Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVeilig snuiven, tot hoeverre risico vermindering

Veilig snuiven, tot hoeverre risico vermindering

13 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FestivalClownLid
01-01-2024, 00:00
#1
Beste lezer(s),

Vroeger in mijn meer onbevangener jaren dacht ik hier natuurlijk niet over na en heb ik wel eens mijn sleutels gedeeld.
Echter ben ik helaas een tijd erg hypochondrisch geweest, waar ik gelukkig overheen ben.
Deze minder periode heeft me ook veel kennis gebracht over bijvoorbeeld de mogelijk toedracht van Hepatitis C door middel van snuiven. Ondanks dat deze kans theoretisch is, en erg klein weet ik het toch. Ik sta er eerlijk gezegd keer op keer met vol verbazing te kijken in de bus hoeveel snuifbuizen en sleutels worden gedeeld in de bus. Ik sta erop alleen mijn eigen sleutel te gebruiken, en deel deze dan ook onder geen omstandigheid uit aan anderen en desinfecteer ik ze vaak na gebruik. Ik gebruik tegenwoordig zelf recreatief minder dan 10 keer per jaar drugs, maar wanneer ik het gebruik wil ik het wel met het volle verstand gebruiken.

Dit is een algemeen feit, hoe klein de kans dan ook maar is, maar ik ben ook benieuwd of deze toedracht ook zou kunnen worden gedeeld door bijvoorbeeld het delen van een zak speed of cocaine, wat in praktijk ook nog wel eens gebeurd. Het zou dan gaan om het gebruik van eigen sleutels, maar dat het virus zich op de een of andere manier vestigt aan de cocaine of speed omdat de zakjes ook wel eens worden gedeeld.

Ik neem aan dat deze kans uitsluitend theoretisch mogelijk zou zijn, maar mensen die hun eigen snuif sleutels of buizen gebruiken moeten in principe genoeg risico verlagend handelen neem ik aan?

Graag hoor ik jullie ideeën hierover!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
In principe zou het kunnen ja.

Zolang je gewoon niet je gebruiksmiddelen deelt is er geen risico toch?
F
FestivalClownLid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
In principe zou het kunnen ja.

Zolang je gewoon niet je gebruiksmiddelen deelt is er geen risico toch?
Klik om te vergroten...

Als dit inderdaad het geval is, zou het ook kunnen door overdracht van bijvoorbeeld diegene die het spul verwerkt en maakt.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
FestivalClown zei:
Als dit inderdaad het geval is, zou het ook kunnen door overdracht van bijvoorbeeld diegene die het spul verwerkt en maakt.
Klik om te vergroten...

Drugs gebruiken is gewoon een risico
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Als je je gebruikte sleutel, of wat dan ook, zonder te reinigen weer opnieuw in het zakje stopt komt het zakje net zo goed in aanraking met bacterieen en virussen. Dus ja, je kunt zoiets ook overdragen wanneer je netjes je eigen sleutel gebruikt maar wel het zakje deelt en niet telkens tussendoor alles goed reinigt.

FestivalClown zei:
Als dit inderdaad het geval is, zou het ook kunnen door overdracht van bijvoorbeeld diegene die het spul verwerkt en maakt.
Klik om te vergroten...
Dat zou in feite ook kunnen ja. Zeker omdat illegale drugslabs er niet de veiligheids en hygiene voorschriften op na houden zoals de farmaceutische industrie.

Maar als je je om dit soort dingen moet gaan druk maken kun je beter helemaal geen drugs meer gebruiken denk ik.
F
FestivalClownLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Als je je gebruikte sleutel, of wat dan ook, zonder te reinigen weer opnieuw in het zakje stopt komt het zakje net zo goed in aanraking met bacterieen en virussen. Dus ja, je kunt zoiets ook overdragen wanneer je netjes je eigen sleutel gebruikt maar wel het zakje deelt en niet telkens tussendoor alles goed reinigt.


Dat zou in feite ook kunnen ja. Zeker omdat illegale drugslabs er niet de veiligheids en hygiene voorschriften op na houden zoals de farmaceutische industrie.

Maar als je je om dit soort dingen moet gaan druk maken kun je beter helemaal geen drugs meer gebruiken denk ik.
Klik om te vergroten...

