Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums3mmc speekseltest

3mmc speekseltest

32 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Zoals ik al eerder zei, bij combigebruik is het standpunt van het openbaar ministerie:
1000 euro boete, en 12 maanden het rijbewijs innemen.
Dus: Ja, dat wordt stevig aangepakt.
Klik om te vergroten...
Beste zand man , dat weet ik zelf ook wel maar ben opzoek na ervaringen ik weet nu al dat je vrij weinig van de stof afweet

voorderest zitten er wel een paar nuttige berichten tussen ik hou jullie op de hoogte
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Ik dacht het niet.
Hetzelfde geldt voor het vorderen van het tonen van een geldig identiteitsbewijs.
Ook hiervoor moet een reden zijn.
Mij zijn een aantal vonnissen en arresten bekend, waar juist door een afwezigheid van de reden tot staandehouding ontbrak.
Alles wat daarna aangetroffen werd, is tot onrechtmatig verkregen bewijs verklaard door de rechter.
Vrijspraak was daar het gevolg van.

Kleinigheidje: maar in deze context toch maar even:
Het is: te allen tijde.
Klik om te vergroten...

Het besturen van een voertuig vereist een geldig rijbewijs die ten alle tijde gevraagd mag worden zonder enige reden. Vereist is wel dat het hier om een verkeerscontrole gaat en er dus naar het rijbewijs gekeken wordt. Het besturen van

Een ID bewijs van een bijrijder vragen mag dan weer niet..

uiteraard bij het ontbreken van een voertuig zal er wel een geldige reden moeten zijn voor het vragen van een paspoort/idkaart.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Zandman zei:
@ Hier En Daar Een Fuifje:
Ik heb een en ander uitgezocht.
Op zich is dit een interessante uitdaging, om dit nader uit te zoeken, en het is veel tekst.
Daarom maak ik er een apart topic van, om dit topic niet te vervuilen.
Naam van dat nieuwe topic:
Wanneer mag inzage van het rijbewijs worden gevorderd?
Dit is beter, apart.
Klik om te vergroten...

Nieuw topic is niet nodig, want er is geen discussie over mogelijk.
Artikel 160 WVW legt het mooi uit.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
HierEnDaarEenFuifje zei:
Nieuw topic is niet nodig, want er is geen discussie over mogelijk.
Artikel 160 WVW legt het mooi uit.
Klik om te vergroten...
Ik heb de artikelen gelezen, en mijn visie over gegeven.
Ik vind zelf de uitleg in de artikelen niet zo duidelijk, en daarom heb ik mijn visie uitvoerig onderbouwd.

Reageer maar, zou ik zeggen....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
@ Hier En Daar Een Fuifje:
Ik heb een en ander uitgezocht.
Op zich is dit een interessante uitdaging, om dit nader uit te zoeken.

