Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerkrijgbaarheid en gebruik verboden RC's

Verkrijgbaarheid en gebruik verboden RC's

7 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#1
De verkrijgbaarheid speelt zeker mee met het verminderen van gebruik. Ik heb nog een laatste 4FA liggen voor aanstaand weekend. Geprobeerd, goed bevallen, meer besteld en nu de laatste in het zakje. Op=op denk ik dan, nergens te verkrijgen alleen de stof zelf nog via internet. Maar dan moet ik gaan stoeien met capsules en afwegen en das niet zo mijn ding.

Merk wel dat 2-CB heel erg in opkomst is. Afgelopen half jaar meerdere rapports hier online geplaatst. Zelf ook eens aangeschaft maar nog niet geprobeerd. Moet nog langs het testcentrum want wil geen avondje “verpesten” doordat ik dus een te hoge hoeveelheid naar binnen werk en roze olifanten (niks persoonlijks :kissingheart:) voorbij zie denderen.

Net als in het gewone bedrijfsleven is een vraag en aanbod wat absoluut meespeelt! Buiten het feit dat er waarschuwingen zijn of het “spannende en nieuwe” van een RC er af zijn..
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Rc drugs zijn legale alternatieven voor verboden drugs en als dat legale weg valt zullen die op zijn minst toch interessant genoeg moeten zijn alsmede niet al te lastig te produceren/ niet te duur en er moet uiteraard ook een markt voor zijn om ook in de illegaliteit op eigen benen te laten kunnen staan. De enige die dat vooralsnog uitstekend gelukt is lijkt me inderdaad 2C-B.

Van de huidige RC-s vind ik vooral de tryptamines en de keta-analogen interessant, beiden zijn een goedkoper alternatief voor de drug waarvan ze zijn afgeleid en wel psilocybine en ketamine en hebben ook andere voordelen (tryptamines voelen wat helderder aan tov psilo, en de keta analogen vind ik eveneens wat helderder dan ketamine zelf en hebben ook nog eens een veel langere werkings duur). Ik hoop dat deze buiten schot blijven of dusdanig populair worden dat die ook illegaal bestaansrecht gaan krijgen.

Over de Lysergamides (LSD analogen) ben ik ook wel positief, maar dat is vooral omdat de dosering die de vendor geeft meestal klopt in tegenstelling tot de dosering die je van de dealer van LSD te horen krijgt, die is meestal een stuk lager dan aangegeven. En er is ook een stuk gemakkelijker aan te komen, klik klik en overmorgen geleverd, naar goeie LSD blijft het toch wel vaak zoeken. Maar voor de rest hebben die niet echt voordelen ten opzichte van LSD, hoewel sommige lysergamides wel een eigen karakter hebben met eigen identiteit en visuals. Maar op zich zou het geen probleem zzijn mochten die wegvallen en je het weer met normale LSD moet gaan doen.

Amfetamine-analogen vind ik niet zo interessant, want ik heb er nog geen gevonden die ik beter vond dan amfetamine zelf, en ook voor de kosten hoef je niet over te stappen op een andere upper. En voor coke ben ik nog geen goeie RC vervaner tegengekomen. Bij de Benzo's zitten wel wat interessante RC's, maar ik ben geen benzo-liefhebber, en cathinones (Khat-analogen) bevallen mij ook niet zo, hoewel ik er recent achter kwam dat mijn ADD medicijn Wellbutrin een rasechte cathinone is. Benzofury's hebben een paar leuke MDMA analogen die ook nog eens langer werken, en een die ik zelf heel interessant vind zij de Phenethylamide derivaten, een groep psychedelica met een amfetaminebasis waaronder dus de 2C-groep, de NBOMes alsmede de DOx varianten (onlangs DOC in huis gehaald). Cannabis analogen hoef ik niet want ik ben echt wietliefhebber.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psilocyloner zei:
Ik vroeg me zo opeens af, dooft de verkrijgbaarheid en het gebruik van verboden RC's na verbod doorgaans nou echt uit of vinden ze toch wel afzet op de illegale markt, maar moet je dan gewoon beter zoeken?
Klik om te vergroten...
Beschikbaarheid faciliteert gebruik natuurlijk. Maar in algemene zin verandert er waarschijnlijk weinig. Wat je vaak ziet wanneer een RC verboden wordt is dat deze verplaatst naar de DNM (Darknet market). Hier wordt de RC op de zwarte markt verder verkocht totdat deze uitverkocht raakt op welk moment deze verdwijnt of de verkoper concludeert dat deze RC dermate winstgevend is dat een nieuwe synthese gerechtvaardigd is.
Fenrir zei:
Mocht een blanket ban op nieuwe psychoactieve stoffen doorgevoerd worden, dan zal het overgrote gedeelte van de RC's direct uit de gratie vallen.
Klik om te vergroten...
Wat ik regelmatig voorbij zie komen is dat er nog altijd aardig wat RCs naar Engeland verstuurd worden ondanks deze illegaal zijn in verband met de blanket ban daar. Engeland is een eiland waarvan je zou denken dat deze relatief geïsoleerd is. Wat ik mij dan ook afvraag is over het verbieden van RCs überhaupt zin heeft mits deze niet overal binnen de EU illegaal wordt gemaakt. Uiteindelijk blijft enkel de naam en het adres van de ontvanger op het pakketje staan, voor een RC vendor zelf gaat dit geen verschil maken.

