Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIk ben god. Jij bent god. Wij zijn god. Iedereen is god. Denk ik?

Ik ben god. Jij bent god. Wij zijn god. Iedereen is god. Denk ik?

46 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#1
8️⃣6️⃣ zei:
Dit bedoel ik dus. De mens is het zich redelijk gewoon zichzelf als zijnde 'speciaal' te ervaren en zichzelf op een ivoren toren te plaatsen ten opzichte van de planten en dieren om hem heen.
Klik om te vergroten...

je begrijpt me verkeerd..
dieren en planten hebben ook bewustzijn.
Bewustzijn.. is bijzonder.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Gympie zei:
je begrijpt me verkeerd..
dieren en planten hebben ook bewustzijn.
Bewustzijn.. is bijzonder.
Klik om te vergroten...
Als alles wat leeft bewustzijn heeft dan is bewustzijn helemaal niet zo bijzonder.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#3
8️⃣6️⃣ zei:
Als alles wat leeft bewustzijn heeft dan is bewustzijn helemaal niet zo bijzonder.
Klik om te vergroten...

Ik durf niet te zeggen dat alles dat leeft bewustzijn heeft.. maar dat zou best kunnen.

uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..in het heelal.
mss ontdekken we ooit meer?

het niet kunnen waarderen van bewustzijn.. en de mogelijkheid om dingen te kunnen ervaren vind ik een jammerlijke staat van zijn.
het vanzelfsprekend nemen van alles wat je kan zien en ervaren.. en dankbaar voor zijn.
zonder bewustzijn was er niets of niemand om van iets, iets te vinden.
dus ook jouw mening niet.

Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.

en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Gympie zei:
Ik durf niet te zeggen dat alles dat leeft bewustzijn heeft.. maar dat zou best kunnen.

uiteindelijk is er niet zo heel veel dat leeft.. in de nabijheid..in het heelal.
mss ontdekken we ooit meer?

het niet kunnen waarderen van bewustzijn.. en de mogelijkheid om dingen te kunnen ervaren vind ik een jammerlijke staat van zijn.
het vanzelfsprekend nemen van alles wat je kan zien en ervaren.. en dankbaar voor zijn.
zonder bewustzijn was er niets of niemand om van iets, iets te vinden.
dus ook jouw mening niet.

Bewustzijn is juist het meest bijzondere dat er is.

en on topic..
als er iets met wat we goddelijk noemen samen zou hangen zou het wel bewustzijn zijn.
imho
Klik om te vergroten...
Nou raak je me kwijt. Je doet allerlei aannames waar ik niks mee kan, zoals dat er niet veel zou zijn dat leeft (ik vermoed dat het universum echt bulkt van het leven) en al helemaal de suggestie dat ik bewustzijn en de mogelijkheid om te kunnen ervaren niet zou waarderen.
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Albedo zei:
Klopt met een boekje van Govert Schilling. Staat dat Einstein ooit schijnt te hebben gezegd erover; "Wat ik graag zou willen weten, is of Onze Lieve Heer enige keus had toen Hij het heelal schiep."
Klik om te vergroten...

ik vraag me af wat de context was van die opmerking?
met een knipoog?.. dat hij met 'Onze Lieve Heer geen keus' mss bedoelde dat het juist geen Goddelijkheid was maar Willekeur?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Gympie zei:
ik vraag me af wat de context was van die opmerking?
met een knipoog?.. dat hij met 'Onze Lieve Heer geen keus' mss bedoelde dat het juist geen Goddelijkheid was maar Willekeur?
Klik om te vergroten...

Precies op wat jij zei dacht ik. Staan twee mogelijkheden in dat boekje; of het heelal waarin wij leven is een lot uit de loterij of er is maar een soort heelal mogelijk. En als het een lot uit een loterij is dan is het heel opmerkelijk dat het precies het winnende lot is
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
8️⃣6️⃣ zei:
Ik geloof dan wel in een universeel bewustzijn, mensen zijn met elkaar verbonden. En als je er voor open staat dan kan je ook binding voelen met flora en fauna. En als er IETS speciaal is, dan is het het leven zelf met al zijn facetten, dieren, planten bomen en weet ik veel bij elkaar, en niet een mini onderdeeltje daarvan in de persoon van MIJN bewustzijn.
Klik om te vergroten...
Zijn er twee bewustzijnen dan? Wanneer schakel je over van je "eigen" bewustzijn naar universeel bewustzijn?

