Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen moment van enkele milliseconden.....de toekomst? Nee, het gaat over een:..Deja Vu!!

Een moment van enkele milliseconden.....de toekomst? Nee, het gaat over een:..Deja Vu!!

15 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wie heeft het ook meegemaakt.
Een situatie, die " je al eerder hebt meegemaakt", of eentje, "waarvan je dit gevoel krijgt "
Ik heb dit regelmatig. Iets, wat je nog niet eerder hebt meegemaakt, maar in een flits voelt dit net alsof je de uitkomst al weet, of dat je een persoon al eerder hebt gezien terwijl dit gewoon niet kan.. ?!

Brand maar los!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
R
Rivalrie
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Wie heeft het ook meegemaakt.
Een situatie, die " je al eerder hebt meegemaakt", of eentje, "waarvan je dit gevoel krijgt "
Ik heb dit regelmatig. Iets, wat je nog niet eerder hebt meegemaakt, maar in een flits voelt dit net alsof je de uitkomst al weet, of dat je een persoon al eerder hebt gezien terwijl dit gewoon niet kan.. ?!

Brand maar los!
Klik om te vergroten...
Yup regelmatig gehad. Soms denk ik dan te weten wat er inderdaad gaat gebeuren. Meestal is de dejavu echter te vaag.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Jep vraag mezelf dan altijd af of het uit een droom komt of gewoon al gebeurt is.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dat is gewoon de Matrix waar een paar schijven van aan het resetten zijn.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een deja vu is in feite een misinterpretatie/ miscommunicatie in het brein.

Het moment wat je meemaakt, wordt 2 keer snel achter elkaar geregistreerd in je hersenen, waardoor het lijkt alsof je het eerder hebt meegemaakt.

Normaal gesproken komt iets als eerste binnen in je korte termijn geheugen, maar bij een deja-vu komt het enkele milliseconden eerder in je lange termijn geheugen en daarna pas in je korte termijn geheugen. Dit geeft de illusie dat je het moment al eerder hebt meegemaakt.

Yeah science! Al kan een deja-vu je verstand soms wel even compleet verbijsteren.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Thnx voor deze info!
En ja, soms is dit bizar om mee te maken...
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja heb ik regelmatig en t blijft een apart gevoel, is t echt een hersen foutje of meer.... đŸ€”
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
skunkopaat zei:
Een deja vu is in feite een misinterpretatie/ miscommunicatie in het brein.

Het moment wat je meemaakt, wordt 2 keer snel achter elkaar geregistreerd in je hersenen, waardoor het lijkt alsof je het eerder hebt meegemaakt.

Normaal gesproken komt iets als eerste binnen in je korte termijn geheugen, maar bij een deja-vu komt het enkele milliseconden eerder in je lange termijn geheugen en daarna pas in je korte termijn geheugen. Dit geeft de illusie dat je het moment al eerder hebt meegemaakt.

Yeah science! Al kan een deja-vu je verstand soms wel even compleet verbijsteren.
Klik om te vergroten...
Heerlijk hoe wetenschap de magie soms uit dingen kan zuigen. :)

Terence McKenna had eens een DMT trip waar de 'machine elves' tegen hem zeiden: Deja Vu... Deja Vu...

Wie weet, werkt de werkelijkheid vreemder dan we denken en is de wetenschappelijke benadering niet afdoende hier. Ik hou de optie graag open. :)
S
SchaapjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik had erg veel deja-vus in tijden waarin ik MDMA misbruikte. Herkennen anderen dit?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Heerlijk hoe wetenschap de magie soms uit dingen kan zuigen. :)

Terence McKenna had eens een DMT trip waar de 'machine elves' tegen hem zeiden: Deja Vu... Deja Vu...

Wie weet, werkt de werkelijkheid vreemder dan we denken en is de wetenschappelijke benadering niet afdoende hier. Ik hou de optie graag open. :)
Klik om te vergroten...
Ik ben niet zo zweverig, maar het zou kunnen. Ik hou het zelf liever op wetenschap. Yes I'm fun at parties...
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Schaapje zei:
Ik had erg veel deja-vus in tijden waarin ik MDMA misbruikte. Herkennen anderen dit?
Klik om te vergroten...
Ja zeker wel, tijdens 3mmc bingen ook , zoals : hĂš? Deze lijn snoof ik net ook al op toch? En nu ligt ie er weer?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Heerlijk hoe wetenschap de magie soms uit dingen kan zuigen. :)

Terence McKenna had eens een DMT trip waar de 'machine elves' tegen hem zeiden: Deja Vu... Deja Vu...

Wie weet, werkt de werkelijkheid vreemder dan we denken en is de wetenschappelijke benadering niet afdoende hier. Ik hou de optie graag open. :)
Klik om te vergroten...

