#1
Bedankt allemaal voor de reacties! Erg fijn, dit zou inderdaad het een en ander kunnen verklaren. Even voor de goede orde: als ik trip probeer ik dit altijd zo veilig mogelijk te doen door me in te lezen en niet roekeloos van alles te gaan proberen. Ik las positieve dingen over LSD + N2O, maar wat tijdens de trip gebeurde, overkwam me een beetje en verraste me. Ik ben dan ook blij dat ik hier de vraag heb gesteld en zulke uitgebreide reacties kreeg!
Ik had tijdens en na de trip totaal geen kater, hoofdpijn, duizeligheid of tintelingen. Tijdens en na de schreeuw had ik ook niet het gevoel of het idee dat er iets gebeurde wat niet goed voor mijn lichaam was. Waarmee ik overigens totaal niet wil zeggen dat het ‘dan wel goed zou zijn’. Jullie reacties hebben me wel doen inzien dat LSD lichamelijke sensaties/prikkels (zoals de ademprikkel) zou kunnen onderdrukken en dat dit zeker niet iets is om roekeloos mee te experimenteren. Ook mijn kijk op N2O is wel wat veranderd.
Ik heb, nu een paar dagen later, nog eens goed nagedacht over wat er nou precies gebeurt tijdens het oerkreet-moment. Ik dacht namelijk dat deze werd opgewekt doordat ik mijn adem inhield totdat ik niet verder meer kon, maar bij nader inzien, na alles op een rijtje te hebben gezet (LSD voelt toch echt wel als 3 weken op vakantie in één dag) is dit toch niet helemaal het geval:
Ik doe iets wat gelijkenissen heeft met de Valsalva manoeuvre (vandaag die term gevonden na een tijdje zoeken): Ik neem een paar seconden voor de schreeuw een goeie teug lucht (of soms iets langer voor de schreeuw lachgas, die paar keer dat ik het deed met een N2O ballon) en span met name mijn buikspieren en middenrif aan terwijl ik mijn adem kort in hou. Eigenlijk een beetje wat op deze site staat: https://diamondtraining.nl/adem-inhouden-krachttraining-inspanning/. Waar je met krachttraining deze oefening gebruikt om meer gewicht te kunnen verplaatsen, bouw ik voor mijn gevoel tijdens de manoeuvre voornamelijk heel veel energie op, wat eruit komt in de vorm van die oerschreeuw zodra ik na een seconde of 10 loslaat (vergelijkbaar met de schreeuw van sommige sporters na zo’n intense oefening denk ik?). Voor mijn gevoel ben ik tijdens die schreeuw heel even out, maar mijn mede-trippers hebben me weten te vertellen dat ik gewoon ‘bij’ ben, alleen even heel erg in mezelf (met veel kabaal). Ze vonden het verder ook niet vervelend of raar overkomen.
Waarom ik eerder dacht dat ik zo lang mogelijk mijn adem inhield om dit te bereiken, komt denk ik omdat ik zo overdonderd was door de ervaring dat dit het eerste logische was wat in me opkwam (en omdat ik tijdens die Valsalva een paar seconden mijn adem dus wel in hou).
De volgende keer laat ik eerst de trip even goed landen alvorens ik het een en ander op dit forum zet, om een onjuiste beschrijving van de situatie te voorkomen!
Ik had tijdens en na de trip totaal geen kater, hoofdpijn, duizeligheid of tintelingen. Tijdens en na de schreeuw had ik ook niet het gevoel of het idee dat er iets gebeurde wat niet goed voor mijn lichaam was. Waarmee ik overigens totaal niet wil zeggen dat het ‘dan wel goed zou zijn’. Jullie reacties hebben me wel doen inzien dat LSD lichamelijke sensaties/prikkels (zoals de ademprikkel) zou kunnen onderdrukken en dat dit zeker niet iets is om roekeloos mee te experimenteren. Ook mijn kijk op N2O is wel wat veranderd.
Ik heb, nu een paar dagen later, nog eens goed nagedacht over wat er nou precies gebeurt tijdens het oerkreet-moment. Ik dacht namelijk dat deze werd opgewekt doordat ik mijn adem inhield totdat ik niet verder meer kon, maar bij nader inzien, na alles op een rijtje te hebben gezet (LSD voelt toch echt wel als 3 weken op vakantie in één dag) is dit toch niet helemaal het geval:
Ik doe iets wat gelijkenissen heeft met de Valsalva manoeuvre (vandaag die term gevonden na een tijdje zoeken): Ik neem een paar seconden voor de schreeuw een goeie teug lucht (of soms iets langer voor de schreeuw lachgas, die paar keer dat ik het deed met een N2O ballon) en span met name mijn buikspieren en middenrif aan terwijl ik mijn adem kort in hou. Eigenlijk een beetje wat op deze site staat: https://diamondtraining.nl/adem-inhouden-krachttraining-inspanning/. Waar je met krachttraining deze oefening gebruikt om meer gewicht te kunnen verplaatsen, bouw ik voor mijn gevoel tijdens de manoeuvre voornamelijk heel veel energie op, wat eruit komt in de vorm van die oerschreeuw zodra ik na een seconde of 10 loslaat (vergelijkbaar met de schreeuw van sommige sporters na zo’n intense oefening denk ik?). Voor mijn gevoel ben ik tijdens die schreeuw heel even out, maar mijn mede-trippers hebben me weten te vertellen dat ik gewoon ‘bij’ ben, alleen even heel erg in mezelf (met veel kabaal). Ze vonden het verder ook niet vervelend of raar overkomen.
Waarom ik eerder dacht dat ik zo lang mogelijk mijn adem inhield om dit te bereiken, komt denk ik omdat ik zo overdonderd was door de ervaring dat dit het eerste logische was wat in me opkwam (en omdat ik tijdens die Valsalva een paar seconden mijn adem dus wel in hou).
De volgende keer laat ik eerst de trip even goed landen alvorens ik het een en ander op dit forum zet, om een onjuiste beschrijving van de situatie te voorkomen!