Ik heb op LSD altijd wel iets van tijdsvertraging, maar echt extreme tijdsvertraging/stilstand heb ik maar één keer gehad, niet op LSD maar op een achteraf misschien voor een eerste keer wat te stevige dosis DOC. Dit duurde uren (DOC duurt sowieso zeer lang) en heeft eigenlijk mijn trip 'verpest' toen, want er was gewoon geen land meer met de wereld om mij heen te bezeilen. Alles vertraagde, mijn denkvermogen, maar ook geluid, waardoor ik de muziek hoorde alsof de plaat continu bleef hangen. De vertraging was zo intens dat het soms bijna een volledige stilstand was. Ik zat de hele tijd helemaal vast in hetzelfde moment. Ik heb tijdens die trip, die dus ook in werkelijkheid óók heel lang duurde, laat staan met die enorme vertraging, continu moeten accepteren dat de situatie was zoals die was, en het zat soms op het randje van paniek. Ik wist dat ik helemaal de klos zou zijn als ik in paniek zou raken, dus ik wist dit steeds net te voorkomen, maar het was zeker geen leuke trip. Wel heel fascinerend want ik werd er keihard mee geconfronteerd hoe relatief tijd is en dat het in feite kan ophouden te bestaan, zo leek het toch. Af en toe 'floepte' de tijd (en ook de muziek) weer even naar normaal, om vervolgens weer weg te zakken in een vertraging. Als ik ook terug kijk naar een whatsappgesprek dat ik toen probeerde te voeren, dan bleven de letters ook hangen. Ik typte dan bijvoorbeeld 'ddd ddddaaaaaaar gggggaaaan nnnnnn wwwwwwwwwwwwwe wwwwweeer rr' etc., en volgens diegene die ik appte typte ik dit dan heel erg traag. Dit was een van de meest bizarre ervaringen die ik ooit trippend heb gehad. Ik kende eerder enkel het 'denken dat iets veel langer duurde dan het in werkelijkheid was' van vele eerdere trips, maar dit was echt next level tijdsdilatatie.
Het gekke was dat doordat ik zo in beslag genomen werd door dit effect (dat kon simpelweg niet anders, want probeer maar eens iets voor elkaar te krijgen als tijd weg is, lol), alle andere tripeffecten wegvielen. Ik had geen visuals meer, mijn zicht en manier van redeneren was vrijwel normaal behalve dat het weinig betekenis meer had stilstaand, geen psychedelische gedachtengangen. Dit maakte het geheel eigenlijk extra scary, want ik voelde me verder - buiten een heftige bodyload - praktisch nuchter. Ik heb die hele ervaring dus ook heel bewust en voor mijn gevoel helder meegemaakt.
Interessant dat je hier een topic over opent, best boeiend om andermans ervaringen met dit aparte fenomeen te lezen.
![:)]()
Tijd is wazige shit bro.
P.S.: Op DMT gehad dat iets in een loop ging en zich maanden of langer leek te herhalen, en dat waren dan vier minuten, dafuq. xD