Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOpiumwet ketamine

Opiumwet ketamine

32 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#1
genk123 zei:
Ik hoorde en las vandaag in het nieuws dat ketamine steeds populairder wordt in het uitgaansleven. Nu stond er ook het volgende 'Het middel valt niet onder de Opiumwet, maar onder de Geneesmiddelenwet. Voor het produceren, bestellen of verhandelen van ketamine is daarom een vergunning nodig. Maar het gebruik en bezit van gebruikershoeveelheden vallen niet onder de wet'. Er staat een gebruikershoeveelheid is legaal, wat wordt hiermee bedoeld? Maar heeft dit wel consequenties met straffen. Wordt bijvoorbeeld een gram coke zwaarder bestraft dan een gram ketamine omdat coke wel op de opiumlijst staat?
Klik om te vergroten...


Waar staat dat een gebruikershoeveelheid van ketamine in bezig hebben legaal is?
Ze zullen bedoelen dat het in bezit hebben gedoogd word, net als ze gebruikershoeveelheden coke en speed en xtc en cannabis gedogen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Cannabis hoeveelheid van 4,99 gram wordt bezien als een gebruikershoeveelheid, en wordt in zoverre gedoogd, dat deze hoeveelheid in beslaggenomen kan worden, zónder dat er een verdere vervolging plaats vindt. (Opiumwet lijst II)
En nu hebben we het over lijst I drugs, xtc ofwel coke.
Dat ligt toch wel anders.
Het bezit van harddrugs is domweg verboden.
Tref je een "verkeerde" wetshandhaver, dan kom je hier zomaar niet mee weg.
De hoeveelheid van lijst I middelen, die als gebruikers hoeveelheid wordt beoordeeld ken ik niet, maar een vervolging is (proces-verbaal) toch wel heel erg dichtbij, naast allerlei andere vervelende opsporingshanselingen.
Fouilleren, auto doorzoeken, huis doorzoeking, daar word je niet blij van.
En, bij een vervolging heb je dus een strafblad, hetgeen een VOG verklaring mocht je deze nodig hebben, zomaar eens jarenlang in de weg zal kunnen staan.
Ketamine is Idd een geneesmiddel, en zelfs eentje van dien aard, dat als deze in het medische Cirquit gegeven wordt, per infuus, dat dit niet zo gemakkelijk gaat.
Er is namelijk hartbewaking voor/bij nodig.
Ik zou de harddrugs kwestie betreffende de term gebruikershoeveelheid icm. Gedogen niet licht opvatten.
Lijst I is opgesteld als een soort van handleiding, alwaar de stoffen en middelen op vermeld staan, die dermate slecht voor de gezondheid zijn, dat men het bezit, en het voorhanden hebben ervan in principe met een zero tolerance beleid beoordelen zal. (Moet).
En dit ter bescherming van de burger.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#3
Yceman224 zei:
Cannabis hoeveelheid van 4,99 gram wordt bezien als een gebruikershoeveelheid, en wordt in zoverre gedoogd, dat deze hoeveelheid in beslaggenomen kan worden, zónder dat er een verdere vervolging plaats vindt. (Opiumwet lijst II)
En nu hebben we het over lijst I drugs, xtc ofwel coke.
Dat ligt toch wel anders.
Het bezit van harddrugs is domweg verboden.
Tref je een "verkeerde" wetshandhaver, dan kom je hier zomaar niet mee weg.
De hoeveelheid van lijst I middelen, die als gebruikers hoeveelheid wordt beoordeeld ken ik niet, maar een vervolging is (proces-verbaal) toch wel heel erg dichtbij, naast allerlei andere vervelende opsporingshanselingen.
Fouilleren, auto doorzoeken, huis doorzoeking, daar word je niet blij van.
En, bij een vervolging heb je dus een strafblad, hetgeen een VOG verklaring mocht je deze nodig hebben, zomaar eens jarenlang in de weg zal kunnen staan.
Ketamine is Idd een geneesmiddel, en zelfs eentje van dien aard, dat als deze in het medische Cirquit gegeven wordt, per infuus, dat dit niet zo gemakkelijk gaat.
Er is namelijk hartbewaking voor/bij nodig.
Ik zou de harddrugs kwestie betreffende de term gebruikershoeveelheid icm. Gedogen niet licht opvatten.
Lijst I is opgesteld als een soort van handleiding, alwaar de stoffen en middelen op vermeld staan, die dermate slecht voor de gezondheid zijn, dat men het bezit, en het voorhanden hebben ervan in principe met een zero tolerance beleid beoordelen zal. (Moet).
En dit ter bescherming van de burger.
Klik om te vergroten...

