Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs online bestellen van joints bestellen strafbaar? En wat kunnen de gevolgen zijn?

Is online bestellen van joints bestellen strafbaar? En wat kunnen de gevolgen zijn?

19 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
s
slauerhoffLid
01-01-2024, 00:00
#1
Is online joints bestellen strafbaar?
Ik had geen zin om naar de Coffeeshop te gaan en zag dat je ook online voorgedraaide joints kon bestellen.
Toen ik doorklikte op de website zag ik ook dat Wiet bestellen legaal was.

Dit stond er:
"Is Wiet bestellen legaal?
Ja het is legaal zolang je niet meer als 5 gram Wiet besteld
."

Ik heb toen geld overgemaakt voor 10 jointjes met mijn besteladres erbij.

Later ben ik gaan zoeken op internet en las dat het wel strafbaar is. Loop ik echt risico om een bekeuring te krijgen of nog erger een strafblad? Of valt het wel mee.
Ik kan er weinig concreets over vinden en was benieuwd naar de ervaringen en advies van hier.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
slauerhoff zei:
Is online joints bestellen strafbaar?
Ik had geen zin om naar de Coffeeshop te gaan en zag dat je ook online voorgedraaide joints kon bestellen.
Toen ik doorklikte op de website zag ik ook dat Wiet bestellen legaal was.

Dit stond er:
"Is Wiet bestellen legaal?
Ja het is legaal zolang je niet meer als 5 gram Wiet besteld
."

Ik heb toen geld overgemaakt voor 10 jointjes met mijn besteladres erbij.

Later ben ik gaan zoeken op internet en las dat het wel strafbaar is. Loop ik echt risico om een bekeuring te krijgen of nog erger een strafblad? Of valt het wel mee.
Ik kan er weinig concreets over vinden en was benieuwd naar de ervaringen en advies van hier.
Klik om te vergroten...

Kort; ja het is strafbaar.

Politie heeft echter 0 prioriteit om een koper zoals jij te vervolgen. Het online verkopen van wiet is illegaal omdat er veel minder controle is via online verkoop. Coffeeshops hebben zich aan een hoop regels te houden (AHOJ-G-criteria) om overlast, verkoop aan minderjarigen etc. te voorkomen.

Toezicht op een online webshop is natuurlijk niet te doen. Er kan dus ook niet aangetoond worden of het niet aan minderjarigen verkocht wordt bijvoorbeeld.
Legaal is het dus zeker niet, maar jij als koper zal echter weinig risico lopen en al helemaal als je op een gebruikershoeveelheid zit. Nederland heeft natuurlijk een gedoogbeleid, maar oorspronkelijk is alles verboden. Vandaar dit ook.
s
slauerhoffLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit is ook mijn laatste keer dat ik dit online bestel, voel me er toch niet lekker bij. Dan toch maar weer de volgende keer naar de Coffeeshop.

Stel...in het aller allerergste geval dat ik toch word aangehouden, wat riskeer ik dan precies?
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
slauerhoff zei:
Dit is ook mijn laatste keer dat ik dit online bestel, voel me er toch niet lekker bij. Dan toch maar weer de volgende keer naar de Coffeeshop.

Stel...in het aller allerergste geval dat ik toch word aangehouden, wat riskeer ik dan precies?
Klik om te vergroten...

Je gaat niet aangehouden worden.
s
slauerhoffLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bedankt voor de geruststelling 😀
w
wapboyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zou me meer zorgen maken over dat ze je geen rotzooi verkopen
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Legaal is het niet ook al zeggen ze dat het tot 5 gram kan, nee verkoop online is illegaal.
In de werkelijkheid, als je envelopje onderschept is dan word dit gewoon vernietigd. Ga je verder niks van last mee hebben.
Over de kwaliteit? 50/50 kans dat je ofwel goeie wiet of brakke wiet krijgt. Als je naar de shop kan zeker doen. Heb je geen andere optie? Goed zoeken en testen.
S
SolotovLid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb je jezelf al aangegeven? Deze illegale daad kan niet ongestraft blijven.
T
Tur4xLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als jij onder de 5 gram als besteller optreedt dan is er niets aan de hand. De drager van het pakje is echter wel strafbaar. Er is dan wel een gedoogbeleid tot 5 gram maar als een agent het in beslag neemt is het weg.

Je kan niet vervolgt worden onder de 5 gram
s
slauerhoffLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank voor alle reacties! Ik hoop ook dat de kwaliteit redelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
5 gram is niet legaal.
1gram ook niet.
Het wordt gedoogd. Dat wel.
Gedogen is een typisch Nederlands voorbeeld van het mag niet, maar we laten het oogluikend toe.
Dus hebben we nu het zgn. Gedoogbeleid.
Maar een agent kan wel degelijk jou die 4 gram afnemen als hij dat wil.
Ook die 4 wietplanten.
Dat wordt aan de agent zelf overgelaten.
En zo maakt men de krankzinnige kwestie van de achterdeur problematiek van de coffeeshops, tot een haast onwerkbare situatie.....
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik zou je aanraden om zelf te leren draaien, ben je goedkoper uit. En dan weet je ook precies wat erin zit, daar heb je nu geen idee van.
F
Fighter1980Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Hetero. Ben een woman en val op mannen.
V
VuurwespLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik zit ook op de postbode te wachten. de kwaliteit online is vaak wel beter dan de shops hier in de buurt.
alleen wat duurder
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fighter1980 zei:
Hetero. Ben een woman en val op mannen.
Klik om te vergroten...
Volgens mij zit je in het verkeerde topic
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Fighter1980 zei:
Hetero. Ben een woman en val op mannen.
Klik om te vergroten...
skunkopaat zei:
Volgens mij zit je in het verkeerde topic
Klik om te vergroten...
Volgens mij ook.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Fighter1980 zei:
Hetero. Ben een woman en val op mannen.
Klik om te vergroten...

Wat is je (seksuele) geaardheid en ben je daar blij mee?

In bv moslim gezinnen word het homo zijn niet openlijk geaccepteerd omdat ze denken dat dit de.drempel lager maakt om uit de kast te komen en een relatie met een man aan te gaan. Ik ken 2 van die homo's, ze horen nog steeds bij het gezin, maar openlijk accepteren kan niet. Dat is ook mijn angst...
drugsforum.nl drugsforum.nl
V
VuurwespLid
01-01-2024, 00:00
#18
iemand die delta 8 wel eens geprobeerd?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vuurwesp zei:
iemand die delta 8 wel eens geprobeerd?
Klik om te vergroten...

cannabisolie.nl

Delta 8 THC: wat is het en wat zijn de effecten ervan?

Delta-8 THC is de afkorting van delta-8-tetrahydrocannabinol. Het kan effecten veroorzaken die vergelijkbaar zijn met die van gewone delta-9 THC.
cannabisolie.nl cannabisolie.nl

Schijnt een beetje slap te zijn en de legaliteit/illegaliteit is eigenlijk onbekend.
V
VuurwespLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Dunne zei:
cannabisolie.nl

Delta 8 THC: wat is het en wat zijn de effecten ervan?

Delta-8 THC is de afkorting van delta-8-tetrahydrocannabinol. Het kan effecten veroorzaken die vergelijkbaar zijn met die van gewone delta-9 THC.
cannabisolie.nl cannabisolie.nl

Schijnt een beetje slap te zijn en de legaliteit/illegaliteit is eigenlijk onbekend.
Klik om te vergroten...
thnx zal het straks laten weten :thumbsup:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."