Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSuicide. Wie heeft er, al of niet verslaafd, zich serieus mee bezig gehouden?

Suicide. Wie heeft er, al of niet verslaafd, zich serieus mee bezig gehouden?

38 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#1
Toen ik 16 was, was ik enorm depressief en heb ik maanden lang, dag in dag uit, meerdere keren per dag wel aan zelfmoord gedacht; hoe ik het zou doen, met wat ik het zou kunnen doen, wanneer ik het zou doen, of ik nog een afscheidsbrief zou nalaten en zo ja, wat er dan in zou staan... al die details vulden een aanzienlijk groot deel van waar ik dagelijks aan dacht in die periode. Ook letterlijk de zin "ik wil dood" kwam vaak gewoon tijdens het doen van willekeurige dingen in me op. Ook altijd als ik op de fiets zat en ik iedere keer dezelfde route moest fietsen, zat mijn lichaam op de automatische piloot, terwijl ik zelf tijdens die momenten hele intense dissociaties had waarin ik heel veel traumatische gebeurtenissen herleefde of hypothetische situaties die daarop zouden kunnen volgen eraan begon te plakken. Ik leefde gewoon in een nachtmerrie waarvan ik dacht dat er nooit een einde aan zou komen. Ik dacht dat ik me nooit meer niet zo miserabel als toen zou kunnen voelen en was compleet het gevoel van gelukkig zijn ontleerd. Gelukkig was dat niet zo en heb ik in 2018 een fleurige periode gehad (door psychedelische drugs, best wel belangrijk om erbij te vermelden) maar sinds begin dit jaar zijn de suïcidale gedachten weer terug. Het verschil is nu alleen dat ik weet dat ik gewoon niet in staat ben om zelfmoord te plegen door een mislukte (duh) zelfmoordpoging en de reflectie die ik daarover gedaan heb na die gebeurtenis. Ik durf het namelijk gewoon niet, omdat ik te bang ben om extreme pijn te ervaren. Als ik 100% zeker zou weten dat ik er geen schrijntje van zou voelen, dan zou ik het op momenten waarin ik in mijn diepste dal zit het nog serieus overwegen, maar dat is dus niet het geval. Die depressiviteit zorgt er wel voor dat ik nog veel roekelozer ben met drugs dan ik al was. Drugs waarvan ik zei dat ik ze nooit zou doen zijn nu ineens niet meer zo gek in mijn ogen, omdat ik alleen maar kijk naar welk effect ik eruit kan halen (oxycodon is een goed voorbeeld ervan). Alles om maar even van de wereld te zijn en me goed te voelen. Ben me ervan bewust dat dat enorm slecht is, maar het is niet alsof suïcidaliteit ratio enorm in acht neemt voordat het toelaat, bij mij in ieder geval.

Ik heb 2 jaar bij een psychiater gelopen en ik zit nu sinds kort bij 2 therapeuten die me helpen met PTSS, verslaving en ADD, dus hulp is er wel en ik heb iets om op terug te vallen, maar momenteel lijk ik eigenlijk alleen maar te vallen in plaats van dat ik enigszins terugspring naar een gezonde mentale staat. Het is enorm zwaar en ontmoedigend om gewoon geen progressie te zien, alsof het allemaal gewoon voor niets is, al weet ik dat dat niet zo is, aangezien ik iedere dag opnieuw ontzettend veel over mezelf leer, maar ook dat maakt me heel onzeker, want het geeft me het idee dat ik gewoon continu gedesillusioneerd ben en totaal geen grip heb op wat er nu werkelijk allemaal aan de hand is in mijn hoofd en om me heen. Ik zit vast in een gevangenis die ik zelf gemaakt heb en nog steeds aan het versterken ben, omdat er steeds meer trauma bijkomt en ik het oude trauma nog helemaal niet verwerkt heb.

Maar goed, bedankt voor het openen van dit topic. Het was misschien wel ergens goed voor dat ik dit voor mezelf heb uitgetypt. Het maakt de enorme abstracte rommel in mijn hoofd wat concreter.

Edit: de behandeling voor verslaving is momenteel eigenlijk voornamelijk doordat ik ketamine heel erg misbruik. Het zorgt ervoor dat ik me euforisch voel en als ik k-hole dan geeft het me vaak ook best wel veel flashbacks waarvan ik denk dat ze zinnig zijn, terwijl ze er eigenlijk alleen maar voor zorgen dat ik extreem veel pieker, waardoor ik nog méér ketamine neem om te kalmeren, et cetera. Werkt voor geen meter dus, maar ik heb geen beter alternatief waar ik naar kan grijpen momenteel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt voor het openen van dit topic @Legio Patria Nostra !
Denk dat het voor veel mensen goed voelt om over dit onderwerp te delen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Toch goed beschreven allemaal.
Ga der maar aanstaan!
Soms Is het leven hard.....
R
RaysLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ja, daar is hulp voor. Maar ik wil het niet groter maken voor mezelf dan het is. Ik werk op een acute opnameafdeling en zulke dingen gebeuren, hoe erg dat ook is.

