Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc speekseltest

3mmc speekseltest

32 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo,
Van vrijdag op zaterdag heb ik ongeveer 3 gram 3mmc gebruikt , nu ben ik zondag aangehouden met een speekseltest en die teste positief op cocaine methamphetamine amphetamine en thc , ga ik nu de lul zijn ? Heeft iemand anders hier ook ervaring mee ? Delen wordt gewaardeerd 😃
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eigenlijk klopt dat wettelijk gezien niet. Ik bedoel dat ze 3mmc etc niet vinden. Je bent gewoon onder invloed als je 3mmc gebruikt en zou toch uit een test moeten komen ivm verkeersveiligheid.
Beetje krom dat je bv wel met speed of coke kan worden gepakt maar niet met rc’s. Het effect is hetzelfde.
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rc’s zien ze wel mephedrone en 4fmp 3mmc NOG niet
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Eigenlijk klopt dat wettelijk gezien niet. Ik bedoel dat ze 3mmc etc niet vinden. Je bent gewoon onder invloed als je 3mmc gebruikt en zou toch uit een test moeten komen ivm verkeersveiligheid.
Beetje krom dat je bv wel met speed of coke kan worden gepakt maar niet met rc’s. Het effect is hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Dat is maar de vraag.
In artikel 8 van de WegenverkeersWet staat, dat het verboden is om een motorvoertuig te besturen wanneer men onder invloed verkeert van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden en hieronder vallen dus
a l l e stoffen waarvan men weet, of had kunnen moeten weten dat deze in die categorie valt. ( één en ander staat in wat andere bewoordingen)
Dit betekent dat in geval dat je staande wordt gehouden voor opvallend rijgedrag, en de politie stelt vast, dat je onder invloed bent van welke stof dan ook die ervoor zorgt dat je een gevaar op de weg bent, dat je daarvoor de sjaak kan zijn.
Als dat niet onder artikel 8 valt, dan neemt de politie het kapstok artikel 5 van de WegenverkeersWet.
Daarin staat dat je geen gevaar mag veroorzaken voor jezelf of voor andere weggebruikers.
Dit kan je ook je roze kaartje kosten.
Dus: het hangt van de omstandigheden af.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Dat is maar de vraag.
In artikel 8 van de WegenverkeersWet staat, dat het verboden is om een motorvoertuig te besturen wanneer men onder invloed verkeert van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden en hieronder vallen dus
a l l e stoffen waarvan men weet, of had kunnen moeten weten dat deze in die categorie valt. ( één en ander staat in wat andere bewoordingen)
Dit betekent dat in geval dat je staande wordt gehouden voor opvallend rijgedrag, en de politie stelt vast, dat je onder invloed bent van welke stof dan ook die ervoor zorgt dat je een gevaar op de weg bent, dat je daarvoor de sjaak kan zijn.
Als dat niet onder artikel 8 valt, dan neemt de politie het kapstok artikel 5 van de WegenverkeersWet.
Daarin staat dat je geen gevaar mag veroorzaken voor jezelf of voor andere weggebruikers.
Dit kan je ook je roze kaartje kosten.
Dus: het hangt van de omstandigheden af.
Klik om te vergroten...
Aha thanks!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zal nu het exacte artikel 8 WvW hier neerzetten, citaat uit bovenstaande wetgeving.
Het in staat zijn als bestuurder van een voertuig is volledig dichtgetimmerd en reikt veel verder als " onder invloed een auto besturen".

Dit is de tekst:
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen , als bestuurder te doen besturen of als begeleider op te treden, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met een andere stof- de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen of tot behoorlijk begeleiden in staat moet worden geacht.

Dat is een hele mond vol, idd, het betekent dat iemand die dronken of aangeschoten fietst, ook wel degelijk strafbaar is.
Alleen is deze ongelukkige niet zijn rbw kwijt.
Dit kan alleen, als hij gesnatst wordt terwijl hij een motorvoertuig bestuurt, OF daartoe aanstalten maakt.

Dit, mijne dames en heren, is de wet.
Hier moeten we het mee doen.
Nu vwb 3 mmc, flink wat ingenomen.
U mag nu zelf het antwoord geven.
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Als je meerdere dagen per week of dagelijks blowt ben je wel de sjaak qua thc. Dat blijft heel lang in je lijf en stapelt zich. En als je idd voor combi gebruik gepakt wordt is de straf heel hoog. Zoals @Neo-Shulginist al zei
Klik om te vergroten...
Ik blow 1 keer per week , heb zelfs een keer een speekseltest gehad dat ik een joint gerookt had 2 uur later zaten ze met een naald in mn arm , zat onder het limiet zelfs !! Daarvan geleerd en nooit meer gedaan

heb zelf ook onderzoek gedaan , 3mmc test het nfi niet op , de 3 dingen waarop ik positief was amphetamine methamphetamine cocaine kan aanslaan op 3mmc echter testen ze op de 3 substanties en niet op 3mmc zelf dus waarschijnlijk kom ik er mee weg maar is wel stressen ... ik hoor graag andere verhalen bedankt !
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe bedoel je aangehouden? Staande gehouden tijdens het rijden?