Ik had me verkeerd verwoord, met gedogen bedoel ik dat ze het (doorgaans) niet straffen.
Ik heb even een betrouwbare bron opgezocht met de aangegeven hoeveelheden.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Yceman224 zei:
Cannabis hoeveelheid van 4,99 gram wordt bezien als een gebruikershoeveelheid, en wordt in zoverre gedoogd, dat deze hoeveelheid in beslaggenomen kan worden, zónder dat er een verdere vervolging plaats vindt. (Opiumwet lijst II)
Klik om te vergroten...

Volgens mij is cannabis gewoon nog echt verboden. Gedoogd betekend niet dat het legaal is en mag.
MEESTAL kom je er gemakkelijk af bij een gebruikershoeveelheid maar zeker niet altijd. Je mag er gewoon voor beboet worden en procesverbaal voor opgemaakt worden.
Als je bv al eens daarmee gepakt bent, of je hebt wat anders op je kerfstok (gehad), of je doet vreselijk bijdehand of iets dan kan je er gewoon voor opgepakt worden en veroordeeld worden. Je zal echt niet hoeven zitten of iets maar volgens mij heb je wel een strafblad als je er voor veroordeeld bent.
Meestal doen agenten niet moeilijk en gedogen ze het ook wel maar ze hoeven dat niet.

Correct me if im wrong hoor. Maar ik dacht dat @Psychedelibee mij daar een tijd terug op wees. Ik dacht ook erg makkelijk en half legaal over wiet en het gedoogbeleid (ik had ondoordacht 5 gram wiet mee de grens over genomen naar België terwijl dat echt smokkelen is!) . Cannabis is en blijft officieel gewoon verboden.

Als je bv een agent treft die (zoals wij zeggen ) vannacht “niet mocht van zijn vrouw” dan heb je toch pech..
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Volgens mij is cannabis gewoon nog echt verboden. Gedoogd betekend niet dat het legaal is en mag.
MEESTAL kom je er gemakkelijk af bij een gebruikershoeveelheid maar zeker niet altijd. Je mag er gewoon voor beboet worden en procesverbaal voor opgemaakt worden.
Als je bv al eens daarmee gepakt bent, of je hebt wat anders op je kerfstok (gehad), of je doet vreselijk bijdehand of iets dan kan je er gewoon voor opgepakt worden en veroordeeld worden. Je zal echt niet hoeven zitten of iets maar volgens mij heb je wel een strafblad als je er voor veroordeeld bent.
Meestal doen agenten niet moeilijk en gedogen ze het ook wel maar ze hoeven dat niet.

Correct me if im wrong hoor. Maar ik dacht dat @Psychedelibee mij daar een tijd terug op wees. Ik dacht ook erg makkelijk en half legaal over wiet en het gedoogbeleid. Cannabis is en blijft officieel gewoon verboden.

