Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNetvliesloslating en drugs

Netvliesloslating en drugs

10 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#1
Fool zei:
Ik kan er vrij weinig over vinden op het internet en heb zelf ook niet genoeg kennis over de ogen/netvliesloslating om hier uberhaupt over te speculeren. Ik raad je echt aan om het nog een keer aan je arts te vragen, maar dan te vragen of je méér risico dan normaal loopt en met welke klasse stoffen dat zou zijn. Ik denk namelijk dat stimulanten een ander effect op je hebben dan bijvoorbeeld psychedelica. Beter vraag je ook iets van een reden waardoor het af te raden valt, daarmee kun je altijd nog verder redeneren. :wink:
Klik om te vergroten...

Dat haat ik aan dokters.
Ze blijven het afraden, nouja het is hun beroep.
Maar hun zouden beter moeten weten en weten dat de patient sowieso gaat gebruiken, en dat hij dan liever informatie geeft om de risico's te beperken, zoals mijn dokter het doet.
E
EdtwinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben heb aan beide ogen netvliesloslating gehad en ben hieraan geopereerd. Nu vraag ik me af hoe onverstandig het is om nog drugs te gaan gebruiken. Verstandig is het natuurlijk nooit. Ik heb aan mijn chirurg gevraagd hoe groot de kans is om nog een loslating te krijgen. Toen zei die dat dat heel onwaarschijnlijk is. Toen ik vroeg of er nog dingen zijn die ik niet meer moet of mag doen zei die dat ik gwn alles mocht doen. Ook staat er nu minder spanning op mijn netvlies en zit die eigenlijk vaster dan normaal. Ik heb de chirurg ook nog gevraagd "hoe zit het met drugs?" Natuurlijk gaat heeft die me dat niet aangeraden. Kan natuurlijk nooit goed zijn voor je ogen.

Maar aangezien mijn netvlies nu eigenlijk vaster zit dan normaal lijkt het me dat dat alleen maar beter is(joh). En ik dus ondanks dat het wel slecht is voor je ogen wel gewoon drugs kan gebruiken? Met niet meer risico dat er iets "mis" kan gaan dan iemand anders ?
En kan mn netvlies loslating nog iets te maken hebben gehad met drugsgebruik ? (heb trouwens drugs gebruikt terwijl mijn netvlies los zat, maar dat wist ik toen nog niet)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik kan er vrij weinig over vinden op het internet en heb zelf ook niet genoeg kennis over de ogen/netvliesloslating om hier uberhaupt over te speculeren. Ik raad je echt aan om het nog een keer aan je arts te vragen, maar dan te vragen of je méér risico dan normaal loopt en met welke klasse stoffen dat zou zijn. Ik denk namelijk dat stimulanten een ander effect op je hebben dan bijvoorbeeld psychedelica. Beter vraag je ook iets van een reden waardoor het af te raden valt, daarmee kun je altijd nog verder redeneren. :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmmm nou ik heb wel eens van mensen gehoord die normaal een bril of lenzen dragen dat ze deze afdoen als ze stimulerende middelen gebruiken en dan weer normaal kunnen zien. Heeft iets te maken met dat je lichaam aanspant e.d.

Volgens mij was dat ook Smartie die dat wel eens gezegd heeft.
B
BbcarlaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bij hasj of weed krijg je rode ogen.
Bij opiaten worden je pupillen als speldenknopjes zo klein.
Bij cocaïne worden je pupillen heel groot.
Drugs heeft dus effect op je ogen alleen ben ik bang dat daar nog niet veel onderzoek naar is gedaan.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Stimulerende middelen vergroten de oogdruk. Als je dokter zegt dat je alles mag doen, lijkt het me dat een vergrootte oogdruk niet zoveel kwaad kan. Er zijn wel meerdere dingen die de oogdruk verhogen en anders zou je dokter je ook hiervoor voor waarschuwen. Ook heb je zelf het onderwerp 'drugs' als aangehaald. Als dit niet zou kunnen dan had jouw dokter dit echt wel vermeld.

Verder valt te denken aan weinig slapen door drugs, maar als dit een probleem was geweest had de dokter dit ook wel gezegd. Het zou wel kunnen dat je netvliesloslating versneld is door gebruik van stimulerende middelen, maar heel waarschijnlijk lijkt me dit niet. Wat ZERO zegt klinkt ook erg vaag trouwens, heb zelf ook contactlenzen maar onder invloed van welk middel dan ook merk ik nooit enige verandering in mijn zicht (behalve hallucinerende middelen natuurlijk maar dat heeft een iets andere oorzaak :tearsofjoy: ). Stimulerende middelen kunnen echt niet je ooglens boller of holler maken. Daarvoor moet je een laser gebruiken of nachtlenzen om de oogbolling te veranderen. Dit zelf op wat voor manier dan ook veranderen, zoals knijpen met je ogen, werkt niet en is erg slecht, onder andere omdat dat je sterkte verslechtert. Stimulerende middelen verslechteren je sterkte niet dus dit verhaal lijkt mij onzin.

Uit wat je dokter al heeft gezegd en wat ik zelf weet op het gebied van ogen (relatief veel maar ik studeer geen geneeskunde of iets in die richting) valt wel te concluderen dat je gewoon kunt doen en nemen wat je wilt. Wat je ogen betreft heb jij nu niet meer risico dan een ander. Wil je dit zeker weten, bel dan gewoon je dokter op en vraag hem concreet hoe het zit. Hang niet op voordat je een concreet antwoord hebt in plaats van alleen maar dat drugs slecht zijn. Een dokter mag je echt wel zo een vraag stellen en hij heeft echt wel gekkere dingen gehoord. :wink:
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#7
ZERO- zei:
Volgens mij was dat ook Smartie die dat wel eens gezegd heeft.
Klik om te vergroten...