Voor zover ik weet word na een positieve speekseltest een bloedtest afgenomen.
De uitslag is uiteindelijk bepalend voor de straf, i.c.m een soort evaluatie gesprek. Althans, dat is hoe het voor 2 vrienden van mij is verlopen.
Is er geen bloedtest afgenomen?
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ja er is een bloedtest afgenomen maar 3mmc kunnen ze daarin niet vinden heb ik gehoord ? In principe is het legaal
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wolters zei:
Ja er is een bloedtest afgenomen maar 3mmc kunnen ze daarin niet vinden heb ik gehoord ? In principe is het legaal
Klik om te vergroten...
Dat iets legaal is zegt niks. Alcohol is ook legaal en mag je ook niet mee autorijden.

In speekseltest is 3mmc lastig te detecteren maar met bloedonderzoek gaat het lab dat onderzoeken en komt het er wel uit.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik weet eigenlijk niet of het NFI het bloed ook test op 3-MMC. Dat zou kunnen hoor; maar het is niet zeker. Analytische chemie werkt niet zoals de meeste mensen denken: dat je dan gewoon een uitslag krijgt wat er allemaal in een sample zit. Je moet gericht zoeken zeg maar en dan krijg je uitslag of zoiets er wel of niet in zit. Het NFI zou 3-MMC makkelijk kunnen ontdekken, maar of ze er ook gericht op zoeken? Dat weet ik niet.

De rechtszaak zou in ieder geval redelijk complex worden omdat er geen grenswaarden zijn vastgesteld voor 3-MMC in het bloed. Dat betekent niet dat het automatisch legaal is om te rijden als je 3-MMC hebt gebruikt. Er is namelijk een kapstokartikel opgenomen in de Verkeerswet die zegt dat het verboden is om gevaarlijke situaties te veroorzaken. Gebruik van drugs valt daar ook onder. Alleen wordt dan de vraag: kan de aangetroffen hoeveelheid hebben gezorgd voor een gevaarlijke verkeerssituatie? Dat is niet zo makkelijk, te meer omdat er over 3-MMC maar heel weinig bekend is en we dus ook niet echt iets weten over welke bloedwaarden corresponderen met een bepaald risico.

Wat dan wel weer tegen je spreekt is de aanwezigheid van THC. Ik neem even aan dat je inderdaad had geblowd ook in de periode voor de speekseltest. Bij combinatiegebruik geldt een extra streng beleid. Dus dan is de kans groter dat je een forse straf krijgt als er ook nog een andere drug dan THC in je bloed is aangetroffen.

Desalniettemin is het verstandig om een advocaat in de arm te nemen. Deze zaak heeft sowieso een aantal aanknopingspunten die het aanvechten waard zijn. Ook is het bij deze zaak lastig om niet dingen te zeggen die later tegen je gebruikt kunnen worden. Juridisch advies is daarom aan te bevelen.

En houd ons vooral op de hoogte van het verloop van de zaak want ik ben ook wel benieuwd hoe er precies met 3-MMC in het verkeer wordt omgegaan (al dan niet in combinatie met THC).
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Ik weet eigenlijk niet of het NFI het bloed ook test op 3-MMC. Dat zou kunnen hoor; maar het is niet zeker. Analytische chemie werkt niet zoals de meeste mensen denken: dat je dan gewoon een uitslag krijgt wat er allemaal in een sample zit. Je moet gericht zoeken zeg maar en dan krijg je uitslag of zoiets er wel of niet in zit. Het NFI zou 3-MMC makkelijk kunnen ontdekken, maar of ze er ook gericht op zoeken? Dat weet ik niet.

De rechtszaak zou in ieder geval redelijk complex worden omdat er geen grenswaarden zijn vastgesteld voor 3-MMC in het bloed. Dat betekent niet dat het automatisch legaal is om te rijden als je 3-MMC hebt gebruikt. Er is namelijk een kapstokartikel opgenomen in de Verkeerswet die zegt dat het verboden is om gevaarlijke situaties te veroorzaken. Gebruik van drugs valt daar ook onder. Alleen wordt dan de vraag: kan de aangetroffen hoeveelheid hebben gezorgd voor een gevaarlijke verkeerssituatie? Dat is niet zo makkelijk, te meer omdat er over 3-MMC maar heel weinig bekend is en we dus ook niet echt iets weten over welke bloedwaarden corresponderen met een bepaald risico.

Wat dan wel weer tegen je spreekt is de aanwezigheid van THC. Ik neem even aan dat je inderdaad had geblowd ook in de periode voor de speekseltest. Bij combinatiegebruik geldt een extra streng beleid. Dus dan is de kans groter dat je een forse straf krijgt als er ook nog een andere drug dan THC in je bloed is aangetroffen.

Desalniettemin is het verstandig om een advocaat in de arm te nemen. Deze zaak heeft sowieso een aantal aanknopingspunten die het aanvechten waard zijn. Ook is het bij deze zaak lastig om niet dingen te zeggen die later tegen je gebruikt kunnen worden. Juridisch advies is daarom aan te bevelen.

