Zijn de ervaringen ergens terug te lezen, of zou je ze willen delen? Uit interesse, niet om te oordelen natuurlijk. Ik zou dingen heel graag vanuit een niet-wetenschappelijke kant willen kunnen bekijken, maar tot nu toe is voor alles wat ik heb meegemaakt een zo goed als logische verklaring.
Het is niet dat ik niet geloof dat er een logische verklaring voor de dingen is. Ik denk alleen dat een verklaring van de feiten de ervaring nog niet 'vat'. Daarvoor moet je toch echt ervaren, en die ervaring is óók valide. Je kunt een boek lezen over de werking van LSD in de hersenen, maar dan weet je nog niet wat een LSD-trip echt inhoudt, hoe het is door jouw ogen, vanuit de beleving van jouw eigen geest. Ik ben een onderzoeker dus ik hou van wetenschap, maar ik ben er zwaar voorstander van om de waarde van de ervaring niet uit het oog te verliezen. Dit is een geheel individuele, unieke vorm van kennis.
De ervaring is bij DMT zeer intens, of het nu al dan niet te verklaren is aan de hand van serotonine-receptoren en wat al niet meer, doet er in die zin niet zo toe (al is psychofarmacologie zeker razend interessant)... maar het is een zodanig heftig existentiële beleving dat het bijna onvoorstelbaar is dat je hersenen dit verzinnen. In theorie is het natuurlijk zeker mogelijk. Maar het fuckt gevoelsmatig hard met je ratio. Is dat erg? Neuh, ik vind dat mysterieuze juist boeiend. Er zijn zó ontzettend veel basale zaken waar we als mensheid nog geen snars van begrijpen. De wetenschappelijke kennis die we vergaard hebben is als een zandkorrel op een gigantisch zandstrand. Al de rest staat nog open. Dus kunnen we er - naast logisch denken - op los filosoferen, fantaseren, ervaren. Heerlijk toch?
Ik heb maar één DMT-report geschreven, dat was tevens mijn eerste keer (paar jaar geleden). Ik heb sindsdien helaas nooit meer tijd gehad/genomen om een report te schrijven. Hier de link naar mijn destijdse report:
Wie? â @Eik @Psychedelibee en ik. Wat? â Changa, DMT, gezelligheid, later nog een beetje hasj en lachgas, yolo. Waar? â In het huis van Eik (nee, geen boomhut). Waarom? - Waarom niet. :sunglasses: Ervaring? â Een aantal keren psilo, twee keer LSD en één keer ALD-52, wanneer het gaat over...
drugsforum.nl
(Ja, ik moet het er altijd even bij zeggen: excuus voor de titel.)
![:grin:]()
![:grimacing:]()
![:thinking:]()