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik eerst de evaluatie ga afwachten, omdat de psychiater en de betrokkene collega's daar ook bij zijn. Als dat niet helpt, wil ik zeker wel verder kijken.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
In het topic " vertrouwen in de huisarts " is dit ( heikele ) onderwerp terloops aan de orde gekomen.
Ik vind dit onderwerp, naast dus heikel, zeer interessant.
Dit, omdat het mij erg, erg lang heeft beziggehouden. En, af En toe nog steeds.
Hoeveel mensen hebben hier iets over te zeggen?
Had dit met het verslaafd zijn te maken, zo ja, in welke strekking?

En nu, hoe is dit nu?
Ik ben zeer benieuwd. Maar, wees toch met dit onderwerp voorzichtig met wat je schrijft.

Wees respectvol, en tactisch.
Ik vraag met name niet om allerlei methoden hiertoe te gaan beschrijven.
Daarvoor heb ik dit onderwerp niet bedoeld.
Het gaat mij om "de beleving" hiervan.

Heb jij hulp nodig?
Dan kun je contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via 0900 0113 (24/7 bereikbaar) en 113.nl.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Een goed taboe om te doorbreken!
Persoonlijk zelf nooit suïcide gedachten gehad gelukkig, maar wel mensen in mijn omgeving en kom het beroepsmatig veel tegen.

Hoe deal jij nu met de soms nog opkomende gedachten @Legio Patria Nostra ?
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb meerdere keren met de gedachte rondgelopen. Veroorzaakt door trauma's van vroeger en stressfactoren waar ik destijds niet mee om wist te gaan.

Gelukkig heb ik vrij recentelijk therapie gehad en deze heeft enorm goed aangeslagen. Eindelijk ook eens alle shit onder ogen gekomen ipv ontwijken met oa drugsgebruik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mijn inbreng in casu dit onderwerp is niet in enkele zinnen te beschrijven. Ik zal proberen om het niet te lang te maken i.i.g...

Elders hier op DF heb ik het weleens over een verbroken relatie gehad.
In mijn geval enorm, enorm pijnlijk, en het is vanaf dat moment, dat ik deze destructieve gedachtengang kreeg.
Niets was nog van belang.
Een vette drugs, en drankverslaving begonnen zich snel te ontwikkelen.
De suïcidale gedachten namen toe, ik was er dagelijks mee bezig, de verdovende middelen maakten eea weer draaglijk.
Dit ging enkele jaren zo door.
Suïcidaal zijn, gebruiken, onderdrukken, verder, en weer van voren af aan.

Totdat ik het idee kreeg, om iets speciaals te gaan doen, iets, wat niet iedereen zou kunnen.
Iets, waar je trots op kon zijn, in dienst van een overheid, iets wat risicovol was, alleen het momant suprême was eigenlijk nog onbekend.
Ook, of het al , of juist helemaal niet zou gebeuren. Het moest zwaar zijn, lichamelijk, dus, en met de dood te maken hebben. Of, beter gezegd, in een " link ' staan.

Het werd een reis naar Marseille, en resulteerde in een aanmelding, na een zeer zware keuring en selectieprocedure een inlijving in het Legion Etrangere.
Want, dit gaat niet zó maar.
De verhalen van " iedereen kan erin, moordenaars, whatever, je krijgt een nieuwe naam, en verder geen nieuws , wel, dit is dus gewoon gelul. Gelul in de ruimte.
Vergeet dit dus maar!

Dat werd een dienstname van 6 jaar, zo ongeveer, en ja, daar maak je wel het een en ander mee, soms link, soms minder, soms niet.
In ieder geval zeer intensief.

Na het moeten uittreden wegens een blessure die niet meer te herstellen was, bleef deze tijd plus ervaringen door mijn hoofd spoken.
Ik kreeg nachtmerries, en heb ptss ontwikkeld.
En ja, weer terug begin het gebruik weer, alcohol met name, totdat ik vond, dat het genoeg was geweest met die drank.
Ik ben ermee gestopt.