Waar is ( in welke wetgeving) is geregeld wanneer en door wie een rijbewijs ter inzage kan worden gevorderd?
Dat staat allemaal in de artikelen 159, 160, 161 en 162 van de WegenverkeersWet, hierna: WvW.
Dit zijn heel wat letters, ik zal in het kort er wat van zeggen.
Allereerst zijn de ambtenaren genoemd in artikel en 142 genoemd, (politie en boa 's daartoe bevoegd, verder ambtenaren van 's Rijks Belastingen, Ambtenaren van Verkeers inspectie, de Kmar, en nog wat andere.
Wanneer mogen zij dat vorderen?
En hierom draait ons vraagstuk, er staat: " op eerste vordering".
Van wie mag dat gevorderd worden?
Nu wordt het leuk (vind ik)
Dat mag van de bestuurder van het motorvoertuig, maar ook nog eens van diegene, die aanstalten maakt om achter het stuur plaats te nemen.
Kan dit te allen tijde?
En nu zeg ik: volgens mij niet.
De reden: wanneer mag er een vordering worden gedaan?
Dan moet eerst het motorvoertuig staande worden gehouden.
En dit " in de rechtmatige uitvoering van de bediening " van de ambtenaar, die dat vordert.
Een vordering, die gedaan wordt door het bevoegd gezag, deze staat in artikel 180 WvSv genoemd, wel, daar kan je beter direct aan voldoen.
Er staat een fikse boete op, als je dit opzettelijk weigert.
Gaat het om een vordering van een identiteitsbewijs, en dat is ook een rijbewijs, en je weigert dat te tonen, dan mogen ze je meenemen ter vaststelling van de identiteit.
Een boete wegens weigering is minder hoog dan die van art.180 Sv, maar toch, een hoop ellende valt je ten deel...
Kunnen de ambtenaren dan zomaar jouw auto doen stoppen, zonder dat er sprake is van een verkeers inspectie?
En de vordering tot inzage doen?
Dit heb ik expliciet genoemd, niet gevonden.
Mijn redenatie is, dat voor het doen van een vordering, een reden moet zijn.
Dus, "er is iets aan de hand".
Met natrekken van je kenteken, dat gaat echt razendsnel, vaak via een scan auto, is er iets boven komen drijven, een niet betaalde bekeuring, je slingert bij het rijden, of je rijbewijs was eerder al ingevorderd oid.
Dan wil men weten wie de bestuurder is, nietwaar...
Maar zonder geldige reden jou aan de kant zetten, zo ook je auto doorzoeken, dat gaat dus m.i niet.

Zit ik hiermee verkeerd, reageer...
Ik ben niet te oud om nog iets te leren!
Klik om te vergroten...
Ik zet speciaal voor mijn confrere, mijn gewijzigde zienswijze nog even extra neer....
U mag uiteraard reageren...
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Zandman zei:
Ik zet speciaal voor mijn confrere, mijn gewijzigde zienswijze nog even extra neer....
U mag uiteraard reageren...
Klik om te vergroten...
De lengte van jouw bericht duidt erop dat het tijd wordt dat er duidelijkere regelgeving gevormd moet worden :tilttearlaugh:
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja, in beide gevallen die je aangeeft, heb je gelijk.
De materie zou verbetering moeten krijgen, en de tekst is lang (van mijn reactie)
En dan nog heb ik die tekst zo kort mogelijk gehouden...
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Zandman zei:
Ik heb de artikelen gelezen, en mijn visie over gegeven.
Ik vind zelf de uitleg in de artikelen niet zo duidelijk, en daarom heb ik mijn visie uitvoerig onderbouwd.

Reageer maar, zou ik zeggen....
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Het is eigenlijk heel simpel. De politie mag niet zonder enige reden een ID bewijs vragen.

De politie mag altijd je rijbewijs en kentekenbewijs vragen als jij een voertuig waarvoor dat nodig is bestuurd. Dat is namelijk de geldige reden, omdat jij moet kunnen aantonen dat je dit voertuig mag besturen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dan denk ik, dat er van politie zijde eerst een soort van verdenking van overtreden van enig verkeersvoorschrift moet zijn....via je kenteken weten ze zeer snel of je al dan niet nog iets op de kerfstok hebt, en vorderen ze om tot stilstand te komen enz.
N.B. we hebben het niet over een specifieke verkeerscontrole...

Bij een " gewone" controle willen ze weten wie de bestuurder is, want het kan iemand anders zijn dan de kentekenhouder..
Ik vind namelijk het verschil met de naast je zittende bijrijder zeer eigenaardig.
Want van deze persoon mag dus per se niet zomaar een identiteitsbewijs of rijbewijs ter inzage mogen gevorderd, zoals Je al aangaf.
Dan zou dit dus niet opgaan voor de bestuurder....en de bijrijder?
Dan moet deze een verdachte zijn. Van welk strafbare feiten dan ook.
Een (verkeers)controle betreffende de bestuurder, mag niet zonder reden gebruikt worden om opsporingsbevoegdheden in te zetten.
Zoals het controleren van de auto. Kofferbak laten openen e.d.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Dan denk ik, dat er van politie zijde eerst een soort van verdenking van overtreden van enig verkeersvoorschrift moet zijn....via je kenteken weten ze zeer snel of je al dan niet nog iets op de kerfstok hebt, en vorderen ze om tot stilstand te komen enz.
N.B. we hebben het niet over een specifieke verkeerscontrole...

