#1
Haha, snap niet zo goed wat je hiermee bedoeltAlexander shulgin
Haha, snap niet zo goed wat je hiermee bedoeltAlexander shulgin
Nou raak je me kwijt. Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven)
en al helemaal de suggestie dat ik bewustzijn en de mogelijkheid om te kunnen ervaren niet zou waarderen.
Andere meningen over de verbondenheid tussen alles?Ik heb andere meningen betreffende deze materie.
Het belangrijkste is te beseffen dat niemand precies weet hoe het zit en te beseffen dat alle meningen hierover voortkomen uit aannames en speculatie.
Hangt er vanaf als je 'bijzonder' als in 'bijzonder op zichzelf' of 'bijzonder/speciaal ten opzichte van iets anders' bedoeld denk ik. Wonderlijk is wellicht meer toepasselijk hier.Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
Yes! Bewustzijn is in mijn ogen wat God is. We kunnen het ook gewoon bewustzijn noemen maar imo is het een misvatting dat we bewustzijn hebben. Want daardoor maken we bewustzijn tot een concept. Maar bewustzijn is geen concept. Het is dat wat dit leest. En het is absoluut niet speciaal. Maar wel wonderlijk! Want er kon net zo goed helemaal niets zijn. Maar er is bewustzijn. Zomaar uit het niets! Het is het eeuwige mysterie.Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
We leren ook zulke rare opvattingen over God middels (vooral westerse/midden-oosterse) religies vind ik. Alsof het een of ander onbereikbaar wezen is, verheven boven alles. Dus we voelen ons al gauw schuldig als we onszelf als God zien of voelen.Ik voel me weleens God, maar vaak word ik kort daarna weer even op m'n plek gezet als nederige aardbewoner.
uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..*in het heelal.* hiermee bedoel ik tot waar we sondes hebben gestuurd
mss ontdekken we ooit meer?
Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven) en al helemaal
Ik durf niet te zeggen dat alles dat leeft bewustzijn heeft.. maar dat zou best kunnen.
Het belangrijkste is te beseffen dat niemand precies weet hoe het zit en te beseffen dat alle meningen hierover voortkomen uit aannames en speculatie.
Ik geloof niet dat er in die planten zelf een soort intelligentie - een mind - zit, maar zeker wel dat er een intelligentie is die dat aanstuurt, wellicht vanuit een non-lokale "plek".
Als iemand die bewustzijn als fundamenteel ziet, zeg ik dat overal waar je zult gaan, je bewustzijn zult vinden. In de verste uithoeken van de kosmos. Omdat bewustzijn voorwaardelijk is voor elke ervaring en zelfs elke ervaring gemaakt is van bewustzijn. (want hoe kun je in werkelijkheid het waargenomene losmaken van de waarnemer? Dat kan alleen in de conceptuele voorstelling.)Bewustzijn is mss niet uniek.. maar vooralsnog is aarde wel de enige plek die we kennen waar het bestaat.. best bijzonder![]()
Ik heb hier vetplantjes op mijn balkon staan en daar groeien nu stengels uit waar op het eind bloemetjes uit bloeien. Soms draai ik die potten even om zodat alles zon krijgt, maar ik blijf me erover verwonderen hoe die stengels zich naar de zon toe bewegen. Ik geloof niet dat er in die planten zelf een soort intelligentie - een mind - zit, maar zeker wel dat er een intelligentie is die dat aanstuurt, wellicht vanuit een non-lokale "plek".Ons concept van bewustzijn is gebaseerd op dat we hersenen hebben of daarvoor nodig is. Stefano Mancuso denkt daar anders over. Mijn vriendin zag van hem onlangs een mooie docu op tv over.
In 2008 verwierp een groep van 36 Europese biologen het concept “neurobiologie”. Zij waren van oordeel dat aan planten geen intelligentie kon toegeschreven worden, aangezien ze geen localiseerbare hersenen hebben,[1] Mancuso en medestanders erkennen deze kritiek, maar wijzen op het bijzondere aanpassings- en communicatievermogen van planten, en voeren aan dat intelligentie niet noodzakelijk in hersencellen is opgeslagen.
![]()
Stefano Mancuso - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Wellicht zijn wij als mensen wel vrij uniek in ons zelf-reflectieve bewustzijn. Dus dat we intellectueel kunnen reflecteren op onszelf. Maar wie weet, bestaat er leven op andere planeten die dat ook doet.
