Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeboren pessimistisch of door gebeurtenissen getekend realistisch?

Geboren pessimistisch of door gebeurtenissen getekend realistisch?

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Roze Olifant
Die denkwijze lijkt mij dan ook echt een product van het Ego te zijn. Zo belangrijk zijn wij niet voor het universum lijkt me.
8

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
8️⃣6️⃣
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk zeker niet dat je je aanstelt als ik zie wat je allemaal hebt meegemaakt, maar dingen waar je geen invloed op hebt op jezelf gaan betrekken lijkt me nou niet echt een goed idee.
D
DMTonyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoi allemaal, ik lees al een tijdje op het forum mee, ben al een tijdje lid ook, maar laatste tijd lijkt het universum me een beetje in de maling te nemen, en ik begin nu toch te denken of alles een beetje aan mij ligt...ik heb veel trauma en pech gehad in mijn leven, volstrekt bizarre gebeurtenissen en handelingen waarvan ik mijzelf als kleuter als afvroeg of het zo hoorde voor de rest van mijn leven, laat staan "als ik later groot ben"... Van een volslagen idiote jeugd als oudste van 3 kinderen waarbij alle aandacht uitging naar mijn jongere broertje en zusje, tot het verlies van mijn eerste vriendinnetje na een ramp in de 2e klas van de middelbare school, tot het overlijden van mijn eerste vriendinnetje aan anorexia op mijn 20e tot. .god verzint het niet of het overkwam me. Burn out in, depressie uit, slag en stoot, ik kwam eruit. Tot de volgende mep..

Hallo, ik ben Tom, 32, drugsexperimenteur sinds mijn 19e. Begonnen met uppers, nooit lekker gegaan op wiet, meteen begonnen met coke, xtc, dmt, speed (in die volgorde), tot ik op mijn 26e als buschauffeur zijnde werd gemolesteerd en mijn vlammetje bijna gedoofd werd. Nooit verbanden gelegd met mijn childhood als gepest dikzakje met het brilletje (wat ik intussen al jarenlang niet meer was). Altijd relatief optimistisch gebleven ondanks alles wat mij overkwam. Na regen komt zonneschijn toch?

Nu na een jarenlange spirituele zoektocht naar de oorspronkelijke ik ben ik gegroeid tot een identiteitsloze zwerver die zichzelf toch vorm heeft weten geven door ellende aan te horen van anderen (roll over Tyler Durden!!) met veel mescalinesessies, ayahuasca, paddo's en 1 op 1 sessies met hartsbroeders) en dit is gaan relativeren. Maar men zegt altijd dat je je eigen situatie gaat aanpassen naarmate je zelfkennis aandoet... Nu denk ik dat ik mijn karmapunten naar mijzelf toe wel aardig heb moeten verdienen door mijn eigen ellende te delen, vermenigvuldigen, en te moeten verwerken door realistisch vergelijkingsmateriaal op de schaal te moeten leggen en conclusies te trekken...

Maar toen ik van de week mijn eerste vakantie in 12 jaar had in Roemenië, ik in de lokale thermen/sauna onder een palmboom ging liggen die daar al 25 jaar stond te groeien en te bloeien, en uitgerekend toen ik eronder ging liggen en de onderste tak besloot af te breken boven mijn smoel,..

Hoeveel pech kan ik nou nog handelen?!?!

Ik ben compleet ingestort. Dat er 2 vrienden overleden bij de MH17-,ramp, okee... Dat die motorrijder onder mijn auto kwam nadat ie werd geschept door de auto die voor mij reed...okee... Maar is dit soms een samenzwering van het universum tegen mij? Zou dit soms een straf zijn omdat ik zoveel drank en drugs gebruik?
Of moet ik eens stoppen na te denken over al deze shit en moet ik me gewoon niet aanstellen?

Jullie enige vergelijkbare gedachten?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wat een verhaal joh. Ik denk ook zeker niet dat je je aanstelt en vind juist dat je nog optimistisch bent geweest gezien wat je allemaal hebt meegemaakt.

Wel geloof ik persoonlijk dat dingen niet voor niets op je pad komen. Al zie ik karma dan weer niet als straf, maar eerder als een manifestatie daarbuiten van iets daarbinnen. Dingen waar je diep in je onderbewuste misschien mee worstelt(?)
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
DMTony zei:
Jullie enige vergelijkbare gedachten?
Klik om te vergroten...
Er is een hoop ellende in de wereld waar (wellicht gelukkig) niet iedereen even bewust van is. Uiteindelijk is het leven in essentie echter neutraal, alles is relatief aan wat je al mee gemaakt hebt. Wat overigens niet betekend dat het leven er perse makkelijker op wordt als je de nodige pech hebt gehad. Zelfmoord is voor grofweg je 40e de voornaamste oorzaak van vroegtijdig overlijden, dit komt dus nog wel iets vaker voor zelfs dan verkeersongelukken voor die leeftijd.

