Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPyschologie van een trip - Mijn visie

Pyschologie van een trip - Mijn visie

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
2
2se2wLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdens een trip gaan je zintuigen op 200% staan en willen soms nog wel eens in elkaar over gaan (synesthesie). Je hersenen verwerken veel meer prikkels.

Je emoties zijn veel intenser en bepalen (vooral richting en in de piek) eigenlijk je mood. Daarom is een goede setting en goede tripgenoten erg belangrijk. Het is in mijn mening beter een emotie die je voelt uit te zitten en volledig te ervaren dan proberen een bepaalde emotie te krijgen of je er tegen te verzetten. Bij zowel goede als slechte emoties kun je soms namelijk tot de wortel toedringen van de emotie zelf en daar bewust van worden. Daar kun je dan vervolgens veel van leren.

De ervaring van een trip hangt in mijn mening enorm af van hoe jij de dingen bekijkt. Externe gebeurtenissen en mede tripgenoten beinvloeden je trip alleen in zoverre dat jij ze dat láát doen. Het is mijn mening dat wanneer de trip is begonnen je alles gewoon moet accepteren zoals het is. Jezelf, anderen, de externe gebeurtenissen etc. Als je je druk maakt, bang voelt, slecht voelt etc. tijdens een trip kan dat je overdonderen. Vooral in de piek van de trip. Maar in mijn ervaring is het alleen zo dat je rationeel kan blijven zeggen dat de trip je emoties aan het versterken is, en dat je op een gegeven moment weer richting nuchterheid gaat, waar vanzelf een rationele oplossing zal komen voor een probleem. Dus hoef je geen zorgen te maken op het moment dat iets gebeurt. Alles is gewoon zoals het is. Op zo'n moment kun je je ook 1 voelen met alles/een voelen met de natuur etc. En als je in een positieve spiraal komt pure euforie voelen. In mijn ervaring zelfs zo erg dat je kan janken van geluk ^^

Zo kun je bijvoorbeeld tijdens het urineren de ervaring zo ranzig mogelijk maken als je wil. Je kunt je verliezen in hoe onhygienisch ontlasten bijvoorbeeld is en zo in een spiraal van gore gedachtes en bijkomende emoties komen. Maar je kunt het ook zien als een heel mooi proces van je lichaam en de natuur om jou in leven te houden met de juiste stoffen en minus de onnodige stoffen. Hoe geniaal het eigenlijk wel niet is allemaal.

Zo kun je als je opgesloten wordt je enorm druk maken over dat je ergens vast zit en dat daar een oplossing voor moet komen. Je kut gaan voelen dat je nu niet meer naar buiten kan en je verliezen in een spiraal van negatieve emoties. Maar je kunt het ook accepteren als dat het nou eenmaal gebeurd is, en dat er vanzelf een (veel) nuchter moment komt waarop er een oplossing zal komen voor het 'probleem'. En gewoon genieten van wat er nog meer is in de trip.

Zo kun je door alle beesten die binnen zitten en de beestjes die op je arm kriebelen verliezen in een gedachtegang van hoe ranzig ze zijn en dat ze in je kleren kunnen zitten en kunnen steken en dat dat voor een vervelend gevoel en minder fijne emoties kan zorgen. Maar je kan ze ook zien als gewoon onderdeel van de kringloop van de natuur en als organismes die in principe een mens nooit zodanig kwaad kunnen doen dat er iets ergs gebeurt en maar een beetje dom tegen lampen aanfladderen.