Dat is maar net hoe je ernaar kijkt. Dat jij de feitelijke waarheid/kennis ‘de magie uit iets zuigen’ vindt, is jouw persoonlijke perceptie. Ik vind het juist super interessant. Alles wat met de werking van het brein te maken heeft overigens. De dingen die men er wel al over weet/die echt aangetoond zijn, bijvoorbeeld over geheugen, zijn ongelofelijk, ik zou zeggen ‘magisch’. Maar men weet nog heel veel niet omdat het allemaal zo ingewikkeld in elkaar zit. Je zou het brein wetenschappelijk gezien in theorie waarschijnlijk vrijwel volledig kunnen ontrafelen met de juiste kennis, maar we hebben het hier al vaker over gehad, daarmee vat je de ervaring niet. Een dĂ©ja-vu is en blijft een bevreemdende, maffe gewaarwording ook al is de oorzaak (min of meer) bekend. De feiten maken de werkelijkheid van de ervaring niet altijd minder bizar of indrukwekkend.

@Schaapje, niet bij MDMA, maar ik heb een paar jaar terug tijdens truffeltrips een paar keer opvallend vaak dĂ©jĂ  vu’s gehad. Ook weet ik dat het veel voorkomt bij mensen met epilepsie, als onderdeel van de aura voor de echte aanval. Ik heb wel ervaring met slaapverlamming na (hoge doseringen) MDMA terwijl ik daar nuchter amper mee bekend ben. Dat onderstreepte voor mij gevoelsmatig wel hoe neurotoxisch MDMA is en dat je ermee moet oppassen (maar goed, dĂ©jĂ -vu had ik dus bij psilo wat als stof fysiek veilig is). Blijven fascinerende fenomenen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Dat is maar net hoe je ernaar kijkt. Dat jij de feitelijke waarheid/kennis ‘de magie uit iets zuigen’ vindt, is jouw persoonlijke perceptie. Ik vind het juist super interessant. Alles wat met de werking van het brein te maken heeft overigens. De dingen die men er wel al over weet/die echt aangetoond zijn, bijvoorbeeld over geheugen, zijn ongelofelijk, ik zou zeggen ‘magisch’. Maar men weet nog heel veel niet omdat het allemaal zo ingewikkeld in elkaar zit. Je zou het brein wetenschappelijk gezien in theorie waarschijnlijk vrijwel volledig kunnen ontrafelen met de juiste kennis, maar we hebben het hier al vaker over gehad, daarmee vat je de ervaring niet. Een dĂ©ja-vu is en blijft een bevreemdende, maffe gewaarwording ook al is de oorzaak (min of meer) bekend. De feiten maken de werkelijkheid van de ervaring niet altijd minder bizar of indrukwekkend.
Klik om te vergroten...
Oh ik vind het ook interessant. Niet zo interessant als machine elves die onze werkelijkheid achter de schermen in realtime creëren. :wink:

Ik bedoel enkel te zeggen. De wetenschap heeft een verklaring, maar misschien is dat slechts 1 niveau. Het niveau van lineair denken. Op dat niveau klopt het misschien helemaal, maar ik sta ervoor open dat Deja Vu mogelijk een oorzaak heeft die met de structuur van de realiteit te maken heeft. Ik denk dan aan parallele dimensies, het multiversum, onderliggende creatieve krachten.

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het een mogelijkheid is. Blijf ook een zweefkees hĂš. :wink:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Oh ik vind het ook interessant. Niet zo interessant als machine elves die onze werkelijkheid achter de schermen in realtime creëren. :wink:

Ik bedoel enkel te zeggen. De wetenschap heeft een verklaring, maar misschien is dat slechts 1 niveau. Het niveau van lineair denken. Op dat niveau klopt het misschien helemaal, maar ik sta ervoor open dat Deja Vu mogelijk een oorzaak heeft die met de structuur van de realiteit te maken heeft. Ik denk dan aan parallele dimensies, het multiversum, onderliggende creatieve krachten.

Ik zeg niet dat het zo is, maar dat het een mogelijkheid is. Blijf ook een zweefkees hĂš. :wink:
Klik om te vergroten...

Haha! Zo hebben we je liefdevol gedoopt. 😁 Overigens vind ik het zelf ook wel serieus interessant om over parallelle dimensies, multiversum etc. te filosoferen. De dingen die niet (nog niet, of ‘nooit niet’) te verklaren zijn met wetenschap hebben extra aantrekkingskracht om over na te denken. Ik ben het ermee eens dat wetenschap verklaringen geeft op één niveau, vanuit aards perspectief. Vroeger dacht ik vrij zwart-wit dat dat het was, omdat je niet anders weet/leert als mens als je je alleen met de bestaande kennis bezighoudt, tegenwoordig ben ik daar absoluut niet meer van overtuigd, in die zin dat eigenlijk alle deuren voor mij weer openstaan m.b.t. levensvragen, dimensies etc. met name sinds DMT. Er is echt een pre-DMT en post-DMT in mijn beeld van het bestaan 😅 die ervaringen hebben acute twijfel gezaaid over ALLES ondanks dat dat vanuit mezelf uit dus ook niet consistent rationeel is, sterker nog, totaal niet rationeel. Als de wetenschap dit soort dingen allemaal zou kunnen verklaren in de toekomst
 be my guest science, dat zou super interessant zijn, maar ik betwijfel dat sterk. :)