Maar het plan van Blokhuis en Grapperhaus betreft dus verschillende analoogwetten naar het Amerikaans model. RC downer drugs van de benzodiazepine en opioide categorie zullen dus in ieder geval legaal blijven mocht dit plan realiteit worden.
Psilocyloner zei:
Denk hierbij aan 4-MMC (mephedrone), 4-FA (4-FMP), MDPV en MXE (methoxetamine).
Klik om te vergroten...
Deze substanties zijn dacht ik allemaal op Europees niveau illegaal gemaakt. Op de RC subreddit heb ik wel Russen voorbij zien komen die zeggen dat 4-MMC, MDPV en A-PVP nog altijd worden geproduceerd en zeer beschikbaar zijn. 4-MMC en A-PVP kun je ook nog altijd vrij breed terug vinden op de DNM. In de VS zijn PVs naar zeggen ook nog steeds relatief populair en op straat beschikbaar. MDPV en A-PVP zijn in Europa nooit echt doorgebroken denk ik. 4-MMC daarin tegen is sporadisch nog wel eens op straat terug te vinden (vermoedelijk via de DNM).

MXE wordt nog enkel in zeer kleine hoeveelheden geproduceerd in verband met een tekort aan de benodigde precursor hiervoor welke identiek is aan de benodigde precursor voor ketamine synthese.
Psilocyloner zei:
Ook hier op het forum zie ik dat er eigenlijk niet meer over deze stofjes gesproken wordt en krijg ik niet de indruk dat ze nog gebruikt worden.
Klik om te vergroten...
De lagere prijzen zijn vaak wel doorslaggevend voor mij. Plus ik blijf liever niet teveel in een specifieke drug hangen en iets nieuws en unieks heeft ook zijn aantrekkingskracht. Maar inderdaad, beschikbaarheidsbias lijkt zeker een ding te wezen.
acht.zes zei:
Ik hoop dat deze buiten schot blijven of dusdanig populair worden dat die ook illegaal bestaansrecht gaan krijgen.
Klik om te vergroten...
Ketamine valt al onder de geneesmiddelenwet dus hierop zullen ze geen analoogwet kunnen maken in ieder geval. De kans dat RC psychedelica (met een phenylethylamine en/of tryptamine basismolecuul) illegaal worden gemaakt acht ik groot. In dat geval zullen we zo uit mijn hoofd qua RC psychedelica met vrijwel enkel met de NBOMe (NBOH) analogen over blijven die legaal beschikbaar blijven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
De meeste research chemicals worden bij een verbod vervangen door weer nieuwere psychoactieve stoffen.

Zodra een stof verboden wordt, stoppen de clearnet vendors (websites die je via Google kunt vinden) het te verkopen. De beschikbaarheid daalt daardoor sterk. Er blijven natuurlijk nog wel restpartijen over die meestal nog een paar maanden tot een paar jaar mondjesmaat te koop zijn, als je weet waar je moet zoeken.

Meestal stopt de productie van een nieuw middel direct bij het intrede van het verbod, maar dat hangt een beetje af van de locatie van het verbod en waar de drug meestal geproduceerd wordt.

Toch zijn er een paar uitzonderingen. Er zijn een paar research chemicals zó populair geworden, dat mensen erom blijven vragen lang nadat de middelen verboden zijn gemaakt. Dat geldt voor 4-MMC en MXE bijvoorbeeld, die je al worden noemt. Die middelen worden nu (op relatief kleine schaal) illegaal geproduceerd en verkocht via het darkweb. Ook 2C-B heeft zijn weg gevonden naar het algemene publiek.

