Corrigeer me maar als ik fout zit hoor, maar ik dacht dat het hele ding met psychoses was dat iedere keer dat je er een krijgt, dat het je cognitie permanent steeds meer schaadt en dat dat erin resulteert dat je IQ ook daalt. Twee van mijn goede vrienden zijn, op basis van hun begeleiders die het tegen mij zeiden (klinkt misschien een beetje raar dat ze het mij vertelden, maar het had destijds een goede reden dat ze dat deden) dat zij beiden zwakbegaafd zijn of dat zij dat mogelijk geworden zijn, omdat ze extreem veel stimulanten, op bizar hoge doses, gebruikt hebben in het verleden en daar meerdere psychoses aan over gehouden hebben. Eén van die vrienden is zelfs nooit meer helemaal hersteld en gelooft nog steeds in hele bizarre wanen en aan die andere vriendin merk ik dat ze de afgelopen paar maanden opmerkelijke, paranoïde gedachten heeft, waar ze best wel moeilijk van af te praten was in eerste instantie. Nu ziet ze wel in dat sommige dingen inderdaad niet echt waren, maar snel duikt er weer een nieuwe paranoïde gedachte op die de andere vervangt, iets wat ze bijvoorbeeld een half jaar geleden helemaal niet had.
Nu gaat dit over stimulant-geïnduceerde psychoses en dus niet over LSD, maar ik vraag me wel het volgende af: is wat ik net beschreef dan ook iets wat zou kunnen gebeuren als ik bijvoorbeeld de rest van mijn leven, zeer regelmatig, extreem hoge doses LSD zal gebruiken? Want als we uitgaan van de definitie die er aan een LSD-psychose gegeven wordt in wetenschappelijke literatuur, dan impliceert dat toch dat, net zoals psychoses die veroorzaakt zijn door stimulantenmisbruik, zo hard trippen op LSD als ik doe uiteindelijk ook mijn brein permanent zou schaden? Indien dit niet zo is, dan zou dat toch betekenen dat het totaal niet adequaat is om zo makkelijk een ervaring met LSD te definiëren als een psychose?
We zijn het eens over dat hoe een LSD-psychose beschreven wordt in wetenschappelijke literatuur waarschijnlijk niet helemaal accuraat is, maar ik zit nu nog steeds met de vraag wat het dan wel is, door de bovenstaande voorbeelden van mijn vrienden die ik benoemde. Om even hardop na te denken: kan LSD-ervaring misschien alleen maar psychotisch zijn als je een aanleg hebt voor schizofrenie of als het al vastgesteld is dat je schizofrenie hebt? Er is al benoemd in dit topic dat iets pas een LSD-psychose is als je, nadat het uitgewerkt is, je nog steeds hallucineert of wanen ervaart. Dat zou dan toch betekenen dat je voldoet aan de kenmerken van schizofreniforme stoornis en, als je na 6 maanden nog steeds klachten ervaart, dat je zelfs voldoet aan de kenmerken van schizofrenie? Schizofrenie kan door van alles aangewakkerd worden, zo ook door drugs, dus in dat geval kan je in sommige gevallen denk ik wel degelijk spreken over een LSD-psychose, denk ik.
Wat is jullie idee hierover?
@Mindless @plex @Tartarus @Torchic