezen en steeds dieper zakken, tot we geen uitweg meer vinden en verwikkeld geraken in een blijvende negatieve beeldvorming over het leven.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat de Tao Te Ching briljant onze 'fall from grace' in dit stuk uiteen legt:

Therefore when Tao is lost, there is goodness.
When goodness is lost, there is kindness.
When kindness is lost, there is justice.
When justice is lost, there is ritual.
Now ritual is the husk of faith and loyalty, the beginning of confusion.
Knowledge of the future is only a flowery trapping of the Tao.
It is the beginning of folly.
Klik om te vergroten...

Probleem is dat kennis kan opereren op het laagste niveau van 'ritueel'. Spiritualiteit degradeert van het allerhoogste: een maatschappij die functioneert als 1 wezen, zonder invididuele ego's, tot het allerlaagste: een gepolariseerde maatschappij met verschillende groepen met verschillende rituelen/geloofsovertuigingen. Kennis is er, maar kennis is makkelijk te manipuleren om individuele en collectieve controle te verkrijgen over mensen. Is dit niet precies wat er gebeurd met de grote religies?

Peacemaker zei:
We zijn allemaal zeer kwetsbaar en voelen ons allesbehalve volmaakt, zowel lichamelijk als geestelijk vertonen we mankementen. We zijn zwak en dat weten we.
Maar als iemand zegt, God bestaat, zijn we opeens alleswetend en zeggen we, God bestaat niet. We sluiten onze ogen en onze hart, denken dat we het al weten, en laten onze blindelingse koppigheid aan de praat. Ik vind deze handeling/denkwijze juist heel dom.
Klik om te vergroten...
Dat ben ik wel gedeeltelijk met je eens. Velen sluiten zich af voor de mogelijkheid van het hogere.

Peacemaker zei:
Want je velt een vonnis zonder kennis van zaken.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het gevaarlijk is om te spreken over 'kennis' om bovengenoemde reden.

Peacemaker zei:
Onze diepste eenzaamheid kunnen we enkel vullen door het accepteren van een hogere macht, een goddelijke die ons begrijpt.
Klik om te vergroten...
Eens. Maar dat is persoonlijk. Een intieme connectie met je eigen zelf.

Peacemaker zei:
Los van iedere koppigheid en haat, los van iedere vooroordeel, wil ik dat iedereen eens diep nadenkt over zijn/haar eenzaamheid en zich de vraag stelt : waarom ben ik geboren of geschapen? Is er een leven na de dood? Wat als? Het nut van het leven?

Wie zoekt, echt zoekt.. Zoekt om te vinden, zal uiteindelijk het ware religie vinden.

Durf vragen stellen en verrijk je horizon. Laat je niet misleiden door negatieve berichtgeving van je diepste.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp hier de 'Ok' van Fenrir wel goed. :wink:

Dit zijn toch dingen die je niet als een soort huiswerkopdracht aan een ander oplegt.


Roze Olifant zei:
Of het gegeven dat ik geboren ben op enige wijze een hoger geplaatst doel dient durf ik ernstig te betwijfelen en vind ik in het hier en nu ook niet bijzonder relevant. Tot zover reikt mijn kennis: ik ben hier omdat mijn vader en moeder op een bepaald moment van bil gingen, tja. Het zij zo.
Klik om te vergroten...

acht.zes zei:
Ik ben geboren uit voortplanting, dit komt voort uit dat we als soort proberen te overleven.
Klik om te vergroten...

Wat ik me als klein kind al afvroeg: waarom zit ik in dit lichaam en niet in het lichaam van anderen? Het simpele biologische feit dat dit lichaam een gevolg is van het samenkomen van mijn ouders is duidelijk. Maar hoe kom ik in dit lichaam? Dat is meer een vraag over bewustzijn, dan over biologie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless
Ik denk dat je ouders je het leven geven, en wel beiden de helft (DNA, die al een gedeelte van je uiteindelijke identiteit bepaalt) alsmede wat broodnodige bouwstenen in de vorm van een eicel en een zaadje. Zonder een van hen is het in ieder geval niet mogelijk om een menselijk leven te creeren (er zijn trouwens wel diersoorten die zich geslachtloos kunnen reproduceren, alsmede sommige diersoorten waarvan de vrouwtjes onder bepaalde omstandigheden wel nageslacht kunnen produceren zonder dat er een mannetje aanwezig was).
Maar met leven alleen ben je er nog niet, je hebt een lichaam en een stel hersens nodig om bewustzijn te ontwikkelen en om uberhaupt te kunnen overleven.
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Is dat wel zo?
Ik ken toch wel behoorlijk wat religieuze mensen die alcohol en zelfs drugs gebruiken, en ook ken ik ongelovigen die dat dus niet doen.
Was het trouwens niet Jezus himself die water in wijn veranderde?

Ik denk juist dat het niet echt slim is om te blijven hangen in een denkwijze zoals die 2000 jaar geleden gangbaar was. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de positie van de vrouwen, homo's en lesbiennes.

Ik vind het nou niet echt aardig om mensen die iets anders geloven dan jijzelf dom te noemen. Maar goed, ik vergeef het je.

geloven is geen vonnis stellen. En kennis heeft niets met religie te maken, want het valt niet te bewijzen dat God bestaat. Religie heet niet voor niets een geloof.

Ik ben geboren uit voortplanting, dit komt voort uit dat we als soort proberen te overleven. Ik denk niet dat er leven na de dood is, als ik me hier in vergis dan zie ik dat wel als ik daadwerkelijk dood ben. Als er wel leven na de dood is dan hoop ik dat het daar wat groter is als op aarde want wellicht zijn er de 150.000 jaar dat de mens bestaat al meer dan 1000 miljard mensen overleden. En qua nut van het leven sta ik er in zoals @Mindless, nutteloosheid is voor mij ook totaal geen probleem.

Momenteel is mijn religie de kerk van het vliegend spaghettimonster, maar ik vind het boeddhisme ook rete-interessant. Maar ik heb geen idee of jij die tot de 'ware religies' vind behoren, eerlijk gezegd maakt mij dat ook niks uit.

Ik heb al een positieve instelling, en heb niet de behoefte om andere mensen te willen doen laten geloven wat ik toevallig geloof. En je suggestie dat ik diep van binnen vol negativiteit deel ik ook al niet.

Jij ook een prettige dag gewenst!
Klik om te vergroten...

Mooi gezegd @acht.zes , ben zelf ook gelovig maar ik zie drugs niet als een uitweg om de realiteit van het leven te ontwijken. Als je vindt dat drugs slecht zijn dan doe je ze niet en als je er anders over denkt moet je het zelf weten. Simpel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."