#1
Laat maar trouwens.
prima.. we zijn het gewoon niet eens.. en dat zullen we ook niet worden.
ik ben het eens met veel dingen die je stelt..
maar niet met de conclusies die je er uit trekt.
Laat maar trouwens.
het is juist heel bijzonder dat omstandigheden 'toevallig' precies zo waren dat leven en intelligentie hier is ontstaan.
Klopt met een boekje van Govert Schilling. Staat dat Einstein ooit schijnt te hebben gezegd erover; "Wat ik graag zou willen weten, is of Onze Lieve Heer enige keus had toen Hij het heelal schiep."
ik vraag me af wat de context was van die opmerking?
met een knipoog?.. dat hij met 'Onze Lieve Heer geen keus' mss bedoelde dat het juist geen Goddelijkheid was maar Willekeur?
Zijn er twee bewustzijnen dan? Wanneer schakel je over van je "eigen" bewustzijn naar universeel bewustzijn?Ik geloof dan wel in een universeel bewustzijn, mensen zijn met elkaar verbonden. En als je er voor open staat dan kan je ook binding voelen met flora en fauna. En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar, en niet een mini onderdeeltje daarvan in de persoon van MIJN bewustzijn.
Er niet toedoend voor wie? Want voor ons die hier op aarde leven, is leven hier toch oneindig belangrijk? Voor eventuele aliens in Zeta Reticuli of whatever zijn wij hier wellicht compleet onbelangrijk, maar dat is toch logisch? Zij leven daar (bij was van spreken dan hè) en wij hier. Daar waar je bent, is wat er toe doet. Een mier in een mierenhoop hier op aarde, zit die ermee dat zijn mierenhoop compleet betekenisloos is in vergelijking met onze complexe menselijke beschaving? Nee, die mierenhoop is wat er toe doet in zijn ervaring. Zelfs als mieren zo konden denken als wij mensen, zou het een complete tijdsverspilling zijn om bij de pakken neer te zitten, omdat de mensheid toch een veel bijzonderder beschaving heeft dan zij.Maar het kan evengoed dat leven zoals wij dat kennen zo maar een niet ter toe doent laagje is op zo maar een of andere planeet die om een van de miljarden sterren in ons melkwegstelsel draait, en dat zelfs ons melkwegstelsel een onbetekenend iets is in een universum van miljarden sterrenstelsels en wellicht dat het universum ook niet alleen is en samen met miljarden andere universums samen iets vormt waar wij niet eens voorstellingsvermogen van hebben, en dat over een miljard jaar er geeneens leven meer is op ons bolleke omdat de zon aan het eind van haar latijn is on opzwelt en dat er niemand in het universum of daarbuiten ook maar enige weet heeft dat er ooit een planeet is geweest waarom er allerlei organische wezens waaronder dus in een hele kleine periode van onze planeet dus ook mensen die zich superieur voelen omdat die nou toevallig de dominante soort van het moment waren.
Nu worden steeds bijzonderheid t.o.v. iets anders en bijzonderheid op zichzelf door elkaar heen gebruikt heb ik het idee.het feit empatisch te zijn, te kunnen invoelen, anticiperen, liefde te voelen etc. etc. is bijzonder en speciaal..
zelfs als het hele universum ervan stikt.
We hebben geen verstand, we mollen de planeet waarop we leven. Dat kan geen enkel ander dier. Dan zou ke kunnen zeggen dat wij een 'lagere' zijn.Wat ons onderscheidt van dieren, is dit:
Wij hebben (tenminste de meeste mensen onder ons) verstand.
Dieren hebben een instinct.
Wij kunnen redeneren, en wij kunnen keuzes beargumenteren.
Dat kan geen enkel ander dier.
Want dieren volgen hun (aangeleerde) instinct.
En nou weten we, dat bijvoorbeeld chimpansees georganiseerd kunnen jagen op andere apensoorten, maar, het is domweg niet de vorm van overleggen zoals wij dit kunnen.
En, last but not least,
Wij kunnen communiceren met woorden en geschrift.
Je zou kunnen zeggen dat wij een " hogere "
diersoort zijn, maar daarin ga ik niet mee.
Misschien is dit iets om mee te gaan demonstreren?!
Waarom zou er uberhaupt een god moeten zijn die creeert?De wetenschap erkent dat alles verbonden is met elkaar. Als alles verbonden is met elkaar, betekent dat, dat alles 1 is nietwaar? Dat is een logische gevolgtrekking. Als je wetenschappelijk ingesteld bent, zul je dat moeten erkennen.
