Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk ben god. Jij bent god. Wij zijn god. Iedereen is god. Denk ik?

Ik ben god. Jij bent god. Wij zijn god. Iedereen is god. Denk ik?

46 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
Lid 150666Lid
01-01-2024, 00:00
#1
benzzzy zei:
Alexander shulgin
Klik om te vergroten...
Haha, snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
G
Gebruiker 0012685732
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
8️⃣6️⃣ zei:
Nou raak je me kwijt. Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven)
Klik om te vergroten...

"ik leg het duidelijk uit hoor.
uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..in het heelal.
mss ontdekken we ooit meer?
..dus zover we weten... de rest blijft speculatie.
"


8️⃣6️⃣ zei:
en al helemaal de suggestie dat ik bewustzijn en de mogelijkheid om te kunnen ervaren niet zou waarderen.
Klik om te vergroten...

"voor mij is dat hoe het overkomt als je zegt wat jij zegt..
alsof je bewustzijn bagatalliseert.. niet bijzonder..
maar goed.. je kan 'niet bijzondere' dingen ook waarderen in principe, okay.

persoonlijk heb ik het bewustzijn hoog zitten.. en vind ik het bijzonder..
want.. wat is er zonder?"




[/QUOTE]
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wonderlijk vind ik dan weer wel goed gezegd als het over het bewustzijn gaat.

Ik zou het speciaal vinden als de mensheid zijn bewustzijn in zou zetten voor het collectief en voor duurzaamheid. Maar de mens zet zijn bewustzijn vooral in ter zelfverrijking van het individu.

We mogen dan wel met elkaar verbonden zijn, maar we zijn vooral egotrippers.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
8️⃣6️⃣ zei:
Ik heb andere meningen betreffende deze materie.

Het belangrijkste is te beseffen dat niemand precies weet hoe het zit en te beseffen dat alle meningen hierover voortkomen uit aannames en speculatie.
Klik om te vergroten...
Andere meningen over de verbondenheid tussen alles?

Eerder zag ik het niet zo, maar is het niet bijzonder dat we in een tijd leven dat wetenschappelijk aangetoond wordt dat alles verbonden is? Dat is iets wat, voor zover we weten, niet eerder is gebeurd. Niet dat het noodzakelijk is denk ik. Eerder een wijzer in de goede richting. Liefde is denk ik de ervaring van verbondenheid en daarbij komt geen speculatie aan te pas.


Gympie zei:
Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
Klik om te vergroten...
Hangt er vanaf als je 'bijzonder' als in 'bijzonder op zichzelf' of 'bijzonder/speciaal ten opzichte van iets anders' bedoeld denk ik. Wonderlijk is wellicht meer toepasselijk hier.

Gympie zei:
Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.

en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
Klik om te vergroten...
Yes! Bewustzijn is in mijn ogen wat God is. We kunnen het ook gewoon bewustzijn noemen maar imo is het een misvatting dat we bewustzijn hebben. Want daardoor maken we bewustzijn tot een concept. Maar bewustzijn is geen concept. Het is dat wat dit leest. En het is absoluut niet speciaal. Maar wel wonderlijk! Want er kon net zo goed helemaal niets zijn. Maar er is bewustzijn. Zomaar uit het niets! Het is het eeuwige mysterie.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik voel me weleens God, maar vaak word ik kort daarna weer even op m'n plek gezet als nederige aardbewoner.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ganggang💯 zei:
Ik voel me weleens God, maar vaak word ik kort daarna weer even op m'n plek gezet als nederige aardbewoner.
Klik om te vergroten...
We leren ook zulke rare opvattingen over God middels (vooral westerse/midden-oosterse) religies vind ik. Alsof het een of ander onbereikbaar wezen is, verheven boven alles. Dus we voelen ons al gauw schuldig als we onszelf als God zien of voelen.

Volgens mij is het de Tao Te Ching waarin gezegd wordt dat ook de modder onze schoenen God is. Is er iets meer nederig dan dat? Dat God juist het hoogste is omdat het volledig bereid is ook het laagste te zijn.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Gympie zei:
uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..*in het heelal.* hiermee bedoel ik tot waar we sondes hebben gestuurd
mss ontdekken we ooit meer?
Klik om te vergroten...

dit is juist wat we in of meer weten.

