Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVriend vragen of hij pillen heeft laten testen?

Vriend vragen of hij pillen heeft laten testen?

6 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#1
denk je dat je vriend minder of verantwoord zal gebruiken als jij de pillen hebt laten testen?

Testen kan nooit kwaad, maar je moet soms een week wachten, en daarna is het nog steeds aan de gebruiker om een goede dosering te gebruiken.
g
gekkieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi allemaal,

Ik zit even ergens mee. Het is namelijk zo dat mijn vriend niet lang geleden voor het eerst XTC heeft geprobeerd en heeft gezegd dat wanneer de mogelijkheid zich weer voordoet hij waarschijnlijk weer gaat gebruiken.

Ik ben er eigenlijk zeer op tegen, maar heb besloten het voor nu te accepteren en om te kijken hoe het gaat. Waar ik mij ook redelijk veel zorgen om maak is het feit dat hij zijn vrienden vertrouwd en alles aan ze over wil laten. Ik weet niet of de vriend van wie mijn vriend zijn pillen krijgt, deze zelf laat testen of dat hij zijn dealer gewoon vertrouwd (en volgens mij weet mjin vriend dit zelf ook niet eens).

Om mij iets minder zorgen te maken, zou ik eigenlijk aan de vriend van mijn vriend willen vragen of hij zijn pillen zelf laat testen en zo niet dat ik ze zelf dan wel zou willen laten testen voor ze. Ik ken zijn vriend niet heel goed maar heb wel dagelijks de mogelijkheid om met hem te praten. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik hem zal vertrouwen wat betreft zijn XTC gebruik, dus denk ik zelf niet dat ik nu tegen hem moet gaan beginnen over wel of niet geteste pillen. En stel dat ik aan zijn vriend vraag of hij zijn pillen zelf laat testen, dan wil ik dit ook niet achter de rug van mijn vriend om doen.

Wat kan ik nu het beste doen? Mij gewoon er helemaal niet mee bemoeien en gewoon zien wat er gebeurd? Aan zijn vriend vragen of deze zijn pillen zelf laat testen of dat hij dit aan zijn dealer overlaat waar mijn vriend bij is? En zo niet kan ik hem dan vragen of ik ze mag laten testen of niet? Of zijn er nog andere mogelijkheden om hiermee om te gaan?
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo Gekkie,


Welkom op het forum. Ik snap je zorgen, vrienden van mij halen meestal hun pillen bij mij. We kopen samen wat meer en ik neem er eentje mee naar de testservice zo weten we dat al onze pillen goed zijn gezien ze van dezelfde batch komen.

Ik zou mijn directe vrienden vertrouwen als ze zeggen dat ze naar de testservice zijn geweest maar als ze tegen me zeggen "mijn dealer heeft het laten testen" dan lach ik ze even uit en dan zou ik het toch laten testen. Dit gebeurd me nooit omdat ik "that guy" ben maar goed voor jou om te weten.

Nou moet je ook maar niet zomaar van de vriend van je vriend aannemen dat het allemaal ok is. Want heel eerlijk geen veel mensen (vaak jonge mensen) niet echt goed met XTC om. Ze lezen zich niet in en houden zich niet aan de regels die het allemaal minder risicovol maken. Denk aan de drie maanden regel, de hoeveelheid per keer en het laten testen.

De kans dat een pil slecht is is niet eens bizar hoog het is alleen lullig als je er eentje hebt. Er is wel een enorme trent met hele sterke pillen dat ook voor serieuze problemen kan zorgen.

Daarnaast heb ik nog wel een ander punt in je verhaal. Je hebt er moeite mee maar laat hem zijn eigen beslissing maken. Dit vind ik erg goed van je. Drugs hoeft geen naar en vervelend iets te zijn het is vaak het stigma van drugs dat vervelend is. Dat stigma word sterker door vervelende verhalen die helaas vaak waar zijn omdat mensen zich niet inlezen en voorbereiden. Let je op de regels lees je je in dan zijn de risico's niet heel groot bij veel middelen. En kunnen ze een enorme verijking zijn in je leven op bepaalde momenten. Zo heeft LSD en andere tripmiddelen mij enorm veel geleerd. Je gaat geen gekke kaboutertjes zien maar leert veel over wie je bent als mens en waar je waardes liggen. XTC zou ook voor jou en je vriend samen in een thuissetting erg mooi kunnen zijn. Een vriendin van me heeft niks met drugs maar zit in zon situatie als jij. Eén keer per jaar maakt ze een uitzondering en doet ze samen met der vriend een pilletje thuis. Alle emoties komen los en het is voor hun een enorme extra bonding moment en ze groeien daar als stel heel erg van. Ik ervaar dit ook met mijn vriendin.

Anyway ik dwaal af. Vind je het niks voor jezelf dat is prima. Dat je het niet verbied vind ik heel goed. Maar je mag best eisen dat hij zelf zijn dingen laat testen vind ik. Dat vind ik echt niet raar.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

gekkie zei:
Hi allemaal,

Ik zit even ergens mee. Het is namelijk zo dat mijn vriend niet lang geleden voor het eerst XTC heeft geprobeerd en heeft gezegd dat wanneer de mogelijkheid zich weer voordoet hij waarschijnlijk weer gaat gebruiken.