In een trip lijkt het soms dat je elkaar naadloos begrijpt en geen woorden nodig hebt. Ik denk dat dat ook zo is op de volgende manieren:


- Lichaamstaal wordt VEEL beter opgepikt door je zintuigen, taal is minder nodig
- Je hebt minder last van de mechanismes die een mens heeft om realiteit te bepalen
- Je hebt minder last van de mechanismes om je zelfbeeld te bepalen
- Je staat meer open voor wat iemand anders te vertellen heeft

Bijvoorbeeld de behoefte om je realiteit vast te stellen, je behoefte om gelijk te krijgen, je behoefte om bevestiging te krijgen, je behoefte om begrepen te worden en nog meer van zulke dingen. Natuurlijk verschilt het al per persoon in hoeverre je die behoeftes normaal gesproken hebt, maar tijdens een trip kun je die in mijn ervaring herkennen en dismissen. Dat brengt dan rust.

Taal kan, zeker in de piek, soms alleen maar de situatie vermoeilijken of onduidelijker maken. Dit natuurlijk door hoe iemand dan weer tegen wat er gezegd wordt aan kijkt en welke emoties diegene bij zichzelf daardoor laat ontstaan. Tijdens een trip moet je daarom altijd subtiel omgaan met de woorden die je zegt, en vooral de klank daarvan. Zelf had ik in deze trip: hoe harder ik piekte, hoe minder behoefte ik had aan taal en spreken en simpelweg wilde voelen. Je accepteert gewoon alles zoals het is en geniet. Muziek helpt daar ook enorm bij.

Spiritueel gezien kun je ook ervaringen hebben, maar ik waag me er niet aan of dat dan ook spiritueel is of gewoon random shit/emoties/verbeeldingen.

Aan- en/of opmerkingen welkom!
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je dacht: "laat ik eens een visie van mij mededelen!".
en zo geschiedde..
N
NibiruLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mooi geschreven vind ik zelf,

heel herkenbaar inderdaad.

Gewoon een hoger niveau van bewustzijn eigenlijk :wink:
W
WithciZLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben dan wel nieuwsgierig naar de psychologie van dergelijke tegenpolen in een trip.

Enkele maanden terug heb ik op een feestje met zo'n ~15 man gezeten, en daar een zegeltje op. Ik heb de tijd van m'n leven gehad, flashbacks, loops, deja-vu's, (bijna-)dood ervaringen... Het enige waar ik spijt van heb is dat een paar mensen kennelijk een indruk op me achter lieten waardoor ik het nodig vond ineens te zeggen "we/je gaan/gaat uiteindelijk dood", en ik die mensen dus onbedoeld een kutgevoel heb aangepraat.

Ergens tijdens de piek had ik al diverse (3? 4?) malen gevraagd of we dood gingen, en waarom de kamer nou zo'n zooitje was (achteraf bleek dat "best mee te vallen", het was immers een feestje, dus het hoorde wat rommeliger/chaotischer te zijn dan normaal). Na 3-4 keer had ik het idee dat dit niet echt de juiste plek was voor dit soort filosofische vragen.

Ik heb heel de avond, als ik even te lang stil zat of te lang staarde, in m'n oor gefluisterd gekregen "Oh, hij gaat zeker weer dood hoor".

't Was misschien een kut setting met kut toeschouwers en kut muziek en kut drukte, maar hey, ik heb er van geleerd. Een prachtig gruwelijke, en gruwelijk prachtige, ego-dood was het resultaat.

Mijn punt is een beetje hetzelfde als de jouwe: De gehele trip is afhankelijk van jouw perceptie en wilskracht.

De eerste paar keer dat ik tripte met mensen die nieuw waren m.b.t. trippen waren een beetje zenuwslopend, omdat ik me als een soort "babysitter" waande, terwijl dat eigenlijk niet eens nodig was. Ik heb toen uiteindelijk mee gekregen dat: Zodra je eenmaal aan het trippen bent, moet je de rit uitzitten. Je -moet- alles wat je ervaart leuk vinden (ongeacht wat), anders wordt de kans groot dat die paar uur dat je tript, mentaal een paar weken, of zelfs maanden, worden.