Het probleem ligt hem denk ik in wat Alan Watts zegt in die quote die ik hierboven neerzette. We voelen ons niet intiem 1 met de rest van het universum. Zelfs als we intellectueel via bovenstaande logische gevolgtrekking concluderen dat we 1 zijn, kunnen we dat alsnog niet voelen. En als je dat niet voelt, dan weet je het dus niet echt. Dan voel je je in bepaalde mate afgescheiden van de rest van creatie. Maar dat je je zo voelt, betekent niet dat je écht afgescheiden bent van de rest, betekent niet dat je niet écht het geheel bent. Immers, als alles verbonden is, ben jij zelf het geheel.
Waarom zou God (het enige dat is) niet creëren middels evolutie?
Dit bedoel ik dus. De mens is het zich redelijk gewoon zichzelf als zijnde 'speciaal' te ervaren en zichzelf op een ivoren toren te plaatsen ten opzichte van de planten en dieren om hem heen.bewustzijn is wel degelijk speciaal imo..
als je naar alle materie kijkt in de verre omtrek is het zeker wel bijzonder dat er bewustzijn uit is ontstaan.
Bewustzijn.. zonder dat zou er alleen maar ( materie ) Zijn...
'denk' daar maar eens over na![]()
Het belangrijke is denk ik, dat alles verbonden en dus 1 is. Je kunt ook zeggen dat creatie zichzelf creëert, er is immers maar 1.Waarom zou er uberhaupt een god moeten zijn die creeert?
Ik heb andere meningen betreffende deze materie.Het belangrijke is denk ik, dat alles verbonden en dus 1 is. Je kunt ook zeggen dat creatie zichzelf creëert, er is immers maar 1.
Persoonlijk vind ik God een mooie term voor het geheel, maar labels kunnen natuurlijk nooit het echte ding zijn. Noem het wat je wilt.![]()
Dit bedoel ik dus. De mens is het zich redelijk gewoon zichzelf als zijnde 'speciaal' te ervaren en zichzelf op een ivoren toren te plaatsen ten opzichte van de planten en dieren om hem heen.
Als alles wat leeft bewustzijn heeft dan is bewustzijn helemaal niet zo bijzonder.je begrijpt me verkeerd..
dieren en planten hebben ook bewustzijn.
Bewustzijn.. is bijzonder.
Als alles wat leeft bewustzijn heeft dan is bewustzijn helemaal niet zo bijzonder.
Nou raak je me kwijt. Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven) en al helemaal de suggestie dat ik bewustzijn en de mogelijkheid om te kunnen ervaren niet zou waarderen.Ik durf niet te zeggen dat alles dat leeft bewustzijn heeft.. maar dat zou best kunnen.
uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..in het heelal.
mss ontdekken we ooit meer?
het niet kunnen waarderen van bewustzijn.. en de mogelijkheid om dingen te kunnen ervaren vind ik een jammerlijke staat van zijn.
het vanzelfsprekend nemen van alles wat je kan zien en ervaren.. en dankbaar voor zijn.
zonder bewustzijn was er niets of niemand om van iets, iets te vinden.
dus ook jouw mening niet.
Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
Nou raak je me kwijt. Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven)
en al helemaal de suggestie dat ik bewustzijn en de mogelijkheid om te kunnen ervaren niet zou waarderen.
Andere meningen over de verbondenheid tussen alles?Ik heb andere meningen betreffende deze materie.
Het belangrijkste is te beseffen dat niemand precies weet hoe het zit en te beseffen dat alle meningen hierover voortkomen uit aannames en speculatie.
Hangt er vanaf als je 'bijzonder' als in 'bijzonder op zichzelf' of 'bijzonder/speciaal ten opzichte van iets anders' bedoeld denk ik. Wonderlijk is wellicht meer toepasselijk hier.Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
Yes! Bewustzijn is in mijn ogen wat God is. We kunnen het ook gewoon bewustzijn noemen maar imo is het een misvatting dat we bewustzijn hebben. Want daardoor maken we bewustzijn tot een concept. Maar bewustzijn is geen concept. Het is dat wat dit leest. En het is absoluut niet speciaal. Maar wel wonderlijk! Want er kon net zo goed helemaal niets zijn. Maar er is bewustzijn. Zomaar uit het niets! Het is het eeuwige mysterie.Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.
en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."