Bij een " gewone" controle willen ze weten wie de bestuurder is, want het kan iemand anders zijn dan de kentekenhouder..
Ik vind namelijk het verschil met de naast je zittende bijrijder zeer eigenaardig.
Want van deze persoon mag dus per se niet zomaar een identiteitsbewijs of rijbewijs ter inzage mogen gevorderd, zoals Je al aangaf.
Dan zou dit dus niet opgaan voor de bestuurder....en de bijrijder?
Dan moet deze een verdachte zijn. Van welk strafbare feiten dan ook.
Een (verkeers)controle betreffende de bestuurder, mag niet zonder reden gebruikt worden om opsporingsbevoegdheden in te zetten.
Zoals het controleren van de auto. Kofferbak laten openen e.d.
Klik om te vergroten...

Nee dit is niet nodig. De enige basis die nodig is, is dat jij als bestuurder moet kunnen aantonen in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en dat je dit voertuig mag besturen. Hier is geen enkele aanleiding, overtreding, algemene controle en ga zo maar door voor nodig. Het feit dat jij in de auto stapt is de enige aanleiding die nodig is. Ook een controle uitvoeren/het tot stilstand brengen (stopteken) is geen enkele aanleiding voor nodig dan alleen het besturen van een voertuig.

Dit mag alleen van de bestuurder, die moet dit aantonen. De bijrijder hoeft dit niet, want die is niets aan het besturen. Wil de politie dus de identiteit achterhalen van de bijrijder, dan zullen zij hiervoor een geldige reden moeten hebben, anders mag er niet naar een ID bewijs gevraagd worden. Voor het achterhalen van de identiteit van bijvoorbeeld de bijrijder, hoeft deze geen verdachte te zijn. De politie mag een ID bewijs van iemand vorderen als deze dat nodig acht voor de uitvoering van zijn of haar taak. Als de politie dit kan uitleggen, en dat kan heel breed zijn, is dat al voldoende.

Kofferbak openen etc zijn allemaal andere dingen. Het moeten tonen van een rijbewijs is niets meer voor nodig dan alleen het doen besturen van een voertuig. De politie vraagt dan ook nooit om je ID kaart/paspoort, maar altijd om je rijbewijs. Heb je deze niet bij je? Dat is dan een overtreding en daarvoor zal je je moeten kunnen legitimeren en vragen ze om je ID kaart/paspoort.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Heldere uitleg, ik geef je gelijk. Thnx!
Je bent nooit te oud om te leren, nietwaar
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#12
Yo boys uitslag binnen , mag rijbewijs houden 3mmc zullen ze niet na zoeken in een bloed test , en ja ze gaan je gewoon aanhouden als ze willen heb nu in totaal 5 speekseltesten gehad waaronder 3 bloedtesten hahah
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Aanhouden niet.
Staandehouden ter controle wel.