8️⃣6️⃣ zei:
Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven) en al helemaal
Klik om te vergroten...

dit is juist een aanname.. toch?

maar dat denk ik ook btw.. dat het vast wel ergens bestaat... bulken? dat blijft de vraag.

maar goed.. het lijkt nu te gaan om de definitie van het woord bijzonder

Bewustzijn is mss niet uniek.. maar vooralsnog is aarde wel de enige plek die we kennen waar het bestaat.. best bijzonder :wink:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Gympie zei:
Ik durf niet te zeggen dat alles dat leeft bewustzijn heeft.. maar dat zou best kunnen.
Klik om te vergroten...

Ons concept van bewustzijn is gebaseerd op dat we hersenen hebben of daarvoor nodig is. Stefano Mancuso denkt daar anders over. Mijn vriendin zag van hem onlangs een mooie docu op tv over.

In 2008 verwierp een groep van 36 Europese biologen het concept “neurobiologie”. Zij waren van oordeel dat aan planten geen intelligentie kon toegeschreven worden, aangezien ze geen localiseerbare hersenen hebben,[1] Mancuso en medestanders erkennen deze kritiek, maar wijzen op het bijzondere aanpassings- en communicatievermogen van planten, en voeren aan dat intelligentie niet noodzakelijk in hersencellen is opgeslagen.

nl.wikipedia.org

Stefano Mancuso - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#9
8️⃣6️⃣ zei:
Het belangrijkste is te beseffen dat niemand precies weet hoe het zit en te beseffen dat alle meningen hierover voortkomen uit aannames en speculatie.
Klik om te vergroten...

Dat is ook een aanname. Misschien weten sommigen dat wel of wisten mensen of individuen dat in het verleden. Ik kan me voorstellen dat het een heel bijzonder moment zou zijn geweest en dat degene(n) wellicht het niet daarna wilden verkondigen aan de wereld. Zou het zo raar zijn als ze het voor zich hielden of alleen deelden met hun naasten? Misschien kregen ze een geheime of persoonlijke opdracht. Wie zou het overigens geloven of ze mogelijk voor gek verklaren of erger.

Dat wij of de meesten het niet weten en dat het (nog) nooit bewezen is, zegt niet dat het niet kan of al gebeurt is.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik geloof niet dat er in die planten zelf een soort intelligentie - een mind - zit, maar zeker wel dat er een intelligentie is die dat aanstuurt, wellicht vanuit een non-lokale "plek".
Klik om te vergroten...

intelligent design?

www.eoswetenschap.eu

Waarom planten naar het licht groeien

Dat planten naar het licht groeien, weet iedereen. Maar hoe ze dat doen was tot nog toe een raadsel.
www.eoswetenschap.eu www.eoswetenschap.eu

mensen hersenen zijn super geavanceerde biochemische schakelkasten/computers toch?
planten simpelere


klassieke God idee is btw toch Aliens die op de aarde neerdaalde?
die de boel hier wellicht aanzwengelde?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Gympie zei:
Bewustzijn is mss niet uniek.. maar vooralsnog is aarde wel de enige plek die we kennen waar het bestaat.. best bijzonder :wink:
Klik om te vergroten...
Als iemand die bewustzijn als fundamenteel ziet, zeg ik dat overal waar je zult gaan, je bewustzijn zult vinden. In de verste uithoeken van de kosmos. Omdat bewustzijn voorwaardelijk is voor elke ervaring en zelfs elke ervaring gemaakt is van bewustzijn. (want hoe kun je in werkelijkheid het waargenomene losmaken van de waarnemer? Dat kan alleen in de conceptuele voorstelling.)

Maar ja, dat is vanuit het standpunt dat bewustzijn fundamenteel is, bekeken. En zorgt natuurlijk voor verwarring als je dit vanuit het meer conventionele 'materie is fundamenteel' standpunt bekijkt.

Wellicht zijn wij als mensen wel vrij uniek in ons zelf-reflectieve bewustzijn. Dus dat we intellectueel kunnen reflecteren op onszelf. Maar wie weet, bestaat er leven op andere planeten die dat ook doet.


Albedo zei:
Ons concept van bewustzijn is gebaseerd op dat we hersenen hebben of daarvoor nodig is. Stefano Mancuso denkt daar anders over. Mijn vriendin zag van hem onlangs een mooie docu op tv over.

