Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol net zo ongezond vrijdagavond als alle dagen?

Alcohol net zo ongezond vrijdagavond als alle dagen?

12 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
D
DaveHagenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedendag, ik heb een vraag (en dit zweeft al een tijdje door mijn hoofd), ik drink namelijk graag vrijdagavond zes flesjes bier, eerders ook zaterdagavond maar ik hou het nu alleen op vrijdagavond, mijn vader drinkt elke dag tot wel 8 flessen bier en mijn oma drinkt al in één middag een hele fles wijn op (daarom heb ik ook geen contact meer met ze, om mezelf te beschermen dat ik dit ook ga doen), ik weet dat dat erg ongezond is, dat je er kanker van kunt krijgen (de risico dus groter wordt, mijn vader wordt zaterdag 50 en mijn oma is 75, ik ben 22) heeft dat ook het effect op mij aangezien ik alleen vrijdagavond drink (maximaal 6 flessen bier van 5%), of ligt het meer aan hoeveel procent erin zit enzo?

Alvast bedankt en en fijn weekend alvast!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
1x per week 8 glazen (=6 flesjes) bier is denk ik niet zo schadelijk als elke dag alcohol. Al is 8 glazen per keer een redelijke hoeveelheid.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
DaveHagen zei:
Goedendag, ik heb een vraag (en dit zweeft al een tijdje door mijn hoofd), ik drink namelijk graag vrijdagavond zes flesjes bier, eerders ook zaterdagavond maar ik hou het nu alleen op vrijdagavond, mijn vader drinkt elke dag tot wel 8 flessen bier en mijn oma drinkt al in één middag een hele fles wijn op (daarom heb ik ook geen contact meer met ze, om mezelf te beschermen dat ik dit ook ga doen), ik weet dat dat erg ongezond is, dat je er kanker van kunt krijgen (de risico dus groter wordt, mijn vader wordt zaterdag 50 en mijn oma is 75, ik ben 22) heeft dat ook het effect op mij aangezien ik alleen vrijdagavond drink (maximaal 6 flessen bier van 5%), of ligt het meer aan hoeveel procent erin zit enzo?

Alvast bedankt en en fijn weekend alvast!
Klik om te vergroten...
Denk als je het echt alleen bij die 6 flesjes op vrijdag houdt de schade wel zal vallen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoe meer gram alcohol, des te groter het risico. Dus zowel het volume (het aantal centiliter) als het percentage (zoveel procent alcohol) spelen mee bij het risico van drank.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zo zie je maar weer in dit topic dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is.
Elk weekend een sixpak is niks mee toch?
Misschien zijn er wel weekenden dan zijn het er meer.
En je zit toch in een omgeving waar je kwetsbaarder bent dat sommige andere mensen omdat drinken normaal is bij jullie.
Het blijft toch je vader en je oma.

Gebruik je ook andere drugs?

Ik vind dat je geeneen drugs standaard elke week moet gebruiken.
En Alcohol echt wel onder de categorie harddrugs valt.

Dit is in principe al een lichte verslaving, die zich alleen maar verder kan ontwikkelen.
Een gewoonte word dat alleen maar meer word namate je ouder word omdat je een ritme aanhoud met het gebruik van Alcohol.
Het gebruiken van substanties zoals drugs moet je nooit in een vast patroon doen.

Zelf wissel ik van alles af.
Maar kan me ook wel een paar weken focussen op andere dingen en helemaal niks gebruiken.

Maak er gewoon geen vast patroon van..
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Klinkt vrij standaard Dave, vergeet niet te genieten van het leven.

Jij ook een fijn weekend gewenst.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
Revolutionair zei:
Zo zie je maar weer in dit topic dat alcohol maatschappelijk geaccepteerd is.
Elk weekend een sixpak is niks mee toch?
Misschien zijn er wel weekenden dan zijn het er meer.
En je zit toch in een omgeving waar je kwetsbaarder bent dat sommige andere mensen omdat drinken normaal is bij jullie.
Het blijft toch je vader en je oma.

Gebruik je ook andere drugs?

Ik vind dat je geeneen drugs standaard elke week moet gebruiken.
En Alcohol echt wel onder de categorie harddrugs valt.

Dit is in principe al een lichte verslaving, die zich alleen maar verder kan ontwikkelen.
Een gewoonte word dat alleen maar meer word namate je ouder word omdat je een ritme aanhoud met het gebruik van Alcohol.
Het gebruiken van substanties zoals drugs moet je nooit in een vast patroon doen.