Er zit een groot verschil tussen deze twee politie bevoegdheden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eigenlijk klopt dat wettelijk gezien niet. Ik bedoel dat ze 3mmc etc niet vinden. Je bent gewoon onder invloed als je 3mmc gebruikt en zou toch uit een test moeten komen ivm verkeersveiligheid.
Beetje krom dat je bv wel met speed of coke kan worden gepakt maar niet met rc’s. Het effect is hetzelfde.
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rc’s zien ze wel mephedrone en 4fmp 3mmc NOG niet
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Eigenlijk klopt dat wettelijk gezien niet. Ik bedoel dat ze 3mmc etc niet vinden. Je bent gewoon onder invloed als je 3mmc gebruikt en zou toch uit een test moeten komen ivm verkeersveiligheid.
Beetje krom dat je bv wel met speed of coke kan worden gepakt maar niet met rc’s. Het effect is hetzelfde.
Klik om te vergroten...
Dat is maar de vraag.
In artikel 8 van de WegenverkeersWet staat, dat het verboden is om een motorvoertuig te besturen wanneer men onder invloed verkeert van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden en hieronder vallen dus
a l l e stoffen waarvan men weet, of had kunnen moeten weten dat deze in die categorie valt. ( één en ander staat in wat andere bewoordingen)
Dit betekent dat in geval dat je staande wordt gehouden voor opvallend rijgedrag, en de politie stelt vast, dat je onder invloed bent van welke stof dan ook die ervoor zorgt dat je een gevaar op de weg bent, dat je daarvoor de sjaak kan zijn.
Als dat niet onder artikel 8 valt, dan neemt de politie het kapstok artikel 5 van de WegenverkeersWet.
Daarin staat dat je geen gevaar mag veroorzaken voor jezelf of voor andere weggebruikers.
Dit kan je ook je roze kaartje kosten.
Dus: het hangt van de omstandigheden af.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Dat is maar de vraag.
In artikel 8 van de WegenverkeersWet staat, dat het verboden is om een motorvoertuig te besturen wanneer men onder invloed verkeert van een stof, die de rijvaardigheid kan beïnvloeden en hieronder vallen dus
a l l e stoffen waarvan men weet, of had kunnen moeten weten dat deze in die categorie valt. ( één en ander staat in wat andere bewoordingen)
Dit betekent dat in geval dat je staande wordt gehouden voor opvallend rijgedrag, en de politie stelt vast, dat je onder invloed bent van welke stof dan ook die ervoor zorgt dat je een gevaar op de weg bent, dat je daarvoor de sjaak kan zijn.
Als dat niet onder artikel 8 valt, dan neemt de politie het kapstok artikel 5 van de WegenverkeersWet.
Daarin staat dat je geen gevaar mag veroorzaken voor jezelf of voor andere weggebruikers.
Dit kan je ook je roze kaartje kosten.
Dus: het hangt van de omstandigheden af.
Klik om te vergroten...
Aha thanks!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik zal nu het exacte artikel 8 WvW hier neerzetten, citaat uit bovenstaande wetgeving.
Het in staat zijn als bestuurder van een voertuig is volledig dichtgetimmerd en reikt veel verder als " onder invloed een auto besturen".

Dit is de tekst:
Het is een ieder verboden een voertuig te besturen , als bestuurder te doen besturen of als begeleider op te treden, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met een andere stof- de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen of tot behoorlijk begeleiden in staat moet worden geacht.

Dat is een hele mond vol, idd, het betekent dat iemand die dronken of aangeschoten fietst, ook wel degelijk strafbaar is.
Alleen is deze ongelukkige niet zijn rbw kwijt.
Dit kan alleen, als hij gesnatst wordt terwijl hij een motorvoertuig bestuurt, OF daartoe aanstalten maakt.

Dit, mijne dames en heren, is de wet.
Hier moeten we het mee doen.
Nu vwb 3 mmc, flink wat ingenomen.
U mag nu zelf het antwoord geven.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe bedoel je aangehouden? Staande gehouden tijdens het rijden?

Voor zover ik weet word na een positieve speekseltest een bloedtest afgenomen.
De uitslag is uiteindelijk bepalend voor de straf, i.c.m een soort evaluatie gesprek. Althans, dat is hoe het voor 2 vrienden van mij is verlopen.
Is er geen bloedtest afgenomen?
W
WoltersLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja er is een bloedtest afgenomen maar 3mmc kunnen ze daarin niet vinden heb ik gehoord ? In principe is het legaal

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."