Ik geloof niet dat er zoiets bestaat als een geboren pessimist tenzij er tijdens over voor de geboorte al aanleiding tot geweest is. Ik geloof daarin tegen wel dat er enorm veel clichés voort komen uit onze jeugd en eerder mee gemaakte ervaringen.

Ik ben blij dat mijn broer de weg al aardig open heeft gevochten voor mij wat mij gegarandeerd enige hoofdzorgen heeft bespaard. Ik hoop voor je dat je een beetje rust kunt vinden.
DMTony zei:
Of moet ik eens stoppen na te denken over al deze shit en moet ik me gewoon niet aanstellen?
Klik om te vergroten...
Ik vrees dat emotie eerst gevoelt moet worden, er is maar zoveel dat een mens over korte tijd kan verdragen.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#6
DMTony zei:
Maar toen ik van de week mijn eerste vakantie in 12 jaar had in Roemenië, ik in de lokale thermen/sauna onder een palmboom ging liggen die daar al 25 jaar stond te groeien en te bloeien, en uitgerekend toen ik eronder ging liggen en de onderste tak besloot af te breken boven mijn smoel,..
Klik om te vergroten...
Sorry, ik weet dat dit niet grappig is, maar ik moest hier toch even om lachen. Denk je na een stortvloed aan ellende eindelijk eens te genieten van een meer dan verdiende vakantie, ga je heerlijk zen onder een palmboom liggen terwijl je filosofeert over het leven wat je nu eindelijk eens een keer toe lijkt te lachen, durf je misschien wel heel voorzichtig te denken: is dit het kantelpunt, het begin van een fijner leven? En dan breekt die tak af!! Kan niet waar zijn toch??!

Maar dat is mijn punt een beetje. Ik heb tijdens mijn trips (mescaline en DPT in het bijzonder) geleerd wat meer te lachen om de waanzin van het leven. Zoals je al aangeeft: lijkt het universum je in de maling te nemen? Heb je wel eens het gevoel dat je in een slechte tv show zit met allemaal acteurs om je heen? Lijken de dingen die je overkomen te gek om waar te zijn? DAN ZIJN ZE DAT OOK! Het universum dolt met je, het is allemaal één grote meestergrap en we laten ons er soms zo door meeslepen.
Als mij weer iets bizars of naars overkomt probeer ik dus een stapje terug te doen en het te aanschouwen alsof ik naar een film kijk. Het stelt uiteindelijk allemaal niets voor in het grote geheel, dus ik moet me niet zo laten meeslepen. En als het even kan lach ik er dus maar om, want het lijkt soms allemaal toch wel verdomde echt.

Ik begrijp dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en dat deze levensinstelling je maar tot zo ver kan brengen. Ik ben een persoon met slechts een 'gemiddelde' hoeveelheid pech en als me steeds maar weer de meest verschrikkelijke dingen zouden overkomen denk ik niet dat ik nog zou kunnen lachen. Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ik die dingen meemaak omdat het leven gecreëerd is om alle emoties te voelen en alle ervaringen te ervaren. Zonder relativiteit is geluk betekenisloos, zonder duisternis is er geen licht, zonder angst is er geen liefde, etc (I know, cliché). Jij hebt nu de pech dat je de kutervaringen moet beleven, maar ik geloof dat iedereen met dezelfde balans te maken krijgt (niet per se in één leven).
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#7
NiandraLades zei:
Sorry, ik weet dat dit niet grappig is, maar ik moest hier toch even om lachen. Denk je na een stortvloed aan ellende eindelijk eens te genieten van een meer dan verdiende vakantie, ga je heerlijk zen onder een palmboom liggen terwijl je filosofeert over het leven wat je nu eindelijk eens een keer toe lijkt te lachen, durf je misschien wel heel voorzichtig te denken: is dit het kantelpunt, het begin van een fijner leven? En dan breekt die tak af!! Kan niet waar zijn toch??!

