Hey, leuk dat je interesse hebt in psychedelica en heel goed dat je voorzichtig wil beginnen. Ik ben geen diehard expert (die zullen hier vast ook nog wel gaan reageren ^^) maar heb wel enige ervaring met beide middelen op verschillende doseringen. Mijn antwoorden zouden zijn:
1. Ja. Als je onbekend bent met het gevoel van trippen en je bent wat huiverig, is 2C-B m.i. een betere drug om dit wat te gaan verkennen dan psilocybine. 2C-B wordt niet voor niets 'psychedelica light' genoemd, dat is omdat het door de meeste mensen als minder intens wordt ervaren vergeleken met klassieke psychedelica zoals psilo en LSD. Het effect van 2C-B hangt af van de dosering, maar zelfs op wat hogere doseringen blijft het over het algemeen zeer stuurbaar en vergevingsgezind. Zowel visuals als de mentale tripeffecten zijn in verhouding tot psilo en LSD minder overweldigend. Dat is een reden voor sommige echte psychonauten om het als een onvolwaardig tripmiddel te beschouwen, want voor de echte diepgaande inzichten leent het zich niet zo, maar voor een starter is dit ideaal. Het heeft namelijk wel een zeer duidelijk psychedelisch effect - mits dosis niet te laag - wat je al een interessant kijkje in die wereld kan geven, zonder dat je er te snel teveel door overvallen wordt. Daarnaast geeft 2C-B vaak een bepaalde euforie (ik vind deze euforie met vlagen soms iets weg hebben van MDMA), de space voelt een beetje 'cosy' en heeft weinig neiging om duister te worden - zeker vergeleken met het toch een stuk meer onvoorspelbare psilo. Ik vind 2C-B zelf een erg leuk drugje.
![:)]()
(Psilo en LSD ook, maar daarbij weet je nooit echt wat je krijgt, dus die zou ik eerder 'interessant' noemen.)
Ik heb 2C-B zelf nooit geprobeerd op 10 mg, maar het staat erom bekend op lagere dosering een ander effect te geven (licht stimulerend) dan op hogere dosering. Hoe hoger de dosering, hoe meer de tripeffecten gaan overheersen. Je kunt dus zeker met 10 mg beginnen als je het op safe wilt spelen, de effecten zullen dan waarschijnlijk subtiel zijn.
2. Of bijnemen zinvol is weet ik niet. Alleen al omdat 2C-B een vrij trage come up heeft - bij mij duurt het vaak toch wel een uur tot anderhalf uur tot ik het volwaardige effect heb bereikt. Je zal dus pas relatief laat weten wat die eerste dosering nu écht bij je doet, en als je op dat punt nog 5 mg bijneemt heb je kans dat je de ervaring eerder verlengt dan versterkt. 15 mg in één keer nemen kan ook, dat is nog altijd een prima startersdosis, maar op die dosering zal de ervaring al meer psychedelisch van aard worden.
Wat betreft af/aanraden om te gaan trippen: dat is echt iets waar je zelf het beste over kunt beslissen. Ik zie niet direct een reden om het je af te raden in je beschrijving, maar je moet je er zelf wel goed bij voelen natuurlijk.
Succes met je keuze!
![:blush:]()