Dat wil helaas niet zeggen, dat het allemaal een goede afloop is geweest. Nee.
Dat gebeurt alleen in sprookjes...
Nog steeds, in de donkere momenten, denk suïcidaal. Jazeker. Je komt er nooit meer vanaf, zo lijkt het..

Ik was al zover, dat ik ben gaan uitzoeken waar ik de benodigdheden kon gaan krijgen/ halen.
Zover is het ( gelukkig!) Niet (nog,) niet gekomen.

Of dit verandert, ik kan het niet zeggen.

Je weet immers maar nooit...
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#9
tja, ook ik heb wel met zulke gedachtes rond gelopen. Onder invloed en nuchter...
Het is nog nooit zover gekomen tot: echt een poging tot...
Wel heel vaak gefantaseerd over hoe ik het dan zou doen. Maar zoals ik al eerder ergens zei: Het is een bizarre 'state off mind' die me niet onbekend is.
Misschien dat ik hier later nog wel verder op reageer maar vind het voor nu wel even genoeg. Gevoelig onderwerp :blush: :neutral:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#10
Legio Patria Nostra zei:
Had dit met het verslaafd zijn te maken, zo ja, in welke strekking?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat het naïef is om te stellen dat het nooit voorkomt in ieder geval. Ik geloof ook niet dat het een gedachte is die onderdrukt moet worden.

Drugs destabiliseert natuurlijk en kan mensen doen aanzetten tot, maar ik geloof niet dat drugs op zichzelf een (basis)oorzaak kan wezen om over te gaan op handelen. Drugs is zogezegd eerder een middel dan een doel. Dat gezegd hebbende noem ik nog wel eens dat benzodiazepines een hoop mentaal leed kunnen verdrukken en doen escaleren. Als je niet op z'n minst enkele dagen nuchter bent geweest en ontwenning achter de rug hebt gehad kun je er beter nog even over nadenken.

Ik heb enkele mensen voorbij zien komen met soortgelijke context in kader van o.a. leeftijd, studie, middelengebruik en achtergrond voorbij zien komen die zichzelf van kant maakte. Mensen die genadeloos kunnen wezen simpelweg omdat het kon, soms juist op het moment dat een ander zich in verzwaarde context bevond. Mensen kunnen lelijke wezens zijn wanneer ze wanhopig, verhard of simpelweg opportunistisch zijn.

Ik krijg er soms wel eens zware oogleden van maar er zit teveel woede en trots in mij om het een serieuze poging te kunnen geven. Er zijn ook mensen die ik dat niet kan gunnen maar nog belangrijker is mij teveel gegund door mensen om mij heen om deze teleur te kunnen stellen. Het is mooi klote maar ik vrees dat ik het zal moeten uitzien.

Dat gezegd hebbende, juristen horen niet thuis in context van het onderwijs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb het idee, dat op het moment dat je als je echt volkomen hooked bent, en eigenlijk alleen nog maar bezig bent met het ervoor zorgen dat je weer nieuwe drugs hebt voor je navolgende rush, ( ja, wat voor een kwaliteit van leven heb je dan nog) dat suïcide heel dichtbij kan komen.
In dit stadium ben je meestal alles kwijt, je leeft op straat en bent onder andere
afhankelijk van het Leger des Heils, voor eten en als het je lukt een slaapplaats, kr hebt geen uitzicht op een verbetering, tsja.
Dan, (alweer) zou ikzelf de overweging gaan maken.
Zonder meer.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb er 11 jaar geleden mee gespeeld maar ik ben er toen achter gekomen dat ik het gewoonweg niet zou kunnen, zelfmoord.

Gelukkig maar!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nooit de gedachte gehad, maar toen ik enkele maanden in mijn burn-out zat, kreeg ik wel begrip voor de gevoelens van mensen in een depressie. Je wilt gewoon dat het nare gevoel ophoudt.

Ik wens iedereen die met dergelijke gedachten loopt veel beterschap.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een aantal jaar geleden met dergelijke klachten geworsteld. Mede door middelengebruik en samenloop van tegenslagen.

De hoeveelheid en soorten drugs die ik toen op de plank had konden mij de das om gedaan hebben. Een medische diagnose met de stempel levenslang veroordeeld had bij mezelf bevestiging gegeven dat als ik doodga daar geen probleem mee zal hebben. Dat uitte zich verder in een soort van "leef alsof het je laatste dag is" leefwijze. Tot er op een bepaald punt cathinone en coke binges van dagenlang op het schema kwamen. Dan liep het helemaal mis en kwam ik terecht in fases waar ik totaal niet meer wou leven en meer nam om de kwade zwarte gedachten weg te werken. Op het einde van de rit werd ik opgeslokt door deze suicidale levenswijze en heeft een spoedopname me gered. Tot op de dag van vandaag zie ik dat als de meeste zwarte periode van mijn leven. Zonder externe hulp was ik waarschijnlijk de pijp uit.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
🐺PsyTekz zei:
Een aantal jaar geleden met dergelijke klachten geworsteld. Mede door middelengebruik en samenloop van tegenslagen.