Als iemand die bewustzijn als fundamenteel ziet, zeg ik dat overal waar je zult gaan, je bewustzijn zult vinden. In de verste uithoeken van de kosmos. Omdat bewustzijn voorwaardelijk is voor elke ervaring en zelfs elke ervaring gemaakt is van bewustzijn. (want hoe kun je in werkelijkheid het waargenomene losmaken van de waarnemer? Dat kan alleen in de conceptuele voorstelling.)
Maar ja, dat is vanuit het standpunt dat bewustzijn fundamenteel is, bekeken. En zorgt natuurlijk voor verwarring als je dit vanuit het meer conventionele 'materie is fundamenteel' standpunt bekijkt.
Wellicht zijn wij als mensen wel vrij uniek in ons zelf-reflectieve bewustzijn. Dus dat we intellectueel kunnen reflecteren op onszelf. Maar wie weet, bestaat er leven op andere planeten die dat ook doet.
Ik heb hier vetplantjes op mijn balkon staan......maar ik blijf me erover verwonderen hoe die stengels zich naar de zon toe bewegen. Ik geloof niet dat er in die plantenat ...... "plek".
intelligent design?
Zou nog best eens kunnen.Ik dacht hierbij aan dolfijnen, orca's en walvissen. Zouden die dat ook kunnen? Zijn intelligent genoeg daarvoor lijkt me. Misschien is dat anders ontwikkeld bij ze.
Dat denk ik wel. Maar daarmee wil ik evolutie niet ontkennen. De twee kunnen in mijn ogen samengaan.intelligent design?
Cool![]()
Waarom planten naar het licht groeien
Dat planten naar het licht groeien, weet iedereen. Maar hoe ze dat doen was tot nog toe een raadsel.www.eoswetenschap.eu
Wellicht ja.mensen hersenen zijn super geavanceerde biochemische schakelkasten/computers toch?
planten simpelere
Dat is eerder het Annunaki idee volgens mij. Die aliens zijn dan ook weer scheppingen van God.klassieke God idee is btw toch Aliens die op de aarde neerdaalde?
die de boel hier wellicht aanzwengelde?
Je zou kunnen zeggen dat de plant zich bewust is van de zon. Maar dat is meer bij wijze van spreken. Als de plant zich niet bewust was van de zon, dan reageerde deze er ook niet op. Op eenzelfde soort manier is mijn voorruit zich heel bewust van een steen als ik deze er doorheen smijt.Hiervoor is geen " bewustzijn" van een plant voor nodig.
Ik ook niet. Planten, bomen, dieren, mensen, edelstenen, hebben geen bewustzijn. Bewustzijn heeft planten, bomen, dieren, mensen, edelstenen.Btw ik geloof absoluut niet in een bewustzijn van een plant. Of boom.
@Gympie
Dat is inderdaad een aanname, dat ik er van uit ga dat het universum bulkt van het leven en dat daar intelligenter leven tussenzit dan dat wij zijn, en die aanname past heel goed bij mijn aanname dat wij helemaal niet zo speciaal zijn. *Wij zijn nietig en onbelangrijk en ik denk dat het juist ons ego is die ons heel erg graag speciaal wil laten zijn en zowat eist dat het leven betekenis heeft.
**Mocht ik het fout hebben dan zal ik het meteen toegeven, maar ik denk niet dat wij godheid zijn of dat wij of ons bewustzijn nou heel erg speciaal is, en dan ben ik een echte tripper.
Ik geloof dan wel in een universeel bewustzijn, mensen zijn met elkaar verbonden. En als je er voor open staat dan kan je ook binding voelen met flora en fauna. ***En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar, en niet een mini onderdeeltje daarvan in de persoon van MIJN bewustzijn. Maar het kan evengoed dat leven zoals wij dat kennen zo maar een niet ter toe doent laagje is op zo maar een of andere planeet die om een van de miljarden sterren in ons melkwegstelsel draait, en dat zelfs ons melkwegstelsel een onbetekenend iets is in een universum van miljarden sterrenstelsels en wellicht dat het universum ook niet alleen is en samen met miljarden andere universums samen iets vormt waar wij niet eens voorstellingsvermogen van hebben, en dat over een miljard jaar er geeneens leven meer is op ons bolleke omdat de zon aan het eind van haar latijn is on opzwelt en dat er niemand in het universum of daarbuiten ook maar enige weet heeft dat er ooit een planeet is geweest waarom er allerlei organische wezens waaronder dus in een hele kleine periode van onze planeet dus ook mensen die zich superieur voelen omdat die nou toevallig de dominante soort van het moment waren.
En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar.
Zo bijzonder zijn die omstandigheden niet.
Laat maar trouwens.lol, kan de discussie met jezelf aangaan.
speciaal = bijzonder.. semantics.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."