In 2008 verwierp een groep van 36 Europese biologen het concept “neurobiologie”. Zij waren van oordeel dat aan planten geen intelligentie kon toegeschreven worden, aangezien ze geen localiseerbare hersenen hebben,[1] Mancuso en medestanders erkennen deze kritiek, maar wijzen op het bijzondere aanpassings- en communicatievermogen van planten, en voeren aan dat intelligentie niet noodzakelijk in hersencellen is opgeslagen.

nl.wikipedia.org

Stefano Mancuso - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Ik heb hier vetplantjes op mijn balkon staan en daar groeien nu stengels uit waar op het eind bloemetjes uit bloeien. Soms draai ik die potten even om zodat alles zon krijgt, maar ik blijf me erover verwonderen hoe die stengels zich naar de zon toe bewegen. Ik geloof niet dat er in die planten zelf een soort intelligentie - een mind - zit, maar zeker wel dat er een intelligentie is die dat aanstuurt, wellicht vanuit een non-lokale "plek".
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Wellicht zijn wij als mensen wel vrij uniek in ons zelf-reflectieve bewustzijn. Dus dat we intellectueel kunnen reflecteren op onszelf. Maar wie weet, bestaat er leven op andere planeten die dat ook doet.
Klik om te vergroten...

Ik dacht hierbij aan dolfijnen, orca's en walvissen. Zouden die dat ook kunnen? Zijn intelligent genoeg daarvoor lijkt me. Misschien is dat anders ontwikkeld bij ze.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Als iemand die bewustzijn als fundamenteel ziet, zeg ik dat overal waar je zult gaan, je bewustzijn zult vinden. In de verste uithoeken van de kosmos. Omdat bewustzijn voorwaardelijk is voor elke ervaring en zelfs elke ervaring gemaakt is van bewustzijn. (want hoe kun je in werkelijkheid het waargenomene losmaken van de waarnemer? Dat kan alleen in de conceptuele voorstelling.)

Maar ja, dat is vanuit het standpunt dat bewustzijn fundamenteel is, bekeken. En zorgt natuurlijk voor verwarring als je dit vanuit het meer conventionele 'materie is fundamenteel' standpunt bekijkt.

Wellicht zijn wij als mensen wel vrij uniek in ons zelf-reflectieve bewustzijn. Dus dat we intellectueel kunnen reflecteren op onszelf. Maar wie weet, bestaat er leven op andere planeten die dat ook doet.



Ik heb hier vetplantjes op mijn balkon staan......maar ik blijf me erover verwonderen hoe die stengels zich naar de zon toe bewegen. Ik geloof niet dat er in die plantenat ...... "plek".
Klik om te vergroten...

Het zich richten naar het licht van een plant, zeg maar elke plant, want ze doen dit allemaal, wordt veroorzaakt door in hoofdzaak een scheikundig proces.
Dat proces heeft de naam: fotosynthese.
Hiervoor is geen " bewustzijn" van een plant voor nodig.
Btw ik geloof absoluut niet in een bewustzijn van een plant. Of boom.
Hiermee bots ik met de opvatting van prinses Irene.
Zij "sprak" met bomen....

Nog iets over bewustzijn.
Als werkelijk alles een bewustzijn zou hebben, waarin ik dus niet geloof, toevallig had ik een discussie met iemand die een zeker " bewustzijn" toe te dichten aan zekere soorten half edelstenen.
Zo zou Amethyst zeer krachtig zijn, tegen hoofdpijn met name, maar, en nou komt het,
Je zou eerst 3 x rechts langs je neus met Dat steentje van hoog naar laag moeten strijken, en hierna 2 x op een eikenhouten tafel ( bij voorkeur) moeten tikken.
En dan dit gehele proces 3 x herhalen.

En nu zeg ik: hier heeft iemand een paar hersendraadjes met synapsen , die toch echt verkeerd aan of met elkaar zijn verbonden.
Dit grenst aan idioterie.
Maar ach, als iemand in deze handeling gelooft, so be it .
Maar zodra deze mensen mij zowat gaan opdringen, dat dit de nieuwe wijsheid betreft, dan zeg ik toch echt: Arrete! Stop!
Bewustzijn in stenen, en dan dit: nee.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Gympie zei:
intelligent design?
Klik om te vergroten...

Heb opgezocht wat mijn vriendin erover zei. Ze had vooral over bomen gezien.