Als je bv een agent treft die (zoals wij zeggen ) vannacht “niet mocht van zijn vrouw” dan heb je toch pech..
Klik om te vergroten...
Ja zo zit het helaas wel in elkaar ja.. Wat een achterlijke bende is onze regelgeving ook eigenlijk he... We gaan lekker iets wel en niet verbieden want we durven geen besluit te nemen. Dus gedogen we het maar :confused:. Het mag niet! maar we kijken wel even de andere kant op... Shops mogen het wel verkopen maar niet inkopen of zelf kweken? Wie verzint zulke dingen nou???
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mezelf zei:
Ja zo zit het helaas wel in elkaar ja.. Wat een achterlijke bende is onze regelgeving ook eigenlijk he... We gaan lekker iets wel en niet verbieden want we durven geen besluit te nemen. Dus gedogen we het maar :confused:. Het mag niet! maar we kijken wel even de andere kant op... Shops mogen het wel verkopen maar niet inkopen of zelf kweken? Wie verzint zulke dingen nou???
Klik om te vergroten...
Idd belachelijk en achterhaald. Maar door het beleid vergeten mensen nog wel eens dat het officieel nog echt verboden is.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nederland he. :expressionless: Gedogen is iets toestaan wat verboden is. Make up your mind.
Wat ze in die link van mij wel vergeten is dat 5 planten niet bestraft zal worden TENZIJ het onder een lamp is. Met lamp ben je altijd de lul.
En dan heb je nog indien van toepassing te maken met de woningcoöperatie die je conform huurcontract uit huis kan zetten, met of zonder lamp.

Zero tolerance drugsbeleid bij festivals en dan stap je de poort binnen en wat zie je vervolgens? Een pillen test kraam :tearsofjoy:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#8
Meneer Koekepeer zei:
Nederland he. :expressionless: Gedogen is iets toestaan wat verboden is. Make up your mind.
Wat ze in die link van mij wel vergeten is dat 5 planten niet bestraft zal worden TENZIJ het onder een lamp is. Met lamp ben je altijd de lul.
En dan heb je nog indien van toepassing te maken met de woningcoöperatie die je conform huurcontract uit huis kan zetten, met of zonder lamp.

Zero tolerance drugsbeleid bij festivals en dan stap je de poort binnen en wat zie je vervolgens? Een pillen test kraam :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Bestaan die pillen test kraampjes nog dan? Volgens mij niet hoor.. Ikzelf heb dat heel heel lang niet meer gezin iig.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mezelf zei:
Bestaan die pillen test kraampjes nog dan? Volgens mij niet hoor.. Ikzelf heb dat heel heel lang niet meer gezin iig.
Klik om te vergroten...

Let er nooit op maar je nu je het zegt schiet me te binnen dat Balkenende daar een eind aan gemaakt heeft inderdaad.
Ze zijn al jaren bezig het terug toe te staan dacht dat dat inmiddels alweer zover was.
Zal wel niet dan. Jammer, zou wel beter zijn als dat weer terugkomt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Die vijf planten, die worden dus wél in beslaggenomen. Je bent ze dus gewoon kwijt.
Alleen heeft dit geen strafrechtelijke vervolging.
Geen bekeuring, geen rechtszaak.
Plantjes weg, en basta.
Geen enkel Europees land kent de term "gedogen". Dit is weer een typisch Nederlandse vinding....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Yceman224 zei:
Die vijf planten, die worden dus wél in beslaggenomen. Je bent ze dus gewoon kwijt.
Alleen heeft dit geen strafrechtelijke vervolging.
Geen bekeuring, geen rechtszaak.
Plantjes weg, en basta.
Geen enkel Europees land kent de term "gedogen". Dit is weer een typisch Nederlandse vinding....
Klik om te vergroten...
Plus een notering/registratie dat er bij jou 5 planten in beslag zijn genomen. Je wordt niet vervolgd maar bij een volgende keer dezelfde overtreding (tot 5 planten) telt het wel mee en zal er hoogst waarschijnlijk wél een procesverbaal opgemaakt worden.
En ook als je buren bv klagen over wiet lucht of stank, dan is 1 plant al teveel en ben je sjaakie..
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#12
Bij ons hebben ze ze laten staan paar jaar terug. Zal aan de bui van de agent liggen denk of hij of zij er iets aan doet.
Bij melding overlast ben je zeker altijd de lul dan moeten ze wel.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Meneer Koekepeer zei:
Bij ons hebben ze ze laten staan paar jaar terug. Zal aan de bui van de agent liggen denk of hij of zij er iets aan doet..
Klik om te vergroten...
Dat is zeker waar!
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Max 0,5 gram coke zie ik staan in de lijst van wat is toegestaan. Ik heb eventjes gezocht maar kon niet vinden of dit dan om pure coke gaat. Stel je komt net van de dealer en wordt gepakt met 1 gram waar maar 10% pure coke in zit, ben je dan dubbel genaaid?
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Max 0,5 gram coke zie ik staan in de lijst van wat is toegestaan. Ik heb eventjes gezocht maar kon niet vinden of dit dan om pure coke gaat. Stel je wordt gepakt met 1 gram waar maar 10% pure coke in zit, ben je dan dubbel genaaid?
Klik om te vergroten...