Feit! Maar meestal gaat het om microscopische hoeveelheden bloed die bijvoorbeeld aan een snuifbuis zitten. Dus vandaar dat ik verwacht de overdracht van die al microscopische hoeveelheid op de drugs zelf erg lastig worden.

Maar, de volgende keer een eigen zakje wellicht. Of een bommetje pep, is dit ook aan te raden met G? Vind die combinatie nogal leuk zo sporadisch op een festival.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
FestivalClown zei:
Feit! Maar meestal gaat het om microscopische hoeveelheden bloed die bijvoorbeeld aan een snuifbuis zitten. Dus vandaar dat ik verwacht de overdracht van die al microscopische hoeveelheid op de drugs zelf erg lastig worden.

Maar, de volgende keer een eigen zakje wellicht. Of een bommetje pep, is dit ook aan te raden met G? Vind die combinatie nogal leuk zo sporadisch op een festival.
Klik om te vergroten...
Ik heb ook nooit gezegd dat het een hoog risico of probleem is hoor. Jij stelt de vraag en ik bevestig dat het kan, het is aan jou om te bepalen of je de risico's acceptabel vind of niet. Ik denk persoonlijk dat je hier druk over maken redelijk overdreven is eigenlijk.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Pinautomaten, kaartjesautomaten, leuningen en handvaten in de trein. Dat soort dingen zorgen ervoor dat ik meteen mijn handen was zodra ik kan.

Snuifbuisjes delen zou ik ook nooit doen. Drugs delen eventueel wel maar dan tik ik gewoon wat uit een zakje op een vlak oppervlak. Het risico op een ernstige ziekte is waarschijnlijk niet groot maar hygiëne vind ik gewoon belangerijk.

Snuiven met een 50 euro biljet vind ik ook een smerig idee. Ik ken mensen die dat graag doen om te laten zien dat ze niet hun laatste geld aan drugs hebben uitgegeven (ofzo?).
F
FestivalClownLid
01-01-2024, 00:00
#9
Parfumflesje zei:
Pinautomaten, kaartjesautomaten, leuningen en handvaten in de trein. Dat soort dingen zorgen ervoor dat ik meteen mijn handen was zodra ik kan.

Snuifbuisjes delen zou ik ook nooit doen. Drugs delen eventueel wel maar dan tik ik gewoon wat uit een zakje op een vlak oppervlak. Het risico op een ernstige ziekte is waarschijnlijk niet groot maar hygiëne vind ik gewoon belangerijk.

Snuiven met een 50 euro biljet vind ik ook een smerig idee. Ik ken mensen die dat graag doen om te laten zien dat ze niet hun laatste geld aan drugs hebben uitgegeven (ofzo?).
Klik om te vergroten...

Nee precies, ik heb dan zoiets een zakje delen kan nog wel waar men met een sleutel in gaat. Komt praktisch op hetzelfde neer wat jij ook doet alleen dan zakje/oppervlak lijkt me.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Bijna hetzelfde. Ik wil geen sleutels in mijn pep. Wij doen alleen lijntjes of eventueel uit (onze eigen) een bullet.
A
AtwaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Als wij iets willen snuiven, pakken we een mooi fel gekleurd rietje uit de kast, knippen hier een stuk af van 5 cm en gebruiken dit als persoonlijke snuifbuis.

Na gebruik kan deze misschien later op de avond een enkele keer gebruikt worden, maar vaak gooien we ze gewoon weg en knippen een nieuw stukje af als we willen bij nemen.

Kost 1.29 voor 2 jaar lang snuif plezier
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#12
1991 snif zei:
Lekker heb net 3 gram in me neus zitten 30 bier gehad me kaken gaan alle kanten op word er gek van wat nu ben ik verslaafd
Klik om te vergroten...

Of je nu meteen verslaafd bent weet ik niet maar ik denk wel dat je nu halfgaar/halfdood bent.
M
MDMAapLid
01-01-2024, 00:00
#13
1991 snif zei:
Lekker heb net 3 gram in me neus zitten 30 bier gehad me kaken gaan alle kanten op word er gek van wat nu ben ik verslaafd
Klik om te vergroten...

Lekkere Koningsnacht gehad?
1
1991 snifLid
01-01-2024, 00:00
#14
Lekker heb net 3 gram in me neus zitten 30 bier gehad me kaken gaan alle kanten op word er gek van wat nu ben ik verslaafd

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."