Dat onderscheid tussen synthetisch en plantaardig speelt ook zeker een rol in dit soort oordelen. Dan hebben ze het over de plantspirit bijvoorbeeld. Paddo's worden in deze dan nog weleens aangeduid als de 'kinderen' van 'grootmoeder ayahuasca' en staan ook nog wel in een goed daglicht.
Maar blijkbaar vinden sommigen dat iets wat niet plantaardig is geen 'spirit' kan hebben, of niet een juiste spirit of ik weet niet precies hoe ze dat zien.
Geloof dat Terrence McKenna ook zo hamerde op dat plantaardig altijd superieur was t.o.v. synthetisch. Dus hij was niet echt stuk van het idee om mdma als therapeutisch middel in te zetten. Althans dat meen ik me te herinneren uit een interview met de oprichter van MAPS. Hoe dan ook, ik deel die mening niet.
Overigens vind ik wel dat als je een ayahauascatrip krijgt ergens je mag verwachten dat het met de liaan (B. Caapi) bereid is. Tenzij het gewoon duidelijk wordt aangegeven dat het anders is, en dan is dat prima.
Ik zie ayahuasca niet als een wondermiddel, maar wel dat het zijn waarde kan hebben. Goed onderzoek ernaar doen is lastig helaas. Soms mag het amper de naam wetenschappelijk dragen wat mij betreft.
Elk middel zal zijn voor- en nadelen hebben. Ik denk dat je van lsd bijvoorbeeld eerder wat spacey kan worden na een trip dan wellicht paddo's of ayahuasca. Maar wellicht zijn over die middelen weer andere mogelijke nadelen te noemen die soms optreden.
Is dat iets wat vaker voor komt in die kringen?
Ik heb zelf niet de ervaring (in mijn beperkte ervaring een paar keer bij een Hollandse 'sjamaan', jaren terug) dat lsd als taboe werd gezien.
Maar het verbaast me niet als het wel door velen in dat wereldje zo wordt gezien, vanwege dus het onderscheid tussen plantaardig en synthetisch.