Maar dat is mijn punt een beetje. Ik heb tijdens mijn trips (mescaline en DPT in het bijzonder) geleerd wat meer te lachen om de waanzin van het leven. Zoals je al aangeeft: lijkt het universum je in de maling te nemen? Heb je wel eens het gevoel dat je in een slechte tv show zit met allemaal acteurs om je heen? Lijken de dingen die je overkomen te gek om waar te zijn? DAN ZIJN ZE DAT OOK! Het universum dolt met je, het is allemaal één grote meestergrap en we laten ons er soms zo door meeslepen.
Als mij weer iets bizars of naars overkomt probeer ik dus een stapje terug te doen en het te aanschouwen alsof ik naar een film kijk. Het stelt uiteindelijk allemaal niets voor in het grote geheel, dus ik moet me niet zo laten meeslepen. En als het even kan lach ik er dus maar om, want het lijkt soms allemaal toch wel verdomde echt.

Ik begrijp dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan en dat deze levensinstelling je maar tot zo ver kan brengen. Ik ben een persoon met slechts een 'gemiddelde' hoeveelheid pech en als me steeds maar weer de meest verschrikkelijke dingen zouden overkomen denk ik niet dat ik nog zou kunnen lachen. Maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat ik die dingen meemaak omdat het leven gecreëerd is om alle emoties te voelen en alle ervaringen te ervaren. Zonder relativiteit is geluk betekenisloos, zonder duisternis is er geen licht, zonder angst is er geen liefde, etc (I know, cliché). Jij hebt nu de pech dat je de kutervaringen moet beleven, maar ik geloof dat iedereen met dezelfde balans te maken krijgt (niet per se in één leven).
Klik om te vergroten...

Prachtige reactie. Jij verwoordt het altijd zo mooi. Het enige waar ik wat moeite mee heb - niet zozeer in de zin van ‘ik voel me offended’ maar ik begrijp het niet zo goed - is je opmerking over dat je gelooft dat iedereen met dezelfde balans te maken krijgt. In dit leven is dit niet (bepaald) zo; waarom zou dit in eventuele andere levens, realiteiten, dimensies, wat dan ook, wel zo zijn?

Trips hebben mij, als initieel misschien iets wat te nuchtere en rationele wetenschapper, ook een stuk meer ‘open’ gemaakt, vooral door ik me nu pas écht bij m’n volle verstand besef wat wij als mensheid vooral allemaal níet weten. Maar ik zou niet zover durven gaan om toeval van de hand te doen. Waarom denk je dat we allemaal ‘recht’ hebben op een uiteindelijke balans (en wie maakt die dan op) en dat er niet gewoon, helaas, sprake kan zijn van individueel geluk/pech in meerdere of mindere mate? Of lees ik het verkeerd?
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik geloof er absoluut niet in dat het universum per persoon bij houdt hoe veel goed/slechts je in je leven doet en dat je daar uiteindelijk in een of een gedeelte van je eventuele levens op zal worden afgerekend.

Deze denkwijze is gewoon een variant op het god/duivel hemel/hel verhaal, met als verschil dat je daar pas na je dood met een en ander wordt geconfronteerd.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Verder nog iets totaal randoms wat even in me op komt (sorry wanneer teveel off-topic), maar mensen die in vormen van karma, of samenzweringen van het universum, etc. geloven - ik begrijp de gedachtengangen als je het moeilijk hebt, en wil niemand beledigen, maar denken jullie niet dat we ons hiermee als mensheid te belangrijk maken?

Hoe zit het met babydiertjes die afgeslacht worden door een vijand in het dierenrijk voor ze het nest verlaten? Een platgemepte mug die aan zijn eerst vlucht bezig was? Boerderijdieren die geen streep licht zien voor ze verwerkt worden tot vlees? Kortom: al het leven - complex of minder complex - waar door ongunstige omstandigheden op in feite ‘oneerlijke’ wijze een bruut/voortijdig einde aan wordt gemaakt?

Geldt voor hun ook een vorm van karma of is dit alleen voor mensen weggelegd? Just curious.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Ik geloof er absoluut niet dat het universum per persoon bij houdt hoe veel goed/slechts je in je leven doet en dat je daar uiteindelijk in een of een gedeelte van je eventuele levens op zal worden afgerekend.
Klik om te vergroten...

Het lijkt mij eerlijk gezegd ook erg sterk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Verder nog iets totaal randoms wat even in me op komt (sorry wanneer teveel off-topic), maar mensen die in vormen van karma, of samenzweringen van het universum, etc. geloven - ik begrijp de gedachtengangen, en wil niemand beledigen want wil er ook best meer over leren, maar denken jullie niet dat we ons hiermee als mensheid te belangrijk maken?

Hoe zit het met babydiertjes die afgeslacht worden door een vijand in het dierenrijk voor ze het nest verlaten? Een platgemepte mug die aan zijn eerst vlucht bezig was? Boerderijdieren die geen streep licht zien voor ze verwerkt worden tot vlees? Kortom: al het leven - complex of minder complex - waar door ongunstige omstandigheden op in feite ‘oneerlijke’ wijze een bruut/voortijdig einde aan wordt gemaakt?