De hoeveelheid en soorten drugs die ik toen op de plank had konden mij de das om gedaan hebben. Een medische diagnose met de stempel levenslang veroordeeld had bij mezelf bevestiging gegeven dat als ik doodga daar geen probleem mee zal hebben. Dat uitte zich verder in een soort van "leef alsof het je laatste dag is" leefwijze. Tot er op een bepaald punt cathinone en coke binges van dagenlang op het schema kwamen. Dan liep het helemaal mis en kwam ik terecht in fases waar ik totaal niet meer wou leven en meer nam om de kwade zwarte gedachten weg te werken. Op het einde van de rit werd ik opgeslokt door deze suicidale levenswijze en heeft een spoedopname me gered. Tot op de dag van vandaag zie ik dat als de meeste zwarte periode van mijn leven. Zonder externe hulp was ik waarschijnlijk de pijp uit.
Klik om te vergroten...
Mijn like op je bericht is bedoeld als I like dat je er nog bent en hulp hebt gekregen!
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb hier ook al van jonge leeftijd meegezeten tot mijn 24. Namelijk nog geen drugs gewoon een gestoorde kinder-jeugd meegemaakt. Toen ik
drugs begon te gebruiken iets voor mijn 16. Had ik hier even geen last van omdat ik speed nam en nu nog. Maar na een tijdje ik was mezelf toen ook niet echt. Er was namelijk een speedjunk iets met mijn moeder begonnen. Ik had dadelijk door dit klopt niet zijn ogen en ingevallen gezicht tegen mijn ma zal hij wel iets anders gezegd hebben toen. En die kerel legde constant iets wat ik nooit gebruik hero op mijn kamer en ging hij zo zeggen er komt een vreemde geur van zijn kamer en mijn ma heeft dat een jaar allemaal gelooft. Dus ik had geen contact met mijn vader toen ik had niemand die me kon helpen. Toen ben ik zwaarder speed gaan gebruiken en ...... ben er zeker niet trots op , in totaal 8 OD van speed + benzo gehad. En toen kwam ik uit het ziekenhuis de laatste keer en ik heb die man ja laten we zeggen ik vond het raar een volwassen man horen janken van mij maar toen is die weggegaan en de wijkagent was op de hoogte van situatie. Die zei ik help liever uw zoon van de drugs dan die kerel want uw zoon heeft dit een jaar moeten mee kunnen omgaan. Maar goed we hebben die klootzak nooit meer gezien , en toen heb ik tegen men ma gezegd ik ga me vrijwillig laten opnemen voor mijn speedprobleem. En ik ze omhelsde me dadelijk en zei sorry zoon ik had achter u moeten staan....ik zei mam je bent mijn moeder en ik zat al aan de speed toen dus dat was wrm ik gekke dingen deed. En nadat ik uit het ziekenhuis kwam is alles ook beter gegaan zelfs terug contact met mijn vader , mijn ouders en ik komen goed overeen ze weten wel wat ik gebruik maar dat gebruik heb ik toch wel onder controle ook al lijkt dat soms van niet :) heel af en toe zijn die gedachten er nog maar ik heb ook hier mee leren omgaan en ik ben blij dat ik me toen heb laten opnemen dat heeft me wel geholpen. Sorry van tekst , maar dit leg je ook niet zomaar uit , hopelijk heb je er wat aan. Grtjs
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Respect, kerel. Respect!
Hoe voel je je nu, na het schrijven van dit zeer beladen stuk?
Het gaat er nooit om, wie er schuld heeft aan het een of ander. Totaal onbelangrijk.
Het gaat erom, dat je zwarte sneeuw ziet, en de uitweg niet kunt vinden.
Het gaat erom, hoe diep je hebt moeten gaan, en vervolgens hoe je het gered hebt, en er dus nog altijd bent!
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja dank je want ik heb van gisteren pep gebruikt vandaag wel slapen zeker , maar ik dacht nu heb ik mss weer zoiets raar geschreven haha.
Maar idd het leven is ook hard.....
D
De KaptitainLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja @Zeelanddude ; je weet wel welke wazig berichten he pfff man man
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Moet kunnen.
Wij hebben in Nederland Vrijheid van Drukpers, nietwaar
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."