Naar percentages kijken ze echt niet. Ze wegen het zakje en confirmeren wat voor product er in zit en daar is de kous mee af wat betreft strafpleiting. Of het nu 10% zuiver is of 85% straf zal hetzelfde zijn.

Edit. Eigenlijk is het : wat ze door de vingers zien ipv toegestaan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Van al deze voorbeelden is volgens mij samenvattend te zeggen:
Allereerst, justitieel denken, is denken in tunnel visie.
Zwart wit. Rechtuit. Niet links niet rechts, alleen maar rechtuit.
Volgens de wet is het aan iedereen verboden om hennep te telen.
Het is óók verboden, om hard drugs te bezitten.
Nu de praktijk.
Met het zgn. "Gedogen " wat een typisch Nederlandse vinding is, kan er dan toch nog eens heel klein beetje ruimte in dit tunnel denken ontstaan, zodat we nu die 5 planten, en dat halve gram coke onbestraft kunnen laten.
Dat is allemaal heel erg mooi, maar, de wet geldt nog altijd.
Het is, en blijft verboden om hennep te telen, en hard drugs te bezitten.
En dan heeft iedere politie man de zgn. "discretionaire bevoegdheid ".
Dat houdt in, dat iedere politie man enige speelruimte heeft, om uit eigen beweging wel, of niet een proces-verbaal op te maken.
Dit alles bij elkaar levert op dat de 5 planten en dat halve gram, wel in principe verboden zijn, en heel vaak in beslaggenomen worden, maar dat er verder geen vervolging plaats vindt.
Maar, het staat iedere politie man dus vrij, om ondanks deze gedoog mogelijkheden, toch daarvan kan afzien, en alsnog een proces-verbaal kan opmaken, en de verdere beoordeling van dit proces-verbaal inzake vervolging en bestraffing over kan laten aan een officier van justitie, en uiteindelijk de rechter.
s
strafrechtzaken.nlLid
01-01-2024, 00:00
#17
Albedo zei:
Max 0,5 gram coke zie ik staan in de lijst van wat is toegestaan. Ik heb eventjes gezocht maar kon niet vinden of dit dan om pure coke gaat. Stel je komt net van de dealer en wordt gepakt met 1 gram waar maar 10% pure coke in zit, ben je dan dubbel genaaid?
Klik om te vergroten...

Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) onderzoekt normaal gesproken enkel de soort drugs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Idd.
In jurisprudentie staat altijd de zin:
"Van een materiaal bevattende cocaïne."
Of "Van een materiaal bevattende amfetamine."
Over gehaltes lees je nooit iets, het gaat er om, wat er in het materiaal aanwezig is..
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#19
Undercover Buster zei:
Naar percentages kijken ze echt niet. Ze wegen het zakje en confirmeren wat voor product er in zit en daar is de kous mee af wat betreft strafpleiting. Of het nu 10% zuiver is of 85% straf zal hetzelfde zijn.
Klik om te vergroten...

Leuk feitje:
Op de wallen heb je dealers die verkopen nep coke.
Die doen kaarsvet in bolletjes en verkopen dat als crack en justitie moest ze elke keer vrijlaten zonder aanklacht.
Weet niet of dat al is veranderd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Maar, je hebt óók de regel in de wet, dat je nooit hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling.
En ook een verschoningsrecht tav jezelf.dus, je kunt een strafbaar feit aangeven, waarin jijzelf je niet hoeft mede aan te geven... en hier is wel degelijk een zaak van oplichting aan de orde...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."