Geldt voor hun ook een vorm van karma of is dit alleen voor mensen weggelegd? Just curious.
Klik om te vergroten...
Ik denk persoonlijk dat het puur met intentie te maken heeft. De duizenden insecten die je per ongeluk dood hebt getrapt door door het gras te lopen, daar zit geen intentie achter. Die paar mieren die je als kind met een vergrootglas verschroeide, daar zat wellicht wel een duidelijke kwade intentie achter.

Alle intentie die je de wereld in stuurt - goed of kwaad - krijg je imo terug ja. Het is niet het universum als iets 'out there' die dit bij houdt, maar je (hogere) zelf. Dat is waar ik zeker weten in geloof.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Mindless
Mocht er toch een beoordeling zijn dan denk ik eerder dat puurheid de doorslag geeft.

Goed doen uit jezelf of goed doen uit angst om het terug op je eigen bord te krijgen als je 'slechte' dingen zou doen? dan vind ik die laatste toch wel een beetje hypocriet, en dat zou dan beloond (of je vrij van shit) moeten worden/houden? Dat lijkt mij van niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Mindless
Goed doen uit jezelf of goed doen uit angst om het terug op je eigen bord te krijgen? dan vind ik die laatste toch wel een beetje hypocriet, en dat zou dan beloond (of je vrij van shit) moeten houden?
Klik om te vergroten...
Dat laatste is dus geen oprechte goede (pure) intentie.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Mindless
Dan lijkt het me dat als je niet geloofd dat je afgerekend wordt op je daden en toch zo vroom mogelijk leeft bij voorbaat het beste.
Anders ga je je nog laten leiden door angst (om gestraft te worden voor je eigen daden) terwijl je je zou moeten laten leiden door pure positiviteit.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik denk persoonlijk dat het puur met intentie te maken heeft. De duizenden insecten die je per ongeluk dood hebt getrapt door door het gras te lopen, daar zit geen intentie achter. Die paar mieren die je als kind met een vergrootglas verschroeide, daar zat wellicht wel een duidelijke kwade intentie achter.

Alle intentie die je de wereld in stuurt - goed of kwaad - krijg je imo terug ja. Het is niet het universum als iets 'out there' die dit bij houdt, maar je (hogere) zelf. Dat is waar ik zeker weten in geloof.
Klik om te vergroten...

Maar geldt dit dan ook voor dieren zelf? Dieren doen ook (vanuit ons perspectief dan) zowel lieve als totaal gemene dingen naar elkaar toe. Vaak vanuit overlevingsinstinct, maar soms ook gewoon zomaar, uit vermaak. Waar begint intentie en waar houdt het precies op?

Sorry nogal vage vragen, maar ik vind dit soort ideeën altijd wat lastig te vatten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
@acht.zes
Ja daar zit wel wat in. :) Je laten leiden door angst om "gestraft" te worden is sowieso geen goed idee. Ik zie karma trouwens helemaal niet als straf. Er is gewoon een balans die altijd herstelt moet worden.


Roze Olifant zei:
Maar geldt dit dan ook voor dieren zelf? Dieren doen ook (vanuit ons perspectief dan) zowel lieve als totaal gemene dingen maar elkaar toe. Vaak vanuit overlevingsinstinct, maar soms ook gewoon zomaar, of uit vermaak. Waar begint intentie en waar houdt het precies op?
Klik om te vergroten...
Ja, vanuit ons perspectief, maar is dat ook echt zo vanuit henzelf vraag ik me dan af. Intentie is denk ik de bewuste keuze om goed of kwaad te doen.

Ik weet het allemaal ook niet hoe dat zit bij verschillende diersoorten, maar ik neem waar bij mezelf dat karma bij mij terugkomt. Soms duurt dat terugkomen denk ik zo lang bij mensen dat ze het niet als dat herkennen. Maar ja, het is allemaal mijn opvatting maar hè. Ik wil niet stellen dat het allemaal zo is als ik denk.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik weet ook niet of het universum bij houdt hoe veel goeds/slechts je doet, maar ik denk wel dat er evenveel positiviteit en negativiteit moet bestaan om uiteindelijk weer tot een perfecte balans, het totaalplaatje te kunnen komen. Ik vind karma een moeilijk vraagstuk en heb hier nog geen duidelijke mening over gevormd. Maar voor wat betreft de babydiertjes en al dat zou je het kunnen doortrekken: het zou te maken kunnen hebben met iets wat je in een vorig leven hebt gedaan. Geen 'wraak', maar een les. Bijvoorbeeld: misschien ben ik in dit leven wel zo begaan met dieren en eet ik geen vlees omdat ik eerder als koe wel eens bruut ben geslacht en nu veel beter begrijp hoe vreselijk dat is. Zonder die les had ik het misschien nooit echt begrepen, dus ik moest het eerst zelf ervaren.
Maar zoals gezegd is dat pure speculatie van mijn kant. Ik kom pas net om de hoek kijken als het gaat om dit soort gedachtegangen. :)