Je eigen bewustzijn = universeel bewustzijn. Alleen is het soms gevuld met allerlei persoonlijke gedachten en soms niet. Waar is de overgang tussen het ene en het andere bewustzijn? Die is er niet, die verzinnen we.


8️⃣6️⃣ zei:
Maar het kan evengoed dat leven zoals wij dat kennen zo maar een niet ter toe doent laagje is op zo maar een of andere planeet die om een van de miljarden sterren in ons melkwegstelsel draait, en dat zelfs ons melkwegstelsel een onbetekenend iets is in een universum van miljarden sterrenstelsels en wellicht dat het universum ook niet alleen is en samen met miljarden andere universums samen iets vormt waar wij niet eens voorstellingsvermogen van hebben, en dat over een miljard jaar er geeneens leven meer is op ons bolleke omdat de zon aan het eind van haar latijn is on opzwelt en dat er niemand in het universum of daarbuiten ook maar enige weet heeft dat er ooit een planeet is geweest waarom er allerlei organische wezens waaronder dus in een hele kleine periode van onze planeet dus ook mensen die zich superieur voelen omdat die nou toevallig de dominante soort van het moment waren.
Klik om te vergroten...
Er niet toedoend voor wie? Want voor ons die hier op aarde leven, is leven hier toch oneindig belangrijk? Voor eventuele aliens in Zeta Reticuli of whatever zijn wij hier wellicht compleet onbelangrijk, maar dat is toch logisch? Zij leven daar (bij was van spreken dan hè) en wij hier. Daar waar je bent, is wat er toe doet. Een mier in een mierenhoop hier op aarde, zit die ermee dat zijn mierenhoop compleet betekenisloos is in vergelijking met onze complexe menselijke beschaving? Nee, die mierenhoop is wat er toe doet in zijn ervaring. Zelfs als mieren zo konden denken als wij mensen, zou het een complete tijdsverspilling zijn om bij de pakken neer te zitten, omdat de mensheid toch een veel bijzonderder beschaving heeft dan zij. :tonguewink: En kun je echt objectief vanuit een groter geheel zeggen welke er meer toe doet? Volgens mij niet, maar volgens mij ben je het daarmee eens(?) En ik ben het met je eens dat superieur voelen als dominante soort triviaal is. Alleen, is dat spelletje even triviaal, op welke schaal je het ook speelt. Als er een galactische beschaving of iets dergelijks bestaat die datzelfde spelletje speelt, maar dan op kosmische schaal, dan is dat in mijn ogen net zo triest en kinderachtig. Schaal is denk ik dus compleet onbelangrijk. Al zou dit hele universum bestaan in het oog van een of ander kolossaal wezen, wat maakt dat uit voor ons? Waar wij zijn - hier - is het enige wat belangrijk is voor ons.

Ik heb het nooit begrepen, die filmpjes van het universum die illustreren hoe erg wij er niet toedoen in deze uithoek van het universum in dit onbetekenend melkweg stelsel. Niets daarvan heeft betrekking op onze werkelijke realiteit. Onze realiteit is hier. Wat belangrijk is, is hier. En als we ergens anders heen gaan, dan is daar wat belangrijk is voor ons en dan wordt dat ons nieuwe hier.

Gympie zei:
het feit empatisch te zijn, te kunnen invoelen, anticiperen, liefde te voelen etc. etc. is bijzonder en speciaal..
zelfs als het hele universum ervan stikt.
Klik om te vergroten...
Nu worden steeds bijzonderheid t.o.v. iets anders en bijzonderheid op zichzelf door elkaar heen gebruikt heb ik het idee. :wink:

Maar inderdaad, dat is wat belangrijk is. Om die dingen hier te beleven. Maakt niet uit of ze op een miljoen andere plekken ook gebeuren of al oneindig keren eerder zijn gebeurd. Ze zijn bijzonder op zichzelf. :)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."