Verder hangt het er een beetje van af wat je precies research chemicals noemt. LSD was in de jaren '60 ook een nieuwe psychoactieve stof. Hetzelfde geldt voor MDMA in de jaren '80. De meeste nieuwe psychoactieve stoffen worden maar door heel kleine groepjes mensen gebruikt. Maar soms zit er eentje tussen die door zoveel mensen wordt genomen, dat die mensen nog lang na het verbod blijven vragen om een middel. In die gevallen hebben wetenschappers ook interesse in de drug, juist omdat zoveel mensen het gebruiken. En als er flink wat onderzoek is gedaan naar een middel dat door veel mensen gebruikt wordt, dan is het geen 'research chemical' meer :wink:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fenrir zei:
Daarnaast zullen drugscriminaliteit, afvallozingen en andere negatieve bijkomstigheden toenemen. Waar een Chinees lab dat naast haar aanbod van farmaceutische producten ook RC's synthetischeert haar afval wettig en verantwoord afvoert (in principe dan) zullen Brabantse drugsboeren elke week gewoon vijf tonnetjes gif in het bos dumpen in plaats van de drie van het moment.
Klik om te vergroten...
In India loost de farmaceutische industrie haar afval gewoon op het oppervlaktewater. Ik vrees dat dat in China niet veel anders is. Bovendien zijn veel RC's inmiddels in China ook verboden en worden dus eveneens in illegale labs geproduceerd. Productie vindt nog altijd doorgaans plaats in China omdat grondstoffen daar veel minder streng gereguleerd worden dan hier en bovendien veel goedkoper verkrijgbaar zijn. Overigens, veel mensen denken dat ketamine afkomstig is van ingekookte ketamine uit het farmaceutische circuit (door gebruik in zowel humane als veterinaire geneeskunde), maar al die ketamine is echt niet ergens tijdens de legale distributie van de vrachtwagen gevallen. Het gros van de ketamine wordt vandaag de dag in China geproduceerd.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vroeg me zo opeens af, dooft de verkrijgbaarheid en het gebruik van verboden RC's na verbod doorgaans nou echt uit of vinden ze toch wel afzet op de illegale markt, maar moet je dan gewoon beter zoeken? Denk hierbij aan 4-MMC (mephedrone), 4-FA (4-FMP), MDPV en MXE (methoxetamine). In het recent gepubliceerde DIMS jaarbericht las ik dat gebruik van 4-FA lijkt te zijn afgenomen sinds het verbod. Over de andere wordt eigenlijk niet eens gesproken. Ook hier op het forum zie ik dat er eigenlijk niet meer over deze stofjes gesproken wordt en krijg ik niet de indruk dat ze nog gebruikt worden.

Er lijkt trouwens wel één uitzondering, namelijk 2C-B. Deze lijkt wel een blijvende plek te hebben veroverd.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Op zich kan ik me goed voorstellen dat de populariteit van zulke drugs wat afneemt zodra ze verboden worden, want de charme / het voordeel ervan is natuurlijk vaak juist de makkelijke beschikbaarheid.

Ik heb het idee dat bij 4FA niet alleen het verbod maar ook de negativiteit en waarschuwingen rondom het middel meespelen.
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zoals @KropSla zegt is de grootste charme van veel RC's dat ze makkelijk en legaal beschikbaar zijn. Wanneer een stof dan verboden wordt zal er snel een vergelijkbare stof gesynthetiseerd worden die het gat in de markt kan opvullen. Sommige RC's, zoals 2C-B maar in de toekomst misschien 6-APB of een andere stof, zijn zodanig de moeite waard dat ze zullen blijven voorbestaan naast de stoffen waarvan ze oorspronkelijk een legale "vervanger" waren.

Mocht een blanket ban op nieuwe psychoactieve stoffen doorgevoerd worden, dan zal het overgrote gedeelte van de RC's direct uit de gratie vallen. De voorgenoemde "speciale" RC's zullen, samen met gevestigde drugs als MDMA en amfetamine, een enorme boost in populariteit krijgen. Het enige voordeel van onbekende stoffen tov deze stoffen is namelijk de legaliteit, en dat zou dan geem factor meer zijn. De diversiteit en innovatie zullen enorm afnemen.
Daarnaast zullen drugscriminaliteit, afvallozingen en andere negatieve bijkomstigheden toenemen. Waar een Chinees lab dat naast haar aanbod van farmaceutische producten ook RC's synthetischeert haar afval wettig en verantwoord afvoert (in principe dan) zullen Brabantse drugsboeren elke week gewoon vijf tonnetjes gif in het bos dumpen in plaats van de drie van het moment.


Een andere factor is dat veel RC's in het begin veel gebruikt worden door nieuwsgierige psychonauten, die hier vervolgens online verslag van uitbrengen. Tegen de tijd dat een stofje verboden wordt heeft iedereen 'm al uitgeprobeerd, en in het overgrote deel van de gevallen zijn RC's inferieur aan andere, reeds illegale, stoffen. Niemand gaat, zeg, een inferieure speedvervanger bestellen wanneer elke dealer voor evenveel geld speed verkoopt die fijner werkt, minder risico met zich meedraagt in gebruik, en waarvan de transactie niet te traceren is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."