(Toch ergens ook een stukje ‘zweefteef’ in mij, lol.)
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Haha! Zo hebben we je liefdevol gedoopt. 😁 Overigens vind ik het zelf ook wel serieus interessant om over parallelle dimensies, multiversum etc. te filosoferen. De dingen die niet (nog niet, of ‘nooit niet’) te verklaren zijn met wetenschap hebben extra aantrekkingskracht om over na te denken. Ik ben het ermee eens dat wetenschap verklaringen geeft op één niveau, vanuit aards perspectief. Vroeger dacht ik vrij zwart-wit dat dat het was, omdat je niet anders weet/leert als mens als je je alleen met de bestaande kennis bezighoudt, tegenwoordig ben ik ook zweverig geworden in die zin dat eigenlijk alle deuren voor mij weer openstaan m.b.t. levensvragen, dimensies etc. met name sinds DMT. Er is echt een pre-DMT en post-DMT in mijn beeld van het bestaan 😅 die ervaringen hebben echt acute twijfel gezaaid over ALLES ondanks dat dat vanuit mezelf uit dus ook niet consistent rationeel is, sterker nog, totaal niet rationeel. Als de wetenschap dit soort dingen allemaal zou kunnen verklaren in de toekomst
 be my guest science, dat zou super interessant zijn, maar ik betwijfel dat sterk. :)

(Toch ergens ook een stukje ‘zweefteef’ in mij, lol.)
Klik om te vergroten...
Zijn de ervaringen ergens terug te lezen, of zou je ze willen delen? Uit interesse, niet om te oordelen natuurlijk. Ik zou dingen heel graag vanuit een niet-wetenschappelijke kant willen kunnen bekijken, maar tot nu toe is voor alles wat ik heb meegemaakt een zo goed als logische verklaring.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Die ene zei:
Zijn de ervaringen ergens terug te lezen, of zou je ze willen delen? Uit interesse, niet om te oordelen natuurlijk. Ik zou dingen heel graag vanuit een niet-wetenschappelijke kant willen kunnen bekijken, maar tot nu toe is voor alles wat ik heb meegemaakt een zo goed als logische verklaring.
Klik om te vergroten...

Het is niet dat ik niet geloof dat er een logische verklaring voor de dingen is. Ik denk alleen dat een verklaring van de feiten de ervaring nog niet 'vat'. Daarvoor moet je toch echt ervaren, en die ervaring is óók valide. Je kunt een boek lezen over de werking van LSD in de hersenen, maar dan weet je nog niet wat een LSD-trip echt inhoudt, hoe het is door jouw ogen, vanuit de beleving van jouw eigen geest. Ik ben een onderzoeker dus ik hou van wetenschap, maar ik ben er zwaar voorstander van om de waarde van de ervaring niet uit het oog te verliezen. Dit is een geheel individuele, unieke vorm van kennis.

De ervaring is bij DMT zeer intens, of het nu al dan niet te verklaren is aan de hand van serotonine-receptoren en wat al niet meer, doet er in die zin niet zo toe (al is psychofarmacologie zeker razend interessant)... maar het is een zodanig heftig existentiële beleving dat het bijna onvoorstelbaar is dat je hersenen dit verzinnen. In theorie is het natuurlijk zeker mogelijk. Maar het fuckt gevoelsmatig hard met je ratio. Is dat erg? Neuh, ik vind dat mysterieuze juist boeiend. Er zijn zó ontzettend veel basale zaken waar we als mensheid nog geen snars van begrijpen. De wetenschappelijke kennis die we vergaard hebben is als een zandkorrel op een gigantisch zandstrand. Al de rest staat nog open. Dus kunnen we er - naast logisch denken - op los filosoferen, fantaseren, ervaren. Heerlijk toch?

Ik heb maar één DMT-report geschreven, dat was tevens mijn eerste keer (paar jaar geleden). Ik heb sindsdien helaas nooit meer tijd gehad/genomen om een report te schrijven. Hier de link naar mijn destijdse report:

Tripreport v/d Maand - Changa en DMT - “Te dom om te pijpen”

Wie? – @Eik @Psychedelibee en ik. Wat? – Changa, DMT, gezelligheid, later nog een beetje hasj en lachgas, yolo. Waar? – In het huis van Eik (nee, geen boomhut). Waarom? - Waarom niet. :sunglasses: Ervaring? – Een aantal keren psilo, twee keer LSD en één keer ALD-52, wanneer het gaat over...
drugsforum.nl drugsforum.nl

(Ja, ik moet het er altijd even bij zeggen: excuus voor de titel.) :grin::grimacing::thinking:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."