Bomen hebben de mogelijkheid de wereld rondom waar te nemen. Ze hebben niet zoals mensen of dieren enkele (hart, maag) en dubbele (longen, nieren) organen, maar alles zit verspreid over het hele ‘lichaam’.

Er werd oa getoond dat wanneer je de bladeren van een boom aanraakt, er elektrische signalen worden doorgegeven die de boom waarschuwen voor eventueel gevaar. Bomen kunnen beter dan meteorologen waarnemen of het gaat om wind door warmte (onschadelijk) of door drukverschil (mogelijk schadelijk).

Ander voorbeeld was dat wanneer giraffen bladeren van de acacia beginnen te eten, de boom vrijwel onmiddellijk meer tannine? in zijn bladeren stuurt of produceert? wat de smaak veranderd. Hiermee voorkomt de boom dat deze helemaal kaal wordt gegeten.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Ik dacht hierbij aan dolfijnen, orca's en walvissen. Zouden die dat ook kunnen? Zijn intelligent genoeg daarvoor lijkt me. Misschien is dat anders ontwikkeld bij ze.
Klik om te vergroten...
Zou nog best eens kunnen.


Gympie zei:
intelligent design?
Klik om te vergroten...
Dat denk ik wel. Maar daarmee wil ik evolutie niet ontkennen. De twee kunnen in mijn ogen samengaan.

Gympie zei:
www.eoswetenschap.eu

Waarom planten naar het licht groeien

Dat planten naar het licht groeien, weet iedereen. Maar hoe ze dat doen was tot nog toe een raadsel.
www.eoswetenschap.eu www.eoswetenschap.eu
Klik om te vergroten...
Cool :) Dat planten dat überhaupt doen, daar ligt imo wel een soort intelligentie achter.

Gympie zei:
mensen hersenen zijn super geavanceerde biochemische schakelkasten/computers toch?
planten simpelere
Klik om te vergroten...
Wellicht ja.

Gympie zei:
klassieke God idee is btw toch Aliens die op de aarde neerdaalde?
die de boel hier wellicht aanzwengelde?
Klik om te vergroten...
Dat is eerder het Annunaki idee volgens mij. Die aliens zijn dan ook weer scheppingen van God.


Legio Patria Nostra zei:
Hiervoor is geen " bewustzijn" van een plant voor nodig.
Klik om te vergroten...
Je zou kunnen zeggen dat de plant zich bewust is van de zon. Maar dat is meer bij wijze van spreken. Als de plant zich niet bewust was van de zon, dan reageerde deze er ook niet op. Op eenzelfde soort manier is mijn voorruit zich heel bewust van een steen als ik deze er doorheen smijt. :wink: Er is een directe reactie. Maar dat is dus meer bij wijze van spreken.

Legio Patria Nostra zei:
Btw ik geloof absoluut niet in een bewustzijn van een plant. Of boom.
Klik om te vergroten...
Ik ook niet. Planten, bomen, dieren, mensen, edelstenen, hebben geen bewustzijn. Bewustzijn heeft planten, bomen, dieren, mensen, edelstenen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
@Gympie
Dat is inderdaad een aanname, dat ik er van uit ga dat het universum bulkt van het leven en dat daar intelligenter leven tussenzit dan dat wij zijn, en die aanname past heel goed bij mijn aanname dat wij helemaal niet zo speciaal zijn. Wij zijn nietig en onbelangrijk en ik denk dat het juist ons ego is die ons heel erg graag speciaal wil laten zijn en zowat eist dat het leven betekenis heeft.

Mocht ik het fout hebben dan zal ik het meteen toegeven, maar ik denk niet dat wij godheid zijn of dat wij of ons bewustzijn nou heel erg speciaal is, en dan ben ik een echte tripper.

