Eik zei:
Er is echter 1 belangrijke belemmerende factor. Ze heeft een zus die al jaren lijdt aan een bi-polaire stoornis met daarbij ook ernstige angstaanvallen en een enkele keer zelfs psychoses. Het is bekend dat psychedelica niet aangeraden wordt voor dit soort mensen.
Nu is de vraag of het voor mijn vrouw, die overigens verder erg stabiel lijkt te zijn, onverstandig is om te experimenteren met LSD. Ze is uiteraard een ander persoon maar heeft mogelijk toch wat van dezelfde genen.
Zoals iemand hierboven ook al aanhaalde, is er voldoende onderzoek gedaan om vast te stellen dat het gebruik van psychedelica niet voor meer psychoses zorgt. Helaas is dat wel informatie die nog steeds rondzingt; je vindt het soms zelfs nog op foldertjes die aan drugsvoorlichting doen. In feite is het zo dat mensen met aanleg voor psychose dat wel rond hun 20-25ste jaar hebben gemerkt: stressvolle gebeurtenissen zoals een eerste liefdesverdriet, op kamers gaan wonen, een eerste overlijden meemaken, een kind krijgen etc. kunnen dan triggers zijn. Wie al wat ouder is en geen psychose heeft gehad kan met vrij grote zekerheid aannemen dat hij/zij geen extra risico loopt op psychoses.
De aanleiding voor dit idee zijn waarschijnlijk de eerste jaren van LSD, waarbij het onder psychiaters werd aangeprezen als middel dat je als onderdeel van je training als psychiater kon gebruiken: door LSD te gebruiken kon je je beter inleven in een psychose en dus in je patienten. Het werd gezien als middel dat tijdelijk psychotische kenmerken oproept.
Helaas is het tegenwoordig voor veel mensen de meest fundamentele angst als ze voor het eerst gaan trippen. Toen ik ayahuasca ging drinken was het weer opnieuw een angst voor me: "oh, shit, zie je wel. Nu ben ik echt gek geworden..." dacht ik dan tijdens een trip die weer een stapje dieper, vreemder en intenser was. Uiteindelijk komt het natuurlijk altijd weer goed en na verloop van tijd verdwijnt die angst omdat je leert dat zelfs de meest 'psychotische' trips een zinvolle en leerzame aangelegenheid zijn, als je ze goed benut.
TLDR: als je geen psychose hebt gekregen toen je op kamers ging / kinderen kreeg / je eerste baan had, is er geen reden om aan te nemen dat je wel een psychose zult krijgen van LSD, zelfs als je familieleden hebt met psychische klachten.