En houd ons vooral op de hoogte van het verloop van de zaak want ik ben ook wel benieuwd hoe er precies met 3-MMC in het verkeer wordt omgegaan (al dan niet in combinatie met THC).
Klik om te vergroten...
Is goed ga ik doen , het blowen was al 12 uur geleden dus daar zal ik geen problemen mee krijgen
M
MaximussoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb laatst gezocht of ik een thuis test kon kopen die aangeeft of je 3mmc gebruikt hebt. Die is er niet en daar las ik dat het in bloed en urine terug te vinden is in een lab.

Als je geen andere drugs hebt gebruikt en ze doen de test alleen op cocaïne of amfetamine etc (maar geen 3mmc), dan zou die test toch negatief moeten zijn. Denk ik, maar pin me er niet op vast..

Ik kreeg deze link toen (alle eer naar @Mrloverdj )

www.drugsinfo.nl

3-MMC: Aantoonbaarheid in urine, bloed en speeksel

Iemand die 3-MMC heeft gebruikt, kan daardoor een positieve drugstest krijgen. In een laboratorium kan 3-MMC worden aangetoond in bloed en urine. Ook zijn er zelftests (sneltests) die reageren op 3-MMC.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wolters zei:
Is goed ga ik doen , het blowen was al 12 uur geleden dus daar zal ik geen problemen mee krijgen
Klik om te vergroten...
Als je meerdere dagen per week of dagelijks blowt ben je wel de sjaak qua thc. Dat blijft heel lang in je lijf en stapelt zich. En als je idd voor combi gebruik gepakt wordt is de straf heel hoog. Zoals @Neo-Shulginist al zei
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het hangt er natuurlijk allemaal van af wat je rijgedrag was en hoe jij overkwam op de betreffende agenten.

Ook al is 3mmc legaal (om het maar even zo te noemen) is het rijden onder invloed van stoffen die je rijvaardigheid beïnvloeden natuurlijk verboden. 3mmc zal zeker invloed hebben op die rijvaardigheid. En als jij al kaakschaatsend in de auto zat, maar bijv. Coke en speed etc zijn negatief, dan kunnen ze natuurlijk naar een andere oorzaak gaan kijken. Aangezien het wel al meer dan 24 uur geleden was, dan zal je niet echt meer merkbaar onder invloed zijn geweest.

Als je 1x per week een jointje rookt en het nu 12 uur geleden was dan gok ik dat dat wel losloopt. Als je geen cocaïne of andere dingen had gebruikt, dan is dat ook negatief, maar de bevindingen van de agenten kunnen ook wat betekenen.

Succes in ieder geval en laat hier even weten wat de uitslag en het vervolg is, ben benieuwd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wolters zei:
Is goed ga ik doen , het blowen was al 12 uur geleden dus daar zal ik geen problemen mee krijgen
Klik om te vergroten...
Deze conclusie kan weleens heel anders uitpakken, dan je denkt...
Wat, en hoeveel heb je 12 uren voor de staandehouding
gerookt?
Was dat het enige?
Bij een combi gebruik is de straf direct 1000 euro, en er volgt een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor 12 maanden...
Wat ik me afvraag is de staandehouding wel rechtmatig geweest.
van belang is deze regel:
als de bestuurder van een motorvoertuig onder invloed verkeert van een stof, waarvan hij had moeten weten dat deze de rijvaardigheid kan beïnvloeden, is hij strafbaar. Dus, iedere stof die de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Dus ook
3 mmc. En je had er toch wel wat van binnengewerkt....

ik vraag me af:
Wat was de reden van de staandehouding precies?
wat gebeurde er daarna precies?
Waar komt die positieve uitslag van coke, en methamfetamine vandaan?
Het lijkt me toch raar, dat iemand zich volstopt met al die verschillende stoffen!

Neem absoluut een advocaat in de arm!
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Iemand staandehouden (stilhouden) in een voertuig is ten alle tijden toegestaan zonder dat hiervoor een aanleiding hoeft te zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik dacht het niet.
Hetzelfde geldt voor het vorderen van het tonen van een geldig identiteitsbewijs.
Ook hiervoor moet een reden zijn.
Mij zijn een aantal vonnissen en arresten bekend, waar juist door een afwezigheid van de reden tot staandehouding ontbrak.
Alles wat daarna aangetroffen werd, is tot onrechtmatig verkregen bewijs verklaard door de rechter.
Vrijspraak was daar het gevolg van.

Kleinigheidje: maar in deze context toch maar even:
Het is: te allen tijde.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wolters zei:
ga ik nu de lul zijn?
Klik om te vergroten...
Ja! Ze zullen het opvatten als combigebruik. En dat wordt zwaar bestraft. Hoe hoger de dosis en hoe meer de hoeveelheid gebruikte middelen, hoe zwaarder de straf meende ik.

Geen verstand van verder, maar bereid je maar vast voor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zoals ik al eerder zei, bij combigebruik is het standpunt van het openbaar ministerie:
1000 euro boete, en 12 maanden het rijbewijs innemen.
Dus: Ja, dat wordt stevig aangepakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."