Ik ben er eigenlijk zeer op tegen, maar heb besloten het voor nu te accepteren en om te kijken hoe het gaat. Waar ik mij ook redelijk veel zorgen om maak is het feit dat hij zijn vrienden vertrouwd en alles aan ze over wil laten. Ik weet niet of de vriend van wie mijn vriend zijn pillen krijgt, deze zelf laat testen of dat hij zijn dealer gewoon vertrouwd (en volgens mij weet mjin vriend dit zelf ook niet eens).

Om mij iets minder zorgen te maken, zou ik eigenlijk aan de vriend van mijn vriend willen vragen of hij zijn pillen zelf laat testen en zo niet dat ik ze zelf dan wel zou willen laten testen voor ze. Ik ken zijn vriend niet heel goed maar heb wel dagelijks de mogelijkheid om met hem te praten. Ik heb tegen mijn vriend gezegd dat ik hem zal vertrouwen wat betreft zijn XTC gebruik, dus denk ik zelf niet dat ik nu tegen hem moet gaan beginnen over wel of niet geteste pillen. En stel dat ik aan zijn vriend vraag of hij zijn pillen zelf laat testen, dan wil ik dit ook niet achter de rug van mijn vriend om doen.

Wat kan ik nu het beste doen? Mij gewoon er helemaal niet mee bemoeien en gewoon zien wat er gebeurd? Aan zijn vriend vragen of deze zijn pillen zelf laat testen of dat hij dit aan zijn dealer overlaat waar mijn vriend bij is? En zo niet kan ik hem dan vragen of ik ze mag laten testen of niet? Of zijn er nog andere mogelijkheden om hiermee om te gaan?
Klik om te vergroten...
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zelf laten testen. Dan weet je het in ieder geval zeker.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#5
In tegenstelling tot een aantal jaren geleden is er nu weer veel en goedkoop MDMA in omloop. Daardoor is er weinig motivatie om pillen met zooi erin te maken en die kans is dan ook minimaal nu. Wel is er door die overvloed aan MDMA juist een grote kans dat de pillen "te veel" MDMA bevatten en het dus is te adviseren om halfjes te nemen ipv hele. Ook dat kun je natuurlijk met een test zeker weten (hoewel gewoon beginnen met een halfje ook een prima plan is)

Ik wil daarmee niet zeggen dat testen niet nodig is, testen is altijd goed, maar ik wil je wel een beetje geruststellen, de kans op troep minimaal en het is niet onredelijk om betrouwbare mensen te vertrouwen wanneer ze je verzekeren dat de pillen goed zijn. Vooral ook omdat ondanks dat je misschien een bepaald cliche beeld hebt van drugsdealers, en er absoluut slechte bestaan die daaraan voldoen, er ook heel veel goede bestaan. De mensen waar ik wat haal vertrouw ik zonder twijfel beter dan iedere willekeurige autoverkoper. (nouja beter vertrouwen dan een auto verkoper zegt natuurlijk niet zo heel veel, maar ook wel beter dan een willekeurige bakker of slager)

Als je ze toch graag getest wil hebben zou ik dat gewoon zeggen tegen je vriend dat je je daar fijner bij voelt en dat jij het wel wil doen voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat hij daar moeite mee heeft, je geeft daarmee immers niet aan hem te wantrouwen, maar gewoon zekerheid te willen van de kwaliteit, lijkt me niets mis mee. Houd er rekening mee dat het ruim een week duurt voor je de uitslag krijgt, dus doe het op tijd. Afhankelijk van de stad waar je woont breng je ze op een bepaalde dag en tijd, en de uitslag krijg je de vrijdag van de week daarop.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
Het lijkt me in ieder geval raar om die maat van je vriend aan te spreken op het gebruik van je vriend zelf, je bent z'n moeder niet. Kun je niet gewoon met je vriend praten, aangeven dat je graag hebt dat hij geteste pillen gebruikt en vragen of hij wat preciezer uitzoekt hoe het op dit moment gaat en/of zelf zijn pillen laat testen?
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#7
PS. Een goede bijkomstigheid als jij ze laat testen voor je vriend is denk ik dat jij dan ook bij het testcentrum komt. Probeer er niet zo snel mogelijk weer weg te zijn en houd je niet in om alles te bespreken wat je wil bespreken.

De doelstelling van het testcentrum is niet alleen om drugs te testen en zo de zekerheid voor drugsgebruikers te bieden. Het zijn mensen van verslavingszorg en het is voor hen een zeker zo belangrijk doel om (zowel verslaafde als beginnend) drugsgebruikers daar binnen te krijgen en hen van informatie te voorzien. Ze weten waar ze het over hebben daar en zijn denk ik voor voor jou een goede en betrouwbare informatiebron. Ik denk dat het voor jou nuttiger is om door hen gerust gesteld te worden dan door ons.

Zelfs als je besluit niet aan je vriend om een pil te vragen voor een test zou je nog kunnen overwegen om daar eens heen te gaan voor een gesprek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."