Roze Olifant zei:
Prachtige reactie. Jij verwoordt het altijd zo mooi. Het enige waar ik wat moeite mee heb - niet zozeer in de zin van ‘ik voel me offended’ maar ik begrijp het niet zo goed - is je opmerking over dat je gelooft dat iedereen met dezelfde balans te maken krijgt. In dit leven is dit niet (bepaald) zo; waarom zou dit in eventuele andere levens, realiteiten, dimensies, wat dan ook, wel zo zijn?

Trips hebben mij, als initieel misschien iets wat te nuchtere en rationele wetenschapper, ook een stuk meer ‘open’ gemaakt, vooral door ik me nu pas écht bij m’n volle verstand besef wat wij als mensheid vooral allemaal níet weten. Maar ik zou niet zover durven gaan om toeval van de hand te doen. Waarom denk je dat we allemaal ‘recht’ hebben op een uiteindelijke balans (en wie maakt die dan op) en dat er niet gewoon, helaas, sprake kan zijn van individueel geluk/pech in meerdere of mindere mate? Of lees ik het verkeerd?
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je gedachtegang. In dit leven is er veel oneerlijk verdeeld. Het zit 'm erin dat ik denk dat alle levens een fragmentatie zijn van één geheel, en in die zin is dat geheel dus een perfecte balans tussen zwart en wit en alles wat daartussen zit. Het is dus niet zo dat ik denk dat we allemaal evenveel recht hebben op een balans; nee, we komen samen en worden dan de balans. Uiteindelijk is er maar één dus een individuele variatie in pech/geluk bestaat niet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
NiandraLades zei:
Maar voor wat betreft de babydiertjes en al dat zou je het kunnen doortrekken: het zou te maken kunnen hebben met iets wat je in een vorig leven hebt gedaan. Geen 'wraak', maar een les. Bijvoorbeeld: misschien ben ik in dit leven wel zo begaan met dieren en eet ik geen vlees omdat ik eerder als koe wel eens bruut ben geslacht en nu veel beter begrijp hoe vreselijk dat is. Zonder die les had ik het misschien nooit echt begrepen, dus ik moest het eerst zelf ervaren.
Klik om te vergroten...
Een les van je hogere zelf om verder te groeien ja. :)

Het idee dat karma met wraak te maken heeft stamt volgens mij van de religies waarin een soort vader God boos is op zijn creatie. Dat idee zit denk ik heel diep in onze maatschappij, zelfs in mensen die zichzelf helemaal niet als religieus beschouwen.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#19
NiandraLades zei:
Maar voor wat betreft de babydiertjes en al dat zou je het kunnen doortrekken: het zou te maken kunnen hebben met iets wat je in een vorig leven hebt gedaan. Geen 'wraak', maar een les. Bijvoorbeeld: misschien ben ik in dit leven wel zo begaan met dieren en eet ik geen vlees omdat ik eerder als koe wel eens bruut ben geslacht en nu veel beter begrijp hoe vreselijk dat is
Klik om te vergroten...

Volgens mij is het een gewetenskwestie die uit het nu komt, niet uit een vorig leven of andere dimensie of wat dan ook; hoe jij nú denkt over gebeurtenissen. Volgens mij kun je je namelijk dondersgoed bedenken dat het niet fijn is als je familie en vrienden worden afgeslacht. Er hoeft geen ander geloof of voorstelling bij gehaald te worden.

Er zijn mensen die zoiets niets uitmaakt, het overkomt hen namelijk niet. En daarnaast zijn er zat argumenten waarom je iets wel of niet zou doen. Je geweten -beïnvloed door je gedachten/ overtuigingen- bepaalt je acties (Edit: je kúnt je geweten je acties laten bepalen).

Het is natuurlijk heel erg rot als er zoveel narigheid in je leven langskomt, het minste wat je kunt doen is je acties afstemmen op je geweten, en dan steeds je acties bij blijven stellen wanneer je kijk op dingen verandert. Zo voel je je 'schoon' van binnen, hoe 'vies' het buiten ook lijkt.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."