Yes dat was ik waarschijnlijk. Ik heb zelf vaker gemerkt dat mijn zicht beter is bij speedgebruik en heb het ook wel eens van andere mensen gehoord. Je gaat natuurlijk niet van -3 naar 0, maar heb wel vaker dat het beter wordt.

Ooscaar je zegt dat knijpen ook niet helpt, van knijpen met je ogen kun je vaak wel degelijk beter zien. Als ik knijp met mijn ogen kan ik dingen lezen die ik normaal niet kan lezen. Of het goed voor je ogen is? Geen idee, maar het werkt wel. Ik denk dat speed een vergelijkbaar effect kan hebben, door het aanspannen van je gezichtsspieren de oogbolling veranderen. Het is geen blijvend effect en het is ook niet op wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd wat ik zeg, maar uit eigen ervaring en die van een aantal anderen.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#8
SmartieAndMe zei:
Ooscaar je zegt dat knijpen ook niet helpt, van knijpen met je ogen kun je vaak wel degelijk beter zien. Als ik knijp met mijn ogen kan ik dingen lezen die ik normaal niet kan lezen. Of het goed voor je ogen is? Geen idee, maar het werkt wel. Ik denk dat speed een vergelijkbaar effect kan hebben, door het aanspannen van je gezichtsspieren de oogbolling veranderen. Het is geen blijvend effect en het is ook niet op wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd wat ik zeg, maar uit eigen ervaring en die van een aantal anderen.
Klik om te vergroten...
Knijpen kan wel degelijk werken, omdat je dan in feite je ooglens in een andere vorm drukt, tijdelijk. Dit gebeurt echter echt niet van speed of van welk stimulerend middel dan ook, althans niet onbewust. Het zou kunnen dat je gaat zitten knijpen als een soort neurotisch gedrag dat versterkt wordt door speed, maar dit doe je echt niet sowieso onder invloed van speed. Daarbij is knijpen met je ogen best slecht voor je ogen. Op lange termijn wordt je sterkte hier alleen maar slechter van en dit is dan ook absoluut af te raden.

Verder kan je zicht tijdens speedgebruik ook best beter zijn omdat je ogen minder vermoeid zijn en je daardoor dus minder vaag ziet. Met vermoeide ogen zie je nou eenmaal iets minder scherp. Ik heb zelf met speed, xtc en 4-fmp dat wanneer ik vermoeide ogen heb omdat het al laat is, dat dit dan volledig wegtrekt na het innemen van de stimulerende drugs. Dit is dus omdat je ogen geen last meer hebben van de vermoeidheid. Dan zie je dus ook een beetje beter, ook als je geen lenzen in hebt, maar dit heeft dus niets met sterkte en met knijpen te maken maar meer met andere factoren.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#9
ooscaar zei:
Ik heb zelf met speed, xtc en 4-fmp dat wanneer ik vermoeide ogen heb omdat het al laat is, dat dit dan volledig wegtrekt na het innemen van de stimulerende drugs. Dit is dus omdat je ogen geen last meer hebben van de vermoeidheid. Dan zie je dus ook een beetje beter, ook als je geen lenzen in hebt, maar dit heeft dus niets met sterkte en met knijpen te maken maar meer met andere factoren.
Klik om te vergroten...

Dat klinkt ook plausibel.. Ik merk in ieder geval vaak dat zodra het inwerkt, mijn zicht wat beter wordt.. Misschien dat het daarvoor al minder werd omdat ik moe was.
o
ooscaarLid
01-01-2024, 00:00
#10
SmartieAndMe zei:
Dat klinkt ook plausibel.. Ik merk in ieder geval vaak dat zodra het inwerkt, mijn zicht wat beter wordt.. Misschien dat het daarvoor al minder werd omdat ik moe was.
Klik om te vergroten...
Dat is inderdaad iets wat veel mensen hebben. Als je bijvoorbeeld een oogmeting doet na een lange dag is het ook mogelijk dat je niet echt een betrouwbaar resultaat krijgt. Belangrijk is dus dat je in dit geval minder scherp gaat zien en je ooglens te bol/te hol wordt. Dit is dus niet op te lossen met een bril. Maar dus misschien wel met pep haha :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
Hmmm nou ik heb wel eens van mensen gehoord die normaal een bril of lenzen dragen dat ze deze afdoen als ze stimulerende middelen gebruiken en dan weer normaal kunnen zien. Heeft iets te maken met dat je lichaam aanspant e.d.
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf min 3 maar heb helaas toch echt nog steeds een bril of lenzen nodig bij drugsgebruik, met alle middelen eigenlijk. Misschien dat pep middelen het wel iets verbeteren hoor, maar daar merk ik vaak weinig van met mijn sterkte. Met psychedelica zet ik wel eens voor de grap mijn bril af en dan overheerst het slecht zien zelfs de visuele effecten.

OT vertel de oogarts gewoon dat je toch wel van plan bent te gebruiken en dat je je alleen af vraagt of het risico nu groter is dan normaal. Een beetje arts zou daar toch gewoon een eerlijk advies over moeten geven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."