Zelf wissel ik van alles af.
Maar kan me ook wel een paar weken focussen op andere dingen en helemaal niks gebruiken.

Maak er gewoon geen vast patroon van..
Klik om te vergroten...
Ik denk dat als hij het echt bij 6 biertjes op vrijdag houdt en dat schema aanhoudt, hij minder schade veroorzaakt dan de gemiddelde drugsgebruiker. Vergeet niet dat een groot deel van de Nederlanders veel meer dan 6 alcoholische drankjes per week drinken.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Revolutionair zei:
Zelf wissel ik van alles af.
Maar kan me ook wel een paar weken focussen op andere dingen en helemaal niks gebruiken.

Maak er gewoon geen vast patroon van..
Klik om te vergroten...
En denk dat verslaafd zijn aan het nemen van drugs in het algemeen, dus ook afwisselen nog schadelijker is. Ik erken dit bij mezelf in iedergeval. Mijn redenatie was altijd dat je met afwisselen minder gevaar loopt, maar bij mezelf werkt dit niet omdat er nou eenmaal zoveel middelen bestaan.

Best wat mensen zijn (ook hier op dit forum) poly-addict.

Oke sure, ik ben niet afhankelijk van 1 ding, maar ik denk wel vaker dan met 1 ding, hmm dat heb ik al een tijdje niet gedaan..

Ook is de schade meer verspreid, dit is een voor én nadeel. Je beschadigt meer delen van je hersennen, maar minder op 1 plek.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Stonologie zei:
En denk dat verslaafd zijn aan het nemen van drugs in het algemeen, dus ook afwisselen nog schadelijker is. Ik erken dit bij mezelf in iedergeval. Mijn redenatie was altijd dat je met afwisselen minder gevaar loopt, maar bij mezelf werkt dit niet omdat er nou eenmaal zoveel middelen bestaan.

Best wat mensen zijn (ook hier op dit forum) poly-addict.

Oke sure, ik ben niet afhankelijk van 1 ding, maar ik denk wel vaker dan met 1 ding, hmm dat heb ik al een tijdje niet gedaan..

Ook is de schade meer verspreid, dit is een voor én nadeel. Je beschadigt meer delen van je hersennen, maar minder op 1 plek.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk ik overdrijf toch?
Vind ik ook..
Maar komt omdat het maatschappelijk geaccepteerd is dat je elke week wel deze harddrugs neemt. Maar als je elk weekend een snuifje neemt dan moet je mensen horen..
e
ea.peerdemanLid
01-01-2024, 00:00
#10
DaveHagen zei:
Goedendag, ik heb een vraag (en dit zweeft al een tijdje door mijn hoofd), ik drink namelijk graag vrijdagavond zes flesjes bier, eerders ook zaterdagavond maar ik hou het nu alleen op vrijdagavond, mijn vader drinkt elke dag tot wel 8 flessen bier en mijn oma drinkt al in één middag een hele fles wijn op (daarom heb ik ook geen contact meer met ze, om mezelf te beschermen dat ik dit ook ga doen), ik weet dat dat erg ongezond is, dat je er kanker van kunt krijgen (de risico dus groter wordt, mijn vader wordt zaterdag 50 en mijn oma is 75, ik ben 22) heeft dat ook het effect op mij aangezien ik alleen vrijdagavond drink (maximaal 6 flessen bier van 5%), of ligt het meer aan hoeveel procent erin zit enzo?

Alvast bedankt en en fijn weekend alvast!
Klik om te vergroten...
e
ea.peerdemanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ganggang💯 zei:
Denk als je het echt alleen bij die 6 flesjes op vrijdag houdt de schade wel zal vallen.
Klik om te vergroten...
e
ea.peerdemanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hallo,overal waar TE voor staat is teveel,behalve tevreden.Hou het bij je 6 flesjes(veel voor mij) dan komt het goed,doe je dat???groetjes Elly
PS:Wees voorzichtig met alcohol is een hard drug.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
ea.peerdeman zei:
Hallo,overal waar TE voor staat is teveel,behalve tevreden.Hou het bij je 6 flesjes(veel voor mij) dan komt het goed,doe je dat???groetjes Elly
PS:Wees voorzichtig met alcohol is een hard drug.
Klik om te vergroten...
Tesla.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."