Ik hou van de dood, ik hou van argwaan, ik hou van paranoïde, ik hou van xenofilie, ik hou van egoïsme. Zulke "topics" zouden je in een trip-zoals-het-niet-hoort mentaal volledig kunnen slopen. Dat is gebeurd. Maar ik genoot van de hele happening omtrent het slopen. Ik ervaarde, en achteraf noem ik het ook zo, het "sterven" meer als "evolueren". Ik ervaarde het negatieve als positief (klinkt dat eigenlijk wel logisch?).

Door zulke intense trips, wat eigenlijk al mijn trips waren, heb ik een rationeler bewustzijn ontwikkeld. Geen invloed meer uitoefenen op dingen waar je toch geen invloed op hebt. Que sera, sera.

Een bizarre fantasie die ik heb, is een keer in een sponskamer met dwangbuis een "flinke" dosis LSD nemen. In dit gedachte experiment zijn er voor mij 2 mogelijke eind resultaten:
1) Deze hele ervaring heeft je de kans gegeven je hele hoofd op te schonen en alles te herarrangeren en classificeren.
2) De dwangbuis gaat niet meer uit en je mag in de sponskamer blijven :wink:.
v
vaarklaasLid
01-01-2024, 00:00
#5
WithciZ zei:
Een bizarre fantasie die ik heb, is een keer in een sponskamer met dwangbuis een "flinke" dosis LSD nemen. In dit gedachte experiment zijn er voor mij 2 mogelijke eind resultaten:
1) Deze hele ervaring heeft je de kans gegeven je hele hoofd op te schonen en alles te herarrangeren en classificeren.
2) De dwangbuis gaat niet meer uit en je mag in de sponskamer blijven :wink:.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: jij hebt er zin in

Ben jij dan het type die zou rondrennen en schreeuwen? of gewoon rustig liggen spacen.. maar vanwaar die dwangbuis? ach ja, tis een fantasie he
W
WithciZLid
01-01-2024, 00:00
#6
vaarklaas zei:
WithciZ zei:
Een bizarre fantasie die ik heb, is een keer in een sponskamer met dwangbuis een "flinke" dosis LSD nemen. In dit gedachte experiment zijn er voor mij 2 mogelijke eind resultaten:
1) Deze hele ervaring heeft je de kans gegeven je hele hoofd op te schonen en alles te herarrangeren en classificeren.
2) De dwangbuis gaat niet meer uit en je mag in de sponskamer blijven :wink:.
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy: jij hebt er zin in

Ben jij dan het type die zou rondrennen en schreeuwen? of gewoon rustig liggen spacen.. maar vanwaar die dwangbuis? ach ja, tis een fantasie he
Klik om te vergroten...

Ik vind mezelf het type dat rustig zou liggen spacen. Eenmaal stationair kan ik een hele trip, letterlijk, uitzitten. Ik kan ook als een debiel rond gaan rennen, maar ik heb me op die momenten altijd beseft "je tript, dus kijk uit dat je jezelf niet verwond".

Ik vraag me af hoe ik zou reageren als ik volledig werk vanuit instinct. Op tripmiddelen ben ik 95% emotie en 5% rationeel (al dan niet minder), ten opzichte van het tegenovergestelde op "een nuchtere maag". De dwangbuis en de gesloten kamer laten veel te wensen over, ook het feit dat ik me geen besef van tijd heb: Elke minuut die voorbij strijkt, en ik denk nog steeds "damn ik moet nog 8u - 10u".

Al bovenstaande gedachten zullen dan waarschijnlijk in m'n koppie opkomen, en dan wordt het lang.

Het beeld wat ik er bij heb valt moeilijkt uit te leggen, maar het komt overeen met een nuchter persoon die in een psychiatrische instelling zit, en tegen z'n begleiders zegt "maar er is echt niets mis met me!" en diegene zit er ook daadwerkelijk onterecht. Daar is de dwangbuis een beetje voor. De gedachte verwezenlijken, en "volledig maken", zoiets.
d
davy_xochiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Geweldige tekst, bedankt!
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is een mooi geschreven stukje tekst, en op veel vlakken herkenbaar. :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."