Ik geloof dan wel in een universeel bewustzijn, mensen zijn met elkaar verbonden. En als je er voor open staat dan kan je ook binding voelen met flora en fauna. En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar, en niet een mini onderdeeltje daarvan in de persoon van MIJN bewustzijn. Maar het kan evengoed dat leven zoals wij dat kennen zo maar een niet ter toe doent laagje is op zo maar een of andere planeet die om een van de miljarden sterren in ons melkwegstelsel draait, en dat zelfs ons melkwegstelsel een onbetekenend iets is in een universum van miljarden sterrenstelsels en wellicht dat het universum ook niet alleen is en samen met miljarden andere universums samen iets vormt waar wij niet eens voorstellingsvermogen van hebben, en dat over een miljard jaar er geeneens leven meer is op ons bolleke omdat de zon aan het eind van haar latijn is on opzwelt en dat er niemand in het universum of daarbuiten ook maar enige weet heeft dat er ooit een planeet is geweest waarom er allerlei organische wezens waaronder dus in een hele kleine periode van onze planeet dus ook mensen die zich superieur voelen omdat die nou toevallig de dominante soort van het moment waren.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#17
8️⃣6️⃣ zei:
@Gympie
Dat is inderdaad een aanname, dat ik er van uit ga dat het universum bulkt van het leven en dat daar intelligenter leven tussenzit dan dat wij zijn, en die aanname past heel goed bij mijn aanname dat wij helemaal niet zo speciaal zijn. *Wij zijn nietig en onbelangrijk en ik denk dat het juist ons ego is die ons heel erg graag speciaal wil laten zijn en zowat eist dat het leven betekenis heeft.

**Mocht ik het fout hebben dan zal ik het meteen toegeven, maar ik denk niet dat wij godheid zijn of dat wij of ons bewustzijn nou heel erg speciaal is, en dan ben ik een echte tripper.

Ik geloof dan wel in een universeel bewustzijn, mensen zijn met elkaar verbonden. En als je er voor open staat dan kan je ook binding voelen met flora en fauna. ***En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar, en niet een mini onderdeeltje daarvan in de persoon van MIJN bewustzijn. Maar het kan evengoed dat leven zoals wij dat kennen zo maar een niet ter toe doent laagje is op zo maar een of andere planeet die om een van de miljarden sterren in ons melkwegstelsel draait, en dat zelfs ons melkwegstelsel een onbetekenend iets is in een universum van miljarden sterrenstelsels en wellicht dat het universum ook niet alleen is en samen met miljarden andere universums samen iets vormt waar wij niet eens voorstellingsvermogen van hebben, en dat over een miljard jaar er geeneens leven meer is op ons bolleke omdat de zon aan het eind van haar latijn is on opzwelt en dat er niemand in het universum of daarbuiten ook maar enige weet heeft dat er ooit een planeet is geweest waarom er allerlei organische wezens waaronder dus in een hele kleine periode van onze planeet dus ook mensen die zich superieur voelen omdat die nou toevallig de dominante soort van het moment waren.
Klik om te vergroten...

*of alles is nietig en onbelangrijk.. of alles is even belangrijk..
imo mogen mensen zichzelf best heel interessant vinden.
belangrijker dán een ander, en ego ( istisch) is iets anders.
en dan: 'Betekenis van leven' er aan toevoegen is weer een compleet ander concept..
imo is het aan iemand zelf om zijn/haar leven betekenis te geven.

**Godheid nee..
Bewustzijn.. zullen we het oneens over blijven..
het feit empatisch te zijn, te kunnen invoelen, anticiperen, liefde te voelen etc. etc. is bijzonder en speciaal..
zelfs als het hele universum ervan stikt.

***zeker heel speciaal.. en Bewustzijn is de icing on the cake.

omdat we vergankelijk en klein zijn ten opzichte van het hele universum maakt ons niet meer of minder.
het is juist heel bijzonder dat omstandigheden 'toevallig' precies zo waren dat leven en intelligentie hier is ontstaan.

I rest my case :wink:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Zo bijzonder zijn die omstandigheden niet. Rond elke ster is er een gebied waar leven volgens onze normen kan ontstaan, en er zijn miljarden keer miljarden sterren waarvan de meesten vrijwel zeker een berg planeten hebben en de kans dat er daar van in de juiste afstand bevinden om leven volgens onze normen te kunnen leven is heel erg groot. Rn dan kan er ook nog leven zijn dat totaal andders is dan alles wat bij ons bekend is. Daarom ben ik er van overtuigd dat het wemelt van het leven in het universum. Helaas zijn de afstanden te groot om dat ooit te bewijzen.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#19
8️⃣6️⃣ zei:
En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar.
Klik om te vergroten...

8️⃣6️⃣ zei:
Zo bijzonder zijn die omstandigheden niet.
Klik om te vergroten...

lol, kan de discussie met jezelf aangaan.
speciaal = bijzonder.. semantics.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Gympie zei:
lol, kan de discussie met jezelf aangaan.
speciaal = bijzonder.. semantics.
Klik om te vergroten...
Laat maar trouwens.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."